Gå til innhold

Mat for 250 kr i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Ja det er sant. Kanskje det kommer an på hvor man handler da :) Vi handler på Eurospar. Den eneste firstpricefrukten er appelsin, og det er jo litt synd. Skulle gjerne handlet annet frukt like billig.. Men jaja. Bananer er ikke alt for dyrt. Vi bor langt unna andre matvarebutikker, men ligger rett over Eurospar. Veldig kjekt.

Vi handler billig, men det blir likevel en del penger. Tror ikke vi handler for så veldig mye i forhold til andre, egentlig. Men det er mye dyr mat uansett, mener jeg. Spesielt for oss som ikke tjener så mye.

Nå er jeg så heldig, som nevnt tidligere, at jeg får muligheten til å storhandle i Sverige. Så all kjøtt, grønnsaker, hygieneartikler, ost og pålegg blir handlet inn der.

Så vi bruker 250kr eller mindre pr uke på alle slike ting, og handler bare småting på butikken her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hellstrøms oppskrift på lys lapskaus er enkel, billig, og veldig god (til de som etterlyste oppskrift): http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/hellstroms-lys-lapskaus

Jeg dropper persillen, men følger ellers oppskriften. Jeg lager 10-20 porsjoner når jeg først er i gang (og fryser ned), så har vi enkel middag tilgjengelig lenge. Ingen av ingrediensene er spesielt dyre, og lapskaus er noe "alle" liker. Sunt er det også:-)

Anonymous poster hash: df954...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Nå er jeg så heldig, som nevnt tidligere, at jeg får muligheten til å storhandle i Sverige. Så all kjøtt, grønnsaker, hygieneartikler, ost og pålegg blir handlet inn der.

Så vi bruker 250kr eller mindre pr uke på alle slike ting, og handler bare småting på butikken her i Norge

Ja dere er kjempe heldige med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Booker

Bra tilbud denne uken;

Coop Prix:

2 for 50 på sun vaskepulver

2 for 30 på kjøttdeig av svin/kylling

Coop Mega:
-40% på rengjøringsprodukter
-40% på brus (Ringenes)
-30% på katte/hundemat

Coop Obs:
XXL pakke kylling for 169,- (1,8 kg)
-30% på all coop skåret spekemat

-30% på colgate produkter
-40% på proteinfabrikken kosttilskudd

Coop Ekstra:
2 for 30 på kaffe

Rema 1000:
25,- for lambi tørkerull
10,- for iskaffe

Rimi:
3 for 2 på produkter fra findus
5 for 99,- for Sun!!
20,- for en sekk nypoteter

Joker:
10,- for vaffler

Bunnpris:
Billig middag (kjøtt) hver dag til 17,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilbud denne uken;

Coop Prix:

2 for 50 på sun vaskepulver

2 for 30 på kjøttdeig av svin/kylling

Coop Mega:

-40% på rengjøringsprodukter

-40% på brus (Ringenes)

-30% på katte/hundemat

Coop Obs:

XXL pakke kylling for 169,- (1,8 kg)

-30% på all coop skåret spekemat

-30% på colgate produkter

-40% på proteinfabrikken kosttilskudd

Coop Ekstra:

2 for 30 på kaffe

Rema 1000:

25,- for lambi tørkerull

10,- for iskaffe

Rimi:

3 for 2 på produkter fra findus

5 for 99,- for Sun!!

20,- for en sekk nypoteter

Joker:

10,- for vaffler

Bunnpris:

Billig middag (kjøtt) hver dag til 17,-

Flott oversikt!

Flere av disse tilbudene hadde jeg allerede benytt meg av, hehe :-)

Anonymous poster hash: df954...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bli flinkere til å bruke mindre penger på mat, samtidig som jeg spiser like mye, variert og sunt.

Kan ikke gå under 300 kroner i uka...

Det er visse ting som er viktig for meg, vil helst ha kjøtt fra dyr som har god plass, behandlet bra etc, helst også økologisk, men førstnevnte er viktigst. Og bare pga det øker jo prislappen også. Men da prøver jeg heller å ha flere kjøttfrie dager. Spiser en del bønner, linser, frø etc, dette er ikke så dyrt. Grønnsaker/frukt vil jeg spise mye av.

Prøver å kjøpe førstprice alternativet på ting som ikke er kjøtt/melkeprodukter/egg, mye pga det jeg skrev over.

Jeg lager en type hjemmelaget kakao som ikke er så dyr, og da føler jeg aldri behov for å kjøpe snop.

Prøver å spise hjemmelaget mat, men hender jeg går ut for å spise også. Må jo leve litt da ;)

Makrellfilet er ikke så dyrt, og det er en sunn fisk. Laks er sikkert billig, men bare tanken på oppdrett etc etc gjør at jeg helst vil holde meg unna. Mulig jeg er sær, men jeg jobber i en bransje hvor det er umulig å ikke bli opptatt av sånt.

Endret av Sarianne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er med på dette! Men tenkjer at eg heller seier at eg bruker 1000 kr i månaden, dersom eg skulle gå over 250 kr ei veke så må eg bruke mindre neste veke osv. Kaffi i kantina og øl ei og anna helg reknar eg ikkje med (er student).

Ellers har eg klart meg fint, handla inn for 200 kr igår, og fekk både sukkerfritt syltetøy og sukkerfri saft med på kjøpet. Laga meg tacogryte med ingredienser for tilsaman 33 kr, det vart 3 porsjonar :) Er i tillegg pesceterianer så eg et ikkje kjøt, føler eg sparar litt penger på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an. En venninne av meg levde for 800 kr i mnd!

Hun fikk da ofte med seg hjemmelagede kjøttkaker hjemmefra og frøs de ned, og hun også med hjemmelagede brød som hun frøs ned. Hun fikk også fisk av faren som hun frøs ned.

Likevel fikk jeg det ikke til å henge på greip, men så fortalte hun meg at hun var veldig flink til å følge med på tilbudsaviser fra matbutikkene, og kjøpte inn etter hva som var på tilbud.

Det er mye å spare på å kjøpe mat som er på tilbud!

Selv har jeg klart å leve på 2000 i mnd, og det gikk akkurat. Jeg kjøpte skikkelig mat, og spiser lavkarbo, men jeg kjøpte når det var mat på tilbud slik som hel grillet kylling til 29.90, eller kyllingfilet (ta 3, betal for 2), eller jeg kjøpte frossen torsk eller seifilet (koster var 20 kr for en pakke)



Anonymous poster hash: 79fa8...a01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an. En venninne av meg levde for 800 kr i mnd!

Hun fikk da ofte med seg hjemmelagede kjøttkaker hjemmefra og frøs de ned, og hun også med hjemmelagede brød som hun frøs ned. Hun fikk også fisk av faren som hun frøs ned.

Likevel fikk jeg det ikke til å henge på greip, men så fortalte hun meg at hun var veldig flink til å følge med på tilbudsaviser fra matbutikkene, og kjøpte inn etter hva som var på tilbud.

Det er mye å spare på å kjøpe mat som er på tilbud!

Selv har jeg klart å leve på 2000 i mnd, og det gikk akkurat. Jeg kjøpte skikkelig mat, og spiser lavkarbo, men jeg kjøpte når det var mat på tilbud slik som hel grillet kylling til 29.90, eller kyllingfilet (ta 3, betal for 2), eller jeg kjøpte frossen torsk eller seifilet (koster var 20 kr for en pakke)

Anonymous poster hash: 79fa8...a01

Man lever jo ikke reelt på 800kr måneden når man får halvpraten av maten fra foreldene sine da. :ler:

Anonymous poster hash: 2cdf5...312

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan flere av dere klarer dere på under 300 kr i uka? Jeg klarer meg ikke på mindre enn 500 i uka, og ofte ender jeg på 1000 i uka ...



Anonymous poster hash: 79fa8...a01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesifikke tips, men jeg tror du gjør lurt i å storhandle et par ganger i måneden for å få nok råvarer til å klare deg i ei uke. Det skal godt gjøres å handle for 150-200 kroner og ha alt du trenger for å spise i ei uke, noe vil du mangle - noe vil du få for mye av. Det lønner seg å planlegge og slå sammen ukene litt.



Anonymous poster hash: 8d2d3...b9f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg fatter ikke hvordan flere av dere klarer dere på under 300 kr i uka? Jeg klarer meg ikke på mindre enn 500 i uka, og ofte ender jeg på 1000 i uka ...

Anonymous poster hash: 79fa8...a01

Planlegging

ukesmenyer

storhandling

god plass i fryseren

ikke kaste mat

porsjonere

kun bruke det som trengs restemat til lunch/middag neste dag

Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Desse tipsene er sikkert nevnt flere ganger her men kan være greie å nevne igjen:

- Lag handleliste og hold deg til den

- Sammenlign pris og gram/kg på varen eventuelt ingredienser, det er mange billigmerker som er like bra

- Ha alltid med deg niste, snacks når du skal ut av huset en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det absolutt skulle være mulig!

