Gå til innhold

Mat for 250 kr i uka

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med bare egg og sukker kommer du vel ikke veldig mye lenger enn eggedosis? Den satser vel på at du muligens har noe av det andre og? :P

Ok :) Du har kanskje rett. Og dette fungerer sikkert greit for mange :)

Anonymous poster hash: 3b9e4...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Gjorde jeg noe feil? Jeg fylte inn egg og sukker og fikk 1000 oppskrifter (som sikkert inneholder egg og sukker, men hva med resten av ingrediensene?)

Anonymous poster hash: 3b9e4...106

Ja, den velger oppskrifter som inneholder det du legger inn, men også andre ingredienser. Det er supert for meg, som ofte f.eks. har laks, men har lyst på en ny måte å bruke den. Tror ikke man har mulighet til å velger oppskrifter med kun de ingrediensene man legger inn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med dere? :) Jeg får det ikke helt til å gå opp med 250kr uken, men jeg prøver. Gode råvarer koster.

Anonymous poster hash: 99498...73d

Skrevet

Eg må innrømma at eg har sprukke. Klarte meg fint dei første vekene, men i alt eksamensstress er det for mange lette løysningar som fristar... Men prøver så godt eg kan :)

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er jeg supermotivert! Er hjemme i ulønnet permisjon fordi vesla ikke har fått barnehageplass. Når det kommer mindre penger inn blir jeg ekstra gira på å spise billig :-)

Anonymous poster hash: df954...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Eg må innrømma at eg har sprukke. Klarte meg fint dei første vekene, men i alt eksamensstress er det for mange lette løysningar som fristar... Men prøver så godt eg kan :)

Sprakk jeg også forrige helg. Klarte meg bra helt til fredagen, men det ble veldig stusselig å sitte der med frossenlaks og frossengrønnsaker til middag på en fredag. Og klarte ikke tanken på å gjøre det samme på en lørdag. Så jeg dro til butikken og kjøpte skikkelig god helgemat med mye godt tilbehør. Vell verdt det :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Nå er det 7 uker siden jeg handlet i Sverige (kjøtt, ost, grønnsaker, hygieneartikler m.m. for 3000kr)

De siste 2 ukene har jeg prøvd å følge med på hva jeg har brukt på butikken pga denne tråden.

Forrige uke:

2 lavkarbobrød, 30 kr pr stk minus rabatt man får på brød på Rimi (tror rabatten var på 20%)

1 pakke kokt skinke, 19kr

Salat, 30 kr

4-pack med pepsimax, husker ikke prisen helt i hodet akkurat nå, men tror det var 59,90 + pant = 69,90

Fløte, 20,90

Creme fraiche, 23,90

I dag handlet jeg:

6-pack pepsi max. Husker ikke prisen. Var tilbud på Kiwi så jeg tror det kom på 90kr inkl pant

1 lavkarbobrød, 30 kr minus 20% rabatt

Creme fraiche, 23,90

Leverpostei, 19

Makrell i tomat x 2, 11,90 pr stk

Salat, 30

Agurk, 15

Men da skal det sies at jeg allerede har grønnsaker og kjøtt pluss basisvarer hjemme.

Og den største utgiften er pepsi max. Hadde jeg ikke kjøpt det så hadde det blitt betraktelig mindre utgifter

Skrevet

Hei! Jeg er enslig, og skal fremover prøve å holde meg til 250 kr i uka på mat. Jeg tror det vil gå akkurat. Da medregnes ikke eventuell brus eller snop.

Noen som vil være med å prøve på dette etter påske? Så kan vi dele erfaringer, gi hverandre tips til et relativt sunt kosthold som ikke koster skjorta. Da blir det jo kun 1000 kr i mnd:D

Jeg spiser relativt lite da, så kanskje det er litt for lite penger i forhold til de som er større enn meg og trenger mer mat. Jeg er 165 cm, 55 kg. Spiser ganske lite til hvert måltid. Men om noen vil være med og tror de kommer til å kjøpe for litt mer enn 250 så gjør det ingenting det heller^^ Så lenge vi ligger på ganske stramt budsjett for den kroppen vi har.

Så kan vi legge ut 'kvitteringer' og enkel forklaring på hvilke matretter vi skal lage.

NB. jeg sier ikke at dette kommer til å gå, men ønsker å prøve:)

Anonymous poster hash: 8338f...862

Tror ikke du kan få et sunt kosthold med så lite penger. Du må nok få i deg nok av frukt og grønt, meieriprodukter, osv variert mat. Det blir massevis av karbohydrater siden de pleier å være billigst der ute.

