Gå til innhold

Israel eller Hamas: Hvem støtter du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg støtter uten tvil israelerne.

Israel kunne jevnet hele Gaza med jorden, i stedet sender de flyveblader og ringer for å advare før et angrep. Selv om det ikke er til å unngå at sivile blir rammet, gjør de det som kan gjøres for å unngå dette.

Dersom Hamas hadde hatt muligheten til å utradere Israel, ville de gjort det uten skrupler. Deres overordnede mål er å utslette jødene. Jeg skjønner veldig godt at nok er nok, og at Israel måtte svare på de stadige angrepene.

Anonymous poster hash: 39ebf...21b

Slår hull på Israels forklaring om selvforsvar...

http://www.dagbladet.../gaza/34545152/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slår hull på Israels forklaring om selvforsvar...

http://www.dagbladet.../gaza/34545152/

Kan ikke si at jeg tar meg bryderiet ved å lese en kronikk skrevet av en jusstudent som sannhetsbevis.

:skratte:

Har du ingenting bedre for å underbygge dine påstander, tror jeg at jeg ville unnlatt å poste.

Anonymous poster hash: 1155a...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår hull på Israels forklaring om selvforsvar...

http://www.dagbladet.../gaza/34545152/

Flere hundre raketter har blitt skutt mot Israel fra Gaza mellom 2012-2014. Hvorvidt Hamas har innrømmet ansvar eller ikke, er totalt uinteressant. Israel blir uansett beskutt og må gå inn å knuse terroristene.

Anonymous poster hash: 83fdc...1c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer er terrorister!



Anonymous poster hash: d8575...a57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår hull på Israels forklaring om selvforsvar...

http://www.dagbladet.../gaza/34545152/

For en idiotisk artikkel. Den skal liksom villede leseren til å tro at ingen raketter traff Israel i den perioden, selv om det helt klart gjorde det, bare av andre grupperinger... Sukk.

Kanskje pipa hadde fått en annen lyd hvis det ble puplisert en artikkel som het "Ingen terror i Norge den 22. Juli 2011" - fordi Breivik er gal og da er det ikke terror??

Anonymous poster hash: 36740...399

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si at jeg tar meg bryderiet ved å lese en kronikk skrevet av en jusstudent som sannhetsbevis.

:skratte:

Har du ingenting bedre for å underbygge dine påstander, tror jeg at jeg ville unnlatt å poste.

Anonymous poster hash: 1155a...370

Det er en ganske interessant referanse som sier det samme som artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiotisk artikkel. Den skal liksom villede leseren til å tro at ingen raketter traff Israel i den perioden, selv om det helt klart gjorde det, bare av andre grupperinger... Sukk.

Kanskje pipa hadde fått en annen lyd hvis det ble puplisert en artikkel som het "Ingen terror i Norge den 22. Juli 2011" - fordi Breivik er gal og da er det ikke terror??

Anonymous poster hash: 36740...399

Her er en artikkel om de palestinske rakettangrepene mot Israel. Ta en titt på den, og legg særlig merke til at i 2013 ble det avfyrt totalt 32 raketter, som er en reduksjon på 98% fra 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere hundre raketter har blitt skutt mot Israel fra Gaza mellom 2012-2014. Hvorvidt Hamas har innrømmet ansvar eller ikke, er totalt uinteressant. Israel blir uansett beskutt og må gå inn å knuse terroristene.

Anonymous poster hash: 83fdc...1c9

Det stemmer faktisk ikke. I 2013 ble det bare skutt 32 raketter. Hamas respekterte våpenhvilen fra 2012, og motarbeidet de andre væpnede gruppene så godt de kunne for å redusere deres oppskytninger. Men Islamsk Hellig Krig hører ikke nødvendigvis på Hamas. Jeg skulle tro at de ville hatt bedre resultater dersom de hadde hatt en regulær, væpnet politistyrke til å gjøre disse tingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår hull på Israels forklaring om selvforsvar...

http://www.dagbladet.../gaza/34545152/

Denne kommentaren slår så et stort hull i hele artikkelen.

Doremus Mallister

Her er det et alvorlig hull i forfatterens faktafremstilling. Der er riktig som han skriver at Hamas hevder (med relativt stor troverdighet) at de ikke avfyrte noen raketter mot Israel i denne perioden. Men andre militante palestinske grupper i Gaza avfyrte mer enn to hundre raketter mot Israel i samme periode ( http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_rocket_attacks_on_Israel,_2013 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_rocket_attacks_on_Israel,_2014 )

Dette fremgår også uttrykkelig av samme Times of Israel-artikkel som forfatteren siterer fra, der det også sies eksplisitt at det israelske flyangrepet (søndag morgen) som Hamas responderte på, hadde blitt gjennomført som svar på et palestinsk rakettangrep kvelden i forveien, som hadde truffet byen Sderot og startet en større brann. Det er derfor helt misvisende når det fremstilles som om Hamas gjenopptok rakettangrepene som svar på et uprovosert israelsk flyangrep.

Det er for så vidt legitimt og relevant av artikkelforfatteren å påpeke at Hamas som organisasjon faktisk (trolig) overholdt våpenhvilen med Israel frem til 29. juni - de fleste som har lest om rakettangrepene som har pågått fra Gaza vil nok ikke være klar over dette. Men det er verken legitimt eller holdbart å bruke dette faktum for å forsøke å gi et totalt uriktig inntrykk av at Israel var helt forskånet fra rakettangrep i denne perioden, ved at alle de rakettangrepene som andre militante grupper i Gaza sto bak viskes fullstendig ut av historiefremstillingen.

...og forfatteren Bjørn Tarek Restan er Jusstudent. Han mistet mye troverdighet her, noe han sårt trenger når han skal praktisere jusen senere i livet.

Anonymous poster hash: 6a183...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg naiv og overfølsom, men jeg har vanskeligheter med å se klart i denne saken. Til det er det altfor mange bilder av barn med sprengte hoder.

Det eneste jeg klarer å ta stilling til er hvor jævlig jeg hadde hatt det som mamma i Gaza. Hvor grusomt det må føles å legge barna sine om kvelden og ikke vite om de vil overleve natten. Hvor frustrerende det må være å prøve å finne svar til alle spørsmålene barna stiller.

Sorry, men sånn er jeg. Så da kan jeg ikke gjøre annet enn å håpe på fred, for alle parter. Om det er realistisk eller ikke får noen andre diskutere.



Anonymous poster hash: a234f...815
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det stemmer at Hamas brukte den 72 timers gjensidige våpenhvilen til å kidnappe en israelsk soldat vil denne krigen trolig se nye høyder. Blir spennende å se utviklingen de nærmeste dagene!



Anonymous poster hash: 6a183...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg naiv og overfølsom, men jeg har vanskeligheter med å se klart i denne saken. Til det er det altfor mange bilder av barn med sprengte hoder.

Det eneste jeg klarer å ta stilling til er hvor jævlig jeg hadde hatt det som mamma i Gaza. Hvor grusomt det må føles å legge barna sine om kvelden og ikke vite om de vil overleve natten. Hvor frustrerende det må være å prøve å finne svar til alle spørsmålene barna stiller.

Sorry, men sånn er jeg. Så da kan jeg ikke gjøre annet enn å håpe på fred, for alle parter. Om det er realistisk eller ikke får noen andre diskutere.

Anonymous poster hash: a234f...815

Med tanke på at det er over dobbelt så mange barn i Gaza som i Norge på tross av at totalbefolkningen er bare 1.5 millioner, så er sjansen for å miste et barn ekstremt liten. Sjansen er langt større for at barnet dør av matforgiftning pga dårlig mathygiene.

Anonymous poster hash: f1fec...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer at Hamas brukte den 72 timers gjensidige våpenhvilen til å kidnappe en israelsk soldat vil denne krigen trolig se nye høyder. Blir spennende å se utviklingen de nærmeste dagene!

Anonymous poster hash: 6a183...914

Tja, hvor mye verre kan det egentlig bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en idiotisk artikkel. Den skal liksom villede leseren til å tro at ingen raketter traff Israel i den perioden, selv om det helt klart gjorde det, bare av andre grupperinger... Sukk.

Kanskje pipa hadde fått en annen lyd hvis det ble puplisert en artikkel som het "Ingen terror i Norge den 22. Juli 2011" - fordi Breivik er gal og da er det ikke terror??

Anonymous poster hash: 36740...399

Kjære vene... Denne artikkelen snakker kun om raketter skutt opp av Hamas, det gjentas gjennom hele artikkelen og kan da umulig misforstås?

Alle som har fulgt med litt vet at mange av raketter som sendes fra Gaza til Israel blir sendt av onkel Mustafa og vennegjengen Alibaba.. Man regner med at nesten en tredjedel av angrep fra Gaza blir utført av "sivile".

I tilegg har man ganske så aggressive grupperingene som Palestinian Islamic Jihad og Popular Resistance Commitees. Og selvfølgelig Hamas og Fatah...

Det som også er videns kjent, er at de aller, aller fleste av disse rakettene, gjør ekstremt liten skade. Noen kommer seg ikke over grensen, mange eksploderer ikke, eller blir skutt ned av Israel. Og de fleste lander heldigvis i ubefolkede områder.

Informasjonen om disse angrepene fra Israel er også veldig forskjellige. Leser man info fra Israel til arabiske medier, så snakkes det mye om hvor små og ufarlige disse rakettene er, og hvor lite de treffer. Det blir også fortalt at trusselen er liten og at den blir overdrevet av bl.a Hamas.

Til internasjonale medier derimot, blir det fortalt om store og voldsomme angrep.

Fakta er uansett at i løpet av de siste 10 årene har 22 Israelere mistet livet som følge av disse rakett angrepene, noe som selvfølgelig er tragisk. I tilegg opplever Israelere stress ved sirener og beskjeder om å komme seg i sikkerhet.

Det at den "ene siden" kan skilte med et massivt, hypermoderne og sterk militært angrep. Og den "andre siden" i sin deserasjon og fattigdom, snekrer raketter som knapt går over grensen til Israel, forteller ikke noe om hvem som har rett...

Nedslaktning av et folk som er ute av stand til å flykte, der 70-80 % er sivile, kan på ingen måte forsvares.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

De har strengt tatt ingen rett til en egen stat, i og med at de arabiske nabolandene, samt majoriteten av de som allerede levde på palestinsk jord, var motstandere av FN's to-statsforslag da den jødiske staten Israel ble opprettet. For at jødene skulle hatt noen moralsk rett til en egen stat i akkurat det området, måtte to ting har vært på plass:

1) Landet måtte blitt forært dem av dem som eide landet i utgangspunktet. Her er saken grei, i og med at det var Storbritania som eide Palestina på den tiden, og Storbritania var villige til å opprette en jødisk og en palestinsk stat.

2) Det måtte vært bred støtte hos den befolkningen som allerede bodde der. Dette var aldri på plass.

Ergo har jødene aldri hatt noen moralsk rett til en egen jødisk stat i Palestina-området. Hadde man derimot forært dem et stykke land hvor både punkt 1 og punkt 2 var på plass, kunne vi ha snakket om Israels rett til å eksistere. Hadde man eksempelvis forært dem Florida, og de menneskene som allerede bodde der hadde sagt seg villige til å gjøre det, hadde saken vært grei.

Konflikten koker desverre ned til noe så politisk ukorrekt som at den jødiske staten ved navn Israel aldri hadde livets rett i utgangspunktet.

Du vet at både jøder og arabere har mye lenger historie i disse landområdene enn skarve 70 år ikke sant?Det er langtifra da konflikten startet. irriterende at så mange påstår at det var da konflikten startet. Les litt om det som er dokumentert så vil man se. Det er dokumentert for lenge før tidsregningen "jesu fødsel" faktisk. Jødene var registrert som beboere der det idag er ISRAEL helt tilbake til det første som ble kartlagt. Men på grunn av korstoger og kriger opp igjennom alle år har diverse folkegrupper slått seg ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

De aksepterer de sikkert. Men de aksepterer ikke at Israel samtidig okkuperer landområdene Palestinerne fikk etter 2. verdenskrig.

Du får sette deg litt inn i ting. Du vet tydeligvis ikke at Israel okkuperer palestinernes land og har gjort det i nesten 50 år nå.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Det dreier seg ikke om okkupasjon så sort og hvitt som du vil ha det til. Sjekk fakta. Jødene bodde på Gazastripen før Palestinerne gjorde det...men det er svært mange år siden. Under 6 dagers krigen på 60 tallet ble alle de arabiske statene enige seg imellom, at de skulle angripe og knuse og utslette staten Israel. Israel gikk til motangrep og kastet araberne ut av Israels landområder og fordrev dem lengre tilbake enn der de kom fra.

Slik har det altså vært i alle kriger opp igjennom. Man angriper og tar landområder. det er derfor Israel har beboere der nå.

For å klargjøre meg.....Jeg holder ikke blindt med verken Israel eller Hamas i denne konflikten. Begge gjør grusomme ting mot sivilbefolkningen! Men jeg er samtidig veldig skuffet over norske medier og hvor utrolig ensidige de er i sin støtte til Palestina. Hamas ER en terroristorganisasjon! Det er dokumentert at de bruker sivile som skjold. De gjemmer bomber og våpen på sykehus og skoler. Media er lure og støtter "underdogen" for å være på den sikre siden!

Forsøk å sette dere inn i hvordan det er å bo på et bittelite land omringet av stater som vil utslette deg hver eneste dag! Ikke rart Israel har fingrene klare på knappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg ikke om okkupasjon så sort og hvitt som du vil ha det til. Sjekk fakta. Jødene bodde på Gazastripen før Palestinerne gjorde det...men det er svært mange år siden. Under 6 dagers krigen på 60 tallet ble alle de arabiske statene enige seg imellom, at de skulle angripe og knuse og utslette staten Israel. Israel gikk til motangrep og kastet araberne ut av Israels landområder og fordrev dem lengre tilbake enn der de kom fra.

Slik har det altså vært i alle kriger opp igjennom. Man angriper og tar landområder. det er derfor Israel har beboere der nå.

For å klargjøre meg.....Jeg holder ikke blindt med verken Israel eller Hamas i denne konflikten. Begge gjør grusomme ting mot sivilbefolkningen! Men jeg er samtidig veldig skuffet over norske medier og hvor utrolig ensidige de er i sin støtte til Palestina. Hamas ER en terroristorganisasjon! Det er dokumentert at de bruker sivile som skjold. De gjemmer bomber og våpen på sykehus og skoler. Media er lure og støtter "underdogen" for å være på den sikre siden!

Forsøk å sette dere inn i hvordan det er å bo på et bittelite land omringet av stater som vil utslette deg hver eneste dag! Ikke rart Israel har fingrene klare på knappene.

DETTE. Takk.

Anonymous poster hash: 62aba...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...