Gå til innhold

A4-livet er komplett! -Livet som tobarnsmor


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Lag pizzaboller i stedet. Mye enklere enn horn, for ja, bretting er kjedelig! :fnise:

Har du oppskrift på rundtstykkene? Kunne tenkt å lage grove rundstykker å ha i frysen. :sikle: Og 80 stk? Lager du da i kjøkkenmaskin, eller må du gjøre for hånd fordi deigen blir så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag pizzaboller i stedet. Mye enklere enn horn, for ja, bretting er kjedelig! :fnise:

Har du oppskrift på rundtstykkene? Kunne tenkt å lage grove rundstykker å ha i frysen. :sikle: Og 80 stk? Lager du da i kjøkkenmaskin, eller må du gjøre for hånd fordi deigen blir så stor?

Ja, pizzaboller er nok langt mer lettvint! :jepp:

Oppskrift ja, det skal du få! :)

Nei har nok ikke et monster av en kjøkkenmaskin, så jeg elter for hånd. :P Det er ganske tungt, men jeg letter arbeidet ved å stå med en fot på en stol, og ha ett kne på kjøkkenbenken, rett og slett. Og så fort deigen er eltet godt nok til at den henger fint sammen og jeg ikke trenger å tilsette mer melk eller mel, så deler jeg den i to og elter delene hver for seg. De må uansett heve i hver sin bakebolle, hvis ikke hever deigen over. :P

Jeg liker ikke store korn og sånt, så denne oppskriften er perfekt for meg. Har prøvd meg fram et par runder før jeg kom fram til denne, for de første gangene ble deigen akkurat litt for tung og kompakt, men nå synes jeg den er bra. :) Holder seg ikke så lenge i brødpose da, bør spises samme dag de tas opp av fryseren, og de bør tines i ovnen. ;)

2 kg hvetemel

1,4 kg sammalt hvetemel

750 g havregryn

5 pakker gjær (jeg bruker tørrgjær, er for lat til å bruke fersk)

5 ts salt

25-30 dl lunken melk

2,5 dl olje

Forheves i 1 time, etterheves i 30-40 min.

Vær forsiktig med mengde veske i starten, for det kan bli litt for mye. Jeg har ikke pleid å legge havregrynet i vann, men tenkte å gjøre det i dag for å se om de kanskje holder seg saftig litt lenger etter tining. De blir nemlig tørre til dagen etterpå hvis man ikke legger grynet i vann. Så får vi se om resultatet blir bedre. :) Ja, også bruker jeg olje i stedet for mel når jeg baker ut hvis deigen er litt klissjete, men det vet du sikkert at er mye bedre, du som er så dreven på baking. :nigo:

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også til å foreslå pizzaboller/-snurrer. Evt piroger, grove eller søte scones eller focaccia. Har ikke prøvd å fryse ned noe av dette, men det bør jo gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også til å foreslå pizzaboller/-snurrer. Evt piroger, grove eller søte scones eller focaccia. Har ikke prøvd å fryse ned noe av dette, men det bør jo gå helt fint :)

Piroger? Er det sånn innbakt opplegg? Det må jeg sjekke ut i alle fall. Har hørt om det før, men klarer ikke plassere det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så søtt med "kanskje ikke, kanskje JA" :nigo:

Du er så flink som baker og ordner, jeg bakte to krydderkaker (helt enkle i brødform) på lørdag, og var helt utslitt etterpå :P ... Hadde planer om å bake to eller fire til (har bare to brødformer), og legge i fryseren ferdig oppdelt, både fordi jeg selv syns det er sykt godt og fordi jeg kunne servert det/få barselgjestene til å ta det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så søtt med "kanskje ikke, kanskje JA" :nigo:

Du er så flink som baker og ordner, jeg bakte to krydderkaker (helt enkle i brødform) på lørdag, og var helt utslitt etterpå :P ... Hadde planer om å bake to eller fire til (har bare to brødformer), og legge i fryseren ferdig oppdelt, både fordi jeg selv syns det er sykt godt og fordi jeg kunne servert det/få barselgjestene til å ta det opp :)

Ja, man blir jo sliten av baking i disse dager, men jeg liker veldig godt å bake da. Nå er ikke rundstykker så artig å bake som en ny kake for eksempel, men det føles godt å få fylt opp fryseren. :)

Krydderkake er kjempegodt! Ikke minst er det jo veldig fort gjort å lage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, pizzaboller er nok langt mer lettvint! :jepp:

Oppskrift ja, det skal du få! :)

Nei har nok ikke et monster av en kjøkkenmaskin, så jeg elter for hånd. :P Det er ganske tungt, men jeg letter arbeidet ved å stå med en fot på en stol, og ha ett kne på kjøkkenbenken, rett og slett. Og så fort deigen er eltet godt nok til at den henger fint sammen og jeg ikke trenger å tilsette mer melk eller mel, så deler jeg den i to og elter delene hver for seg. De må uansett heve i hver sin bakebolle, hvis ikke hever deigen over. :P

Jeg liker ikke store korn og sånt, så denne oppskriften er perfekt for meg. Har prøvd meg fram et par runder før jeg kom fram til denne, for de første gangene ble deigen akkurat litt for tung og kompakt, men nå synes jeg den er bra. :) Holder seg ikke så lenge i brødpose da, bør spises samme dag de tas opp av fryseren, og de bør tines i ovnen. ;)

2 kg hvetemel

1,4 kg sammalt hvetemel

750 g havregryn

5 pakker gjær (jeg bruker tørrgjær, er for lat til å bruke fersk)

5 ts salt

25-30 dl lunken melk

2,5 dl olje

Forheves i 1 time, etterheves i 30-40 min.

Vær forsiktig med mengde veske i starten, for det kan bli litt for mye. Jeg har ikke pleid å legge havregrynet i vann, men tenkte å gjøre det i dag for å se om de kanskje holder seg saftig litt lenger etter tining. De blir nemlig tørre til dagen etterpå hvis man ikke legger grynet i vann. Så får vi se om resultatet blir bedre. :) Ja, også bruker jeg olje i stedet for mel når jeg baker ut hvis deigen er litt klissjete, men det vet du sikkert at er mye bedre, du som er så dreven på baking. :nigo:

Jeg er langtifra flink med gjærbakst, så dette var nyheter for meg. :ler: Ser jo logikken i det, da. Lurt! Skal huske på det til neste gang. Og ellers tusen takk for fin oppskrift. Den skal prøves! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piroger? Er det sånn innbakt opplegg? Det må jeg sjekke ut i alle fall. Har hørt om det før, men klarer ikke plassere det. :)

Ja, man kan velge litt selv hva slags fyll man vil ha, men da jeg gikk på skolen lagde vi dem med et slags risfyll med tomatsaus og kjøtt, det var veldig godt :biggrin: Tror deg står oppskrift i Fra boller til burritos, hvis du fikk den i heimkunnskapsfaget. Godt og enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det trikset med olje har jeg ikke hørt før, det var smart! Må prøves neste gang jeg skal bake noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det trikset med olje har jeg ikke hørt før, det var smart! Må prøves neste gang jeg skal bake noe :)

Hvaaa, det er jo det beste trikset evah!!! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er som baker og styrer på! Jeg bakte den gulrotkake fra R.O.O.M her en dag, men måtte forte meg å fryse den ned, for jeg spiste dritmasse mens jeg stod og lagde middag vedsiden av den nystekte kaka... :sjenert: Men gurimaluri, den var dødsgod! Og jeg ser for meg at den er eeeenda bedre med krem på... *IKKEGÅIFRYSEREN*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langtifra flink med gjærbakst, så dette var nyheter for meg. :ler: Ser jo logikken i det, da. Lurt! Skal huske på det til neste gang. Og ellers tusen takk for fin oppskrift. Den skal prøves! :nigo:

Det er genialt! Funker mye bedre enn mel, de blir finere å se på også blir de ikke noe tørrere. :)

Bare hyggelig!

Ja, man kan velge litt selv hva slags fyll man vil ha, men da jeg gikk på skolen lagde vi dem med et slags risfyll med tomatsaus og kjøtt, det var veldig godt :biggrin: Tror deg står oppskrift i Fra boller til burritos, hvis du fikk den i heimkunnskapsfaget. Godt og enkelt!

Kult! Det hørtes godt ut. Har den boka ja. :jepp:

Og det trikset med olje har jeg ikke hørt før, det var smart! Må prøves neste gang jeg skal bake noe :)

Det er mye bedre enn å bruke mel. Bruker rapsolje, men så lenge oljen er nøytral så har det sikkert ikke så mye å si hva slags. :)

Flink du er som baker og styrer på! Jeg bakte den gulrotkake fra R.O.O.M her en dag, men måtte forte meg å fryse den ned, for jeg spiste dritmasse mens jeg stod og lagde middag vedsiden av den nystekte kaka... :sjenert: Men gurimaluri, den var dødsgod! Og jeg ser for meg at den er eeeenda bedre med krem på... *IKKEGÅIFRYSEREN*.

Hehe, ja den er kjempegod. Og den er da virkelig 10 ganger bedre med smørkremen og bær på!! ;) Det utgjør jo halve kaken omtrent. :nigo:

__

Oi, det ble litt av ei treningsøkt å elte den deigen! :P Det er det jo alltid, men det var langt mer slitsomt i dag enn til vanlig. Kanskje ikke så rart. :) Deigen ble veldig fin nå når jeg hadde havregrynet i vann først. Litt mer tungvint siden jeg måtte blande grynet godt i det andre melet først, for det klumper seg jo når gryner er vått, men etter litt arbeid så ble det bra! :hoppe:

Nå må jeg snart bake ut rundstykkene, og etter det er heldigvis det kjedelige arbeidet unnagjort. :) Stekingen er ikke noe stress. :)

I dag får vi besøk, så da får vi voksne slappet av i sofaen, mens ungene leker. Herlig. :)

På graviditetsfronten så skjer det litt mer for tiden. Det modnes veldig kjenner jeg. Har kjempemasse kynnere, og masse masse murring. I tillegg har jeg bare mer og mer "strikkepinner". I dag brukte jeg laaaang tid på å komme meg opp trappen fordi det gjorde så vondt. :P Så lillebror har nok kommet seg litt lenger ned i bekkenet, selv om han nok ikke er festet enda. Håper han har festet seg til neste kontroll om en uke, for da er nemlig planen at han skal komme ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkepinner har jeg nesten ikke hatt denne gangen. Husker det plaget meg skikkelig sist gang.

Så flink du er med baking :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikkepinner har jeg nesten ikke hatt denne gangen. Husker det plaget meg skikkelig sist gang.

Så flink du er med baking :klappe:

Det er såå vondt! Jeg var plaget en del sist gang også. Husker jeg ofte måtte stoppe opp når jeg gikk tur, for det er umulig å gå når det står på. :P

Jah, men det har jammen satt i gang en rekke kynnere/masrier! :P Noen av de er bare vanlig stramming av livmor, mens noen har den oppbyggende smerten vanlige rier har. Så nå ligger jeg på sofaen et par minutter før jeg må hente O. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke hva lillebror driver med. Han har lenge nå hatt rytmiske spark i siden, sånn dunk, dunk, dunk..Ganske fort. Det er ikke hikking, det er ikke min puls. Aldri opplevd at han ligger sånn så lenge. Kanskje det er noe som plager han.. :klo: Det er ganske kraftig. Hvis pc ligger på magen min så beveger den seg for hvert dunk.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han prøver seg på Zumba?

Hehe, kanskje det. :)

___

Ett steg nærmere babyklar! O sine bilstoler er flyttet over til førersiden, og basene til babystolen er festet i bilene. :)

Btw. Det er helt grusomt med hvitt stoff i bil hvor barn ferdes!! Vi har hvitt stoff i den ene bilen, og det er blitt SÅ skittent der den bøylen til den bakovervendte stolen har vært, etter O sine sko. Trengs virkelig en rens, men vet ikke om jeg gidder det, for om sånn 9-10 mnd skal jo neste unge sitte sånn. :P Heller ta det når vi selger bilen, hehe. Men skal undersøke om det finnes noe beskyttelsestrekk vi kan plassere der da slik at det ikke blir så skittent. :)

Eneste som mangler nå før vi er hundre % klare, er å få dagsengen inn i hus. Svigermor holder på å vaske himmelen, så får den vel i løpet av uken. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med all modningen din! :popcorn: Og du er veldig flink som baker så mye, bare pass på så kroppen får nok hvile ;) Lett å tenke at det går fint eller at du får tatt igjen energitapet, men sørg for å ha nok energi til lille melder sin ankomst!

Det skal visstnok finnes en del bilsetetrekk f.eks. på Biltema som kan være lurt å ha, spesielt under der det er barnestoler. Det kan jo være en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...