Ellers kan jeg anbefale Kiwi sitt Go'helg tilbud (kjøtt til 17 kroner).

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Tror ikke du kan få et sunt kosthold med så lite penger. Du må nok få i deg nok av frukt og grønt, meieriprodukter, osv variert mat. Det blir massevis av karbohydrater siden de pleier å være billigst der ute.

Ellers kan jeg anbefale Kiwi sitt Go'helg tilbud (kjøtt til 17 kroner).

Pfft, klart det kan gå fint.

Les hele tråden så vil du se mange tips og råd til hvordan

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle som vil spise vasne frosne grønnsaker, muk-kjøttboller og kylling sprøytet med saltvann.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle som vil spise vasne frosne grønnsaker, muk-kjøttboller og kylling sprøytet med saltvann.

Igjen, les tråden før du kritiserer.

Jeg spiser veldig billig, men spiser absolutt ikke noe dritt! God og sunn mat trenger ikke være dyr, det er poenget.

Anonymous poster hash: df954...fc4

• Liker 2
Skrevet

Kjøpte laks (2fileter) for 17 kr på bunnpris igår, ovnsbake det med litt hvitløk og frosne grønnsaker og noen vanlige gir mye smak.

Jeg pleier å kjøpe naturell yoghurt siden jeg da både kan bruke det til mat, og til musli med bær. Raspet litt agurk og hadde i litt chillisaus så hadde jeg dressing til maten og.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er heller ingen her som snakker om å spise sånn mat

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste hele tråden. Jeg mener fortsatt det samme.

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker veldig lite penger på mat, og spiser ganske sundt og variert. Man må være litt kreativ.

Skrevet

Det går heilt fint å eta sunt samtidig som billig. Kjøpte eit kilo epler forrige veke til rundt 16 kr på kiwi, eit nett med 5 appelsiner til rundt 15 kr og ein brokkoli til 11 kr :) Poteter og gulrøtter er også billig og varer ei stund. Når det gjeld melkeprodukter koster det vel rundt 12 kr for ein liter ekstra lett melk, billig med naturell youghurt og for eit par veker sidan var det eit halvt kilo med gulost til 19 kr... Det som derimot kostar noko er grovt brød, men då syns eg faktisk at grovt brød til 30 kr er verdt det. Skulle gjerne bakt sjølv men har ikkje muligheten der eg bur no.

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ingen her som snakker om å spise sånn mat

Handlet du ikke i Sverige da? Kjøtt og grønnsaker for 7uker siden og du lever på det enda. Det må jo være fryst. Så da "spiser du sånn mat". Om du er en typisk svenskehandler valgte du kanskje det billigte av det billigste du fant, kjempetilbudene på nabocash, frosen kjøttet er da som regel sprøytet inn med saltvann.

Sier ikke at det du kjøper er sånn altså, men er noe å være obs på. Pris og kvalitet går hånd i hånd. :)

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg går etter kvalitet og ikke pris. Det er bare en bonus at det er billigere i Sverige (har familie der og er ofte i Sverige, og derfor er det billigere å handle med seg hjem enn på butikken her)

En annen grunn til at det blir billig, er at jeg ikke nødvendigvis bruker en hel pakke med kjøttdeig osv. Jeg porsjonerer det opp og fryser ned. Maten blir ikke dårligere av å bli fryst. Så jeg sper heller på med mer grønnsaker enn å bruke hele pakker eller mest mulig kjøtt.

Grønnsakene blir heller ikke vasne og ekle av å fryses. De smaker like godt som ufryste grønnsaker. Om de blir vasne så er det fordi de tilberedes feil.

Jeg handler masse grønnsaker på tilbud/i Sverige, kutter det opp og fryser det ned. Aldri opplevd at de har blitt dårligere eller at maten smaker verre enn når jeg bruker ufryste grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler på tirsdager eller onsdager, og her er alt jeg handlet idag for 226 kr :

Grovt brød, makrell i tomat, 3 bananer, 1 kg epler, 2 store tomater, en brokkoli, en boks minimais, sweet chili saus, 12 egg, matfløte, ekstra lett melk, grønn pesto, 400 gram fersk laksefilet.

Har en del basisvarer fra før som havregryn, syltetøy, pålegg, pasta og nudler.

Mange gode tips her! TAKK:D

Har handlet i dag, og har klart å holde meg sånn noenlunde innen målet. Ting å tenke på denne uken her: handlet i dag, og har dermed ''mistet'' en dag, altså mandagen. Har også handlet litt stort kvantum av diverse ting, som kan bli brukt neste uke (skriver det ved siden av hver ting dette gjelder). I tillegg til dette så har jeg en kjøttdeigpakke liggende i fryseren, som kostet 20 kr på salg, og bønner, så det kjøpte jeg ikke denne handleturen.

