Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker alkoholfri drikke til maten, men skulle jeg invitert til bryllup ville jeg spandert vin til maten på gjestene mine. Jeg serverer i bryllup og det vanlige er at gjestene får fingermat, tacolefser med laks er veldig popips, og velkomstdrink. Til maten får man som regel 1 glass hvitvin til forretten, 2 glass rødvin til hovedretter og 1 glass til desserten. I tillegg bruker det å stå karafler med vann og noen flasker med brus og farris på bordene. Etterpå har de aller aller fleste cognac og baileys stående sammen med kaffen og kakene før de har åpen bar. De som har valgt å ha betaltbar har oftere kjipere bryllup enn de med åpen bar. Gjestene drikker lite, mange har med seg lommelerker og smugdrikker på toalettene og de fleste stikker til byen rundt midnatt.

Jeg skjønner godt de som velger å ikke ha alkohol pga alkoholikere i familien ol., men da syns jeg man stiller med alkoholfri vin og det kan gjerne bli like dyrt.

Om jeg var dere og det å ha bryllupp er veldig viktig for dere ville jeg heller spart andre steder, kjole, blomster osv eller sett om jeg kunne få et lokale der jeg kan leie catering og kjøpe alkohol selv. Alkohol som ikke blir drukket kan dere levere på polet.

Det er dyrt å ha bryllup, men det er jammen meg dyrt å være gjest også, og det er sikkert ikke bare dere som har dårlig råd. Mange må kanskje reise, ha overnatting, kjøpe selskapsklær, ta seg fri fra jobb i tillegg til en dyr gave, og det er nok mange som ikke føler de kan avslå en bryllupsinvitasjon.



Anonymous poster hash: a182c...af3
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Dessert er en naturlig del av et festmåltid. Alkohol trenger ikke å være det. Tenk for eksempel på barnedåper eller bursdagsfester for barn (med familien). Ofte serveres det ikke alkohol i slike tilstelninger.

Nå er du bare tåpelig.

For meg er god vin absolutt en del av festmåltidet. Like mye som dessert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert er en naturlig del av et festmåltid. Alkohol trenger ikke å være det. Tenk for eksempel på barnedåper eller bursdagsfester for barn (med familien). Ofte serveres det ikke alkohol i slike tilstelninger.

Men nå snakker vi ikke om barnedåp (hvor det ofte serveres lunsj) eller barneselskap (hvor det ofte serveres pølser eller pizza, eller bare kaker.) Vi snakker om bryllup og om festmiddag med flere retter. Der er vin en naturlig del av måltidet. Hva som er vanlig til helt andre typer måltider ved helt andre anledninger har ingen relevans for denne diskusjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sammenlikningen blir litt fjern. Mat er man nødt til å ha i løpet av et bryllup, ellers blir man sulten og sliten. Alkohol er ingen nødvendighet sånn sett.

Får selge pølser i en pølsebod da?!

I min verden akkurat det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som sagt syns jeg alle gjester skal stille likt til middagen, at ingen skal kunne kjøpe seg et bedre måltid enn de med dårlig råd" sa jeg. Man kan ha lyst på god drikke til maten, men ikke ha råd til det, mens den på siden av deg kan hive innpå med god drikke. Syns du det er greit å ha det slik under en festmiddag, at gjestene ikke stiller likt? Jeg syns ikke det.

Har du ikke råd og heller ikke klarer deg ute alkohol så meld avbud. Easy as that

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Dessert er en naturlig del av et festmåltid. Alkohol trenger ikke å være det. Tenk for eksempel på barnedåper eller bursdagsfester for barn (med familien). Ofte serveres det ikke alkohol i slike tilstelninger.

Nå er du bare tåpelig.

Så hvorfor ikke bare droppe alkoholen, i stedetfor å selge alkohol? Det er jo det som er rart her, at man vil selge måltidets tilbehør.

For meg er drikke, med eller uten alkohol, like naturlig til mat som dessert. Strengt tatt mer naturlig enn dessert. Så hvorfor ikke selge desserten i stedet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Har du ikke råd og heller ikke klarer deg ute alkohol så meld avbud. Easy as that

Med andre ord synes du det er helt greit at de som ikke har råd til alkohol får en lavere standard på måltidet enn de andre gjestene. Fair enough, men jeg syns det er egoistisk, og jeg hadde fått vondt av å behandle gjestene mine sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I-landsproblemer <3

Tror vel vi kan være enige om at vin hører til i en bedre middag, og være enige om å være uenige om hva som er "lov" når det kommer til gjennomføringen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært i så mange bryllup at det gjør noe, så dette er kanskje helt på bærtur for alt jeg vet... :sjenert: Men hva med å servere gratis vann/farris - eventuelt gratis juice, brus eller enkle/hjemmelagde/alkoholfrie drinker (blande sammen brus og juice og frukt/bær)? Også kan de få valget om å kjøpe alkohol selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den sammenlikningen blir litt fjern. Mat er man nødt til å ha i løpet av et bryllup, ellers blir man sulten og sliten. Alkohol er ingen nødvendighet sånn sett.

Det var helt nytt for meg at man ikke trenger drikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt nytt for meg at man ikke trenger drikke ...

Kan drikke brus, vann, juice eller melk om du vil. Alkohol er ikke det eneste vi har som kan drikkes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kan drikke brus, vann, juice eller melk om du vil. Alkohol er ikke det eneste vi har som kan drikkes.

Du fikk med deg hva jeg svarte på sant? Eller er det en del av den gode debattskikken din å dra ting ut av sin sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å spare penger: servere Toro gryterett og Piano sjokoladepudding. Og så kan de som ønsker 5-retters betale for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

Nå har jeg ikke vært i så mange bryllup at det gjør noe, så dette er kanskje helt på bærtur for alt jeg vet... :sjenert: Men hva med å servere gratis vann/farris - eventuelt gratis juice, brus eller enkle/hjemmelagde/alkoholfrie drinker (blande sammen brus og juice og frukt/bær)? Også kan de få valget om å kjøpe alkohol selv?

Og så kan de servere pølser og pizza!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra bygda og har vært i en del bryllup gjennom årene. Det vanligste er fri bar og påspandert drikke, men har vært i bryllup med betaling i bar etter middagen og hvor vi hadde med medbrakt selv til en enkel middag. Hovederfaringen er vel at hvis det kommuniseres godt hva slags type fest man arrangerer går det stort sett veldig greit. Men det gjelder å kjenne sine venner og sin familie, hva slags type fester setter de pris på å bli invitert til? For selv om et bryllup handler om de to som gifter seg, er det kjempeviktig at gjestene koser seg for at dagen skal bli vellyket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi inviterte til bryllup var vårt største ønske at alt selvsagt skulle gå bra (ikke noe krøll med mat, seremoni, ringer osv) men utenom dette; at vårt bryllup ville være noe folk ville se tilbake på med gode minner, der de koste seg, der de fikk se hvor ydmyke vi var for at de ville komme og feire dagen sammen med oss. Drit i de praktiske tingene for oss, men alt for at det skulle være lett for gjestene. Satt opp taxi, åpen bar, live musikk etc. Ikke at vi har ræva stinn av gryn, men sparte. Kjolen min kostet 2500 kr.



Anonymous poster hash: 6a5d4...e7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS igjen..

Vi har heldigvis ikke kommet så langt at vi har sendt ut invitasjoner enda, men når vi begynte å snakke om bryllupet så sier familie at da må bare de og de også få komme, og vips er vi gått fra 20 til nermere 50 gjester... (Vi kan altså enda gå tilbake til kun de 20.)

Jeg vil gjerne avklare mer og ha en plan før folk faktisk blir invitert, derfor er det greit å høre reaksjoner her. :)

Alkoholfri drikke er det klart alle skal få fri tilgang til. Vi må nok holde oss til de alkoholfrie alternativene lokalet kan tilby, men skal høre med de i morgen hva de kan tilby, se lokaler og få mer info om priser.

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Altså, kven er det som skal gifte seg??

Familie og andre har INGENTING med kven som blir invitert.

Punktum.

Nokon vil ha bryllup på 200 pers., medan andre vil ha eit litt mindre.

Det skal ikkje vera sånn at ein er pålagt å invitere heile slekta...

Sei til dei som vil utvide gjestelista at det er det rett og slett ikkje budsjett til.

Det som er viktig er at brudeparet og gjestane får ei fin oppleving, og det kan vera litt vanskeleg dersom ein må spare i alle kantar.

Inviter dei 20 som de først tenkte, og ta heller med vin til maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå er saken den at vi egentlig hadde tenkt å spandere alkohol til gjestene, men når det plutselig blir nesten dobbelt så mange gjester (takk til nært familimedlem for det) så sprekker budsjettet rett og slett...

Hva ville du da valgt:

1. ikke blitt invitert?

2. Blitt invitert, men uten alkohol?

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Jeg tror faktisk jeg heller ville droppet festen. Bryllup er en utgift for gjestene og, og som gjest forventer jeg et minimum av bevertning.

Anonymous poster hash: 1f8e2...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan de servere pølser og pizza!

Man er ikke et barn selv om man velger å ikke drikke alkohol? Isåfall vil jeg nesten påstå at det er deg det er noe galt med, om det er den tankegangen du har?

Eller mener du at for å ha en fin og god middag, så mååå du drikke den fineste vinen fra Frankrikets landsbygd? Jeg har hatt veldig mange gode middager uten alkohol, og ser virkelig ikke problemet med å la gjestene kjøpe alkohol selv - om de ønsker det istedet for det utvalget de allerede får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Man er ikke et barn selv om man velger å ikke drikke alkohol? Isåfall vil jeg nesten påstå at det er deg det er noe galt med, om det er den tankegangen du har?

Eller mener du at for å ha en fin og god middag, så mååå du drikke den fineste vinen fra Frankrikets landsbygd? Jeg har hatt veldig mange gode middager uten alkohol, og ser virkelig ikke problemet med å la gjestene kjøpe alkohol selv - om de ønsker det istedet for det utvalget de allerede får.

Man må da ikke ha fiiiin mat heller! Pizza Grandiosa er mat det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...