Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sitter med et inntrykk av at det er mer vanlig å betale for drikke sørpå enn nordpå, altså at når man kommer så langt nord som trønelagstraktene, da endres holdningen til dette litt?

Eller er det forskjell på bygd og by mtp. hva som forventes når man blir budt til bryllup?

Jeg er for så vidt helt enig med Gjest. Inviterer man til bryllupsfest bør man kunne stå for alt av mat og drikke, også alkohol etter middagen. Har man ikke råd til såpass får man kjøpe en rimeligere kjole, invitere færre gjester, eller vente til man har spart opp nok penger.



Anonymous poster hash: 91e53...ff7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i tosifret antall bryllup på østlandet, både by og land, de siste ti årene. De fleste har hatt fri bar hele kvelden, i noen få har det vært drikkebonger på alkohol, men i praksis ble det disse delt ut såpass generøst at jeg ikke tror noen behøvde å betale for noe i baren. Ingen steder har det vært noe tema å betale for drikke til middagen.

Jeg drikker knapt alkohol selv, og vet at man ha det vel så gøy uten. Men jeg tror at et bryllup hvor det ikke ble servert noe gratis alkohol, ikke engang til maten, ville det fort blitt dårlig stemning. Ikke fordi folk ikke fikk drukket seg i humør - dette handler lite om promille - og heller ikke at de fleste ikke har råd til å kjøpe seg et par glass vin, men fordi det vil bli opplevd som gjerrig og et brudd på forventninger og vanlig skikk og bruk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bryllupsmiddag og fest er både for brudepar og gjestene. Vi la stor vekt på at gjestene skulle trives. Hvis ikke hadde vi bare droppet hele festen.

Vi valgte å ha alt inkludert helt frem til etter kake og kaffe med avec. Så mye påfyll som nødvendig under middagen, så de som drakk fort fikk mer, aldri tomme glass. Ikke noe problem å få i seg nok alkohol. Etter kaffe og avec åpnet baren, men mot egen betaling, da vi ikke ønsket fyllefest pga at en del av gjestene er avholds. Folk har en tendens til å ta litt av om alt er gratis... Det ville ikke passet så godt i vårt bryllup bare. I mange andres er det helt perfekt og det alle ønsker og vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at bryllup har blitt til fyllefest, selv med helt fri bar. En og annen har blitt litt fin i farten, men ikke så mye at det er til sjenanse for andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vi har snakket med så langt synes det er greit i alle fall... ;)

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Selvsagt sier alle at det er greit. Neppe sikkert at de tenker at det er OK allikevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter med et inntrykk av at det er mer vanlig å betale for drikke sørpå enn nordpå, altså at når man kommer så langt nord som trønelagstraktene, da endres holdningen til dette litt?

Eller er det forskjell på bygd og by mtp. hva som forventes når man blir budt til bryllup?

Jeg er for så vidt helt enig med Gjest. Inviterer man til bryllupsfest bør man kunne stå for alt av mat og drikke, også alkohol etter middagen. Har man ikke råd til såpass får man kjøpe en rimeligere kjole, invitere færre gjester, eller vente til man har spart opp nok penger.

Anonymous poster hash: 91e53...ff7

Til tross for navnet mitt er jeg fra by men som navnet antyder har jeg nære røtter på landet.

Jeg har aldri vært i et bryllup hvor vi måtte betale selv. En gang har jeg vært i et bryllup med bonger, men dette var for å sikre at bare gjester kunne "anføre" på selskapet. Ikke husker jeg hvor mange bryllup jeg har vært i men rundt 20 er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg sitter med et inntrykk av at det er mer vanlig å betale for drikke sørpå enn nordpå, altså at når man kommer så langt nord som trønelagstraktene, da endres holdningen til dette litt?

Eller er det forskjell på bygd og by mtp. hva som forventes når man blir budt til bryllup?

Jeg er for så vidt helt enig med Gjest. Inviterer man til bryllupsfest bør man kunne stå for alt av mat og drikke, også alkohol etter middagen. Har man ikke råd til såpass får man kjøpe en rimeligere kjole, invitere færre gjester, eller vente til man har spart opp nok penger.

Anonymous poster hash: 91e53...ff7

Godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for navnet mitt er jeg fra by men som navnet antyder har jeg nære røtter på landet.

Jeg har aldri vært i et bryllup hvor vi måtte betale selv. En gang har jeg vært i et bryllup med bonger, men dette var for å sikre at bare gjester kunne "anføre" på selskapet. Ikke husker jeg hvor mange bryllup jeg har vært i men rundt 20 er det.

Jeg har heller ikke vært på noe bryllup der det ikke har vært fri bar, men så har jeg ikke vært i noe bryllup der brudeparet selv står for kosten av brullupsfesten.

Det er en kotyme, og selvfølgelig synes jeg det er best når alt jeg trenger å gjøre, er å møte opp.

Men om en av mine venner kom til meg og sa; vi skal gifte oss, og vi ser at den beste tingen å kutte kosten på, er alkoholen, så hadde ikke jeg ofret dette en tanke. Jeg har vært på bryllup med betraktelig større egenandel enn dette; det er ikke uvanlig å invitere til bryllup i Paris eller Roma lenger.

Jeg hadde selvfølgelig verdsatt det om brylluppet var arrangert slik at man kunne ta med egen drikke, men selv om jeg skulle stå av noen kromer i løpet av kvelden, er stort sett alle mine vennskap verdt såpass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som gjest hatt det helt utmerket med farris/brus til maten. Hvorfor er gratis alkohol et must?

Er det et greit utvalg av brus og vann, synes jeg gjestene kan kjøpe noe annet om de vil ha noe annet.

Anonymous poster hash: f416b...7ac

Hva er så himla spesielt med bryllup?

Scenario: Vi inviterer noen vennepar hjem til oss på middag. Serverer vann. Og gir dem beskjed om at de kan få vin - hvis de betaler for vinen selv(!).

Dette er ikke vanlig. Og jeg tror disse evt. venneparene hadde synes det var rimelig rart.

Evt. kan jeg servere biff med bakte poteter, men de må betale hvis de vil ha bernaissesaus....

Inviterer man til middag/selskap, er man vert. Om man er brudepar, konfirmant eller også om det ikke er noen spesiell anledning. Det er helt unormalt å forlange penger for deler av måltidet når man er vert.

Anonymous poster hash: 8b461...03a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er så himla spesielt med bryllup? Scenario: Vi inviterer noen vennepar hjem til oss på middag. Serverer vann. Og gir dem beskjed om at de kan få vin - hvis de betaler for vinen selv(!). Dette er ikke vanlig. Og jeg tror disse evt. venneparene hadde synes det var rimelig rart. Evt. kan jeg servere biff med bakte poteter, men de må betale hvis de vil ha bernaissesaus.... Inviterer man til middag/selskap, er man vert. Om man er brudepar, konfirmant eller også om det ikke er noen spesiell anledning. Det er helt unormalt å forlange penger for deler av måltidet når man er vert. Anonymous poster hash: 8b461...03a

Jeg deler dette synet.

Samtidig er jeg vant med spleiselag der man nettopp inviterer til spleiselag. Alle tar med en rett og sin egen drikke. Men dette er mer vanlig som vennefester og i noen bursdagsfeiringer.

Det er ikke vanlig å invitere gjester med seg ut et sted der en ikke kan bestemme prisen på drikken og så be dem betale for drikke i dyre dommer. Da må man invitere mer i stilen om at en går ut og spiser den dagen og de som har lyst og råd til å være med de blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så himla spesielt med bryllup? Scenario: Vi inviterer noen vennepar hjem til oss på middag. Serverer vann. Og gir dem beskjed om at de kan få vin - hvis de betaler for vinen selv(!). Dette er ikke vanlig. Og jeg tror disse evt. venneparene hadde synes det var rimelig rart. Evt. kan jeg servere biff med bakte poteter, men de må betale hvis de vil ha bernaissesaus.... Inviterer man til middag/selskap, er man vert. Om man er brudepar, konfirmant eller også om det ikke er noen spesiell anledning. Det er helt unormalt å forlange penger for deler av måltidet når man er vert. Anonymous poster hash: 8b461...03a

Applaus og støttes fullt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg har aldri opplevd at bryllup har blitt til fyllefest, selv med helt fri bar. En og annen har blitt litt fin i farten, men ikke så mye at det er til sjenanse for andre.

Jeg har vært i et bryllup med bonger som faktisk ente i fyllekalas, så at folk må kjøpe egen drikke er ingen sikkerhet i så måte.

Dette bryllupet ble så ille at enkelte måtte bæres ut av lokalet og kjøres hjem underveis. Den første under middagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om en brud som ikke forventer gave??

Ja, her har du meg. Vi bryr oss ikke om vi får gaver eller ikke. Har folk lyst å gi fordi de føler for det, så får de selvfølgelig lov - vi har da ikke "gaveforbud" men forventer det heller ikke. Gjør det helt enkelt, det viktigste er at alle koser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo? Men de er sjelden mer egosentriske enn et bryllup. Og man får som regel både mat og drikke i bursdag. ;)

Men man bør jo egentlig få det i bryllup også? Det er jo normal folkeskikk når man er vert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Faktisk er det dere som burde være takknemlige ovenfor gjestene fordi de velger å bruke tid og penger på å komme i deres bryllup - veldig takknemlige. Selvfølgelig skal dere stå for mat og drikke, det burde være helt utenkelig å forvente at ens familie og venner skal måtte ta med lommebok på en fest de deltar på som en gest til dere.

Om jeg hadde blitt invitert i bryllup hadde jeg sett på det som en ære. Og jeg som gjest hadde ikke forventet takkekort, gaver eller lignende fordi jeg fikk til å komme i bryllupet. For meg hadde det vært et hyggelig selskap, akkurat som for de andre gjestene og brudeparet selv. Likevel er det normal folkeskikk at vertskapet står for mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Ikke blitt invitert

Anonymous poster hash: 2d48a...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, NEI! Nå må det bli slutt på slike frekkheter. Har dere ikke råd til å spandere drikken under middagen engang, så har dere fanden ikke råd til en bryllupsfest. Enten så får dere gifte dere bare dere to og forlovere eller velge et rimeligere alternativ med grendahus der dere tar ansvar for mat og drikke, eller så venter dere til dere har råd til å betale for vinen til middagen.

Folk altså.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

Nei. Nei. NEI. En ting er betalbar etter middagen - det er en diskusjon i seg selv. Men å få gjestene til å kjøpe egen drikke til middagen er bare uhørt og dritfrekt (med mindre det er et spleiselag).

Dere inviterer til fest, da er dere også vertskap. En god vert skal sørge for at gjestene har det bra, og at de trakteres på best mulig måte. Folk skal føle seg velkommen, sett og satt pris på. Og de skal IKKE måtte punge ut av egen lomme for at dere har tatt noen dårlige valg. For det har dere. Dere har selv valgt at dere skal ha en bryllupsfest, hva slags fest det skal være, hvor mange gjester dere skal ha og når denne festen skal være. Har dere ikke råd til et minimum på dette, så må dere enten endre type fest (gjør om til spleiselag hvor folk tar med seg en rett til felles koldbord og egen drikke i stedet for gave - eller flytt det til et billigere sted), dere må kutte i antallet gjester, flytte datoen slik at dere kan spare opp mer penger eller finne en helt annen løsning.

Anonymous poster hash: cb36b...ae2

Herregud, er alkoholen så utrolig viktig? Hva skjer med at de som gifter seg er viktige? Jeg hadde blitt kjempeglad om jeg ble invitert i bryllupet i utgangspunktet.

Snakker om hvor smålige DERE er. Dropp å gå i slike bryllup da?

TS: jeg synes ikke det er rart om dere ber gjestene selv kjøpe alkohol. Når resten av bryllupet er sparsommelig så skulle det bare mangle at gjestene ikke forstår dette. Feiringen handler jo om at dere har giftet dere, sponsingen av andres fyll synes jeg ikke du skal bry deg om.

Anonymous poster hash: 2586f...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om alkohol. Jeg blir helt sjokkert over de på KG som tror alkohol i middagsselskap handler om fyll.

God vin og godt øl i middagsselskap handler om å komplettere måltidet med drikke som passer til og fremhever smakene i måltidet. Servering etter måltidet handler om at gjester ikke skal behøve å ha tørr hals i timevis mens man snakker og danser, og da er det faktisk mange som synes det gjør seg med vin, øl eller en drink. Selskap kan likevel godt være alkoholfritt, men da er det vertskapets oppgave å servere alkoholfritt drikke som passer til maten.

Viktigst av alt, å invitere til selskap betyr at man er vertskap og skal sørge for at gjestene har det som behøves av vått og tørt gjennom hele selskapet. Hvis man ikke kan betale for det får man ha spleisefest. Spleisefest kan være kjempehyggelig og en veldig bra løsning.



Anonymous poster hash: 01083...d05
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg synes det er sært om dere ikke betaler

har noe med at som gjest så har en få valgmuligheter, som gjest kan en ikke akkurat ha med vi fra Sverige selv i kartonger. de fleste gjester vil ikke være komfortabel med det.

hva med og leie billig lokale, en gymsal for eksempel og ha mer spleisefest hvor folk har med kaker og slikt selv så får det bli gaven?

Ja og som hun andre sa, "ja det er dyrt men det er det for alle."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...