Handlet på Rema for til sammen : 254.30

- Purre 3.53

- Epler (5 stk) 14.56

-Tomater (2 stk) 4.42

- Løk i nett (9 stk, 1 kg) 11 (varer til neste uke)

- Banan (fairtrade, 5) (trodde disse var billigst, men mulig jeg tok feil, dårlig merking) 18.54

- Agurk 14

- Gulrot (1.5 kg) 19.90 (varer til neste uke)

- Kålrot (1.2 kg) 17.60 (varer til neste uke)

- Poteter (0.6 kg) 10.11

- Smøreost naturell 11,40

- Tine Melk ekstra lett (1.75 l) 21.5

- Tine Yoghurt naturell 12.80

- Frosne bringebær 21.80 (varer til neste uke)

- Kalkunfilet naturell 16.90

- Seifilet i blokk 15.90 (varer til neste uke)

- Risengrøt 5 min 17.90

- Hakka tomat (boks, 2 stk) 9.6

- Maiskorn (3-pack) 12.80

1 pose til 1 kr, resten i ryggsekk:)

Buljong, krydder og andre basisvarer er ikke regnet med.

Denne uken kommer jeg til å ha hjemmebakt brød til frokost, til lunsj vil jeg veksle på brødmat og yoghurt med bringebær. Kommer også til å ha litt restemat til lunsj om det blir igjen noe.

Middag:

Det blir 4 porsjoner (minst!) med lapskaus (den står på kok nå), så har lapskaus 2 ganger denne uken, fryser ned og tar opp 2 middag til med lapskaus neste uke.

Så kommer jeg til å ha løksuppe, sei (med stekt løk, purre, potet og gulrotrasp),grøt, chili con carne (basert på bønner jeg har fri tidligere og en kjøttdeig i frysen).

Dette burde altså holde resten av uken, og jeg burde ha klar sei, lapskaus og løksuppe til neste uke også. Relativt sunne og veldig gode retter dette, så gleder meg!:D

Anonymous poster hash: 8338f...862

Gjør som en annen over her, lever på 400kr uka.

Dette har jeg handlet i dag:

Laks 65

Torsk 55

Sei 23

Kyllingfilet 119

2 x Melk 25

2 x Blomkål 34

Gulrot 17

Banan 16

Avokado 30

2 x salat 44

Havregryn 26

Mandler 50

Jeg trenger ikke å bruke mer enn 250 kroner i uka dersom jeg ikke vil det. Nå bruker jeg en god del mer enn det, det er ikke så lurt, men jeg gjør impulsive kjøp altfor ofte og kjøper dyre matvarer.
De ukene jeg bruker under 250 kroner i uka, spiser jeg dette:
En bøtte med gresk yoghurt (45 kroner på Rema)
Havregryn med vaniljesmak og rosiner (28 kroner)
En liter med melk (12-13 kroner)
En frokostblanding (28-29 kroner)
Revyta knekkebrød (rundt 20 kr)
Makrell i tomat i tube (29 kroner)
Hvitost (rundt 30 kroner)
Pastramiskinke (rundt 30 kr)
Har alltid majones i kjøpeskapet og den varer lenge. Som du ser, har jeg ikke ført opp middagsmat, men klarer meg fint med disse varene. Får i meg protein fra gresk yoghurt, melk, ost og kjøttpålegg, samt fra makrell i tomat.

Anonymous poster hash: 60cde...b29

Tok bare et lite utvalg av dere som har svart nå, men gjennomgående for alle er at det er lite frukt og grønt, og at det er de billigste variantene. Det er jo anbefalt minst fem om dagen (altså 500 g frukt og grønt), dere er jo ikke i nærheten av det? Og når man går utover de billigste variantene (man må jo ha litt variasjon?), så blir det med en gang mye mer...

Skulle gjerne likt å hørt mer om hva slags grønnsaker folk på slike budsjetter spiser, jeg tviler på at det er overkommelig for de fleste å leve på 250 i uka med et sunt og variert kosthold. Og etter gjentatte innlegg si at "joooda, det er sååå lett atte", og så viser det seg at mesteparten handles i Sverige. Det er ikke sånn at alle har mulighet til å reise til Sverige for å kjøpe billig mat.

Anonymous poster hash: e4025...a07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alle har mulighet til å reise til Sverige for å kjøpe billig mat.

Anonymous poster hash: e4025...a07

Og det er heller ikke slik at det er gratis å komme seg til Sverige.

Anonymous poster hash: 1fa8c...f6c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...