Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OG PS: klarer du ikke ha en fin kveld uten å drikke alkohol?

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Klarer du å ha en fin kveld uten mat?Hva om brudeparet ikke serverte deg mat, hadde du syns det hadde vært ok?Man kan jo spise på forhånd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og for å gjenta det for hundrede gang til alle de håpløse KG-erne som plent nekter å ta dette innover seg uansett hvor mange ganger vi sier det - det handler ikke om alkohol. Det handler om å tilrettelegge for at alle gjestene får muligheten til å spise det samme, komplette måltidet. Nekter man det, så kan man jo spørre seg hvem som er den kravstore drittungen...

Det er helt utrolig at dette skal være så vanskelig å forstå! Jeg mistenker at de som står beinhardt på sin rett til å være dårlige verter er oppfostret av ulveflokker, siden de aldri har lært det aller mest elementære av skikk og bruk når man inviterer til selskap: gi gjestene dine mat og drikke.

Anonymous poster hash: 01083...d05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at dette skal være så vanskelig å forstå! Jeg mistenker at de som står beinhardt på sin rett til å være dårlige verter er oppfostret av ulveflokker, siden de aldri har lært det aller mest elementære av skikk og bruk når man inviterer til selskap: gi gjestene dine mat og drikke.

Anonymous poster hash: 01083...d05

Trenger ikke å gi de ALKOHOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at det er en prinsippsak.

Som gjest er det også dyrt å delta i bryllup. Noen må reise langt, hotell, transport ol.

Samt klær og tilbehør, som i hvertfall de fleste kvinner må kjøpe nytt (jeg har i hvertfall ingen kjoler som er passende i bryllup).

I tillegg er det gave, som jo koster ca 500 per person.

Da forventes det at brudeparet ikke har valgt en billig løsning. Jeg hadde følt meg utrolig snytt om jeg hadde kommet langveisfra, kjøpt ny og fin kjole, og dyr gave, og følt at brudeparet ikke ville servere alkohol fordi det er for dyrt. Selvfølgelig er det dyrt for brudeparet å gifte seg, men det er jo dere som velger dette selv. Man kan gjerne vente et år med å gifte seg, og da ha råd til hele kalaset.



Anonymous poster hash: 54845...a2e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du takker et annet fam.mdl for at det ble flere gjester. Det du gjør er å legge skylden på andre.

Når man planlegger bryllup, så kommer økonomien først. Da vet man hva man har råd til, hvor mange gjester osv.

Nå har dere latt dere lede av andre. Det er dere som skal ta en beslutning. I ettertid så ser dere pengene ikke strekker til.

Å ikke servere alkohol i et bryllup er en ærlig sak, men du inviterer ikke for så å si at gjestene skal betale drikke til maten selv. EN PLASS GÅR GRENSEN

Alternativet til drikke er vann. Eplemost er vanlig som alkoholfri drikke. Noe drikke må dere by på under middagen.

Noe annet er helt meningsløst.

Kanskje lese deg opp mot skikk og bruk? Mye å lære der. Mulig du ikke kan noe om selskaper, vertskap og lignende.

Om dere sier til gjestene at de må betale drikke til middag, så vil det bli en historrie de vil snakke om i generasjoner i din og din manns familie.

Dere får kutte ned på gjestelisten. Be de som var opprinnelig ment. HVa andre måtte mene om det kan du ikke bry deg om. Man setter seg ikke i gjeld for et selskap.

På en annen side så blir det alltid noe ekstra. Det har dere ikke tatt høyde for. Det får man kalle dårlig planlegging.

Og hva er en god middag i et bryllup med vann, saft?



Anonymous poster hash: a9d7b...e7a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å gi de ALKOHOL.

Nei, man kan godt servere alkoholfri mat og drikke. Det er ikke det det handler om i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 01083...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Trenger ikke å gi de ALKOHOL.

Nei, det er jo ingen som påstår at det må være alkohol, vi har jo gjentatt gang på gang på gang at det bare er å gå for alkoholfritt bryllup.

Der jeg kommer fra er det helt vanlig å kun tilby vann/saft/brus til middagen (middagen er av en slik sort at saft passer best til). Alkohol serveres først på kvelden, med kakene. Jeg har ingen problemer med det opplegget. Det opplegget jeg, og flere andre her, har problemer med er å kreve betaling av gjestene for å gå opp i standard på drikkevarene til middagen. Som sagt syns jeg alle gjester skal stille likt til middagen, at ingen skal kunne kjøpe seg et bedre måltid enn de med dårlig råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener helt klart at ved tradisjonelt bryllup i lokale med 3 retters osv så er det naturlig for brudeparet å by på alkoholholdig drikke til maten. Hvis brudeparet er avholds er det kanskje ikke like naturlig.

