eglikarsaft Skrevet 18. mai 2014 #161 Del Skrevet 18. mai 2014 Sjølv om det er anbefalt å spise fem om dagen betyr det ikkje at alle gjer det eller ønsker å gjer det. Eg prøver å ha eit sunt og balansert kosthold men tenkjer ikkje at eg må fylle opp fem om dagen berre fordi det er anbefalt, det kan verta dyrt og eg trur langt ifrå dei fleste et fem om dagen. Eg et som regel 2 frukt i løpet av dagen som regel eple, pære, appelsin eller banan og har alltid noko grønnsaker til middagen som regel gulrot, potet, brokkoli, blomkål, eller andre grønnsaker som ein del av middagsretten. Det er altså mulig å ha eit sunt og balansert kosthold som er billig. Om du absolutt må ete fem om dagen klarer du sikkert det og innanfor 250 kr men då må du nok redusere pengebruken på andre varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #162 Del Skrevet 20. mai 2014 Sjølv om det er anbefalt å spise fem om dagen betyr det ikkje at alle gjer det eller ønsker å gjer det. Eg prøver å ha eit sunt og balansert kosthold men tenkjer ikkje at eg må fylle opp fem om dagen berre fordi det er anbefalt, det kan verta dyrt og eg trur langt ifrå dei fleste et fem om dagen. Eg et som regel 2 frukt i løpet av dagen som regel eple, pære, appelsin eller banan og har alltid noko grønnsaker til middagen som regel gulrot, potet, brokkoli, blomkål, eller andre grønnsaker som ein del av middagsretten. Det er altså mulig å ha eit sunt og balansert kosthold som er billig. Om du absolutt må ete fem om dagen klarer du sikkert det og innanfor 250 kr men då må du nok redusere pengebruken på andre varer. Det er da ikke vanskelig å spise fem om dagen, de aller fleste jeg kjenner gjør ihvertfall det. Spiser frukt eller grønnsaker til alle måltider, og ofte litt utenom som snacks. Jeg tror at å kutte ned på grønt ikke er spesielt sunt, og ser for meg at maten min hadde blitt veldig stusslig etterhvert, spesielt om jeg bare skulle holdt meg til de samme (billige) sortene hele tiden. Poenget var ihvrtfall at det er flere her inne som skryter av å spise for så lite som 250 i uka, og at de også spiser sunt og variert. Men de som har kommet med eksempler så langt synes ihvertfall ikke jeg at har passet inn i disse kriteriene. Anonymous poster hash: e4025...a07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #163 Del Skrevet 25. mai 2014 Hvordan går det med dere her inne? Anonymous poster hash: 99498...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 27. mai 2014 #164 Del Skrevet 27. mai 2014 Nå er det 2 avocadoer i pakke fro 13 kr på Rimi/Ica. Og tube med smørebrunost til 19. kr på Rimi. Jeg har ikke budsjett jeg følger, men prøver generelt å bvære økonimisk bevisst med mat, det går ganske greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #165 Del Skrevet 27. mai 2014 Nå er det 2 avocadoer i pakke fro 13 kr på Rimi/Ica. Og tube med smørebrunost til 19. kr på Rimi. Jeg har ikke budsjett jeg følger, men prøver generelt å bvære økonimisk bevisst med mat, det går ganske greit. Hei Var dette tilbud eller fast pris? Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 27. mai 2014 #166 Del Skrevet 27. mai 2014 Hei Var dette tilbud eller fast pris?Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Tror det koster ca 29 til vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 27. mai 2014 #167 Del Skrevet 27. mai 2014 Og har man mulighet, ta storhandelen i Sverige. Vi handler kjøtt og grønnsaker i store mengder, deler opp og fryser ned. Handler også dopapir, basisvarer, peanøtter osv. På en tur bruker vi ca 2000kr (da fyller vi opp fryseren godt), og fryseren er sjeldent tom når vi handler neste gang som gjerne er 2-3 mnd senere (da drar vi fordi vi er tomme for basisvarer og hygieneartikker som regel)Eneste jeg da handler i Norge er ferskvarer som salat, creme fraiche, fløte o.l Så om vi i verste fall bruker 2 mnd på det vi har handlet, så blir bare det 250 kr pr uke og vi er 2 voksne. Og da bruker jeg vel en hundring i uka på ferskvarer. Men siden vi fint kan gå 3 mnd mellom hver Sverigetur, så betyr altså det at vi bruker enda mindre pr uke Du er klar over at det er super billig i Sverige? En stor fløte koster rundt 15 kr om jeg ikke husker feil, i Norge koster det jo over 20 kr for en liten. Bare et lite tips altså, om du ikke allerede visste det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #168 Del Skrevet 27. mai 2014 Tror det koster ca 29 til vanlig? Ok Takk! Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 27. mai 2014 #169 Del Skrevet 27. mai 2014 Jeg elsker slike tråder som dette, men jeg fatter ikke at det er mulig å leve på så lite altså. Stusser også på at det alltid blir nevnt at frukt og grønt er så billig (i denne og andre tilsvarende tråder). Jeg kjøper mye av begge deler selv, og synes ærlig talt ikke at dette er spesielt billig, men kanskje det har med mengder å gjøre? Noen som kan utdype litt mer rundt hvor mye frukt og grønt man spiser per dag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 27. mai 2014 #170 Del Skrevet 27. mai 2014 Jeg elsker slike tråder som dette, men jeg fatter ikke at det er mulig å leve på så lite altså. Stusser også på at det alltid blir nevnt at frukt og grønt er så billig (i denne og andre tilsvarende tråder). Jeg kjøper mye av begge deler selv, og synes ærlig talt ikke at dette er spesielt billig, men kanskje det har med mengder å gjøre? Noen som kan utdype litt mer rundt hvor mye frukt og grønt man spiser per dag? Frukt og grønt er nok det som er det dyreste i min matøkonomi. Men tilgengjeld bruker jeg lite penger på kjøtt, pålegg, ferdigmat, som også fort tar mye plass i budsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #171 Del Skrevet 27. mai 2014 Når det gjelder frukt og grønt lønner det seg å sette seg inn i hva som er seaongvare når. Jeg bruker mye sesongvarer. Jeg er også så heldig at det fortsatt er salg av grønnsaker på torget her hos oss, der får jeg mange av grønnsakene til en langt rimeligere penge. Når jeg kjøper blomkål som sesongvare f.eks kjøper jeg gjerne 10-15 stk i samme slengen. Jeg renser den og kapper i biter, og fryser ned. Da har jeg rimelig blomkål f.eks en stund. Jeg bor litt mer utpå "landet", så jeg plukker også gratis epler og pærer, rips og rabarbra når det er sesong for det. Frukt og grønt må man ha, men det lønner seg å være litt økonomisk der og. På nærbutikken selger de f.eks ofte grønnsaker til halv pris fordi de har skjønnhetsfeil. Banan som har begynt å få litt flekker f.eks. De kjøper jeg gjerne. De smaker jo like godt i smoothie, i hjemmelaget is, eller i havregrøten f.eks.Anonymous poster hash: df954...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 27. mai 2014 #172 Del Skrevet 27. mai 2014 Du er klar over at det er super billig i Sverige? En stor fløte koster rundt 15 kr om jeg ikke husker feil, i Norge koster det jo over 20 kr for en liten. Bare et lite tips altså, om du ikke allerede visste det Klar over det, og jeg handler litt av det i sverige. Men jeg kan ikke handle fløte som skal vare i kanskje 3 mnd, ergo så blir mesteparten handlet her i Norge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinglepetra Skrevet 31. mai 2014 #173 Del Skrevet 31. mai 2014 Er det noen her som kan legge en handleliste? Jeg synes det er veldig vanskelig å holde seg innenfor den grensen. Selv om jeg er forsiktig så kommer jeg fort oppi 400-500kr i uka, hvis jeg legger til kaffe og lignende som jeg kjøper ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #174 Del Skrevet 28. juli 2014 Hei! Jeg er enslig, og skal fremover prøve å holde meg til 250 kr i uka på mat. Jeg tror det vil gå akkurat. Da medregnes ikke eventuell brus eller snop. Noen som vil være med å prøve på dette etter påske? Så kan vi dele erfaringer, gi hverandre tips til et relativt sunt kosthold som ikke koster skjorta. Da blir det jo kun 1000 kr i mnd:D Jeg spiser relativt lite da, så kanskje det er litt for lite penger i forhold til de som er større enn meg og trenger mer mat. Jeg er 165 cm, 55 kg. Spiser ganske lite til hvert måltid. Men om noen vil være med og tror de kommer til å kjøpe for litt mer enn 250 så gjør det ingenting det heller^^ Så lenge vi ligger på ganske stramt budsjett for den kroppen vi har. Så kan vi legge ut 'kvitteringer' og enkel forklaring på hvilke matretter vi skal lage. NB. jeg sier ikke at dette kommer til å gå, men ønsker å prøve:) Anonymous poster hash: 8338f...862 Ikke akkurat mat, men Europris har supertilbud på Neutral vaskepulver (bra merke) til kr 20,- pr pk (normal pris er ca kr 50,- 28 vask pr pk. Tilbudet gjelder denne uken. Men kan bli tomt tidlig i uken Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 28. juli 2014 #175 Del Skrevet 28. juli 2014 Filterkaffe til 3kr for 250 g på kiwi Synes den smaker helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #176 Del Skrevet 28. juli 2014 Filterkaffe til 3kr for 250 g på kiwi Synes den smaker helt ok. Takk for tips! Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #177 Del Skrevet 28. juli 2014 Klar over det, og jeg handler litt av det i sverige. Men jeg kan ikke handle fløte som skal vare i kanskje 3 mnd, ergo så blir mesteparten handlet her i Norge Fløte kan fryses, og holder seg i flere måneder dypfryst Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 29. juli 2014 #178 Del Skrevet 29. juli 2014 Fløte kan fryses, og holder seg i flere måneder dypfrystAnonymous poster hash: 3b9e4...106 Det vet jeg, men jeg syns ikke den smaker like godt når den har vært fryst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 29. juli 2014 #179 Del Skrevet 29. juli 2014 Ikke akkurat mat, men Europris har supertilbud på Neutral vaskepulver (bra merke) til kr 20,- pr pk (normal pris er ca kr 50,-28 vask pr pk. Tilbudet gjelder denne uken. Men kan bli tomt tidlig i uken Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Takk for tipset, sparte litt der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #180 Del Skrevet 29. juli 2014 Takk for tipset, sparte litt der! Flott! Anonymous poster hash: 3b9e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå