AnonymBruker Skrevet 29. juli #301 Skrevet 29. juli Jeg var i ett bryllup for ett par år siden hvor foreldrene til bruden fortalte at de planla å ta ut skilsmisse. Dette hadde visst foreldrene snakket om en stund allerede, men tydeligvis aldri nevnt dette med ett eneste ord til noen av barna deres. Før de plutselig fant på å nevne dette i løpet av middagen (rett etter selve bryllupsseremonien i kirken) Foreldrene kunne jo selvfølgelig ha valgt å heller fortelle dette til deres aller nærmeste etter bryllupet. I stedet, og la være å gjøre dette foran alle sammen. Men kanskje dette var lettvint å gjøre for dem, sånn at alle sammen fikk vite om det på en gang. Men dette ble jo selvfølgelig litt av et samtaletema i løpet av resten av kvelden, og tok nok en god del fokus vekk fra selve brudeparet. Anonymkode: 08434...eb7 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #302 Skrevet 2. august Ett bryllup jeg var i så sendte søsteren til brudgommen en tekstmelding med "husk å skru av telefon da!" til brudgommen. Noe man selvfølgelig burde ha nevnt på forhånd, ikke akkurat i det brudeparet står fremme foran presten og skulle si ja til hverandre. Brudgommen burde jo egentlig ha skrudd av hele telefonen (eller som minimum satt den på lydløs før seremonien skulle begynne) men det var likevel et forbanna tåpelig påfunn fra søsteren til brudgommen. Sikkert bare for å få brudgommen til å se ut som en forbanna tulling foran alle gjestene. Anonymkode: accfd...3a9 6
AnonymBruker Skrevet 2. august #303 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ett bryllup jeg var i så sendte søsteren til brudgommen en tekstmelding med "husk å skru av telefon da!" til brudgommen. Noe man selvfølgelig burde ha nevnt på forhånd, ikke akkurat i det brudeparet står fremme foran presten og skulle si ja til hverandre. Brudgommen burde jo egentlig ha skrudd av hele telefonen (eller som minimum satt den på lydløs før seremonien skulle begynne) men det var likevel et forbanna tåpelig påfunn fra søsteren til brudgommen. Sikkert bare for å få brudgommen til å se ut som en forbanna tulling foran alle gjestene. Anonymkode: accfd...3a9 Hvorfor i all verden hadde brudgommen telefonen med seg i det hele tatt i eget bryllup? Var det noe mer viktig enn å gifte seg han ventet på denne dagen, liksom?? Anonymkode: 81368...459 10
Emilie2019 Skrevet 2. august #304 Skrevet 2. august skruf skrev (På 12.11.2021 den 7.21): Vi hadde kaffegjester, og jeg ser ikke helt problemet med hvordan vi gjorde det; Husker ikke hvor mange det var, men det var mange. Vi inviterte familie og nære venner med partnere til middag (ca 80stk), og til kaffe/fest inviterte vi alle kollegaene på avdelingene vi jobbet på, naboene og fjernere venner med partnere. Tror de var ca 30-40stk Kaffegjestene ble tatt i mot i et eget rom der de fikk champagne og lett bevertning, vi holdt tidsskjema,så de måtte ikke vente i timesvis, og de fikk kaker og kaffe avec sammen med oss da vi var ferdig med middagen. Da vi alle møttes etter middagen var det god stemming hos alle, nesten alle som var invitert til kaffe/kaker og fest hadde vært ute å spist middag før de kom til bryllupsfesten, Kaffegjestene fikk også like mange bonger hver til å bruke i baren som middagsgjestene fikk. Etter kakene var det flere timer med dans kom levende musikk, i tillegg til nattmat ingen av kafffegjestene bodde langveis unna, alle var fra samme by. Klart det var god stemning, de kunne jo ikke akkurat klage 😂 og bonger, i et bryllup?? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #305 Skrevet 2. august skruf skrev (På 12.11.2021 den 8.35): Vi måtte sette ei grense et sted i gjestelisten til middag, det går ikke på om de et gode nok eller ikke. Vi valgte nær familie og de aller nærmeste vennene våre med partnere til middag. Både mannen min og jeg inviterte heller ikke alle søskenbarna våre bare de vi har kontakt med og har hatt god kontakt med i oppveksten, hvis ikke hadde gjestelisten blitt enorm da vi har mange på hver side (svigerfar har 9 søsken som alle har mange barn, så en enorm mengde kusiner og fettere) Der ville ikke ha vært plass eller økonomi til 120+ gjester til middag (hvis alle kollegaer og naboer, fjerner venner og søskenbarn skulle vært invitert) (med fjernere venner mener jeg de vi omgås sjeldent, f.eks de i pistolklubben til mannen min) Og det ville blitt veldig kostbart med 120+ til middag. Vi betalte 1100kr pr kuvert og fri drikke til maten. Alle (også kaffegjestene) fikk også flere bonger hver (tror det var 4 pr gjest) til å bruke i baren da dansen begynte. All drikke(alkohol frem til da bekostet vi (også alkohol til serveringen som kaffegjestene fikk ved ankomst) Hovedutgiften var mat og drikke. Kjolen min+antrekket til mannen min leide vi, brudepikekjoler til jentene våre kjøpte jeg på Ellos og sydde om. Og vi la endel kroner i musikk, nattmat og bevertning til netttopp kaffegjestene. Ingen dokurver eller overdådig pynt. Alternativet ville vært å droppe helt å invitere kollegaer og naboer, men da tror jeg de ville ha følt seg snytt for en skikkelig bra fest. De eneste som meldte avbud var de kollegaene som var på vakt den kvelden bryllupet var (vi jobber begge i helsevesenet). Og som sagt så holdt vi tidsskjema. Vi inviterte med vilje kaffegjestene litt tidligere sånn at de rakk bevertningen og champagnen som de fikk ved ankomst. Lokalet vi leide var ei ombygget brygge, så det var ikke sånn at de måtte sitte på gangen å vente. De ble tatt i mot av to ansatte og vist inn til et eget rom med sofaer og bord. De ansatte var der hele tiden og gikk til og fra og fylte opp glassene. Da vi var ferdige med middagen gikk vi alle til et annet rom der kaffe og kaker skulle være (så ingen måtte vente på at bord skulle ryddes) Da var det satt av tid til mingling, og det var skikkelig god stemning hos alle. Etter kaffe og kaker så ble vi alle ført inn til et nytt rom der det var bar, levende musikk og dansegulv. Alle var inkluderte og ivaretatt, også kaffegjestene. Hadde aldri ville invitert 2-10 gjester til kaffe, da hadde vi enten invitert de til middag eller ikke invitert de i det hele tatt. Men 30-40stk er ganske mange. Og alle med lang reisevei ville blitt inviterte til middag. Som sagt var alle fra samme by og ingen hadde store reise eller overnattingsutgifter. Ville heller aldri ha delt inn venninner og venner i «A og B-lag». Ville heller aldri hatt kaffegjester uten å ha hatt et bra og planlagt opplegg rundt de. Vi betalte en kuvertpris på rundt 500kr pr kaffegjest. Jeg forstår ikke helt hva som er så galt med dette. Har selv vært invitert som kaffegjest flere ganger av kollegaer/venner/bekjente i samme by og aldri følt meg såret, ikke god nok eller annenrangs av den grunn. Heller vært glad for å bli invitert og inkludert I brylluper der jeg har vært kaffegjest, f.eks når en kollega har giftet seg, så har flere av oss kaffegjestene møttes på en restaurant og spist middag før vi i samlet flokk har reist til bryllupslokalet. Har dog aldri opplevd å være den eneste kaffegjesten. Men mulig det er mere vanlig med kaffegjester i min omgangskrets. Edit; et ganske nært vennepar av oss giftet seg og feiret bryllupet på restaurant etterpå med bare forlovere, foreldre, besteforeldre god søsken. Noen helger etterpå inviterte de resten til bryllupsfest nr 2 som var mere uformell (men de hadde likevel samme gaveønskeliste og forventet gaver). Tror ingen ble fornærmet og følte at de var B-gruppa som ikke betydde like mye som de som var i den første festen Vi gjorde noe lignende da vi giftet oss: kun nærmeste familie til middag og alle vennene ble invitert til kaffe/kake. Veldig mange var misfornøyd med vår ordning, vi hadde Ikke råd til mer så da gjorde vi vårt beste for å inkludere alle, men folk ble ordentlig sure. Ordentlig sure. Ingen av vennene våre minglet med hverandre, ingen ville bidra med noe/vær med på leker, det hele ble skikkelig antiklimaks. Folk som bodde i nabobygda klage over "Lang reisevei" og møtte ikke opp til vielsen (kun til kaffe/kake). Jeg grøsser enda når jeg tenker på hvor høye forhåpninger jeg hadde, og hvor grusomt det hele ble. Anonymkode: b9447...ab2 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #306 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor i all verden hadde brudgommen telefonen med seg i det hele tatt i eget bryllup? Var det noe mer viktig enn å gifte seg han ventet på denne dagen, liksom?? Anonymkode: 81368...459 fremdeles temmelig barnslig oppførsel fra søsken da. og selvfølgelig helt unødvendig ting å finne på. Bare for å oppføre seg som en forbanna kødd. Anonymkode: accfd...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #307 Skrevet 2. august Bryllup, koldtbord, og alt for lite mat. Når det er Koldtbord er det jo vanlig å kunne forsyne seg flere ganger. De siste gjestene som forsynte seg, fikk knapt noe mat, alle gjestene satt å ventet på at de skulle komme mer mat. Når de endelig kom noen som hadde med maten, så kom de bare for å rydde vekk. Alle gjestene satt å var sultne. Når kakene kom var det 3 kaker, til 80 gjester. Brudens foreldre var veldig irriterte, og de syntes det var flaut . De hadde tilbudt å hjelpe med bryllupet, men brudeparet ville gjøre alt selv , de ville ikke ha rester sa de. Brudes far, og en hel gjeng, gikk på McDonald's, som låg rett nedi gata, for der bryllupet var. Anonymkode: 9d0ca...f36 11
AnonymBruker Skrevet 2. august #308 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ett bryllup jeg var i så sendte søsteren til brudgommen en tekstmelding med "husk å skru av telefon da!" til brudgommen. Noe man selvfølgelig burde ha nevnt på forhånd, ikke akkurat i det brudeparet står fremme foran presten og skulle si ja til hverandre. Brudgommen burde jo egentlig ha skrudd av hele telefonen (eller som minimum satt den på lydløs før seremonien skulle begynne) men det var likevel et forbanna tåpelig påfunn fra søsteren til brudgommen. Sikkert bare for å få brudgommen til å se ut som en forbanna tulling foran alle gjestene. Anonymkode: accfd...3a9 Hvis dette er det verste du har opplevd i et bryllup, har du vel lite å klage på…? Anonymkode: 59cd4...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #309 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 19.35): Bryllup, koldtbord, og alt for lite mat. Når det er Koldtbord er det jo vanlig å kunne forsyne seg flere ganger. De siste gjestene som forsynte seg, fikk knapt noe mat, alle gjestene satt å ventet på at de skulle komme mer mat. Når de endelig kom noen som hadde med maten, så kom de bare for å rydde vekk. Alle gjestene satt å var sultne. Når kakene kom var det 3 kaker, til 80 gjester. Brudens foreldre var veldig irriterte, og de syntes det var flaut . De hadde tilbudt å hjelpe med bryllupet, men brudeparet ville gjøre alt selv , de ville ikke ha rester sa de. Brudes far, og en hel gjeng, gikk på McDonald's, som låg rett nedi gata, for der bryllupet var. Anonymkode: 9d0ca...f36 Et sånt bryllup har jeg også vært i. Jeg var på det siste bordet som skulle forsyne seg og da var det omtrent bare grønn salat og brød igjen. Vi skrapet boller for potetsalat og aioli og noen heldige fikk et par skiver spekeskinke eller en kjøttbolle. Et par av oss stakk hodet ut på kjøkkenet for å si at det måtte fylles på, men de stakkars jentene som