Hvis man ikke har råd til vin, ville jeg gjort en av følgende ting i prioritert rekkefølge

- kuttet ned på antall gjester

-utsatt brullypet til jeg hadde råd til vin til maten

-hatt et annet type bryllup: f.eks "sommerfest i hagen" som blir rimeligere og mindre formelt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Og så lurer folk på hvorfor det eksisterer bridezillaer?

.... Få magesår av gjester fordi folk ikke klarer å leve uten vin

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Har du litt tungt for det?

Det er ikke vinen i seg selv som er det store, men at man inviterer til middag og forventer at gjestene skal betale for drikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ingen som påstår at det må være alkohol, vi har jo gjentatt gang på gang på gang at det bare er å gå for alkoholfritt bryllup.

Der jeg kommer fra er det helt vanlig å kun tilby vann/saft/brus til middagen (middagen er av en slik sort at saft passer best til). Alkohol serveres først på kvelden, med kakene. Jeg har ingen problemer med det opplegget. Det opplegget jeg, og flere andre her, har problemer med er å kreve betaling av gjestene for å gå opp i standard på drikkevarene til middagen. Som sagt syns jeg alle gjester skal stille likt til middagen, at ingen skal kunne kjøpe seg et bedre måltid enn de med dårlig råd.

Det er ingen som krever at gjestene MÅ drikke selv om bryllupet ikke er alkoholfritt. Det er ikke alkoholtvang. Vil du ha litt alkohol så kjøper du det. Om du ikke vil kjøpe det så drikker du noe annet. Jeez for ett problem. Å synes du at ett slikt bryllup er "for dårlig" for deg så meld AVBUD. Så sparer brudeparet en middag også. En middag som en så elendig og kravstor venn ikke fortener i det hele tatt. Endret av småsei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Greia er at det er en prinsippsak.

Som gjest er det også dyrt å delta i bryllup. Noen må reise langt, hotell, transport ol.

Samt klær og tilbehør, som i hvertfall de fleste kvinner må kjøpe nytt (jeg har i hvertfall ingen kjoler som er passende i bryllup).

I tillegg er det gave, som jo koster ca 500 per person.

Da forventes det at brudeparet ikke har valgt en billig løsning. Jeg hadde følt meg utrolig snytt om jeg hadde kommet langveisfra, kjøpt ny og fin kjole, og dyr gave, og følt at brudeparet ikke ville servere alkohol fordi det er for dyrt. Selvfølgelig er det dyrt for brudeparet å gifte seg, men det er jo dere som velger dette selv. Man kan gjerne vente et år med å gifte seg, og da ha råd til hele kalaset.

Anonymous poster hash: 54845...a2e

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer folk på hvorfor det eksisterer bridezillaer?

.... Få magesår av gjester fordi folk ikke klarer å leve uten vin

Jeg har sagt det flere ganger før i tråden, men kan godt gjenta det enda en gang: Jeg drikker ikke vin selv, jeg foretrekker alkoholfritt. Men med mindre man velger å ha et helt alkoholfritt bryllp (et helt greit valg, men et er ikke det denne diskusjonen handler om) er vin tilpasset maten et naturlig del av et festmåltid. Virkelig gode restauranter vil også kunne tilby alkoholfrie alternativet tilpasset den enkelte rett. Drikke er ikke noe tilfeldig flytende man har ved siden av i tilfelle man blir tørst underveis, det er en integrert del av måltidet og smaksopplevelsen. Som andre har sagt, er det å be folk betale sin egen vin i en sånn setting omtrent like absurd som å be dem betale for desserten eller grønnsakene til hovedretten.

Det er ingen tvang, ingen livsnødvendighet å drikke vin. Jeg velger det bort. Det er heller ikke noen tvang eller nødvendighet å spise dessert. Noen velger bort det. Men begge deler hører naturlig til en festmiddag - jeg ville blitt skikkelig skuffet om en tre-retters festmiddag i et bryllup ikke inkluderte dessert, eller om jeg måtte betale ekstra for den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det flere ganger før i tråden, men kan godt gjenta det enda en gang: Jeg drikker ikke vin selv, jeg foretrekker alkoholfritt. Men med mindre man velger å ha et helt alkoholfritt bryllp (et helt greit valg, men et er ikke det denne diskusjonen handler om) er vin tilpasset maten et naturlig del av et festmåltid. Virkelig gode restauranter vil også kunne tilby alkoholfrie alternativet tilpasset den enkelte rett. Drikke er ikke noe tilfeldig flytende man har ved siden av i tilfelle man blir tørst underveis, det er en integrert del av måltidet og smaksopplevelsen. Som andre har sagt, er det å be folk betale sin egen vin i en sånn setting omtrent like absurd som å be dem betale for desserten eller grønnsakene til hovedretten.

Det er ingen tvang, ingen livsnødvendighet å drikke vin. Jeg velger det bort. Det er heller ikke noen tvang eller nødvendighet å spise dessert. Noen velger bort det. Men begge deler hører naturlig til en festmiddag - jeg ville blitt skikkelig skuffet om en tre-retters festmiddag i et bryllup ikke inkluderte dessert, eller om jeg måtte betale ekstra for den.

Så meld AVBUD da. Det er ikke møteplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Det er ingen som krever at gjestene MÅ drikke selv om bryllupet ikke er alkoholfritt. Det er ikke alkoholtvang. Vil du ha litt alkohol så kjøper du det. Om du ikke vil kjøpe det så drikker du noe annet. Jeez for ett problem. Å synes du at ett slikt bryllup er "for dårlig" for deg så meld AVBUD. Så sparer brudeparet en middag også. En middag som en så elendig og kravstor venn ikke fortener i det hele tatt.

"Som sagt syns jeg alle gjester skal stille likt til middagen, at ingen skal kunne kjøpe seg et bedre måltid enn de med dårlig råd" sa jeg. Man kan ha lyst på god drikke til maten, men ikke ha råd til det, mens den på siden av deg kan hive innpå med god drikke. Syns du det er greit å ha det slik under en festmiddag, at gjestene ikke stiller likt? Jeg syns ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel bare kjøpe maten også mens de er i gang. De som ikke ønsker eller ikke har råd trenger ikke å spise.

Den sammenlikningen blir litt fjern. Mat er man nødt til å ha i løpet av et bryllup, ellers blir man sulten og sliten. Alkohol er ingen nødvendighet sånn sett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Den sammenlikningen blir litt fjern. Mat er man nødt til å ha i løpet av et bryllup, ellers blir man sulten og sliten. Alkohol er ingen nødvendighet sånn sett.

Man kan jo ta betalt for desserten da. Man trenger jo tross alt ikke dessert, så da kan de som vil ha betale for det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lincoln

Den sammenlikningen blir litt fjern. Mat er man nødt til å ha i løpet av et bryllup, ellers blir man sulten og sliten. Alkohol er ingen nødvendighet sånn sett.

Da får man kjøpe mat da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så meld AVBUD da. Det er ikke møteplikt.

Det er ikke plikt til å invitere til middagsselskap heller. Man bør la være hvis man ikke er interessert i å være godt vertskap.

Anonymous poster hash: 01083...d05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ta betalt for desserten da. Man trenger jo tross alt ikke dessert, så da kan de som vil ha betale for det

Dessert er en naturlig del av et festmåltid. Alkohol trenger ikke å være det. Tenk for eksempel på barnedåper eller bursdagsfester for barn (med familien). Ofte serveres det ikke alkohol i slike tilstelninger.

Da får man kjøpe mat da.

Nå er du bare tåpelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så meld AVBUD da. Det er ikke møteplikt.

"Vi skal gifte oss og ønsker å feire vår kjærlighet og glede sammen med våre nære og kjære, slekt og venner. Da vi også ønsker en litt mer ekstravagant feiring enn vi egentlig har råd til, gjør vi oppmerksom på at all vin til middagen må betales av den enkelte gjest. Skulle du ha problemer med dette - økonomiske eller andre - minner vi om at det ikke er møteplikt. Så viktig er det tross alt ikke for oss at du kommer, eller at vi framstår som et generøst vertskap. Det viktigste er at vi får en så fancy feiring som vi ønsker oss"

Classy brudepar med prioriteringene i orden - men de er i det miste ærlige. Og som bonus får de vite hvem av deres nære og kjære som virkelig setter pris på dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...