Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Navnet Leander har eksistert lenge. Hvor lenge vet jeg ikke, men det er hvertfall gammelt...

Du har helt rett, Leander er vel opprinnelig fra gresk mytologi, men har vært i bruk også i Skandinavia i flere hundre år. Ludvig Holberg kalte en av hovedpersonene i Den Stundesløse (skrevet 1723) for Leander, og Holberg kan vel neppe beskyldes for å være fjortismamma :fnise:

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil noen putte "kh" bakerst? Det virker utrolig sært for å være ærlig :fnise:

Enkelte foreldre synes åpenbart at livets gave ikke er nok, og supplerer med gaven av å måtte stave navnet ditt og rette på andres skriving i alle sammenhenger resten av livet :opplyser:

• Liker 4
Skrevet

Det er ETT innlegg av 16 sider med diskusjon. Nå må du skjerpe deg. Jeg syns PER er det stygt navn. Mobber jeg alle som heter per når jeg sier det? Nei. Dette er en diskusjon om navn, ikke uthengning eller mobbing av barn. Jeg skjønner at du kanskje er en del av gruppen til Rannveig, men nå må du prøve å se litt objektivt på dette.

Anonymous poster hash: be71b...698

Unnskyld, men hvem er Rannveig. Jeg har ingen bekjente med det navnet så vidt jeg vet

Gjest Atheena
Skrevet

Det trekkes jo frem navn som er såpass "sære" at hvis man sjekker på SST så finnes det bare 3 eller mindre i hele Norge. Derfor kan det ikke helt sammenlignes med å diskutere navnet Per. Når man kan kjenne igjen barn som heter noen av navnene i denne tråden og disse latterliggjøres, samtidig som det er barn så kan man tre litt mer varsomt. Ikke så gøy hvis skoleelever googler navnet til en i klassen som har et meget spesielt navn og så dukker denne tråden opp. Det kan føre til mobbing og uthenging.

Det er tross alt ikke barnet selv som har valgt navnet.

Jeg skjønner behovet for å diskutere navn, men når det oppgis hele navn som er så unike at barnet kan kjennes igjen går det over streken.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn apropos det at navnene er gjenkjennelige og at det derfor er mobbing. Navnene som nevnes her er usedvanlig like, men disse trashmødrenes (ja, unnskyld, men jeg har faktisk ikke sett noe annet her) streben etter å gi barna spesielle navn, gjør at man ender opp med alskens oppdiktede horrible, feilstavede, og språklig hasardiøse varianter av dobbeltnavn som har et utall vokaler og ekstra h-er og diakritiske tegn og som stort sett ender på -aniel, -ander, -eon, -ian, -us og -eo for "prinsene" og -lia, -lea, -el(le), -nea, -el(l)a, -ita, -ra og -ah for "prinsessene" (og Noah).

Så Nelia, Oelia, Tilia, Charmelia osv. går liksom ut på ett.

Anonymous poster hash: a47ed...e39
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hva med Adolf Judas Petrus Gustav Chrisander?

Høres ut som en eller annen svensk tronarving.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Måtte søke på henne. Herregud. Hvem kaller ungen sin Chanel.....

Anonymous poster hash: be71b...698

Romfolk er kjent for å kalle døtrene sine opp etter yndlingsparfymen sin.

Escada, Kenzo, Le Jardin, Dior, Chanel, Cacharel osv.

AnonymBruker
Skrevet

Da får vi vel snart en Escada Cacharël

AnonymBruker
Skrevet

min samboer har ganske greit blitt hengt ut her med fornavn og etternavn ! det er ikke greit... ! itillegg så har hun sett oss i avisen.. blir vi da ikke hengt ut.. ? kjenner at jeg er så sint at jeg står på døra til denne personen ganske snart.. og moren til atilla ble ganske forbannet hun også !

Forbannet på hva? At noen ikke liker navnet dere har valgt på barna deres?

Anonymous poster hash: 46b14...6f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en over 30 som kalte ungen sin for Leander. Og denne Leanderen er like gammel som Lucas Leander (regner med det er ungen til MalinelskerLucas mange refererer til).

Anonymous poster hash: 73273...9ef
AnonymBruker
Skrevet

Eh, romfolk???

Så det først nå.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Kjenner er Atilla jeg, han er norsk og godt over 40. Syns Atilla er et mye finere navn enn Juliano Nathanielander, Noah Amadeusander og alle disse jålenavnene. Selv om navnet Atilla minner meg mest om katten i Grimmy.

• Liker 3
Skrevet

Dette med idiotiske navn er ikke et utelukkende nytt fenomen. Kjenner ei jente som er like gammel som meg (slutten av 20-årene) som heter Ninja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke Atilla supervanlig i Ungarn da?

Anonymous poster hash: 57ebf...189
Skrevet (endret)

Cheyenne er et vanlig navn i USA det og, men jeg hadde stusset om det hadde blitt brukt i Norge. Jeg hadde også løftet litt på øyenbrynet om jeg hadde møtt en lyshudet gutt med rødt hår og fregner som hadde hett Abdullah Mohammed, men det har ingenting med rasisme eller mobbing av gutten å gjøre, det har bare med at det ikke er konvensjonelt slik det er nå, akkurat på samme måte som Barbierella Chanel Mahogany ikke er normen i Norge helt enda.

Om 20 år kan situasjonen være en helt annen, men frem til det velger jeg å more meg litt med alle disse oppfinnsomme navnene, så skal jeg heller være helt "far out" når jeg velger å kalle mitt barn Ingrid eller Vilde om en 5 års tid :)

Endret av Allegro
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Cheyenne er et vanlig navn i USA det og, men jeg hadde stusset om det hadde blitt brukt i Norge. Jeg hadde også løftet litt på øyenbrynet om jeg hadde møtt en lyshudet gutt med rødt hår og fregner som hadde hett Abdullah Mohammed, men det har ingenting med rasisme eller mobbing av gutten å gjøre, det har bare med at det ikke er konvensjonelt slik det er nå, akkurat på samme måte som Barbierella Chanel Mahogany ikke er normen i Norge helt enda.

Om 20 år kan situasjonen være en helt annen, men frem til det velger jeg å more meg litt med alle disse oppfinnsomme navnene, så skal jeg heller være helt "far out" når jeg velger å kalle mitt barn Ingrid eller Vilde om en 5 års tid :)

Tja.. Ingrid ligger vel på topplisten, og har gjort det i mange år. Veldig trygt og kjedelig valg, også om 5 år.

Anonymous poster hash: c2153...cc6

Skrevet

Tja.. Ingrid ligger vel på topplisten, og har gjort det i mange år. Veldig trygt og kjedelig valg, også om 5 år.

Anonymous poster hash: c2153...cc6

Får velge Bjørg eller Annfrid da, så går jeg helt av skaftet ;)

• Liker 1
Skrevet

Eh, romfolk???

Så det først nå.

Jepp.

So?

Skrevet

Forbannet på hva? At noen ikke liker navnet dere har valgt på barna deres?

Anonymous poster hash: 46b14...6f3

Det er ikke greit å henge ut konkrete personer med fornavn og etternavn i et diskusjonsforum, nei. Det burde være ganske opplagt.

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Jeg må si jeg liker litt mer sånne navn som ikke er til problem for barn i fremtiden. Eller sånne navn man vet hvordan man uttaler. Tror nok at noen barn, hvis de selv kunne velge, ville valgt andre navn. Har for øvrig vært noen som har gjort det.

Navn som jeg har sett som er helt sånn "høl i hue" i min bok, er for eksempel Zzyzx, som visstnok uttales "Zay-Zix". Videre kan det ikke være særlig kult å få navn som Moo, Crumb, Cup, ESPN (etter sporskanalen), Stillborn (WTF!? <_< ), Cheese, Swag, Butt, Hotdog, Phone, Freak (sikkert gøy å bli kalt >_< ), Poopy, Mushroom, Elbow.

O_o

Får håpe ingen er .... til å kalle barna sine noe lignende her til lands. <_<

Hva med en kommende statsminister som hadde hett Osten Hansen for eksempel... O_o

Endret av Peanut
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...