Gå til innhold

Jeg er muslim, og er lei av å forsvare meg selv og min religion.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hva heter den?

Huff, sannheten gjorde vondt, m?

Jeg trodde den het homo sapiens, men tok visst feil. Det wr visst en art.

Men nok om det, hvordan vi ser ut skal ikke brukes mot mot noen.

Men religion og kultur må da man få lov å ilke være særlig begeistret for. Jeg mener at de fleste muslimske land, om ikke alle, har en kultur som ikke er foremlig med vår. Religionene går ikke hånd i hånd de heller akkurat. Jeg bektwr å bli kamt vantro i mitt eget land for de jeg ikke er religiøs, eller skulle ha trodd på feil gud. Hadde jeg bosatt meg i afghanistan hadde jeg bare måtte tåle det.

Derfor velger jeg å bli der folk flest er som meg. At jeg godtar at datteren min gpr i skjørt, at hun er kjæreste med den hun måtte velge og er fri til å ha et sexliv før hun er gift ute å bringe skam over familien. Jeg er på ingen måte rasist for de som måtte mene det, men synes muslimer og vestlige ikke passer sammen.

Anonymous poster hash: c1c46...f30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frykten bølger gjennom det norske folk i disse terrordager. Alle nordmenn med hjertet på riktig sted og med sans for fred kjenner en uro over terrorvarselet. Ekstremister gjør - som navnet tilsier - ekstreme handlinger for å fremme sitt forvridde syn på mennesker og verden generelt, og terrorvarsel gjør oss engstelige. De som sier de ikke føler engstelse har jeg vondt for å tro på.



Anonymous poster hash: bf561...425
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Tar jeg feil, eller er ikke Leviticus 18;22 det Bibelsitatet som så godt som alle Kristne holder fast i like hard som en holder en livbøye på åpent hav? "You shall not lie with a man as one lies with a woman, it is an abomination." Kan man velge og vrake i hvilke av Guds lover man skal holde og følge? Selv når de er fra samme bok som noen av de andre versene jeg nevnte i forrige tekst.

Ja de forsvarer seg med at det er Guds lov og hans ord og at det måtte følges. Samme lyd har pipa til Muslimske ekstremister. Men likevel er ikke vanlige kristne bedt om å forsvare handlingene til disse ekstremist kristne, som tar Guds ord til forsvar. Hvorfor skal vanlige muslimer måtte forsvare handlinger til ekstremist muslimer? KKK er en meget konservativt kristne, konservativ amerikanere, som vil (grovt summert) at USA skal vende tilbake til sine hvite kristne røtter, og kaste ut alle som ikke passer den beskrivelsen. ( immigranter, jøder og ikke-kristne)

I følge prester er det grunner til at en ikke trengte å overholde moselovene, og det var for øvrig Paulus som var mannen som forklarte det. En av de viktigste profetene i bibelen. At du ikke skal ligge med en av ditt samme kjønn er fordi det er irrasjonelt tull, det er ingen grunn til at det skal eksistere slik kjærlighet som mellom en mann og kvinne, mellom to av samme kjønn. Fordi det ikke er produktivt og følelsene gir ingen mening.

En annen forskjell i bibelen og koranen, er at i bibelen står det f.eks. at det er sagt. At den og den personen sa det. Eller at det er en historie. Ikke at slik skal det være. Et vers i bibelen som har blitt tatt opp av en del kritikere er dette "innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden. Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd". Høres fryktelig ut. Men litt etter står det: "Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor. En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem!" Altså å skape splid om hvordan ting blir gjort, tradisjoner osv.

Mange som er i mot kristendommen tar slike små vers, kutter og ser det ikke i kontekst. Det er ofte en forskjell på at det blir sagt, og hvem som har sagt det. Det er sant at det er sagt, men det gjør ikke at du skal følge det. Det samme gjelder jo i islam. Og hvorfor skal de ikke beskytte det de tror på? Kanskje fordi de ikke kan?

