Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Chlorophyll

Hva med å bare invitere de få dere hadde tenkt i utgangspunktet, ha billigere lokaler, og alkoholfritt bryllup?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synest folk må få gjøre som de vil. Bryllup handler om at brudeparet skal bli gift. Det handler ikke om hvor mye alkohol gjestene får. Jeg synest det er greit å ta seg råd til å spandere drikke til middagen. Bortsett fra det så må da paret følge det budsjettet de har. Glad jeg ikke trenger å invitere dere i mitt bryllup. Nå er jeg forsåvidt allerede gift da men.. Kravstore drittunger.

Endret av småsei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg synest folk må få gjøre som de vil. Bryllup handler om at brudeparet skal bli gift. Det handler ikke om hvor mye alkohol gjestene får. Jeg synest det er greit å ta seg råd til å spandere drikke til middagen. Bortsett fra det så må da paret følge det budsjettet de har. Glad jeg ikke trenger å invitere dere i mitt bryllup. Nå er jeg forsåvidt allerede gift da men.. Kravstore drittunger.

Hva skjedde med å ta vare på gjestene sine, og å gjøre alt for at de skal kose seg. Jeg var hvertfall kjempe glad for alle som ville komme og feire med oss, og ønsket kun det beste for våre gjester. Vi var ydmyke for at de ville komme. Forventet ikke at gjestene skulle være evig takknemlig for at de var invitert, for det var jo vi som var evig takknemlig for at de ville dele dagen med oss.

Enkelte her mener jo at gjestene skal være fornøyde med å bli bedt. Jeg mener brudeparet skal være fornøyd med at noen vil komme, og behandle gjestene deretter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med å ta vare på gjestene sine, og å gjøre alt for at de skal kose seg. Jeg var hvertfall kjempe glad for alle som ville komme og feire med oss, og ønsket kun det beste for våre gjester. Vi var ydmyke for at de ville komme. Forventet ikke at gjestene skulle være evig takknemlig for at de var invitert, for det var jo vi som var evig takknemlig for at de ville dele dagen med oss.

Enkelte her mener jo at gjestene skal være fornøyde med å bli bedt. Jeg mener brudeparet skal være fornøyd med at noen vil komme, og behandle gjestene deretter.

Det er ingen tvang og komme.

Folk som ønsker at brudeparet skal avlyse/utsette bryllupet pga alkohol burde ikke komme i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det er ingen tvang og komme.

Folk som ønsker at brudeparet skal avlyse/utsette bryllupet pga alkohol burde ikke komme i det hele tatt.

Absolutt ingen tvang nei, men brudeparet ber jo som regel folk de ønsker at skal komme.

Så om folk ikke har så lyst, så har kanskje ikke brudeparet lagt nok vekt på at gjestene skal få en fin kveld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen tvang nei, men brudeparet ber jo som regel folk de ønsker at skal komme.

Så om folk ikke har så lyst, så har kanskje ikke brudeparet lagt nok vekt på at gjestene skal få en fin kveld?

Jeg er absolutt enig i at man skal legge alt tilrette for at gjestene skal få en fin kveld. Men om det er to glass vin som er avgjørende for om man ønsker å komme eller ikke, så setter man kansje ikke nok pris på brudeparet i utgangpunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørge for at gjestene får alt som trengs av mat og drikke = slik et vertskap skal være.

Legge opp selskapet slik at gjestene må ta med lommebok for å få deler av bevertningen = dårlig vertskap.

Ærlig talt. Dette er ikke vanskelig. Det er elementær folkeskikk.



Anonymous poster hash: 01083...d05
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen tvang nei, men brudeparet ber jo som regel folk de ønsker at skal komme.

Så om folk ikke har så lyst, så har kanskje ikke brudeparet lagt nok vekt på at gjestene skal få en fin kveld?

Men er vin så viktig at det ødelegger kvelden om det ikke blir et glass vin til maten? Isåfall så kan folk holde seg hjemme. Det er brudeparet som skal stå i fokus, ikke om det serveres vin til maten eller ikke. Vin kan du drikke hvilken som helst dag i uken.

