AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #61 Skrevet 26. april 2014 Kjøper også billig frukt fra First Price. Frukt fra dette merket er like godt. Veldig billig frukt på Kiwi, så handler ofte frukt der. Blåbærkurv koster rundt 15 kroner på Kiwi, og på rema koster den samme kurven 29 kroner. Anonymous poster hash: 60cde...b29
Gjest Solsmil Skrevet 27. april 2014 #62 Skrevet 27. april 2014 ja, kan ikke skjønne at det er noen annen grunn. Jeg har nettopp vært i butikken å kjøpt 1 brød en pakke skinke og en pakke taffelost og det kostet 80kr. Ikke søren om jeg hadde klart meg på dette + en hundrings eller to på en uke uten å sulte ihjel. (jeg vet at jeg ikke har kjøpt det billigste man kan kjøpe osv - men et brød koster jo minst 30kr samme hvor man handler omtrent) Jeg baker egne brød, og det er mye billigere. Hvis jeg en sjelden gang kjøper, kjøper jeg aldri noe dyrere enn 20 kr. Og skinke kjøper jeg alltid den billigste, samme med ost. Og en stor pakke skinke (de billige er ganske store) og en pakke ost holder faktisk en stund.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #63 Skrevet 27. april 2014 Hva skal du leve på? Selv om man handler inn en gang i uken, er det likevel kun 35kr pr dag... Anonymous poster hash: 99498...73d Det er ikke sånn altfor vanskelig da. En pakke rugsprø koster 7-8 kr og man bruker kanskje 2 pakker i uken = 14-16 kr i uken. En pakke skinke får man billig + salat feks til pålegg. Kjøp billig kylling/fisk fra first price og grønnsaker så blir det ikke så mye. Anonymous poster hash: 7e8d8...508
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #64 Skrevet 27. april 2014 Så mange gode tips her! Selv handler jeg en del basisvarer på innvandrerbutikker. Stooore poser med ris, bønner osv som varer lenge. Vi er flinke til å ta med oss matpakke når vi skal noe sted, og til å fryse mat så det varer lenge. Jeg koker litervis med grønnsakssuppe av gangen, og fryser i porsjonspakninger. Når mannen jobber overtid og jeg ikke gidder å lage middag bare til meg selv, eller om vi har dårlig tid, så tar vi bare opp de porsjonene vi trenger. Mine besteforeldre har hytte ved sjøen, den låner vi en del i helger og ferier. Da fisker vi masse, og fryser ned fangsten, så har vi masse deilig fisk i lang tid fremover. I kjøkkenvinduet gror jeg en haug med forskjellige urter, godt og så godt som gratis;-) Man trenger slettest ikke spise dårlig selv om man vil spise billig! Anonymous poster hash: df954...fc4
Kristina Skrevet 27. april 2014 #65 Skrevet 27. april 2014 Så mange gode tips her! Selv handler jeg en del basisvarer på innvandrerbutikker. Stooore poser med ris, bønner osv som varer lenge. Vi er flinke til å ta med oss matpakke når vi skal noe sted, og til å fryse mat så det varer lenge. Mine besteforeldre har hytte ved sjøen, den låner vi en del i helger og ferier. Da fisker vi masse, og fryser ned fangsten, så har vi masse deilig fisk i lang tid fremover.Anonymous poster hash: df954...fc4 Ville bare utheve noen av disse tingene for de er så viktige! Billige basisvarer er veldig lurt, fordi det er store prisforskjeller på ting som ris osv. og man kan virkelig spare en del der. (Uncle Ben's i små poser vs. store sekker.) Matpakke = goes without saying, og det med å lage store porsjoner og fryse ned. Jeg lager mye linsegryter og det er så bra å ha ting som er ferdig til å spise for å ikke kjope dyre halvfabrikata eller ferdiglaget mat. Skulle onske jeg kunne fiske! (Bor i en storby, ikke i Norge, og ingen fiskemuligheter her...)