At KKK ønsker seg tilbake til den tiden du prater om er deres egen filosofi, ikke en kristen. Om du ikke vet det, står det i bibelen at Gud skapte mennesket og at det var godt. De har ikke noe de skulle ha sagt om hans skaperverk.

Anonymous poster hash: 09e0a...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremisme innenfor religioner, og at andre fra samme religion må forsvare slike handlinger er galt, er vel tankegangen. Må det en viss kvote til for at slikt skal være sammenlignbart? Det er tanken bak handlinger som teller i den diskusjonen som nå foregår.

Anonymous poster hash: 4b9cb...3b8

Nei, når det er så sjeldent (er det en eneste person i hele verden som har bombet en abortklinikk? To stk?) at det blir som freak-show å regne, så kan man ikke trekke noen generelle slutninger.

Anonymous poster hash: 11d6c...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller ikke slik at nordmenn ikke møter utrolig mye fordommer og stigmatisering.

Nordmenn hetses jevnlig som rasister totalt uten grunnlag og kun basert på fordommer mot nordmenn (f.eks. de som jobber i det offentlige merker dette ofte, men også andre folk) og norske kvinner hetses både som rasister og horer basert på stereotypiske fiendebilder.



Anonymous poster hash: 11d6c...a9d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge prester er det grunner til at en ikke trengte å overholde moselovene, og det var for øvrig Paulus som var mannen som forklarte det. En av de viktigste profetene i bibelen. At du ikke skal ligge med en av ditt samme kjønn er fordi det er irrasjonelt tull, det er ingen grunn til at det skal eksistere slik kjærlighet som mellom en mann og kvinne, mellom to av samme kjønn. Fordi det ikke er produktivt og følelsene gir ingen mening.

En annen forskjell i bibelen og koranen, er at i bibelen står det f.eks. at det er sagt. At den og den personen sa det. Eller at det er en historie. Ikke at slik skal det være. Et vers i bibelen som har blitt tatt opp av en del kritikere er dette "innbill dere ikke at jeg er kommet for å skape fred på jorden. Nei, jeg kommer ikke med fred, men med sverd". Høres fryktelig ut. Men litt etter står det: "Jeg er kommet for å sette en mann opp mot hans far og en datter mot hennes mor og en svigerdatter mot hennes svigermor. En manns verste fiender vil bli å finne i hans eget hjem!" Altså å skape splid om hvordan ting blir gjort, tradisjoner osv.

Mange som er i mot kristendommen tar slike små vers, kutter og ser det ikke i kontekst. Det er ofte en forskjell på at det blir sagt, og hvem som har sagt det. Det er sant at det er sagt, men det gjør ikke at du skal følge det. Det samme gjelder jo i islam. Og hvorfor skal de ikke beskytte det de tror på? Kanskje fordi de ikke kan?

At KKK ønsker seg tilbake til den tiden du prater om er deres egen filosofi, ikke en kristen. Om du ikke vet det, står det i bibelen at Gud skapte mennesket og at det var godt. De har ikke noe de skulle ha sagt om hans skaperverk.

Anonymous poster hash: 09e0a...f32

Problemet er at det er fullstendig irrelevant hvorledes du og andre moderate kristne tolker slike tekster, for det vil alltid være en del som tolker i ekstrem retning og som er mottakelig for radikalisering. Det samme med Islam.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er manges tolkning og levesett inspirert av religion inhumant fordi det setter folkegrupper mot hverandre. Og før religion fjernes som konsept fra jordas overflate vil det heller ikke bli fred.

Anonymous poster hash: 5b6f3...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo heller ikke slik at nordmenn ikke møter utrolig mye fordommer og stigmatisering.

Nordmenn hetses jevnlig som rasister totalt uten grunnlag og kun basert på fordommer mot nordmenn (f.eks. de som jobber i det offentlige merker dette ofte, men også andre folk) og norske kvinner hetses både som rasister og horer basert på stereotypiske fiendebilder.

Anonymous poster hash: 11d6c...a9d

Og matvaner, oppdragelse, alkoholvaner osv osv. Ser også at mange bruker ordet pedofil mot nordmenn!

Og det kommer fra folk som gifter seg med sin 13 år gamle kusine. Vi blir til og med disset av innvandrere for at vi lar barna våre ha felles svømming og at det henger tegninger av en gris på en barneavdeling på et sykehus.

Hvorfor kan ikke min sønn få være kjæreste med Nadina når Ali kan få være sammen med min datter? Hvorfor skal min sønn være redd for represalier av fettere og brødre, og Nadina være redd for livet sitt? Hvorfor kan Ali knulle min datter helt uten videre?

Da blir det til at jeg ønsker Nadina velkommen, men slår Ali helseløs på vei ut av innkjørselen min. Muslimer skaper dette i meg. Ali hadde gjort det samme mot sin søster. Jeg er for å gi de som trenger det en trygg havn i Norge, og muslimske jenter trenger virkelig dette...ikke muslimske menn.

Anonymous poster hash: c1c46...f30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må vi alltid rettferdiggjøre oss selv og stå til ansvar for andre såkalte muslimers handlinger?

Anonymous poster hash: 321b6...cb2

Kanskje fordi dere aldri tar avstand fra ekstreme muslimers meninger og handlinger?

Et tema som var aktuelt på skolen vår (90% muslimer) var dødsstraff for apostater.

Ikke en eneste muslim ville ta avstand fra det.

Samtidig så kom det fram at ingen muslim hadde noen rett til å kritisere en annen muslims meninger og handlinger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røre dessverre ikke til å legge skjul på at de som begår kriminelle handlinger ofte er av utenlandsk opprinnelse. Såklart begår også etnisk norske kriminelle handlinger, men prosentvis er ikke etnisk norske (da spesielt personer fra muslimske land ) overrepresentert. Beklager å støte deg og din religion, men islam og muslimer har ganske mange "regler" og dette tror jeg er med på å gjøre så unge muslimske gutter spesielt, begår kriminelle handlinger for å bryte ut av disse reglene de må forholde seg i hverdagen fra sine foreldre. Å da er man fort inne i et kriminelt miljø og sånn går det derifra. Nå sier ikke jeg at alle muslimsk praktiserende er sånn, langt ifra, men det er en overrepresentert andel. Se bare på en muslimsk familie jeg kjenner. Der får ikke datteren som er myndig lov til å gifte seg med en nordmann. Hun skal nemlig bli giftet bort til en familien mener er passende, da gjerne en sønn sv en familie med et godt rykte og som er respektert. Kvinner i islam har liten frihet og blir dessverre kuet av far eller sin ektemann. Det at menn har mye makt innad i familien kan være med på at de søker makt utenfor familierelasjoner også. Islam har ganske mange konservative rgler og mange av de er på nippet til sykelig. DET er hovedgrunnen til at mange nordmenn er skeptiske til islam for de det blir så voldsomt intenst. Vi nordmenn har et mye friere syn på religion og er ikke så strengt praktiserende som muslimer er. I islam handler det mye om øre og respekt og mye av synspunktene er forskrudd! Får man en datter er ikke hun like verdig som en sønn ol. Og dette vet jeg for jeg kjenner til endel muslimske familier etter å ha vært sammen med en muslimsk mann i flere år (forholdet er slutt nå)

Anonymous poster hash: e5041...4e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi muslimer er med på å skape mer fordommer når vi ber om nåde fra det norske folk om å ikke trekke likhetstegn mellom muslimer og såkalte radikale muslimer. Vi må slutte å forsvare oss hele tiden og begynne å anse oss som like verdige som etnisk norske! Når de stiller deg til veggen - Spør heller tilbake- hvorfor er flertallet av menn som er pedofile og bedriver incest - etnisk norske? Forhåpentligvis forstår de hvor tåpelig det er å la enkelte personers handlinger være representativ for en hel folkegruppe.

Jeg er lei av at gjennomsnittsmuslimen hver bidige gang det handler om terror må forklare og ta avstand fra andres handlinger. Hvorfor må vi alltid rettferdiggjøre oss selv og stå til ansvar for andre såkalte muslimers handlinger? Hvorfor blir vi skjært under samme kam som en gjeng idioter som bruker religion som skjold for å spre frykt og hat? Hvorfor kan vi ikke anse disse menneske som gale og psykisk syke mennesker - som vi gjorde med Breivik? jeg gidder ikke å forsvare min religion og identitet for noen lenger. Hvis ikke min deltagelse i samfunnet, handlinger, væremåte og min kjærlighet for Norge er nok bevis for at jeg er like norsk som alle andre, så får det faen meg bare være. Utrolig trist om mine barn i fremtiden også må forholde seg til spørsmål som dette i det flerkulturelle Norge .

Anonymous poster hash: 321b6...cb2

Jeg synes det å omskjære guttebarna, og dekke til jentene med hijab er ekstremt nok jeg. Det er det utrolig mange "vanlige" muslimer som gjør.

Anonymous poster hash: e2609...091

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke tenkte på KG, generelt forumer, kommentarfelt på nyhetssidene, sosiale medier generelt.. Dersom et terrorangrep blir utført av ekstreme "muslimer."

Føler med dere normale og oppegående muslimer.

Men må innrømme at jeg har sett en ekstra gang på alle muslimske mannfolk i dag ja. Blir vettskremt.



Anonymous poster hash: b2f80...542
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest noen svar på denne tråden, sier jeg som nordmann: jeg er også lei av å forsvare våre norske muslimer. Jeg kjenner så utrolig mange gode og flotte muslimer, og blir direkte trist av å se nordmenn som bare dundrer løs om hat. Selvom det er lett når man føler seg truet - man trenger noen å legge skylden på.

Tenk så vondt det må gjøre for en muslim som hardt prøver å tilpasse seg Norge, at noen andre muslimer kommer og ødelegger? De har nok fordommer allerede.

Tro meg, jeg har ikke mye til overs for de som ikke respekterer Norge og dets kultur. Og det tror jeg heller ikke de hadde hatt om vi kom til deres land uten å respektere dets. Men kun fordi NOEN ikke gjør det, betyr ikke det at resten med samme religion også er onde.

Tror flere må ut å reise!



Anonymous poster hash: 871c1...596
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke tenkte på KG, generelt forumer, kommentarfelt på nyhetssidene, sosiale medier generelt.. Dersom et terrorangrep blir utført av ekstreme "muslimer."

Føler med dere normale og oppegående muslimer.

Men må innrømme at jeg har sett en ekstra gang på alle muslimske mannfolk i dag ja. Blir vettskremt.

Anonymous poster hash: b2f80...542

Oppegående muslimsk mann? Om en eneste muslimsk mann skriver her at han er komfortabel med at hans datter, søster, kusine, fraskilte kone eller niese kan finne seg en norsk mann uten at det blir problemer, så skal jeg faktisk tro at det er et bittelite håp.

Anonymous poster hash: c1c46...f30

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde den het homo sapiens, men tok visst feil. Det wr visst en art.

Men nok om det, hvordan vi ser ut skal ikke brukes mot mot noen.

Men religion og kultur må da man få lov å ilke være særlig begeistret for. Jeg mener at de fleste muslimske land, om ikke alle, har en kultur som ikke er foremlig med vår. Religionene går ikke hånd i hånd de heller akkurat. Jeg bektwr å bli kamt vantro i mitt eget land for de jeg ikke er religiøs, eller skulle ha trodd på feil gud. Hadde jeg bosatt meg i afghanistan hadde jeg bare måtte tåle det.

Derfor velger jeg å bli der folk flest er som meg. At jeg godtar at datteren min gpr i skjørt, at hun er kjæreste med den hun måtte velge og er fri til å ha et sexliv før hun er gift ute å bringe skam over familien. Jeg er på ingen måte rasist for de som måtte mene det, men synes muslimer og vestlige ikke passer sammen.

Anonymous poster hash: c1c46...f30

Ja, homo sapiens er ingen rase. Så vidt jeg vet er det 3 hovedraser (og mange sub-raser) - caucasoid, negroid og mongoloid. Du kan begynne å lese om dette, så finner du ut mer hvis du er interessert i det. Det handler ikke så mye om hudfarge og kultur som det handler om benstruktur og andre rent fysiske forskjeller.

Hvordan vi ser ut kan og bør brukes mot alle når politiet er på jakt etter dem. Da er alle detaljer viktige for å gjøre det lettere å finne riktig person.

Resten av ditt innlegg er jeg forsåvidt enig i. Det er ikke alle kulturer (og religioner) som passer bra sammen og kan fungere sammen i samme samfunn.

Edit: En ting veldig viktig - muslimene er ingen rase! Overraskende mange her på KG tror muslimene er egen rase og dermed skriker om rasisme ...

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge prester er det grunner til at en ikke trengte å overholde moselovene, og det var for øvrig Paulus som var mannen som forklarte det. En av de viktigste profetene i bibelen. At du ikke skal ligge med en av ditt samme kjønn er fordi det er irrasjonelt tull, det er ingen grunn til at det skal eksistere slik kjærlighet som mellom en mann og kvinne, mellom to av samme kjønn. Fordi det ikke er produktivt og følelsene gir ingen mening.

Anonymous poster hash: 09e0a...f32

Her er det du som er full av irrasjonelt tull. Med mindre du mener sex kun skal foregå i reproduksjonsøyemed, da?

Anonymous poster hash: 587b6...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi muslimer er med på å skape mer fordommer når vi ber om nåde fra det norske folk om å ikke trekke likhetstegn mellom muslimer og såkalte radikale muslimer. Vi må slutte å forsvare oss hele tiden og begynne å anse oss som like verdige som etnisk norske! Når de stiller deg til veggen - Spør heller tilbake- hvorfor er flertallet av menn som er pedofile og bedriver incest - etnisk norske? Forhåpentligvis forstår de hvor tåpelig det er å la enkelte personers handlinger være representativ for en hel folkegruppe.

Jeg er lei av at gjennomsnittsmuslimen hver bidige gang det handler om terror må forklare og ta avstand fra andres handlinger. Hvorfor må vi alltid rettferdiggjøre oss selv og stå til ansvar for andre såkalte muslimers handlinger? Hvorfor blir vi skjært under samme kam som en gjeng idioter som bruker religion som skjold for å spre frykt og hat? Hvorfor kan vi ikke anse disse menneske som gale og psykisk syke mennesker - som vi gjorde med Breivik? jeg gidder ikke å forsvare min religion og identitet for noen lenger. Hvis ikke min deltagelse i samfunnet, handlinger, væremåte og min kjærlighet for Norge er nok bevis for at jeg er like norsk som alle andre, så får det faen meg bare være. Utrolig trist om mine barn i fremtiden også må forholde seg til spørsmål som dette i det flerkulturelle Norge .

Anonymous poster hash: 321b6...cb2

Så ikke vær mer muslim lenger? Ser ikke helt hva som er det positive ved det.

Anonymous poster hash: cffd1...4aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi muslimer er med på å skape mer fordommer når vi ber om nåde fra det norske folk om å ikke trekke likhetstegn mellom muslimer og såkalte radikale muslimer. Vi må slutte å forsvare oss hele tiden og begynne å anse oss som like verdige som etnisk norske! Når de stiller deg til veggen - Spør heller tilbake- hvorfor er flertallet av menn som er pedofile og bedriver incest - etnisk norske? Forhåpentligvis forstår de hvor tåpelig det er å la enkelte personers handlinger være representativ for en hel folkegruppe.

Jeg er lei av at gjennomsnittsmuslimen hver bidige gang det handler om terror må forklare og ta avstand fra andres handlinger. Hvorfor må vi alltid rettferdiggjøre oss selv og stå til ansvar for andre såkalte muslimers handlinger? Hvorfor blir vi skjært under samme kam som en gjeng idioter som bruker religion som skjold for å spre frykt og hat? Hvorfor kan vi ikke anse disse menneske som gale og psykisk syke mennesker - som vi gjorde med Breivik? jeg gidder ikke å forsvare min religion og identitet for noen lenger. Hvis ikke min deltagelse i samfunnet, handlinger, væremåte og min kjærlighet for Norge er nok bevis for at jeg er like norsk som alle andre, så får det faen meg bare være. Utrolig trist om mine barn i fremtiden også må forholde seg til spørsmål som dette i det flerkulturelle Norge .

Anonymous poster hash: 321b6...cb2

Selvfølgelig skal du måtte slippe å forsvare din tro og stå til ansvar for handlinger til ekstremister. Blir selv helt matt av å lese tilbakemeldingene du har fått her, men jaja, kan vel ikke forvente mer på nett forum som KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg kjøper problemstillingen til TS. Stilles de til ansvar? Får de så mye pes fra nordmenn som de gir uttrykk for. Jeg syns de syter vel mye. Ikke blant dem jeg kjenner ihvertfall. Jeg tror de fleste (oppegående) nordmenn klarer å skille mellom fredelige muslimer, og islamistiske nutcases.

Det ble meldt om et par muslimer som ble banket opp etter 22.juli, men dette ble senere tilbakevist. Var vel en annen muslim som hadde fått ropt noe etter seg (og det er jo ikke bra), men hello? Får de virkelig så mye pes som TS her påstår? Eller er det bare noe de føler? (De føler at nordmenn gir dem skylden personlig, uten at vi gjør det).



Anonymous poster hash: 2cf88...6d1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salam alaikum.

Jeg er enig med deg TS.

Jeg er selv muslim og blir sliten av fordomsfulle blikk, selv blant mine nærmeste. Så at en kommenterte at ekstremister tar religionen mer seriøs, det er så feil som det kan bli. Dette er mennesker som tar kun små biter av skriften og ser bort fra resten. De tar en setning av et vers og tolker det på den måten som passer dem. Og leser ikke verset i en helhet. Jeg er seriøs med min religion. Jeg setter ingen ved siden av gud og gjør mitt beste å følge hans regler. Og jeg skader ikke noen, dømmer ikke noen, snakker aldri dårlig om noen, gir til de fattige, hjelper alle både mennesker og dyr. Ikke tro at det de gjør er islam.

Dreper du et menneske er det som du dreper hele menneskeheten, redder du et menneske er det som du redder hele menneskeheten- Fra koranen. Les koranen selv og døm deretter. Det er en grunn for at Islam sprer seg som ild i tørt gress i hele verden og det er mest kvinner som konverterer også. Studer koranen selv og lag en egen mening.

Ønsker alle her inne en fin fredag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så fort det er en merkbar mengde muslimer som viser at de tar avstand fra terrorhandlinger og den slags, kan de få lov til å slippe å måtte forsvare livssynet sitt. Jeg husker en periode hvor norske muslimer (nordmenn som hadde konvertert) prøvde å samle muslimer i fakkeltog og den slags, for å vise at de ikke støtta ondskapen... Men så var det jo ingen som møtte opp da... Hmm...

Ja, homo sapiens er ingen rase.

Så vidt jeg har forstått, døde de siste homo sapiens ut for omtrent 200.000 år siden. Vi som lever i dag, er noe som heter anatomisk moderne mennesker, også kalt "homo sapiens sapiens". Det er riktig nok lenge siden jeg leste noe om dette, så jeg kan ha misforstått.

Edit: Link. Jeg er for trøtt til å forstå det som står der, men her er info om det, for den som er interessert.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...