Gå til innhold

kvinner og sånt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fraggel
Dette er vel FORSVARETS problem???

Det kan da enkelt løses ved at man på rekrutten møtte kun fenriker/løytnanter. Og at sersjantene var lagførere o.l. Da ville det bli større aldersforskjeller, og rekruttene ville møte erfarent befal. Nå er det jo så mye rart man kan treffe på...!

Absolutt, men poenget her er jo at dette ikke er et problem med kvinnelige sersjanter - men sersjanter generelt.

Men jeg er enig i at rekrutten bør ledes av erfarent befal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anton.25

du må ikke tro at likestillingen har kommet så langt at menn flest bare godtar at dere kommander dem. De fleste godtar det stilletiende, men under ulmer det.

Deler slettet. Hege (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun i det militære du ikke liker å bli kommandert av jenter?

Eller er det ellers og?

Lurer litt da jeg har et typiskt manns yrke, og får lett

stempelet som sur/overlegen av, tja hva skal jeg si,

underordnene.

Derimot min kolega (som er mann) med samme stilling som meg selv, er i følge andre rettferdig, real osv.

Vi er stort sett enig i alle avgjørelser.

Derfor lurer jeg.

Og jeg valgte yrket mitt for det er jeg liker, og det gjør meg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Sitat slettet. Hege

Den var for drøy.

Her gikk du altfor langt.

Hold kjeft og gå å legg deg - det er tydeligvis langt over tiden for din del.

Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inngrodde holdninger er i dette tilfelle et gode og det handler heller ikke bare om det. De aller fleste menne som har vært i militæret har mindre respekt for kvinnelig befal av flere grunner

få det inn i den fordømte skallen din

Få inn i hodet ditt at det at noen menn har mindre respekt for kvinnelige befaler ikke kan bestemme at kvinner skal stenges ute fra forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det jo i forsvaret som så mange andre plasser, slik at det noen ganger blir tatt inn feil folk på feil plass. I forsvarets iver etter å rekruttere flere kvinner skal det jo godt kunne gjøres å unngå at det kommer inn jenter som ikke passer inn. Nå er det riktignok store forskjeller mellom kavaleriet på den ene side og saniteten på den andre. Enklere å leve ut likestillingen i sambandet, kystartilleriet og marinen enn i oppklaringsskvadronen på Skjold!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest raphael

jeg var et ekstra år i militæret (1992-94, mest p.g.a. høy arbeidsledighet den gang) og kan selv bekrefte at kvinnelige befal gav meg dårligere inntrykk både kompetansemessig og "egenskapsmessig" enn manlig befal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Dessverre er det jo i forsvaret som så mange andre plasser' date=' slik at det noen ganger blir tatt inn feil folk på feil plass. I forsvarets iver etter å rekruttere flere kvinner skal det jo godt kunne gjøres å unngå at det kommer inn jenter som ikke passer inn. Nå er det riktignok store forskjeller mellom kavaleriet på den ene side og saniteten på den andre. Enklere å leve ut likestillingen i sambandet, kystartilleriet og marinen enn i oppklaringsskvadronen på Skjold!!![/quote']

Joda, men som jeg har skrevet om i den andre tråden, så blir man testet i tjenestens "virkelighet" under skoleåret, og de som ikke henger med - vel, de henger ikke med. Det være seg menn eller kvinner.

Hvorfor ikke bare si soldater, og droppe type kjønn?

For meg er det totalt irrelevant.

Og ja, jeg er også (igjen, som sagt) enig i at det ikke nøvendigvis er spesielt bra det voldsomme fokuset på kvinner i Forsvaret som det nå er.

Og nei, vi kan ikke unngå at det kommer inn folk som ikke passer inn i militæret - hverken kvinner eller menn.

Da får vi satse på at de som blir lengst er av det slaget vi ønsker å ha der - og at resten blir plukket ut underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25

Den var for drøy.

Her gikk du altfor langt.

Ærlig talt.

men du kan ta deg faen på at jeg mente det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å ta ordre fra sjefete sersjanter som er yngre enn en selv, men jeg har INGEN forståelse for at det er forskjell på om det er en gutt eller ei jente.

HELT enig med deg, fraggla! Det er akkurat det som irriterer meg så vanvittig! Hvorfor skulle det være forskjell på gutter og jenter i sånne sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
jeg var et ekstra år i militæret (1992-94' date=' mest p.g.a. høy arbeidsledighet den gang) og kan selv bekrefte at kvinnelige befal gav meg dårligere inntrykk både kompetansemessig og "egenskapsmessig" enn manlig befal.[/quote']

Det er godt mulig at du var uheldig, men som sagt:

det skal mye mindre til fra en kvinne å bli oppfattet som "bitchy", enn det skal til for en mann (som sier det samme, på samme måte).

Ergo er ofte de som betegnes som "dårlige", akkurat like gode/dårlige som sine kollegaer, det er bare et-eller-annet...

De er kvinner - og det er jo, for mange, provoserende.

Som for anton.

Det legges selvsagt også mye bedre merke til alt hva en kvinne sier og gjør, enn hva en mann måtte finne på, i et såpass mannsdominert miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Anton, du minner meg litt om han medsoldaten som kom bort til meg og sa at han hadde i en spesiell situasjon hatt lyst til å dra til meg med AG'n! :o Hva er det for noe å si da? Og det et par dager etter? Likte da bedre han som lirte av seg noe kjønnsdiskriminerende piss under en hard øvelse. Han buste ut med agressjonen der og da, og ferdig med det. (Også ba han om unnskyldning etterpå! :wink: ) Men sånne ulmende grublere med ubalansert følelsesliv, DE er skumle å sende ut i krigen.

Militæret er teamwork. Og jentene er ofte veldig god på sine felt. Synd at gutta ikke forstår det før de kommer ut i det virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fraggel

men du kan ta deg faen på at jeg mente det

Det kan du være sikker på at jeg bryr meg svært lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Militæret er teamwork. Og jentene er ofte veldig god på sine felt. Synd at gutta ikke forstår det før de kommer ut i det virkelige liv.

En annen ting her, er at, da vi var aspiranter, så bar jentene i gjennomsnitt MER og LENGRE enn gutta på laget.

Befalet fulgte nøye med nettopp for å se på dette, og det var resultatet.

Vi var også et lag med halvparten av jenter, og var i svært mange tilfeller de som faktisk kom seg frem til bestemmelsesstedet, mens ande lag brøt.

Ja, dette er enkelthendelser, men like fullt litt interessant å trekke frem når det blir snakk om at "jenter er gode på sine felt".

Har forøvrig god erfaring med befal og holdninger.

Det er verre med soldater og svært ungt og uerfarent befal - det tror jeg har med konkurransesituasjon og usikkerhet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25

fordi knapt noen manlige soldater liker å måtte ydmykes for ei jævla befalsfitte som har fått det for seg at hun er noe stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nå forskjell på befalskolen og rekrutten. Spesielt når det gjelder motivasjon.

Jeg knuste gutta i situps!! :sjarmor:

Men det ER forskjell på våpengrenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25

Det kan du være sikker på at jeg bryr meg svært lite om.

det tror jeg ikke siden du skrev det du skrev

skulle likt å ha møtt deg ansikt til ansikt ... ..... ..... ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle skjedd med verden om ingen noen gang skulle oppleve noe de ikke likte...? Engasjer deg i noe viktigere! Greit nok det med aldersforskjellen, men ingen grunn til å blande inn kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...