Gjest Booker Skrevet 27. april 2014 #66 Skrevet 27. april 2014 Vil også nevne at hvis du planlegger uka så kjøper du ikke for mye mat! Men et par tips for å holde ned husholdningen; - Coop Prix pleier å ha "månedens deal", så følg med! Er ofte det er brød + pålegg for prisen av 1. - Coop Obs! pleier å ha tilbud på toalett papir, Ica Maxi pleier også å ha det! - Plukk bær i sesongen og frys ned, du sparer mye også er det gøy. - Bak på søndager, dette sparer jeg mye på! Pleier å bake scones og granola bars som holder ut uken. - Bruk søndagen på å forbrede mat, dressing til salat, guacamole (putt steinen fra advokaden oppi og den holder seg frisk i 5 dager), stek opp kyllingkjøtt til uka, kok opp litt brun ris til uka også. - Oppevar ting i plastbokser, jeg bruker noen fra Ikea som er billige og greie. - Drikk vann, kutt opp noen sitroner eller ha noen bær oppi vannet for smak. - Kjøp frukt fra utlendingbutikker, sparer utrolig mye. Kjøper ukens frukt og grønt (2 fulle poser) for 100 kr.
Gjest M1A Skrevet 27. april 2014 #67 Skrevet 27. april 2014 Kan jeg henge meg på her? Alltid ute etter å spare noen kroner Henger meg på jeg også :-)
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #68 Skrevet 27. april 2014 Noen tips til hva som er billig å kjøpe for en som har glutenintolleranse, melkeintolleranse, fruktosemalabsorpsjon og ikke tåler fisk og skalldyr?Anonymous poster hash: 447f5...274 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #70 Skrevet 27. april 2014 Noen tips til hva som er billig å kjøpe for en som har glutenintolleranse, melkeintolleranse, fruktosemalabsorpsjon og ikke tåler fisk og skalldyr?Anonymous poster hash: 447f5...274 Grønnsaker?Anonymous poster hash: 99498...73d 4
Gjest Funky Punk Skrevet 27. april 2014 #71 Skrevet 27. april 2014 Og har man mulighet, ta storhandelen i Sverige. Vi handler kjøtt og grønnsaker i store mengder, deler opp og fryser ned. Handler også dopapir, basisvarer, peanøtter osv. På en tur bruker vi ca 2000kr (da fyller vi opp fryseren godt), og fryseren er sjeldent tom når vi handler neste gang som gjerne er 2-3 mnd senere (da drar vi fordi vi er tomme for basisvarer og hygieneartikker som regel) Eneste jeg da handler i Norge er ferskvarer som salat, creme fraiche, fløte o.l Så om vi i verste fall bruker 2 mnd på det vi har handlet, så blir bare det 250 kr pr uke og vi er 2 voksne. Og da bruker jeg vel en hundring i uka på ferskvarer. Men siden vi fint kan gå 3 mnd mellom hver Sverigetur, så betyr altså det at vi bruker enda mindre pr uke 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #72 Skrevet 27. april 2014 Så mange gode tips her! Selv handler jeg en del basisvarer på innvandrerbutikker. Stooore poser med ris, bønner osv som varer lenge. Vi er flinke til å ta med oss matpakke når vi skal noe sted, og til å fryse mat så det varer lenge. Jeg koker litervis med grønnsakssuppe av gangen, og fryser i porsjonspakninger. Når mannen jobber overtid og jeg ikke gidder å lage middag bare til meg selv, eller om vi har dårlig tid, så tar vi bare opp de porsjonene vi trenger. Mine besteforeldre har hytte ved sjøen, den låner vi en del i helger og ferier. Da fisker vi masse, og fryser ned fangsten, så har vi masse deilig fisk i lang tid fremover. I kjøkkenvinduet gror jeg en haug med forskjellige urter, godt og så godt som gratis;-) Man trenger slettest ikke spise dårlig selv om man vil spise billig! Anonymous poster hash: df954...fc4 Vi har mye til felles:-) For meg er muligheten til å fryse mye mat alfa og omega. Vi hadde ikke klart å spise så billig som vi gjør uten mye plass til å fryse/stort spiskammers! Vi spiser også mye billig hverdagsmat som metter godt. Frokost er ofte havregrøt, eller hjemmebakst. Vi kjøper mye grønnsaker når de er sesongvare, for da er de gjerne mye billigere. Så lager vi lapskaus, supper og pureer som vi fryser ned. Grønnsaker kan fint også deles i biter og fryses, så har du grønnsaksblanding klar til middag/wok. På den lokale matbutikken selger de ofte frukt til halv pris når den begynner å bli "dårlig", f.eks bananer som har fått noen flekker og som ingen vil kjøpe. Vi kjøper disse, deler dem opp i biter og fryser dem ned, så bruker vi dem senere i smoothie for eksempel. De er jo like gode enda:-) Vi kjøpte barnemat på glass til å ha med på tur, for det var mest praktisk/holdbart når ungene var små. I de tomme glassene lagde vi barnemat selv og frøs ned. Glassene er geniale til det, og så likte jeg å ha god kontroll på hva ungene fikk i seg. Billigere ble det også, for vi lagde gjerne i mengder og frøs 10-20 porsjoner i samme slengen. Utenom dette tar vi med ungene ut i skogen (gåavstand hjemmefra) og plukker blåbær når det er sesong for det. Vi har et epletre i hagen. Både blåbær og epler blir til sylt/saft som fryses ned. I hagen har vi også rabarbra, som vi koker suppe på. Etter elgjakta pleier vi å få en del kjøtt (vi jakter ikke, men har familiemedlemmer som gjør det. Elgkjøttet blir til steik, elgbiff, eller males opp til kjøttdeig. Kjempegodt! Anonymous poster hash: df954...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #73 Skrevet 27. april 2014 Vi har mye til felles:-) For meg er muligheten til å fryse mye mat alfa og omega. Vi hadde ikke klart å spise så billig som vi gjør uten mye plass til å fryse/stort spiskammers! Vi spiser også mye billig hverdagsmat som metter godt. Frokost er ofte havregrøt, eller hjemmebakst. Vi kjøper mye grønnsaker når de er sesongvare, for da er de gjerne mye billigere. Så lager vi lapskaus, supper og pureer som vi fryser ned. Grønnsaker kan fint også deles i biter og fryses, så har du grønnsaksblanding klar til middag/wok. På den lokale matbutikken selger de ofte frukt til halv pris når den begynner å bli "dårlig", f.eks bananer som har fått noen flekker og som ingen vil kjøpe. Vi kjøper disse, deler dem opp i biter og fryser dem ned, så bruker vi dem senere i smoothie for eksempel. De er jo like gode enda:-) Vi kjøpte barnemat på glass til å ha med på tur, for det var mest praktisk/holdbart når ungene var små. I de tomme glassene lagde vi barnemat selv og frøs ned. Glassene er geniale til det, og så likte jeg å ha god kontroll på hva ungene fikk i seg. Billigere ble det også, for vi lagde gjerne i mengder og frøs 10-20 porsjoner i samme slengen. Utenom dette tar vi med ungene ut i skogen (gåavstand hjemmefra) og plukker blåbær når det er sesong for det. Vi har et epletre i hagen. Både blåbær og epler blir til sylt/saft som fryses ned. I hagen har vi også rabarbra, som vi koker suppe på. Etter elgjakta pleier vi å få en del kjøtt (vi jakter ikke, men har familiemedlemmer som gjør det. Elgkjøttet blir til steik, elgbiff, eller males opp til kjøttdeig. Kjempegodt! Anonymous poster hash: df954...fc4 Hah, så flaut, jeg trykka på feil innlegg og endte med å svare på mitt eget. Jaja!Anonymous poster hash: df954...fc4
Porcelain Skrevet 27. april 2014 #75 Skrevet 27. april 2014 Vi jobber med å bruke mindre penger på mat, så her vil jeg følge med :-)
Notisblokk Skrevet 27. april 2014 #76 Skrevet 27. april 2014 Jeg lager ofte lapskaus eller grønnsaksupper som jeg fryser ned. Hakkete tomater og ris har jeg alltid i skapet, så da kan jeg lage en gryte på dette og tilføre det jeg ønsker av kjøtt og fisk. Alt etter hva som er på tilbud. Jeg drikker vann, men har en flaske funsaft for å variere litt hvis jeg får sug. Har også kullsyremaskin. Havregrynsgrøt er kjempe godt. Koker det opp med vann men tar en liten skvett melk oppi for smakens skyld. Frossne grønnsaker i folie sammen med fisk og kjøtt er kjempe godt. Pomesfrites til 10,- er god kosemat. Jeg spiser ikke mye poteter og brød, liker det ikke så godt. Så det går mye i ris og grønnsaker for meg. En kyllingfilet er for mye for meg, så jeg spiser en halv. Den andre halvdelen kan jeg lage pitapizza av, luksus og godt! 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #77 Skrevet 27. april 2014 Grønnsaker?Anonymous poster hash: 99498...73d Jeg har fruktosemalabsorpsjon så det er ytterst få grønnsaker jeg tåler. Anonymous poster hash: 447f5...274
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #78 Skrevet 27. april 2014 Noen tips til hva som er billig å kjøpe for en som har glutenintolleranse, melkeintolleranse, fruktosemalabsorpsjon og ikke tåler fisk og skalldyr?Anonymous poster hash: 447f5...274 Hva slags grønnsaker tåler du? Så skal jeg prøve å komme med noen tips:-)Anonymous poster hash: df954...fc4
Gjest Booker Skrevet 27. april 2014 #79 Skrevet 27. april 2014 Dette er det jeg pleier å spise når jeg holder et lavt budsjett;Frokost: 2 egg + 1 Wasa rugsprø med salat og pålegg 1 banan + havregrøt Stekt egg på rugsprø eller scone/rundstykke Drikke: Vann, 1 kopp svart kaffe, smoothie når jeg er ekstra sulten. Lunsj: Salat, enten råkost eller gresk En tallerken pommes fri av søtpotet og guacamole Protein pannekaker og bær 2 rugsprø med pålegg + 1 banan og 1 eple Drikke: VannMiddag: Suppe med scone Kylling med grønnsaker/ris/salat Laks med salat/ris/salat Omelett Drikke: vannKvelds: Evt. rester av salat Scones/knekkebrød/rudstykker med påleggDrikke: Vann og te. Mellommåltid: Granolabars + frukt Smoothie En neve brokkoli Et par gulrøtter Oppskrifter: Protein pannekaker: http://paleomg.com/3-ingredient-simple-protein-pancakes/ Søtpotet fries: Salater: Granola bars: http://minimalistbaker.com/healthy-5-ingredient-granola-bars/ Scones: http://trinesmatblogg.no/2009/08/16/scones/ Rundstykker: http://trinesmatblogg.no/2010/02/15/grove-rundstykker/
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #80 Skrevet 27. april 2014 Jeg trenger ikke å bruke mer enn 250 kroner i uka dersom jeg ikke vil det. Nå bruker jeg en god del mer enn det, det er ikke så lurt, men jeg gjør impulsive kjøp altfor ofte og kjøper dyre matvarer. De ukene jeg bruker under 250 kroner i uka, spiser jeg dette: En bøtte med gresk yoghurt (45 kroner på Rema) Havregryn med vaniljesmak og rosiner (28 kroner) En liter med melk (12-13 kroner) En frokostblanding (28-29 kroner) Revyta knekkebrød (rundt 20 kr) Makrell i tomat i tube (29 kroner) Hvitost (rundt 30 kroner) Pastramiskinke (rundt 30 kr) Har alltid majones i kjøpeskapet og den varer lenge. Som du ser, har jeg ikke ført opp middagsmat, men klarer meg fint med disse varene. Får i meg protein fra gresk yoghurt, melk, ost og kjøttpålegg, samt fra makrell i tomat. Anonymous poster hash: 60cde...b29 Er det mer protein i gresk youghurt enn i vanlig youghurt? Evt hvor mye protein pr 100g er det i gresk youghurt? Anonymous poster hash: 3b9e4...106
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå