Gå til innhold

LovelyMonroe's mamma og treningsdagbok ♡


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Du fullammer ennå? Da går det bra med noen dager mellom bæsjen, noe annet når man gir mme eller fast føde :)

Åååå hørtes veldig godt ut det den maskinen din lager og ;) Hva slags maskin er det? :)

Har du prøvd å gi jenta di vann på natta? Eller virker det som at hun er sulten? Altså ikke vann hele natta men en gang i blant, for kan hende at hun er bare tørst pga varmen. Du trenger ikke koke vannet lenger, man kan slutte ved 3 mnd fordi da er tarmene modne nok til vann fra springen, men kun kaldt vann fra springen. Varmt/ og lunka vann har mer bakterier og det skal jo ikke vi voksne heller få i oss. Husker ikke nøyaktig når vi sluttet å koke (altså koker selvfølgelig ennå det varme) fordi vi viste ikke det med 3 mnd når han var det men det var ikke lenge etter 3 mnd, og det har gått helt fint. Og det skal være bra at de får noe bakterier i seg, styrker immunforsvaret :) Og å kjøle det ned i kjøleskapet er lurt, mini elsker kaldt vann, men på natta gir vi romtemperert vann så han ikke skal våkne mer av det kalde. Har kaldt vann i en flaske og lar den stå på soverommet hans.

Veldig bra at du snakket med din kjære ;)

Takk for gode råd, Yesterday! :blomst:

Det var lurt. Skal ha det med meg inn i natt. I natten som var tror jeg det defiiiiinitivt var pga varmen, å være oppe en gang i timen har hun aldri vært før, ikke rett etter fødsel heller! Lur ide. Ok å vite at man ikke trenger koke og, gjør det mye lettere. Kan jeg bare ta helt kaldt fra springen, oppi flaska og la den stå på nattbordet og romtemperere seg til jeg skal gi det? Men syns det kommer sååå mye ut av MAM flaska på en gang, når jeg holder den opp ned renner det jo ut... virker som hun og syns det kommer fort. Har en avent liggendes men vet ikke om de er noe bedre?? Du har kanskje bedre peiling på det enn meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan vet jeg om det er tørst eller sult? Pupp tar hun jo uansett. For vil jo hun skal få mat om hun faktisk er sulten ( skal jo iiiiikke nattavenne, men er jo greit å gi vann om hun kun er tørst nå i varmen ja) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på mobil så fikk ikke sett link! Men skal sjekke :nigo:

Det går veldig fint! Har jo fått en datter som du sikkert har fått med deg :fnise: , og ja, det går veldig fint! Ang trening så føler jeg at jeg må starte litt på start igjen pga svangerskap. Er mye svakere nå i musklene enn før. Men det fikser vi ;) Så ja, men blir deilig å komme helt inn i det igjen :nigo:

Trener du ved senter eller selv?

Jaja, alle starter et sted!

Jeg trener selv. Liker best å trene hjemme eller ute. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Man skal jo i utgangspunktet tilby puppen uansett, iom at melka er såpass leskenne at de ikke trenger vann før man etterhvert starter med fast føde og mm ikke er hoved maten lengre..

Men som jeg selv tror så skader det ikke med ett par slurker vann innimellom..

Og, ang flaskene. Hvilken tut er det på mam flaska de?

Jeg bruker nå Avent sin med tut nr 1, kun ett hull i, så hun må jobbe litt med å få noe ut. Både vann og de gangene hun har fått mme.. Vil ikke hun skal foretrekke flaske fremfor pupp så lenge jeg har planer om å fullamme :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd så mye med vann, skal definifitivt gjøre det. Mamma har og mast om det, hihi. Koke først og kjøle ned i kjøleskap?? :)

Goooood ide å bare ha babynest i senga!!! Takk for tips! Skal ha den der om vi prøver en natt der :nigo:

Ja jeg er veldig glad jeg gjorde det :) Føler at jeg ble noen kg lettere av å bare få det ut liksom :)

Kok og avkjøl til drikketemp ja :) Min vil ikke ha kaldt vann, men om han får det temperert drikker han masse.

Det hjelper mye å få ut hva man har gått og tenkt på så lenge, skikkelig lettelse når man får det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, alle starter et sted!

Jeg trener selv. Liker best å trene hjemme eller ute. :nigo:

Ja, har jo trent mye før, men pga svangerskapet føler jeg at jeg må begynne på nytt litt :) Så først nå vil jeg bare kommer inn i treninga igjen med gruppetimer(men tunge skikkelige time, da ;) ) - så tar jeg steget videre til der jeg var før(egentrening o.l) etter det. Liker best å få inn rutinene og alt dette i starten og ikke stresse så mye. Jeg tenker at får jeg inn 3 gode og harde økter i uka skal jeg være fornøyd siden jeg har baby :) ... Utetrening er definitift fantasisk :hjerte: Hva liker du best å trene da? Ser du liker yoga, det er deeeeeilig :) Trente det flere ganger i uka rett etter fødsel, har ikke gjort det så mye nå - men savner det :)

Her står det litt om små babyer og vann når det er varmt: :)

http://ammehjelpen.no/artikkel/179/vaskebehov-hos-barnet-nar-det-er-varmt

Takk for linken :hjerte: Skal sjekke den ut!

Man skal jo i utgangspunktet tilby puppen uansett, iom at melka er såpass leskenne at de ikke trenger vann før man etterhvert starter med fast føde og mm ikke er hoved maten lengre..

Men som jeg selv tror så skader det ikke med ett par slurker vann innimellom..

Og, ang flaskene. Hvilken tut er det på mam flaska de?

Jeg bruker nå Avent sin med tut nr 1, kun ett hull i, så hun må jobbe litt med å få noe ut. Både vann og de gangene hun har fått mme.. Vil ikke hun skal foretrekke flaske fremfor pupp så lenge jeg har planer om å fullamme :Nikke:

Åh, det kan sikkert stemme ja :) Jeg tenker den ikke er så leskende fordi den er lunka, men når du sier det og jeg tenker meg om er den sikkert det :jepp: Det er den minste tuten... nr 1 sikkert... hmm, rart.... men renner lett ut på alle nr 1 tutene da... :klo:

Kok og avkjøl til drikketemp ja :) Min vil ikke ha kaldt vann, men om han får det temperert drikker han masse.

Det hjelper mye å få ut hva man har gått og tenkt på så lenge, skikkelig lettelse når man får det ut!

Yesterday sa nå at vi ikke trengte koke etter 3 mnd? Aner ikke hva som er rett jeg :klo::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg fortsatt - til tross for at jeg har pratet med mannen om det vet dere - får dårlig samvittighet når han har hun. Uff, jeg må slutte med dette tullet... men når han må bysse, eller til og med spør selv om han skal ta gullet litt, så etter en stund, spes om han må prøve å få hun til å sove o.l, så får jeg dårlig samvittighet.... uff.. ender vel med at jeg tar hun mest til slutt ( han er jo kjempeflink å ha hun, men tror han fort glemmer at jeg har hatt hun en hel dag om han styrer rundt å rydder i huset o.l ) ...

Uffa.... :klo:

I går var det lørdag, så da ble det banan+havrepannekake til frokost, noms! Også prøvde jeg ut den "sunnere kaken" fra funksjonell mat, den som er glutenfri, laga med mandelmel og sukrin osv, tok epler i slik at det ble eplekake, og den var ganske god, men så klart er "ekte" eplekake best, men for å være sunnere og laga på mandelmel osv var den ganske så god, og hveeertfall søt! Men nå er jo sukrin mye søtere enn sukker, og mannen hadde vist strødd en del sukrin over, for han viste ikke det :hoho: .. ( han laget til siste rest av den mens jeg ammet). Så hadde en koselig kveld. Selvom jeg får sååå liten tid for "meg selv" på kvelden fordi jeg prøver å legge meg kl 22, for å få mest søvn og være uthvilt, mtp at snuppa legger seg i åtte tiden, og må kanskje innom noen ganger etter det og...

Men vi har hvertfall fått gjort en del ting i huset i helgen, en del sånne ting som sto på to-do lista vår! :P

Og herregud... det er så flaut... vi har ikke hatt dåp enda ... :( Men jeg skjønner ikke hvordan vi skal få tid! Jeg har kjempelyst å ha dåp, men blir helt motløs når jeg tenker på all planlegging osv, har så mye annet å tenke på - også synes jeg det er litt skummelt også, at så mange kommer(er jo mest nærme, men tenker spes på hans del av fam. osv), og jeg føler alltid veldig på det at jeg må gjøre alle til lags, passe på at alle har det bra, se om alle er fornøyd, prate med alle osv, også har jeg jo en baby og..

Ønsket jeg bare ikke hadde trengt å døpt henne, men samtidig så er det jo litt kjipt, er jo koselig... men uff... hmmm... :(

Elsker den nye airconditionen vår :hjerte: :hjerte: nå kan det bli så varmt det bare vil bli for min del :fnise: Men beste er jo at det holder jeg normal-varmt for oss med bebisser :)

Nå etter amming skal vi en tur på plantasjen, og hva skal vi der? Nei det vet vi ikke :P Jeg vil bare ut av huset litt, gå å titte litt, sniffe litt blomsterlukt og se på alt det fine de har der... :lur: :lur: ...

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det en Puls 55 time på senteret - og selvom det høres ut som husmortrim så er de øktene ganske tøffe, det handler jo om hva man gjør det til selv, og er høyintensitetstimer, de har noen oransjetimer og som er lavere intensitet :) Men liker best styrke, styrke-slyngetimer, crosstraining osv :nigo: :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Skjønner godt hva du føler rundt det å ta deg mest av mini, men jeg tror vi begge "tjener" på å la mennene ta mer ansvar og selv måtte finne utav ting som funker i ulike situasjoner. Det er jo 50/50 ansvar, utenom kun amming, så kanskje vi begge må prøve å senke skuldrene litt og la mennen få ta del i hverdagene også.. :bond:

Ang. dåp, så skjønner jeg du ser på det som litt stress osv. Men tenk så herlig når det er overstått? Om dere velger en dato ganske nært frem i tid, så er det ikke sikkert så mange kan komme, om det hadde vært ett greit alternativ? :P

Så kan dere gjøre ting så enkelt som mulig mtp mat og dekorasjoner?

Er så mange som styrer på og planlegger som om dåpen er ett bryllup! En skal jo "bare" markere dagen med litt samvær for snuppa, som før i tiden inneholdt kaker og kaffe. Mens nå er det nærmest et krav å servere middag først.

En kan gjøre det så enkelt som å lage en gryterett servert med nystekte baguetter i skiver og en god salat til + dressing, smør, feta ost for seg.

Så sette frem en bolle twis før kakene som serveres med kaffe.

Trenger ikke være kaker heller, 2 isbokser f.eks og en bolle oppskåret jordbær/bringebær/blåbær og nonstop er vel så godt og populært for de fleste ;)

Ellers gelè.. Dronning maud, pudding med vanilje saus.. Mye enkelt og godt :jepp:

Hopp i det kjære, så er du så letta og glad når det er overstått :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Det er SÅ godt å lese at både du og Roseduft prøver å gjøre noe med arbeidsfordelingen og den dårlige samvittigheten deres!

Det har ikke vært helt uten dårlig samvittighet her heller, det skal jeg være ærlig på. Men jeg får så mye overskudd av å gjøre litt ting alene, og føler meg som en mye bedre mamma når jeg får litt pauser!

Selvsagt blir gutta frustrerte av å bysse gråtende unge. Men det hadde jo vi også blitt? Og tenk på mestringen de får når de klarer å roe ungen alene - helt uten pupp ;)

Heier på dere begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man gir kaldt vann trenger man ikke koke først, men min liker det ikke kaldt, og siden man ikke skal drikke temperert vann fra springen hverken som barn eller voksen, så koker jeg det først :) Praktisk med vannkoker som varmer opp til ønsket temperatur :P

Og ang dåp, hun er jo bare fire mnd, ikke noe å stresse med. Og er det mer stress enn kos, så dropp det! Vi døpte kun fordi mannen så absolutt ville det, jeg kunne like greit bare hatt en "navnefest" uten seremoni, bare samlet nærmeste familie for et lite selskap. Man trenger heller ikke gjøre det så stort, kjente jeg ble helt svett når jeg så enkelte i termingruppa mi som brukte 20 000 (!!!) på mat, dekorasjoner osv til dåpen :hakeslepp:

Jeg gjorde det ekstremt enkelt, føler jeg da. Leide lokale på et sted hvor de sørget for matlaging, servering og opprydding. Betalte i underkant av 4000 for middag til 15 personer, kaffe og en stor kake. Siden vi kjøpte en kake der fikk vi ta med så mange vi ville utenom, vi kjøpte også en kasse brus og farris selv på butikken og leverte tilbake det som ikke ble drukket. Rimelig dekorasjon med blå telys og kronelys (kjøpte billige lysholdere på Nille, har man fra før kan man jo bare bruke det). Kjøpte en blå løper som jeg la over de hvite dukene som lå på bordene fra før. Brukte blå konditorfarge for å farge hvite roser og tulipaner, hadde det blå vannet i glassene og vasene. Og that's it. I mitt "jeg vil ha alt perfekt hode" ble jeg litt stressa, men man må ikke være helt fotballfrue heller :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jo trent mye før, men pga svangerskapet føler jeg at jeg må begynne på nytt litt :) Så først nå vil jeg bare kommer inn i treninga igjen med gruppetimer(men tunge skikkelige time, da ;) ) - så tar jeg steget videre til der jeg var før(egentrening o.l) etter det. Liker best å få inn rutinene og alt dette i starten og ikke stresse så mye. Jeg tenker at får jeg inn 3 gode og harde økter i uka skal jeg være fornøyd siden jeg har baby :) ... Utetrening er definitift fantasisk :hjerte: Hva liker du best å trene da? Ser du liker yoga, det er deeeeeilig :) Trente det flere ganger i uka rett etter fødsel, har ikke gjort det så mye nå - men savner det :)

Er vel bare å fortsette med det? Yoga er favoritten, styrketrening av bein kommer etter der igjen! Veldig glad i det. :)

Ble det noen blomster e.l. på plantasjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal svare innlegg straks. Skriver fra mobil nå, og går på pc og svarer etterpå. Må bare fortelle om natten vår :(

Vi la hun til leggetid og ikke lenge etterpå våknet hun av magevondt. Hun lå først lenge og tok beina opp i luften, og fikk litt luft ut før hun grein i søvne når hun gjorde det, så til slutt våknet hun helt av det og vi bysset hun til hun sovnet igjen. Følte man lett kunne høre at hun hadde vondt, griner liksom på en annen måte. Så i 4 tiden i natt våknet hun og av at hun lå og prompet masse og vrei seg og plutselig hyyyylte hun til når hun prompet og ble helt fra seg, hun roet seg ikke ved smokk eller noe og prøvde pupp og hun ville IKKE ha pupp(til tross for at hun nok var sulten også), og grein og grein. Skikkelig sånn at hun har vondt-gråt. Prøvde å bysse men ingenting hjalp. Gikk ut i stuen og bysset enda mer og tok litt knebøy og til slutt ble det bedre men da hadde hun skreket og grått en stund i armene våre stakkar. Før hun ble rolig leste mannen på nettet og lagde sukkervann(men brukte det ikke), der sto det at det var som å dope voksne på vin?? Liksom, er det så sterkt? Vet man kun skal bruke det ved siste utvei og igår var planen å ha det klart i tilfelle ingenting gikk. Men etter hun roet seg sovnet hun til slutt av byssing. Prompet en del resten av natten men ikke sånn at hun våknet. Hun har heller ikke hatt avføring på en uke, vi har fått det ut ved hjelp av termometer en gang om dagen. Så hun hadde fått det ut tidligere på kvelden. Men var så vondt å se på hun, og fortvilelse for vår del. Håper ikke det skjer når jeg er alene her med hun på nettene. Er så godt å være to! .... Hun fikk smake LITT avokado på dagtid i går. Hadde most på skiven min og tok litt på fingeren og hun likte det godt, men skal vel ikke få vondt av så lite?? Hun spydde og i går på kvelden. Bør vi være urolig?? :( jeg har ikke spist noe som skal gjøre at hun får vondt ....

Etter hun sovnet sov hun heldigvis til kl 10 ( men ammet innimellom der ).

Hva kan dette ha vært, aldri hatt sånn før, så gale ... Gav hun fenikkelte iste og skal gjøre det ved hvert skift i dag, håper det hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hun har matintoleranse av noe slag? Det er jo sikkert greit å få sjekket opp? Har ikke så mye peiling på barn, men jeg vet at mange har babyer som sliter med matinoleranser av et eller annet slag. Høres hvertfall ut som hun reagerte slik jeg reagerer når jeg spiser mat jeg ikke tåler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hun har matintoleranse av noe slag? Det er jo sikkert greit å få sjekket opp? Har ikke så mye peiling på barn, men jeg vet at mange har babyer som sliter med matinoleranser av et eller annet slag. Høres hvertfall ut som hun reagerte slik jeg reagerer når jeg spiser mat jeg ikke tåler. :P

ja men tror de først får det når de er rundt et år? Usikker. Og hun får jo kun morsmelk nå. Den avokadoen var kun smaksprøve og sååå lite :( men hm... aner ikke altså!

Hvilke mat er det du ikke tåler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja men tror de først får det når de er rundt et år? Usikker. Og hun får jo kun morsmelk nå. Den avokadoen var kun smaksprøve og sååå lite :( men hm... aner ikke altså!

Hvilke mat er det du ikke tåler? :)

Mener jeg har lest om spedbarn som har vært laktoseintolerante jeg, og moren har derfor ikke kunnet spise laktose/melkeprodukter så lenge hun har ammet.

Jeg tåler hverken hvete eller melk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest om spedbarn som har vært laktoseintolerante jeg, og moren har derfor ikke kunnet spise laktose/melkeprodukter så lenge hun har ammet.

Jeg tåler hverken hvete eller melk. :)

Når du sier det - så kommer jeg på at det var slik med en venn av mamma, hun kunne nesten ikke spise noe.

men jeg drikker ikke melk eller spiser noe med melk uansett, så må evnt være noe annet, men aner ikke hva :( ... tror ikke jeg spiste noe utenom det vanlige :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Huff :( stakkars lille!

Magevondt er helt forferdelig! Man vet jo det som vokse også.

Hvordan har dagen i dag gått da?

Kan jo ha en sammenheng med avocadoen du gav kanskje? Dersom det aldri har vært så gale før.. Regner med du ikke tørr å prøve avocado igjen med det første? Du kan jo google å se om det er noen andre som har reagert på avocado?

Håper det går bedre med lille prinsessa :kose: og at natta blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det - så kommer jeg på at det var slik med en venn av mamma, hun kunne nesten ikke spise noe.

men jeg drikker ikke melk eller spiser noe med melk uansett, så må evnt være noe annet, men aner ikke hva :( ... tror ikke jeg spiste noe utenom det vanlige :(

Ikke godt å si, kan jo være hun er glutenintolerant f.eks? Uansett vanskelig å sitte og gjette på det, får vel heller håpe det er noe forbigående og at hun snart driter som babyer flest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...