Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Tror du at grunnen er fødselsopplevelsen din Trampe? Jeg hadde jo ingen traumatisk fødsel. Jeg elsket jo disse seriene også før jeg ble gravid, selv da jeg var overbevist om at jeg aldri skulle ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan sover deres nå som de er blitt litt større? Her har han gått tilbake til nyødtstadiet... Våkner hver 2-3 time om natta, selv om han for bare noen uker siden sov minst 6 timer i strekk, ofte sov han over hele natta også. På dagtid må det jobbes for at han skal sove, før var det bare å legge han ned å gi smokk, og så sovnet han selv. Igår gikk jeg 1 time ute i regnet for at han skulle få sove. Han sovner jo tidligere på kvelden, så vi får jo 2 timer egentid på kvelden, men det har blitt litt sånn at jeg gruer meg til å legge meg, og ofte føler jeg at det ikke er noe vits, for han våkner jo igjen.. Jeg sliter litt med å sovne igjen selv når jeg blir vekt, spesielt hvis jeg bare har rukket å sove en halvtime, så ligger mye våken når han faktisk sover. Han er jo en stor baby, så jeg lurer nå nesten på om han ikke blir mett nok.. I og med at han plutselig må spise så mye på natta. Jeg har jo mye melk så det er jo ikke problemet, men av og til lurer jeg på om han har behov for mer/noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mye mer opptatt av å lese om svangerskap og fødsler jeg. Spesielt siden jeg i etterkant har innsett at det kunne gått veldig galt der inne, og jeg er sjeleglad for at jeg fulgte magefølelsen og dro på sykehuset da jeg kjente mindre liv den dagen. At jeg ikke ble satt i gang før er egentlig litt rart. Nå foresto ikke fødselen min seg for dramatisk da jeg var oppe i den, for de var så rolige på føden, men det var jo  truende fosterasfyksi og det ble vacuum-forløsning til slutt og. Tror  jeg skal snakke med noen før barn #2, ellers blir det neste svangerskapet mye preget av angst tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han bare unntaksvis sovet mer enn 2-3 timer på natten. Noen perioder sover han bare 1-1,5 også. På dagtid er det fremdeles sånn at han kun sover på meg, i vogn i bevegelse eller i bæretøy. Gleder meg til ting blir bedre for jeg er veldig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mye mer opptatt av å lese om svangerskap og fødsler jeg. Spesielt siden jeg i etterkant har innsett at det kunne gått veldig galt der inne, og jeg er sjeleglad for at jeg fulgte magefølelsen og dro på sykehuset da jeg kjente mindre liv den dagen. At jeg ikke ble satt i gang før er egentlig litt rart. Nå foresto ikke fødselen min seg for dramatisk da jeg var oppe i den, for de var så rolige på føden, men det var jo truende fosterasfyksi og det ble vacuum-forløsning til slutt og. Tror jeg skal snakke med noen før barn #2, ellers blir det neste svangerskapet mye preget av angst tror jeg.

Jeg var mer engstelig med nummer to, nettopp fordi jeg innså at det var så mye som kunne ha gått galt sist. Men de var veldig flinke til å ta hensyn til det på Ahus!

Anbefaler å be om en slik Embla-samtale i neste svangerskap altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mer engstelig med nummer to, nettopp fordi jeg innså at det var så mye som kunne ha gått galt sist. Men de var veldig flinke til å ta hensyn til det på Ahus!

Anbefaler å be om en slik Embla-samtale i neste svangerskap altså.

Det hørtes lurt ut :) Vet jeg får tett opfølging allerede fra uke 7-8 neste gang da, det er betryggende!

--

 

Over til noe annet: jeg er litt statistikknerd, og har kost meg med Medisinsk fødselsregister :fnise:

http://mfr-nesstar.uib.no/mfr/ i tilfelle flere er interessert!

Endret av Androide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er like spennende å se på fødsels/svangerskapsprogrammer nå. Kan ha noe med at jeg føler meg veldig ferdig med den delen av livet. Hvis jeg ser på en fødsel blir jeg veldig følsom og tårene triller, så jeg blir fortsatt påvirket av det. Men jeg ser gjerne på noe annet.

Veldig godt å høre at dere er bedre, Nori :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille her sover forresten ca 5 timer i strekk på natta, men er vanskeligere å få til å sove på dagen. Våkner veldig lett av lyder og forandringer i omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover han to max tre timer i strekk på natta. Kaffe må jo til, men ellers er jeg hverken trøtt eller særlig sliten. Synes ikke to barn er som ti, de er mer som to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover han to max tre timer i strekk på natta. Kaffe må jo til, men ellers er jeg hverken trøtt eller særlig sliten. Synes ikke to barn er som ti, de er mer som to ;)

Helt enig! Mer logistikk og mindre egentid, men absolutt ikke som ti ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 2 føles som 2, noen ganger som 5 ;) Men når man "bare" har én føles det som ingen! Men nå har jo vi mye problemer med sjalusi, så da tar det mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig med sjalusien. Her har det roet seg helt heldigvis, sammen med trassen. *bank i bordet*. Egentid har jeg glemt hva er, men savner det egentlig ikke enda;) På kvelden bygger jeg og mannen sammen storebrors LEGO AT-AT-walker (Star Wars) og det er faktisk superkoselig kjærestetid <3 Vi leker ikke småbarnsforeldre altså! :P

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 3 timer og har vært det mer eller mindre siden fødsel med unntak av ukene med kolikk og de tre gangene hun har sovet 4 og 5 timer. Nå for tiden er det mye uro fra 4 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover deres nå som de er blitt litt større? Her har han gått tilbake til nyødtstadiet... Våkner hver 2-3 time om natta, selv om han for bare noen uker siden sov minst 6 timer i strekk, ofte sov han over hele natta også. På dagtid må det jobbes for at han skal sove, før var det bare å legge han ned å gi smokk, og så sovnet han selv. Igår gikk jeg 1 time ute i regnet for at han skulle få sove. Han sovner jo tidligere på kvelden, så vi får jo 2 timer egentid på kvelden, men det har blitt litt sånn at jeg gruer meg til å legge meg, og ofte føler jeg at det ikke er noe vits, for han våkner jo igjen.. Jeg sliter litt med å sovne igjen selv når jeg blir vekt, spesielt hvis jeg bare har rukket å sove en halvtime, så ligger mye våken når han faktisk sover. Han er jo en stor baby, så jeg lurer nå nesten på om han ikke blir mett nok.. I og med at han plutselig må spise så mye på natta. Jeg har jo mye melk så det er jo ikke problemet, men av og til lurer jeg på om han har behov for mer/noe annet...

Vi var jo så heldige at han sov 9-10 timer i strekk. Men etter vaksina har han begynt å våkne for et ekstra måltid. Men han bare spiser 10 minutt og sovner igjen (det er verre for meg..) jeg skal uansett ikke klage, for en oppvåkning på 11-12 timer er jo veldig luksus :) det er bare kjipt når vi var litt bortskjemt med 9-10 timer sammenhengende :P han sitter med hånden i munnen stort sett hele dagen, og jeg lurer også på om han ikke blir mett nok. Jeg skal teste med velling om et par uker.. Han spiser som før på dagen. Og har 3x30 dupper i løpet av dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan sover deres nå som de er blitt litt større? Her har han gått tilbake til nyødtstadiet... Våkner hver 2-3 time om natta, selv om han for bare noen uker siden sov minst 6 timer i strekk, ofte sov han over hele natta også. På dagtid må det jobbes for at han skal sove, før var det bare å legge han ned å gi smokk, og så sovnet han selv. Igår gikk jeg 1 time ute i regnet for at han skulle få sove. Han sovner jo tidligere på kvelden, så vi får jo 2 timer egentid på kvelden, men det har blitt litt sånn at jeg gruer meg til å legge meg, og ofte føler jeg at det ikke er noe vits, for han våkner jo igjen.. Jeg sliter litt med å sovne igjen selv når jeg blir vekt, spesielt hvis jeg bare har rukket å sove en halvtime, så ligger mye våken når han faktisk sover. Han er jo en stor baby, så jeg lurer nå nesten på om han ikke blir mett nok.. I og med at han plutselig må spise så mye på natta. Jeg har jo mye melk så det er jo ikke problemet, men av og til lurer jeg på om han har behov for mer/noe annet...

Det har vært sånn her en god måned

Gikk fra 5+3+1+1+1 timer til maks 2 timer mellom mat hele natta, til nattens tilstand som var ca 3+1+1+1+2+1 eller noe i den duren. Jeg sliter også med å sovne, så har litt underskudd. Må ammes i søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det alltid vært 2-3 timer, noen ganger oftere, mellom mat hele døgnet siden fødselen, så kjenner litt på søvnunderskuddet. Håper det vil bedre seg når vi begynner med grøt.

Edit: han har begynt å bli vanskeligere å legge. Må bæres eller bysses i søvn, helst med smokken og koseklut.

Endret av Hvitløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, nå har babyen min sovet i 4,5 time, hun pleier ikke det på dagen da det max er 1 time om gangen. Blir nesten litt bekymra her... Håper ikke hun snur døgnet da i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...