var der for å hjelpe bare ristet på hodet og beklaget at det ikke var mer. Jeg snakket med mor til bruden noen dager senere og det viste seg at brudeparet hadde bestilt til 30 personer når det var 50 gjester "for det er alltid så godt med mat på et koldtbord". Hun var kjempeflau, men brudeparet var visst superfornøyde med å ha beregnet "akkurat" med maten. Heldigvis var det rikelig med kaker og brudens mor hadde skyndet på sånn at de ble satt fram tidligere enn først tenkt, men det er ikke helt det samme å spise seg mett på kake som på mat. Etter det har jeg alltid hatt noen müslibarer i veska når vi skal i selskap. Anonymkode: 80158...681 5
AnonymBruker Skrevet 3. august #310 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 15.23): Vi gjorde noe lignende da vi giftet oss: kun nærmeste familie til middag og alle vennene ble invitert til kaffe/kake. Veldig mange var misfornøyd med vår ordning, vi hadde Ikke råd til mer så da gjorde vi vårt beste for å inkludere alle, men folk ble ordentlig sure. Ordentlig sure. Ingen av vennene våre minglet med hverandre, ingen ville bidra med noe/vær med på leker, det hele ble skikkelig antiklimaks. Folk som bodde i nabobygda klage over "Lang reisevei" og møtte ikke opp til vielsen (kun til kaffe/kake). Jeg grøsser enda når jeg tenker på hvor høye forhåpninger jeg hadde, og hvor grusomt det hele ble. Anonymkode: b9447...ab2 For noen forferdelig venner du har ! De kunne bere latt være å møte opp. Hadde aldri blitt sur før noe sånt, ihvertfall ikke når fleste parten er i andre puljen. Anonymkode: 9e955...cac 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #311 Skrevet 6. august Jeg opplevde en gang at en person i brudens familie hadde sagt opp (eller fått sparken?) fra arbeidsplassen sin, ett par uker før bryllupet skulle arrangeres. Eller kanskje det var bedriften hun var ansatt i som hadde gått konkurs. Jeg har ikke peiling på hva som egentlig skjedde med den jobben. Jeg kjente knapt disse folkene fra før uansett. Jeg var i bryllupet fordi jeg kjente brudgommen og foreldrene hans, men hadde ikke peiling på hvem alle de i brudens familie egentlig var (eller hva jobbene deres egentlig gikk ut på, og så videre) men en gammel tante i familien deres brukte store deler av middagen på å snakke om forskjellige jobber. Hun satt faktisk og søkte på forskjellige utlyste stillinger på NAV sine nettsider, eller noe sånn. Men de utlyste stillingene hun fant overhodet ikke "relevante" for hun som satt uten fast jobb akkurat da. For eksempel stillinger som krever at man har fagbrev som kokk, og har kompetanse angående allergi. Noe hun ikke hadde noe særlig erfaring med, i alle fall ikke fagbrev. Å komme med masse piss preik om jobb, innenfor noe man verken har utdannelse, arbeidserfaring eller interesse for er jo virkelig ikke verdt en forbanna dritt. Dessuten burde folk som leter etter arbeid faktisk burde være i stand til å sjekke ut på egenhånd, og det passer vel ikke akkurat å dure på med sånne ting midt under et bryllup. I tillegg kom hun med ufattelig lange utlegninger om hvordan hun selv hadde skaffet seg hennes aller første jobber i ung alder. Men dette var jo for førti år eller femti år siden, hvor man kunne sjekke en eller annen lokalavis etter utlyste stillinger. Så tropper man opp på disse arbeidsplassene, og spør sjefen der etter fast jobb. Voila, så blir man ansatt på dagen. Absolutt null og niks "relevans" for dagens arbeidsmarked altså. Denne kjærringa kunne selvfølgelig ha klappet igjen kjeften sin, og latt være å gjøre hele forbanna bryllupsdagen til å havne om henne selv og jobb-søking. Men i hennes egne øyne var hun sikkert "ufattelig snill" og helt ekstremt hjelpsom. Anonymkode: 7bce0...d5e 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå