Gå til innhold

LovelyMonroe's mamma og treningsdagbok ♡

LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Synes mange sier at det virker som det blir mindre melk i denne varmen. Får du i deg nok mat og drikke? Og produksjonen er vel i stadig endring etter hva behovet til babyen er, så om hun ikke er like sulten når det er så varmt så virker jo det inn. Og om du alltid har hatt veldig mye vil det sikkert virke mye mindre selv om det kanskje er nok? Har ikke så mye ammetips å komme med dessverre :/

Håper leggingen gikk bedre igår :)

Her har det også virket som melka har minka betraktelig siste uken.

Mini bare gråt og gråt og var helt umulig med puppen.

I samråd med helsesøster, har vi nå gitt henne mme i tillegg til amming, så nå er snuppa superfornøyd og sover så utrolig godt i løpet av dagen! :jepp:

Det påvirker nok med varmen og alt, så har ikke jeg vært like flink til å få i meg selv nok mat og drikke heller, så det har nok bidratt til mindre melk vil jeg tro..

Tolig bare en fase, men man kan jo introdusere fast føde straks :)

Hadde tenkt å fullamme til 6 mnd, men må si meg formøyd med 4.. Viktigste er ei blid og mett frøken :)

Håper det går bedre hos deg nå?

Planer for helgen? :)

:klemmer:

Hei dere skjønne :hjerte:

Ja, jeg tror også etter jeg har pratet med mannen og min mor - at det er pga MYE stress disse dagene, en uutholdelig varme og lite mat.... for pleier ellers å ha nok. Men har begynt å merke at enkelte "fakter" hun får ved puppen ser jeg nå er "det er ikke nok melk-fakter", så da vet jeg hvertfall det, at neste gang det skjer bytter jeg pupp eller noe. Jeg hååååper jo all melk kommer igjen, og tenkte begynne på ammete imorgen og nå er jo mannen hjemme i en uke så da får jeg nok drikket og spist mer. Men planen er å bestille en pakke MME(må bestille den jeg skal bruke), bare sånn i tilfelle jeg står her en dag med tomme pupper og sulten baby, men KUN ved helt behov da. Synes ikke det er gal med mme - som du sier roseduft er mett og glad baby det viktigste! Men jeg vil jo helst amme "så langt lageret rekker" :ler: ... men skal ha en mme i bakhånd. Men får de vondt i magen av det? Liksom må det introduseres sakte? Den jeg bestiller er uten kumelk, så hun får isåfall ikke vondt i magen av det da :)

Jeg er kjempeglad for råd og tips fra dere, og i det hele tatt støttendes ord! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mme er jo generelt hardere for magen enn mm, men tror en såpass gammel baby tåler det bedre enn nyfødt :)

Vær obs på at disse spesial mme ofte ikke smaker spesielt godt. Så kan hende hun ikke vil ta det med en gang, men er hun sulten nok spiller det kanskje ingen rolle. Du må bare prøve deg frem hvis du må gi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det hos venninna? Godt du fikk dusja! :laugh:

Ja, var sinnsykt digg med en dusj. Men så er det på'an igjen med knebøy"byssinga" og i denne varmen på 30 + grader så svetter man bare man holder hun, hun veier jo over 7 kg :P ... Men deilig og dusje ja, hihi...!

Tja, gikk ikke så greit. Frem til jeg dro dit gikk det fint, så hadde sikkert hatt en ok dag hjemme om jeg ble hjemme med hun, men der hadde de jo ikke airvondition så var driiiitvarmt og mini var kjempesutrete i varmen og ja vi hadde liten tid i tillegg så følte det kun gikk med til amming og myyyye knebøy, fy faen det var så slitsomt og "kjipt" siden jeg var der. Så hun mekket sushi alene da, planen var jo sammen, så vi fikk spist det i en fei før vi plutselig måtte hjem for det var leggetid, også grein hu hele vegen hjem. Men garantert pga denne varmen(og fordi det var oooover leggetid).... så tja. Menmen, vet til neste gang at all besøk o.l skal gjøres tidlig på dag, spes i varmen, er jo varmest på kvelden nå fortiden. Og at jeg egentlig skal droppe alt annet enn å være hjemme med hun når det er så varmt..

Huff for noen negative dager og negative innlegg, nei nå altså... må få litt positivitet inn hit! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Bruker du vippe stol eller mulig å ta henne i bæresele??

Om snuppa her slår seg vrang, og jeg ikke har overskudd til å ta tusen knebøy, så sovner hun ganske sjappt i vippestolen, med tutt og koseklut.

Eller jeg tar henne oppi bæreselen (ergobaby som jeg elsker!) da kan jeg gynge henge henne bedre, og mer frem og tilbake + gynge litt på tå mens jeg går :P i tillegg klappe henne rytmisk bak mens jeg evnt må "shhhh" "shhh" "shh" (noenganger må det sies ganske kraftig for å roe henne før hun da slokner..oftest i knebøy-style.. Holde henne "fast" inntil meg mens jeg holder henne litt opp slik jeg får "shhh'a" henne inn i øret og roet ned dersom hun har slått seg vrang :P

Kan nevne nå at etter mme (at hun er mett og god i magen) så har vi fått en ny baby i hus. Hun sover godt av seg selv pg klager bare litt når hun vil gi uttrykk for søvn eller sult.. Det er tydelig at ikke melka mi har mettet godt nok..

Mini får heldigvis ikke vondt i magen eller forstoppelse :)

Gir henne NAN 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alltid noe bom i blant, det gjør jo ingenting. Da er man klokere til neste gang og så finner man en måte det fungerer på til slutt. :jepp: Får håpe dere får det litt kjøligere der du bor etterhvert da. I det minste får du ekstremt god trening av byssinga. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Hei snuppelupp! :strix:

Verdens tregeste på å svare her nå. Men vil først si at jeg håper det går bra med deg og at du ikke er utslitt!

Her kommer en avhandling om sovingen vår:

Det gikk ganske så bra med sovingen en god stund her, men så ble det jo litt dårligere da varmen kom for fullt. Da var det brått mer styr å få ham til å sove i vogna på dagtid, og vi brukte timevis på å roe ham om kvelden (og jeg skjønner ham godt, med 28 grader på soverommet klokka sju...!).

Men nå er altså gutten vår fem måneder, og vi begynner å få litt dreis på leggingen på kvelden. Det er sikkert fortsatt ikke noe å skryte av objektivt sett, men for oss som har hatt en "stafettpinnebaby" som har vært klistret til en av oss 24/7, er det fantastisk. Han får grøt omtrent halv sju, og så bader vi ham etterpå (koselig, avslappende, og tvingende nødvendig siden han som regel er full av grøtklin :fnise: ). Etter det steller vi ham og tar på pysj, så går vi inn på soverommet, jeg ammer ham litt, og så ligger vi og koser og synger litt mens han blir gradvis trøttere. Så til slutt må jeg amme ham i søvn, før jeg kan snike meg ut av rommet. Som regel er klokka litt over åtte når han endelig sovner. Som sagt er dette sikkert ikke så fantastisk sett med andres øyne, men for oss er det magisk å få litt tid sammen om kvelden igjen!

Men det er jo litt vei å gå fortsatt, da. Først og fremst håper jeg vi kan få til en leggerutine som tar mindre enn halvannen time, og som mannen også kan gjennomføre uten meg - den vi har nå, er jo veldig puppebasert, så da er det jeg som får jobben.

I tillegg begynner spirrevippen vår å være såpass aktiv om natta at han gjerne legger seg på tvers mellom oss - og 70 cm baby tar opp en del plass i en 150 seng!! Vi sliter med å få ham over i sprinkelsenga uten at han våkner og hyler. Men nå skal vi kjøpe sånne vuggeknotter til å ha under, så vi kan vugge senga akkurat som vogna. Håper det vil gjøre det lettere å få ham til å sovne der!

Dagsovingen går greit nok, han hyler ikke så ofte i vogna lenger. Men ofte bruker jeg opptil halvannen time med trilling/vugging før han sovner, og så sover han kanskje en halvtime. Så våkner han litt gretten fordi han ikke har sovet nok, og så er det snart på'an igjen med å prøve å få ham til å sove. I dag føler jeg stort sett at jeg har trillet konstant fra halv ni til halv fire... Men jeg holder ut, selv om frustrasjonen av og til truer med å ta meg. Har satt av et "fond" med penger øremerket til fancy kaffe, is og andre ting som holder meg gående mens jeg triller. Det synes jeg at jeg fortjener :)

...og nei, jeg har ikke dagbok. Hender jeg skulle ønske jeg hadde det, men stort sett får jeg nok utløp for ting ved å skrive i dere andres bøker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdens tregeste på å svare her nå. Men vil først si at jeg håper det går bra med deg og at du ikke er utslitt!

Her kommer en avhandling om sovingen vår:

Det gikk ganske så bra med sovingen en god stund her, men så ble det jo litt dårligere da varmen kom for fullt. Da var det brått mer styr å få ham til å sove i vogna på dagtid, og vi brukte timevis på å roe ham om kvelden (og jeg skjønner ham godt, med 28 grader på soverommet klokka sju...!).

Men nå er altså gutten vår fem måneder, og vi begynner å få litt dreis på leggingen på kvelden. Det er sikkert fortsatt ikke noe å skryte av objektivt sett, men for oss som har hatt en "stafettpinnebaby" som har vært klistret til en av oss 24/7, er det fantastisk. Han får grøt omtrent halv sju, og så bader vi ham etterpå (koselig, avslappende, og tvingende nødvendig siden han som regel er full av grøtklin :fnise: ). Etter det steller vi ham og tar på pysj, så går vi inn på soverommet, jeg ammer ham litt, og så ligger vi og koser og synger litt mens han blir gradvis trøttere. Så til slutt må jeg amme ham i søvn, før jeg kan snike meg ut av rommet. Som regel er klokka litt over åtte når han endelig sovner. Som sagt er dette sikkert ikke så fantastisk sett med andres øyne, men for oss er det magisk å få litt tid sammen om kvelden igjen!

Men det er jo litt vei å gå fortsatt, da. Først og fremst håper jeg vi kan få til en leggerutine som tar mindre enn halvannen time, og som mannen også kan gjennomføre uten meg - den vi har nå, er jo veldig puppebasert, så da er det jeg som får jobben.

I tillegg begynner spirrevippen vår å være såpass aktiv om natta at han gjerne legger seg på tvers mellom oss - og 70 cm baby tar opp en del plass i en 150 seng!! Vi sliter med å få ham over i sprinkelsenga uten at han våkner og hyler. Men nå skal vi kjøpe sånne vuggeknotter til å ha under, så vi kan vugge senga akkurat som vogna. Håper det vil gjøre det lettere å få ham til å sovne der!

Dagsovingen går greit nok, han hyler ikke så ofte i vogna lenger. Men ofte bruker jeg opptil halvannen time med trilling/vugging før han sovner, og så sover han kanskje en halvtime. Så våkner han litt gretten fordi han ikke har sovet nok, og så er det snart på'an igjen med å prøve å få ham til å sove. I dag føler jeg stort sett at jeg har trillet konstant fra halv ni til halv fire... Men jeg holder ut, selv om frustrasjonen av og til truer med å ta meg. Har satt av et "fond" med penger øremerket til fancy kaffe, is og andre ting som holder meg gående mens jeg triller. Det synes jeg at jeg fortjener :)

...og nei, jeg har ikke dagbok. Hender jeg skulle ønske jeg hadde det, men stort sett får jeg nok utløp for ting ved å skrive i dere andres bøker! :)

Hei igjen Nesevisa! :)

Takk for langt svar!

Så dere også hadde ekstra problemer med sovingen i varmen ja? "Godt" det ikke er noe gale med miniene våre da, at det faktisk bare er sånn at de ikke trives så godt i varmen, stakkars gullene!

Så lenge leggingen funker for dere så har det jo ingenting å si hva andre mener!!! Synes det høres helt fint ut jeg? Sovne av ammingen er jo bare koselig!!! Synes det er tull at de ikke skal få sove av det, tenkt så trygt og godt det er for de :) Anbefaler å lese litt inne på Lykkeligbarndom.no , står SÅ mye bra der inne! Jeg fikk virkelig mange aha-opplevelser!!! :)

Dere har sikkert litt like rutiner som oss, eller jeg ammer ikke to ganger på kveld da, vi tar kveldsstellet - enten med eller uten bading - så er det rett inn og amme og da sovner hun som oftest, noen ganger ammer jeg 30 min, men som oftest 45 min eller 1 time, men da kosesuger hun mye på slutten, men det er bare koselig! Jeg setter av kvelden til å legge snuppa og synes IKKE det er "lenge" å la hun amme en time f.eks, for det er det hun trenger og det som føles rett. Jeg ligger å trykker på mobilen(når hun har lukket øynene) uansett så tiden går veldig fort :P Så når hun har sovna så sniker jeg meg ut og da sovner hun som oftest til neste amming igjen, alt fra kl 03 til kl 05 liksom... :) Pleier altså å begynne å amme rundt 20 og er ferdig der inne rundt 20.45, i det siste har vi begynt å legge hun 19.30 og det ser ut til å gå greit, har nemlig skjedd før at hun da ikke ville sove osv, var vel bare for tidlig tenker jeg..

Men på dagtid så har vi jo måttet knebøy-bysset hun hver gang, og noen ganger funker amming i søvn på dagtid. Men jeg tenker at de dagene jeg er alene med hun så vil jeg prøve å amme hun i søvn så mye som mulig for den knebøyinga - så mye, helt alene, tar så mye energi fra meg når jeg er alene med hun flere døgn på i strekk. Før sovnet hun i sånn vippestol vi har som også kan vugges frem og tilbake og når vi trillet, men det skjer sånn ca aldri nå - nå er det amming eller byssing som gjelder(evnt i sjal eller sele), men må bare tenke at sånn er det, og tror ting forandrer seg etterhvert, plutselig vil hun kanskje sovne kun på den og den måten osv.

Triller du i vogna i en og en halv time? Det hadde jeg ikke orket, da tar jeg heller 10-20 knebøy for å få hun til å sovne... :P Tenker at det viktigste er at de IKKE hyler eller griner seg i søvn, for det er ikke en trygg måte å sovne på, det viktigste for OSS er at hun sovner på en trygg måte, og gjerne i våre armer om det er det som må til :) trygghet rundt det er viktig for senere soving :)

Takk for at du deler med meg - det er veldig kjekt å lese andres erfaringer :)

Får han grøt allerede? Hvordan synes du det går og når begynte du? Ammer du eller gir du mme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Synes det høres helt fint ut jeg? Sovne av ammingen er jo bare koselig!!!

[...]

Triller du i vogna i en og en halv time? Det hadde jeg ikke orket

[...]

Får han grøt allerede? Hvordan synes du det går og når begynte du? Ammer du eller gir du mme? :)

Sove av amming er koselig det, men vi vil at pappaen også skal kunne legge...

Jo, du hadde også orka å trille så mye hvis det var nødvendig. Man klarer det man må. Føler liksom ikke jeg har så mange andre muligheter bestandig...

Og ja, han har begynt å få litt grøt, og litt frukt på dagen. Jeg fullammer, men begynner i jobb om to måneder - så vi ville begynne å trene på fast føde i god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en klem! :klem:

Hvordan går det om dagen?

Hei vennen :klem:

Det går fint! Jeg har en liten mini pause på noen dager fra KG, for mini krever så mye om dagen at jeg ikke får prioritert det. Men veldig glad du legger igjen en hilsen :hjerte: Går fint, hun er snart 5 mnd, men også ekstra sutrete om dagene.

:hjerte:

Savner Roseduft ja :grine:

Ja, jeg og! Hun sendte meg PM og fortalte det, hun var bare litt lei KG, ingenting gale, så hun sa hun kanskje skulle lage en ny bruker om hun følte for det ved en senere annledning men ville ha pause nå :)

Men savner hun. Vi savner deg vennen! Om du ser det :nigo::strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei igjen :)

Har noen tanker, og KG er vel beste stedet å fp dem ut av og til... :sjenert:

Jeg er så forbanna irritert på min svigermor :( Herregud, jeg forstår ikke hvorfor hun ikke bare kan finne seg i at hun IKKE bestemmer over L, og at sønnen faktisk har egne meninger og en familie nå. Uff, det er ofte hun vi diskuterer om når vi først diskuterer, og det er trist... at hun skal ødelegge.

Hun kjøpte vogna til oss, en fin emmaljunga mondial duo. L er nå blitt 68 cm lang og er 5,5 mnd. Hun er alt for lang for bagen. Ikke når den er helt flat men det hater hun så vi har alltid bunnen litt opp, sånn at hun kan se mer men da ligger hun å krøller tærna fremme og det er ikke ok! .. Jeg har lest at mange skifter til sportsvogndel når baby er 5/6 mnd, og jeg skal trosalt ikke ha hun helt rett opp og ned i sportsvogndelen, den kan jo legges helt ned så planen er litt opp så hun får se, og at jeg og kan snu hun fremover iblandt, og hun får god plass til beina. Sportsvogndelen er desverre(!!) hos svigermor og vi har bedt om å få den flere ganger men hun sier hun er for liten, og nei hun har ikke plass i bilen og div teite unnskyldninger... hun har kjøpt vognen til oss i gave, og hun bestemmer IKKE over L! Jeg er jo ikke dum i hodet heller og gjør noe som vil skade hun! ... Så igår hadde mannen (igjen) sendt sms til hun om hun kunne ta den med ned (hun kommer og blir i tre dager pga hun skal noe ærend i byn her), og da svarte hun kjempefrekt, med at et barn som ikke er 6 mnd enda kan ikke sitte i sportsvogn og hun var så lei og sint av å høre på det tullet vårt og hadde han ikke vet i hue (samboer). Fy f.... er så siiiiiiiiint!!!

Hun gjør virkelig aaaaalt for å bemerke seg, sette spor, bestemme over L... Men pratet med mamma igår og da sa hun at jamen da kjøper jeg en sånn trille til dere da ( sånne som er lett å klappe igjen og kan legges ned i ryggen og), så kan dere bare bruke den da .... til hun mener at L passer sportsvognen. Og da blir det jo flaut for svigermor, haha, men åh, er så sinna!...

Det teite er og at i sånne situasjoner kan mannen finne på å skrive sånn, ikke si det til LovleyMonroe for da blir hun sint, eller noe i den duren KUN for å spare seg fra hets fra hun, det er dårlig gjort. Jeg blir ikke sint men han må liksom legge skylden på meg at det er jeg som vil ha den vogndelen osv... argh... :(

Blææææææææ...... ny svigermor mottas med takk!

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Leintle

Ta med skriv fra helsesøster! Jeg hadde en baby som nektet annet enn sportsvogn fra 4 mnd alder, og det var helsesøster som anbefalte meg å bytte til den så vi kunne få hyggelige trilleturer igjen uten skriking. Er bare å ikke ha den i full sittestilling, så går det helt fint. Regner med du ikke skal trille i 5 timer i strekk og at du tar den ned til sovestilling når baby skal sove :ler:

Eller be mannen din gro litt baller og si ordentlig fra. Utrolig frekt å gi dere den i gave for så å skulle ha kontroll over hvordan dere skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med skriv fra helsesøster! Jeg hadde en baby som nektet annet enn sportsvogn fra 4 mnd alder, og det var helsesøster som anbefalte meg å bytte til den så vi kunne få hyggelige trilleturer igjen uten skriking. Er bare å ikke ha den i full sittestilling, så går det helt fint. Regner med du ikke skal trille i 5 timer i strekk og at du tar den ned til sovestilling når baby skal sove :ler:

Eller be mannen din gro litt baller og si ordentlig fra. Utrolig frekt å gi dere den i gave for så å skulle ha kontroll over hvordan dere skal bruke den.

Takk for svar! Så godt å høre andre forstår.... lest masse på nettopp og er jo ingen problem å bytte ved hennes alder og man har den jo på de laveste hakkene. Tja, liker ikke vår HS, kunne nok ikke spurt hun om det.

Men argh, leser om folk som sier livet ble så mye lettere når de byttet. Da ble det slutt på grinete baby som ville opp å se, hun ligger jo å tar situps nedi der, så mye vil hun opp! Skjønner det godt da hun snart er seks mnd! Grrr.

Ja, han bør gro baller. Definitivt dårlig gjort og pinglete. Men syns synd i han som har en mor som kun er frekk og negativ, roser aldri.

Blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sånn at dere vil ha henne i full sittestilling konstant heller. Nei, mannen får gro på seg litt manndom og si ifra til mora si. Kanskje gi henne litt dårlig samvittighet ved å si at dere får kjøpe ei ekstra trille inntil hun finner det greit å gi dere sportsdelen :vetikke: Eller bite tenna sammen og hente den en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...