Gå til innhold

Israel eller Hamas: Hvem støtter du og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter

En del av dere bør sjekke litt nøyere hva det palestinerne driver med her! De vet de ikke har militær makt til å utslette israelerne. De er sleipe og bruker propaganda for å få vestens støtte. Dette er allerede bekreftet av flere uskyldige palestinere som har flyktet fra områdene. De forteller om kyniske hamas som flytter raketter foran sivilt bebodde områder. Og hvem andre store militærmakter enn Israel sender ut flyers og advarsler 48 timer før angrep? Jeg lider med alle de uskyldige på begge sider i denne konflikten. Det er grusomt det som skjer der nede for alle de som bare vil leve ifred!

Men denne ukritiske slakten av Israel bare fordi de er en militærmakt og på bakgrunn av det vi får servert av mediene er latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del av dere bør sjekke litt nøyere hva det palestinerne driver med her! De vet de ikke har militær makt til å utslette israelerne. De er sleipe og bruker propaganda for å få vestens støtte. Dette er allerede bekreftet av flere uskyldige palestinere som har flyktet fra områdene. De forteller om kyniske hamas som flytter raketter foran sivilt bebodde områder. Og hvem andre store militærmakter enn Israel sender ut flyers og advarsler 48 timer før angrep? Jeg lider med alle de uskyldige på begge sider i denne konflikten. Det er grusomt det som skjer der nede for alle de som bare vil leve ifred!

Men denne ukritiske slakten av Israel bare fordi de er en militærmakt og på bakgrunn av det vi får servert av mediene er latterlig.

Nei, den "ukritiske slakten av Israel" er fordi de dreper så mange sivile. De har gjort akkurat det samme flere ganger før. Det begynner å bli nok for mange. Mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter aldri krig. En så usivilisert og primitiv og grusom handling kan jeg som menneske ikke akseptere. Kriger har aldri løst noe som helst. Og det hele er oftest et spill for galleriet, hvor målet er penger, mye penger. Krig er god butikk, og The Establishment har oftest en visjon for å starte en krig (ja det er slik verden henger sammen). Du vet ikke hva jeg snakker om? Les og søk. Du har et ansvar for å sette deg inn i hvorfor og hvordan ting skjer. Og les nyheter med stor kritisk sans. Aviser og media er eid av folk som har sine spesielle interesser, og sitt eget politiske ståsted.

VÅKN OPP



Anonymous poster hash: 6c1da...d68
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Nei, den "ukritiske slakten av Israel" er fordi de dreper så mange sivile. De har gjort akkurat det samme flere ganger før. Det begynner å bli nok for mange. Mer enn nok.

Det virker som du stoler blindt på mediene her mann42. Vil anbefale deg å sjekke litt ut strategiene til Hamas rundt lagring av rakettkastere og våpen. Det faktum at de flytter rundt på det fra skoler til sykehus osv. De vet utmerket godt hva de gjør. De samler sympati for å få militærhjelp fra vesten. Israel bomber ikke helt tilfeldig rundt seg. Dette har også blitt bekreftet at palestinske terroreksperter som ser dette fra innsiden.

Israel går for militære mål, men når Hamas gjemmer militære mål under sivile tak, blir det selvsagt uskyldige tap. Jeg fordømmer sivile drap uansett hvilke side de er på...men jeg syntes naiviteten her grenser til vannvidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du stoler blindt på mediene her mann42. Vil anbefale deg å sjekke litt ut strategiene til Hamas rundt lagring av rakettkastere og våpen. Det faktum at de flytter rundt på det fra skoler til sykehus osv. De vet utmerket godt hva de gjør. De samler sympati for å få militærhjelp fra vesten. Israel bomber ikke helt tilfeldig rundt seg. Dette har også blitt bekreftet at palestinske terroreksperter som ser dette fra innsiden.

Israel går for militære mål, men når Hamas gjemmer militære mål under sivile tak, blir det selvsagt uskyldige tap. Jeg fordømmer sivile drap uansett hvilke side de er på...men jeg syntes naiviteten her grenser til vannvidd.

Du er lettere tendensiøs i din argumentasjon. Og til dels løgnaktig, i den grad du prøver å fremstille det som om skoler og sykehus er primære lagringsplasser for våpen. Det er det ikke, og de gangene det har vært funnet raketter på skoler, så har det vært TOMME skolebygninger.

Du kan jo kalle Israels strategi hva du vil, og skjønnmale det så mye du vil. Når røyken legger seg, kommer det antakeligvis til å være over 2000 døde (ny rekord!) og flesteparten av dem kommer til å være sivile, mens en urovekkende høy andel kommer til å være barn. Det er et faktum, og jeg kan ikke helt se at det er grunn for å kalle den som finner dette sjokkerende og uakseptabelt for hverken naiv eller gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter

Du er lettere tendensiøs i din argumentasjon. Og til dels løgnaktig, i den grad du prøver å fremstille det som om skoler og sykehus er primære lagringsplasser for våpen. Det er det ikke, og de gangene det har vært funnet raketter på skoler, så har det vært TOMME skolebygninger.

Du kan jo kalle Israels strategi hva du vil, og skjønnmale det så mye du vil. Når røyken legger seg, kommer det antakeligvis til å være over 2000 døde (ny rekord!) og flesteparten av dem kommer til å være sivile, mens en urovekkende høy andel kommer til å være barn. Det er et faktum, og jeg kan ikke helt se at det er grunn for å kalle den som finner dette sjokkerende og uakseptabelt for hverken naiv eller gal.

Det kommer mye " fakta" fra begge kanter der nede konstant. Jeg lyver ikke. Usaklig å beskylde folk for det i debatt.Jeg leser endel om konflikten og meldingene spriker fra både palestinere og israelere. Det er palestinere OG israelere som kommer med bevis på våpenlagre i sivile bygninger og det faktum at sivile blir benyttet som skjold. Syntes du i overkant fremstår som alltvitende i denne konflikten og legger i overkant all skyld på en part her! En konflikt har alltid to sider. Du evner bare å se den ene har jeg inntrykk av. Det tror ikke jeg personlig er så lurt.

Jeg mener begge sider handler mye galt her. Jeg vil ikke legge ensidig skyld på en side fordi jeg skjønner at vi blir foret ensidig av media i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du stoler blindt på mediene her mann42. Vil anbefale deg å sjekke litt ut strategiene til Hamas rundt lagring av rakettkastere og våpen. Det faktum at de flytter rundt på det fra skoler til sykehus osv. De vet utmerket godt hva de gjør. De samler sympati for å få militærhjelp fra vesten. Israel bomber ikke helt tilfeldig rundt seg. Dette har også blitt bekreftet at palestinske terroreksperter som ser dette fra innsiden.

Israel går for militære mål, men når Hamas gjemmer militære mål under sivile tak, blir det selvsagt uskyldige tap. Jeg fordømmer sivile drap uansett hvilke side de er på...men jeg syntes naiviteten her grenser til vannvidd.

Det er unektelig veldig vanskelig å ikke tro på en mengde journalister og fotografer fra forskjellige deler av verden, som f.eks i går opplevde å se en FN skole bli bombardert av Israelere.

Da journalisten i NRK skulle svare på hvordan Israelerne hadde reagert på dette angrepet var svaret at det uten få unntak ikke ble nevnt i Israelske medier....

FN har utsendte i Gaza for å daglig observere og rapportere om angrep, skader og drepte i konflikten. Men de er vel kanskje ikke til å stole på de heller?

Fakta er at de aller fleste av de over tusen drepte i Gaza er sivile, mange er barn. De fleste av de "få" drepte israelere er israelske soldater.

Selvfølgelig drives det propaganda fra "begge sider", det er en helt normal strategi i de fleste store konflikter og kriger over hele verden. På samme måte ties det om saker og hendelser som ikke er så heldig for moralen og interessene til den aktuelle part.

Og selvfølgelig driver bl.a Hamas en gerilja-krig, noe annet ville vært underlig.

Hamas får minimal støtte og hjelp fra Vesten. De får knapt støtte og sympati fra et eneste muslimsk land for den saks skyld.

Det har alltid vært store konflikter innad i Hamas, og de har strevd i flere år med å kvitte seg med "Islamist-stempelet", selvmordsbombere og ideene om at Israel skulle tilintetgjøres, med vekslende hell.

Det blir dessuten feil å bare snakke om Israel og Hamas. Det finnes mange andre, både partier, militante og ikke-militante organisasjoner i Gaza og i andre palestinske områder. Hamas har ikke støtte av alle palestinere, på samme måte som den israelske regjeringen ikke har støtte fra alle israelere.

Endret av Trimsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Det er unektelig veldig vanskelig å ikke tro på en mengde journalister og fotografer fra forskjellige deler av verden, som f.eks i går opplevde å se en FN skole bli bombardert av Israelere.

Da journalisten i NRK skulle svare på hvordan Israelerne hadde reagert på dette angrepet var svaret at det uten få unntak ikke ble nevnt i Israelske medier....

FN har utsendte i Gaza for å daglig observere og rapportere om angrep, skader og drepte i konflikten. Men de er vel ikke til å stole på de heller?

Fakta er at de aller fleste av de over tusen drepte i Gaza er sivile, mange er barn. De fleste av de "få" drepte israelere er israelske soldater.

Selvfølgelig drives det propaganda fra "begge sider", det er en helt normal strategi i de fleste store konflikter og kriger over hele verden. På samme måte ties det om saker og hendelser som ikke er så heldig for moralen og interessene til den aktuelle part.

Og selvfølgelig driver bl.a Hamas en gerilja-krig, noe annet ville vært underlig.

Hamas får minimal støtte og hjelp fra Vesten. De får knapt støtte og sympati fra et eneste muslimsk land for den saks skyld.

Det har alltid vært store konflikter innad i Hamas, og de har strevd i flere år med å kvitte seg med "Islamist-stempelet", selvmordsbombere og ideene om at Israel skulle tilintetgjøres, med vekslende hell.

Det blir dessuten feil å bare snakke om Israel og Hamas. Det finnes mange andre, både partier, militante og ikke-militante organisasjoner i Gaza og i andre palestinske områder. Hamas har støtte av alle palestinere, på samme måte som den israelske regjeringen ikke har støtte fra alle israelere.

Veldig bra skrevet dette. Jeg er enig med deg. Jeg holder ingen totalstøtte over Israel og det de gjør. Jeg syntes så synd på alle de uskyldige som lider i dette kaoset enten det er Israelere eller palestinere.

Jeg er bare på generell basis veldig skeptisk til ensidig vinkling når det kommer til slikte konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye " fakta" fra begge kanter der nede konstant. Jeg lyver ikke. Usaklig å beskylde folk for det i debatt.Jeg leser endel om konflikten og meldingene spriker fra både palestinere og israelere. Det er palestinere OG israelere som kommer med bevis på våpenlagre i sivile bygninger og det faktum at sivile blir benyttet som skjold. Syntes du i overkant fremstår som alltvitende i denne konflikten og legger i overkant all skyld på en part her! En konflikt har alltid to sider. Du evner bare å se den ene har jeg inntrykk av. Det tror ikke jeg personlig er så lurt.

Jeg mener begge sider handler mye galt her. Jeg vil ikke legge ensidig skyld på en side fordi jeg skjønner at vi blir foret ensidig av media i vesten.

Tatt i betraktning at det ikke finnes noe annet en sivile bygninger på Gaza, så sier det seg vel selv at våen som er lagret i en bygning, ligger i en sivil en. DIN påstand var at Hamas (eller rettere sagt Qassam-brigaden og lignende grupper) primært lagret våpen i skoler og sykehus, og det er patent feil.

Det er avdekket at våpen har vært lagret i TOMME skolebygninger 3 ganger. Altså ikke en av de skolebygningene som israelerne bombet med til dels fatale resultater.

Jeg legger skylda på IDF for IDF sine handlinger og konsekvensen av disse, primært at snart 2000 mennesker har dødd, som antakeligvis ikke hadde behøvd å dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ingen av de som de "oppfører" seg idag, men det jeg undrer meg mye på er hvordan staten Israle kom til?

Hvordan er det mulig at man bare kan opprette et territorium basert på at man stammer derfra?

Og hvordan har den jødiske diasporaen kommet i den pengesterke og maktsterke posisjonen at de kan gjennomføre noe slikt?

Det synes jeg er interessant, selvom jeg ikke vet mye om det, annet enn at jøder ofte var pantelånere oppigjennom historien og hadde små banker fordi de ikke så det som urent å ha med penger å gjøre, mens dette var synd under katolske kirken? Hvis det stemmer?

Noen som kan noe om dette?



Anonymous poster hash: d1d21...c64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis med "støtte" du mener at du aktivt stotter en av partnere og ukritisk holder med dem, så stotter jeg ingen. Det er ikke til å benekte at det er grove overgrep ved begge parter.

Har du et par eksempler på grove overgrep fra Israels side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det palestinske folket stemte på Hamas, ikke sant?

Jada, for åtte år siden. Men Hamas har visst bestemt seg for at demokrati ikke er så viktig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misliker muslimer og islam like mye som jeg misliker jøder og jødedom, men rett skal være rett: Jeg støtter selvsagt ikke okkupanten, og mener ofre for ulovlig okkupasjon har en moralsk rett til å forsvare seg med alle midler tilgjengelige, slik jeg selv også ville ha gjort for mitt land og mitt folk.

Endret av evnukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde på at de er en terroristorganisasjon?

For det første skyter de raketter mot israelske sivile. Det er terror.

For det andre (Wikipedia):

"Hamas is designated as a terrorist organization by Israel, the United States, the United Kingdom, Canada, the European Union, Jordan, Egypt and Japan. However it is not considered a terrorist organisation by several other states, including Iran, Russia, Turkey, China and many Arab nations."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fantaserer litt om at de idiotiske ukrainske opprørerne som skøyt ned flyet, skal få tak i en diger atombombe, fyre den av, og sprenge hele midtøsten i lufta.

Det er alt for mange mennesker på denne planeten. Resurssene burde brukes på andre enn de krigslystne drittsekkene. (Jepp, både israelere og palestinere).

Så fordi Israel stadig tvinges til å forsvare seg selv så bør de sprenges i fillebiter? Gjelder det samme alle som forsvarer seg, eller er det bare staten med jødisk flertall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tatt i betraktning at det ikke finnes noe annet en sivile bygninger på Gaza, så sier det seg vel selv at våen som er lagret i en bygning, ligger i en sivil en.

Tullprat. Hamas har brukt millioner av dollar på et intrikat nettverk av tunneler under bakken, og der lagrer de blant annet våpen. Dessuten kunne de ha fulgt internasjonale lover og hatt en klar atskillelse mellom sivile og militære bygninger.

Det er avdekket at våpen har vært lagret i TOMME skolebygninger 3 ganger. Altså ikke en av de skolebygningene som israelerne bombet med til dels fatale resultater.

Hvilke skolebygninger er det? Den som viste seg å være rammet av en feiloppskutt Hamas-raket eller den som det viste seg ikke ble truffet likevel (det var et mål utenfor skolens område som ble truffet)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unektelig veldig vanskelig å ikke tro på en mengde journalister og fotografer fra forskjellige deler av verden, som f.eks i går opplevde å se en FN skole bli bombardert av Israelere.

Da journalisten i NRK skulle svare på hvordan Israelerne hadde reagert på dette angrepet var svaret at det uten få unntak ikke ble nevnt i Israelske medier...

Hvilken skole var det? Link, takk.

Kilde på at et ikke ble nevnt i israelske medier. Israelske medier rapporterer svært detaljert om det som skjer, og det er en fri presse i Israel (i motsetning til Gaza). Du farer sannsynligvis med løgn, eller så har du blitt løyet til.

FN har utsendte i Gaza for å daglig observere og rapportere om angrep, skader og drepte i konflikten. Men de er vel kanskje ikke til å stole på de heller? Fakta er at de aller fleste av de over tusen drepte i Gaza er sivile, mange er barn.
Disse tallene kommer ikke fra FNs egne observasjoner, men fra helsemyndighetene i Gaza. Altså Hamas! Det viser seg at selv med disse tallene så er barn og kvinner underrepresentert blant de døde, og unge menn i stridsdyktig alder overrepresentert.

Det har alltid vært store konflikter innad i Hamas, og de har strevd i flere år med å kvitte seg med "Islamist-stempelet", selvmordsbombere og ideene om at Israel skulle tilintetgjøres, med vekslende hell.
Et bra sted å begynne ville være å fjerne alt jødehatet og snakket om å drepe alle jøder fra grunnloven sin....
Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skyter de raketter mot israelske sivile. Det er terror.

For det andre (Wikipedia):

"Hamas is designated as a terrorist organization by Israel, the United States, the United Kingdom, Canada, the European Union, Jordan, Egypt and Japan. However it is not considered a terrorist organisation by several other states, including Iran, Russia, Turkey, China and many Arab nations."

Det betyr at Irael nå seiler opp som verdens største terroristorganisajon. De har i løpet av noen dager tatt livet av rundt 1300 sivile i Gaza. Hamas og andre palestinske opprørere og "sivilister" har tatt livet av 47 israelere, av disse var 3 sivile. Så hvem var terrorister sa du???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi Israel stadig tvinges til å forsvare seg selv så bør de sprenges i fillebiter? Gjelder det samme alle som forsvarer seg, eller er det bare staten med jødisk flertall?

Hvis de hadde latt være å okkupere og undertrykke et annet folk så hadde de ikke hadde så stort behov for å "forsvare" seg hele tiden.

Mener du tyskerne bare forsvarte seg i Norge?

Anonymous poster hash: ecf19...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...