Gå til innhold

Israel eller Hamas: Hvem støtter du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man vil navigere seg frem til et sted, så må man først erkjenne hvor man befinner seg. Israel kommer ikke til å forsvinne. Det kan være et greit utgangspunkt.

Poenget er at det er destruktivt for fredprosessen å forvente at palestinerne skal måtte akseptere et uriktig prinsipp (Israels rett til å eksistere) før noe mer kan skje. Det å annerkjenne Israels rett til å eksistere må i så fall være et resultat av fredsforhandlinger, ikke et utgangspunkt som man må akseptere før man i det hele tatt kan begynne. Det er jo nettopp det som gjør at man ikke kommer noen vei, så jeg syns det er litt rart av deg å påstå at jeg "elsker formuleringer som umuliggjør fred", når det jo er nettopp disse allerede gjeldende arrogante holdningene om å måtte "annerkjenne Israels rett til å eksistere" før noe mer kan skje som gjør at det aldri blir fred. Utgangspunktet er og blir helt feil, derfor kommer man ingen vei. No justice, no peace.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man ikke tror at den palestinske og den israelske befolkningen kan leve i sammen, kan man lure på hvordan det vil gå med Norge om 50 år...

Jeg tror de kan leve sammen. Men det forutsetter at Israel annerkjenner en palestinsk stat med fulle rettigheter og opptrer som fredlig naboland. De må gi alle innbyggere i israel like rettigheter (ergo opphøre å være en "jødisk stat") og bygge ned militærapparatet sitt. De må fjerne alle bosettere utefor israels grenser. Osv osv.

Ingen kan "leve sammen med" en barnemorder. Da forgår man eller kjemper. (Eller begge deler på en gang slik palestinerene gjør nå)

Anonymous poster hash: a7c36...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, din lille anonyme historieløse kommentator. Hva med å argumentere ved å sette sammen motsetningene i det jeg har sagt så kan jeg ta det til meg, istedet for å komme med i mine øyne tomme ord.

Du sier at du ikke vil støtte "drittstater" som tar i mot støtte, men da jeg viste til at Israel er en av verdens største mottagere av utenlandsk støtte så var det plutselig helt greit.

Det er lov å være rasist altså, men ikke lat som om du ikke er det.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kan leve sammen. Men det forutsetter at Israel annerkjenner en palestinsk stat med fulle rettigheter og opptrer som fredlig naboland. De må gi alle innbyggere i israel like rettigheter (ergo opphøre å være en "jødisk stat") og bygge ned militærapparatet sitt. De må fjerne alle bosettere utefor israels grenser. Osv osv.

Ingen kan "leve sammen med" en barnemorder. Da forgår man eller kjemper. (Eller begge deler på en gang slik palestinerene gjør nå)

Alle innbyggerne i Israel har like rettigheter. Norges grunnlov setter også en religion, kristendommen, i særposisjon. Resultatet av å bygge ned militærapparatet til Israel vil være en arabisk invasjon.

Endret av Meeh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kan leve sammen. Men det forutsetter at Israel annerkjenner en palestinsk stat med fulle rettigheter og opptrer som fredlig naboland. De må gi alle innbyggere i israel like rettigheter (ergo opphøre å være en "jødisk stat") og bygge ned militærapparatet sitt. De må fjerne alle bosettere utefor israels grenser. Osv osv.

Ingen kan "leve sammen med" en barnemorder. Da forgår man eller kjemper. (Eller begge deler på en gang slik palestinerene gjør nå)

Anonymous poster hash: a7c36...cd4

En barnemorder i krig. Jeg tror ikke Israel sikter seg inn på barna.

Nok om det, det må jo være like rettigheter på begge sider av grensen, slik at det er fulle rettigheter for de som har bosatt seg på palestinsk side også... Ideelt sett ble det én stat ut av Israel og Palestina med fulle rettigheter for alle. Tror jeg ville valgt et israelsk styresett fremfor Hamas, men hver sin smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier at du ikke vil støtte "drittstater" som tar i mot støtte, men da jeg viste til at Israel er en av verdens største mottagere av utenlandsk støtte så var det plutselig helt greit.

Det er lov å være rasist altså, men ikke lat som om du ikke er det.

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Israel er økonomisk selvstendig, de tar imot peanøtter. De eksporterer stort og er produksjonspmessig mer selvstendig enn Norge, som er avhengig av olje pr idag. De har historisk mottatt mye støtte, men la historie være historie; vi må se hvordan det er idag.

Endret av OlaP
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er destruktivt for fredprosessen å forvente at palestinerne skal måtte akseptere et uriktig prinsipp (Israels rett til å eksistere) før noe mer kan skje. Det å annerkjenne Israels rett til å eksistere må i så fall være et resultat av fredsforhandlinger, ikke et utgangspunkt som man må akseptere før man i det hele tatt kan begynne. Det er jo nettopp det som gjør at man ikke kommer noen vei, så jeg syns det er litt rart av deg å påstå at jeg "elsker formuleringer som umuliggjør fred", når det jo er nettopp disse allerede gjeldende arrogante holdningene om å måtte "annerkjenne Israels rett til å eksistere" før noe mer kan skje som gjør at det aldri blir fred. Utgangspunktet er og blir helt feil, derfor kommer man ingen vei. No justice, no peace.

Jeg er enig med deg i at man ikke kan la Hamas`s charterformuleringer bli et være eller ikke være for forhandlinger om fred. Det er som sagt mye annet man kan ta tak i før man kommer til de mer fastlåste tingene. Men man kommer ikke utenom dem, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at man ikke kan la Hamas`s charterformuleringer bli et være eller ikke være for forhandlinger om fred. Det er som sagt mye annet man kan ta tak i før man kommer til de mer fastlåste tingene. Men man kommer ikke utenom dem, heller.

Godt. Da er vi stort sett enige.

*rister hender*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er økonomis selvstendig, de tar imot peanøtter. De eksporterer stort og er produksjonspmessig mer selvstendig enn Norge, som er avhengig av olje pr idag. De har historisk mottatt mye støtte, men la historie være historie, vi må se hvordan det er idag.

Jeg ville ikke kalt det peanøtter, akkurat. De mottar flere milliarder dollar hvert år i direkte pengestøtte. Så får de en nesten like stor sum i militær støtte under forsvarsdeptets budsjett. Så er det diverse samarbeidsprosjekter mellom USA og Israel om våpenutvikling, som i realiteten bare er kamuflert pengestøtte til Israel. USA har aldri mottatt noe våpensystem fra Israel eller utviklet noe som de bruker selv i samarbeid med dem. Likevel pumpet de hundrevis av millioner dollar inn i utviklingen av Merkava-tanks og et jagerflyprosjekt som senere ble skrinlagt.

Så er det lån, og de fleste lån Israel noen sinne har fått fra USA, er ettergitt.

Og hvis ikke israelerne trenger disse pengene så er det meg et mysterium at de fortsatt får dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de. Hele situasjonen er håpløs, og det er håpløst å "velge" side. Synes det virker som en uholdbar situasjon for alle involverte, og de sivile er skadelidende. Mange støtter palestina fordi de har flere sivile tap, men situasjonen er mer kompleks enn som så, med raketter avfyrt fra begge hold og mye hat, samt liten velvilje for fred FRA BEGGE SIDER. Noe mange ikke får med seg.



Anonymous poster hash: 62aba...ea3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har historisk mottatt mye støtte, men la historie være historie; vi må se hvordan det er idag.

Ok, i dag så mottar Israel flere titalls milliarder årlig i støtte. Hvor mye får palestinerne?

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt det peanøtter, akkurat. De mottar flere milliarder dollar hvert år i direkte pengestøtte. Så får de en nesten like stor sum i militær støtte under forsvarsdeptets budsjett. Så er det diverse samarbeidsprosjekter mellom USA og Israel om våpenutvikling, som i realiteten bare er kamuflert pengestøtte til Israel. USA har aldri mottatt noe våpensystem fra Israel eller utviklet noe som de bruker selv i samarbeid med dem. Likevel pumpet de hundrevis av millioner dollar inn i utviklingen av Merkava-tanks og et jagerflyprosjekt som senere ble skrinlagt.

Så er det lån, og de fleste lån Israel noen sinne har fått fra USA, er ettergitt.

Og hvis ikke israelerne trenger disse pengene så er det meg et mysterium at de fortsatt får dem.

https://www.google.no/search?q=israel+economic+support+us+per+year&rls=com.microsoft:en-US&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0l_aU4H_KeTnywOx4YCoCA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1075&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=UrdLDQ3HlcqAtM%253A%3BAgyBOlsPRPSdzM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.haaretz.com%252Fpolopoly_fs%252F1.510593.1363764400!%252Fimage%252F1376411538.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.haaretz.com%252Fbusiness%252Fu-s-aid-to-israel-totals-233-7b-over-six-decades.premium-1.510592%3B2048%3B1536

De får støtte, men svært lite sammenliknet med BNP. Mulig de også får våpen, men de er istand til å eksportere mye våpen som de ikke gjør pga avtaler. Bla Kina kjøper gjerne våpen fra Israel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, i dag så mottar Israel flere titalls milliarder årlig i støtte. Hvor mye får palestinerne?

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

Jeg lurer litt på hvor du ville bodd om du ville velge, Israel eller Palestina? I-land eller U-land? Hva velger du. Du sitter i sofaen din og trykker på PCen. Flytt til et land uten PC og sofa og se hvor fint det er? Jeg ville heller vært palestiner i Israel enn en israeller i palestina med Hamas på topp. Men jeg gjentar, jeg ville helst vært krigen foruten, men jeg innser at det er naivt.

Endret av OlaP
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ingen. Jeg bare misliker Hamas, da islamister ødelegger hele regionen.

Også kalt muslimer...

Anonymous poster hash: 2597a...37b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Også kalt muslimer...

Anonymous poster hash: 2597a...37b

Muslimer og islamister er to forskjellige ting. Jeg pleier ikke å bruke ordet islamist, da det er et tøvete propagandaord.

Salafister og wahabister er ødeleggende ideologier. Hamas er salafister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir lite sammenlignet med BNP. Gjør heller en sammenligning med et gjennomsnittlig statbudsjett. Eller spør deg selv hvordan våre statsbudsjetter ville lidd under det dersom man over natten skulle fjernet noen titalls milliarder kroner.

Støtten fra USA er langt fra uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir lite sammenlignet med BNP. Gjør heller en sammenligning med et gjennomsnittlig statbudsjett. Eller spør deg selv hvordan våre statsbudsjetter ville lidd under det dersom man over natten skulle fjernet noen titalls milliarder kroner.

Støtten fra USA er langt fra uvesentlig.

Det er en relevant sammenlikning uansett, det betyr at derom Israel tok inn 1-2% ekstra i skatt ville det vært dekket inn. Vi har større skattetrykk i Norge så det ville i prinsippet ikke vært noe problem. Ellers sier du at skattetrykket i Norge er ALT for stort (noe jeg forøvrig mener). Jeg tror også at en befolkning i krig er mer villig til å betale skatt da egen sikkerhet står på spill.

Endret av OlaP
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en relevant sammenlikning uansett, det betyr at derom Israel tok inn 1-2% ekstra i skatt ville det vært dekket inn. Vi har større skattetrykk i Norge så det ville i prinsippet ikke vært noe problem. Ellers sier du at skattetrykket i Norge er ALT for stort (noe jeg forøvrig mener). Jeg tror også at en befolkning i krig er mer villig til å betale skatt da egen sikkerhet står på spill.

Da kan man fortsatt spørre seg hvorfor ikke Israel gjør dette, og hvorfor de enda etter 70 år er USA`s største mottaker av støtte.

Jeg har ikke uttalt meg om skattetrykket i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...