Da jeg hadde noen måneder med dårlig råd etter jeg prioriterte store kjøp, måte matbudsjette innskrenkes!

Havregrøt og fryste bær.

Fryste grønnsaker og en halv porsjon fiskegrateng (blir 2 middager)

Knekkebrød, banan som pålegg (evt annet så klart)

Tunfisk

Salat

Eggerøre og tomat

Weetabix og melk

Tja, dette jeg kom opp med i farten! Så kan man jo reise hjem i helger og få gratis mat. Så har man bare 4 og en halv dag å betale for. Kommer jo an på hvor langt unna "hjemme" er og om transporten er dyr. Da er det jo ingen vits! Jeg pleide i hvert fall reise hjem noen helger, og mamma skjemte meg ofte bort ved å lage hjemmelaga knekkebrød jeg fikk med hjem. Nydelig med grønn te og en skive brunost som kveldskos når man har cravings :)

Det er absolutt mulig :) Så klart ikke nødvendigvis sunt i lengden, men siden jeg levde på enkel mat kostet jeg på meg ekstra vitamintilskudd :) (Er vanemenneske og ikke flink til variert kosthold når jeg er sparsom) Det er også morsomt å eksperimentere litt, og luke ut matvarer man strengt tatt ikke trenger hver eneste dag. Vinner i lengden økonomisk! Dessuten holder man også vekten når man ikke kan tillate seg den sjokoladen til 15 kroner til stadighet.

Har også jobbet i matvarebutikk, og hadde kontroll på hva varene kostet. Skal også sies at jeg tok på meg en del ekstra vakter (faktisk ikke for å tjene mer, men gratis mat). Er jo tross alt gratis brød og smør, så alt en trenger er å kjøpe en banan som pålegg eller ta med hjemmefra. Genialt, og en fantastisk vinn vinn situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imponerende hvor lite dere greier å bruke på mat! Bare husk å få i dere nok sunn mat, at det ikke går på bekostning av det! :)

Noen sparetips:

* Poser med frosne kyllingfilet (de fleste av disse er pumpet med 10% saltvann, men det blir som regel billigere pr kilo uansett). Dessuten er det enklere å ta ut kun det du trenger fra fryseren. Kjøper du fersk kylling, så blir det gjerne til at du kaster det du har til overs (selv om du planlegger å bruke resten en annen dag).

* Kjøper du brød, så kutt de opp i skiver, og frys de i poser med det antall skiver som du pleier å spise hver dag. Vi pleier å fryse halve brød, det pleier å passe greit for vårt forbruk, så slipper vi å kaste brød fordi det blir gammelt.

* Frosne grønnsaker er lett å bruke kun det du trenger, og la resten ligge igjen i posen i fryseren. I stedet for å kjøpe masse ferske grønnsaker hvor halvparten blir gammelt før du rekker å spise det. Dropper du de dyreste merkene, er her penger å spare!

* Store pakninger med ting, er ikke billigere enn små pakninger med ting, om du ender opp med å kaste halvparten. Tenk kilopris på det du faktisk spiser, ikke kilopris for det som er i pakningen når du kjøper det.

* Brus og snop er dyrt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fyll inn telefonnummer her, så får du SMs med hvilket kjøtt Kiwi har på helgetilbud til 16,90.

https://kiwi.no/Nyhetsbrev/

Takk for tipset! Bare synd at Kiwi hos meg alltid går tom så tidlig. Alt de har er jo borte før jeg rekker å gå innom (rett etter jobb fredag:-() som regel.

Anonymous poster hash: df954...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Bare synd at Kiwi hos meg alltid går tom så tidlig. Alt de har er jo borte før jeg rekker å gå innom (rett etter jobb fredag:-() som regel.

Anonymous poster hash: df954...fc4

Samme her. Men da vet du hvertfall hvilke dager det lønner seg å skynte seg litt ekstra. ;) Og hvilke dager det nesten ikke er å anse som et tilbud engang (svin feks).

PS: Sms'en sendes ut torsdag. Tilbudet gjelder ikke før fredag. Har flere ganger driti meg ut på den. Gått rundt som en idiot og lett etter helgtilbudskassen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rådyr

Takk for tipset! Bare synd at Kiwi hos meg alltid går tom så tidlig. Alt de har er jo borte før jeg rekker å gå innom (rett etter jobb fredag:-() som regel.

Anonymous poster hash: df954...fc4

Bunnpris har samme tilbud, men hele uka, på f.eks laks, kyllinglår, kjøttdeig og svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...