Jeg skjønner godt at flere IKKE GIDDER å gifte seg om dagen. Folk som klikker i vinkler om de ikke får ett par glass vin til maten.

Anonymous poster hash: 545ad...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen tvang nei, men brudeparet ber jo som regel folk de ønsker at skal komme.

Så om folk ikke har så lyst, så har kanskje ikke brudeparet lagt nok vekt på at gjestene skal få en fin kveld?

OG PS: klarer du ikke ha en fin kveld uten å drikke alkohol?

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest folk må få gjøre som de vil. Bryllup handler om at brudeparet skal bli gift. Det handler ikke om hvor mye alkohol gjestene får. Jeg synest det er greit å ta seg råd til å spandere drikke til middagen. Bortsett fra det så må da paret følge det budsjettet de har. Glad jeg ikke trenger å invitere dere i mitt bryllup. Nå er jeg forsåvidt allerede gift da men.. Kravstore drittunger.

Men da er det en selvfølge at man også tilpasser festen til det budsjettet man har.

Forøvrig lurer jeg veldig på når det å anta at det serveres både mat og drikke når man blir invitert til stort selskap - en selvfølge for de fleste jeg kjenner, uavhengig av om de er gjester eller vertskap - ble ensbetydende med å være "kravstor drittunge".

Jeg er absolutt enig i at man skal legge alt tilrette for at gjestene skal få en fin kveld. Men om det er to glass vin som er avgjørende for om man ønsker å komme eller ikke, så setter man kansje ikke nok pris på brudeparet i utgangpunktet...

Det argumentet er veldig lett å snu til at et brudepar som ikke kan spandere et par glass vin på gjestene sine ikke setter nok pris på dem. Synes det er pussig at vennskap skal måles i hvor mye jeg synes det er greit å bruke på å betale min egen drikke i andres bryllup (i tillegg til gave, reise og andre utgifter som har en tendens til å følge med en bryllupsinvitasjon). Hva med de som faktisk ikke har råd til de vinglassene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men er vin så viktig at det ødelegger kvelden om det ikke blir et glass vin til maten? Isåfall så kan folk holde seg hjemme. Det er brudeparet som skal stå i fokus, ikke om det serveres vin til maten eller ikke. Vin kan du drikke hvilken som helst dag i uken.

Jeg skjønner godt at flere IKKE GIDDER å gifte seg om dagen. Folk som klikker i vinkler om de ikke får ett par glass vin til maten.

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Kvelden blir absolutt ikke ødelagt nei, men jeg ser på det som dårlig vertskap å ikke servere skikkelig drikke til et bedre måltid.

Som vertskap skal man sørge for at gjestene føler seg velkommen, og man skal gjøre sitt ytterste for at gjestene har det bra. Og jeg kan ikke fatte at man som vertskap ikke vil servere vin til en bedre middag, men vil at gjestene skal betale drikken selv.,

Da bør man heller gå for et alkoholfritt bryllup, med servering av gode alkoholfrie drikker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

OG PS: klarer du ikke ha en fin kveld uten å drikke alkohol?

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Det klarer jeg helt fint, men det er noe med helheten.

Enten kjører man alkoholfritt bryllup, ellers så serverer man vin til maten. Man tar ikke betalt for drikken når man har invitert til middag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet er veldig lett å snu til at et brudepar som ikke kan spandere et par glass vin på gjestene sine ikke setter nok pris på dem. Synes det er pussig at vennskap skal måles i hvor mye jeg synes det er greit å bruke på å betale min egen drikke i andres bryllup (i tillegg til gave, reise og andre utgifter som har en tendens til å følge med en bryllupsinvitasjon). Hva med de som faktisk ikke har råd til de vinglassene?

Da får man la være å drikke de glassene med vin da. Problem solved. Eventuelt la være å dra/kjøpe en billigere gave.

Og for å gjenta meg selv nok en gang: Jeg er helt enig med dere i at vinen hører med til middagen og at den bør være innkludert. Aller helst vil jeg ha fri bar hele kvelden :-) Men jeg ser ikke det store problemet og mener at brudeparet er dårlige verter dersom man ikke har den innkludert. MEN man må vite om det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten har dere alkoholfritt bryllup ellers så spanderer dere naturligvis på gjestene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres jo over hvordan dere som mener man fint kan betale for sin egen vin, mener dette skal gjennomføres i praksis uten at dette blir et forstyrrende element under middagen? Skal serveringspersonalet gå rundt med pungen og kreve inn under desserten, skal man betale giro på forhånd, rett i hånda på brudeparet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres jo over hvordan dere som mener man fint kan betale for sin egen vin, mener dette skal gjennomføres i praksis uten at dette blir et forstyrrende element under middagen? Skal serveringspersonalet gå rundt med pungen og kreve inn under desserten, skal man betale giro på forhånd, rett i hånda på brudeparet?

Jeg har vært i bryllup (og et par andre "finere" middager hvor dette ble praktisert. Enten kjøpte man seg en glass/flaske vin før middagen og fikk man påfyll betalte man dette i baren etter middagen. Det var ikke noe problem der iallefall. Hvordan servitørene holdt oversikten aner jeg ikke, men det fungerte nå fint. Arrangørene/brudeparet hadde ingenting med betalingen av vinen/drikkevarene (noen kjøpte jo øl og drinker istede) og hotellet ordnet alt rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da får man la være å drikke de glassene med vin da. Problem solved. Eventuelt la være å dra/kjøpe en billigere gave.

Jeg hadde skammet meg som en hund hvis gjestene mine hadde endt opp med å måtte drikke vann eller brus fordi de ikke hadde råd til å kjøpe drikke til festmiddagen jeg hadde invitert til og valgt å ha så dyr at jeg bare hadde råd til halve måltidet. For ikke å snakke om hvis de faktisk følte de ikke kunne komme på grunn av det. Og om jeg ikke hadde skammet meg nok selv, skal jeg love at foreldrene og besteforeldrene mine hadde gitt meg en heftig leksjon i skikk og bruk og vertskapets plikter.

Men som gjest skal man altså ikke ha noen krav eller forventninger, man skal være beæret over å bli invitert og som den naturligste sak i verden betale den delen av festen brudeparet selv ikke har tatt seg råd til. Ønsker man ikke dette setter man ikke pris nok på brudeparet, og har man ikke råd til dette står det enhver fritt å holde seg hjemme. Og så lurer folk på hvorfor alle ikke nødvendigvis blir overlykkelige når det dukker opp en bryllupsinvitasjon i postkassen?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg hadde skammet meg som en hund hvis gjestene mine hadde endt opp med å måtte drikke vann eller brus fordi de ikke hadde råd til å kjøpe drikke til festmiddagen jeg hadde invitert til og valgt å ha så dyr at jeg bare hadde råd til halve måltidet.

Jeg også. Folk har ulik økonomi, og jeg syns det er ganske trasig om enkelte av gjestene, for eksempel studentene, må drikke cola til hjortesteika, mens naboen drikker rødvin og nyter et komplett måltid. Har man ikke fri bar etter middagen oppstår samme problemet der, noe jeg synes er ille nok, men i det minste synes jeg alle gjestene bør få være likestilt under middagen. Det skjer ikke hvis gjestene selv må bære kostnaden til halve måltidet (drikken).

Og for å gjenta det for hundrede gang til alle de håpløse KG-erne som plent nekter å ta dette innover seg uansett hvor mange ganger vi sier det - det handler ikke om alkohol. Det handler om å tilrettelegge for at alle gjestene får muligheten til å spise det samme, komplette måltidet. Nekter man det, så kan man jo spørre seg hvem som er den kravstore drittungen...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde skammet meg som en hund hvis gjestene mine hadde endt opp med å måtte drikke vann eller brus fordi de ikke hadde råd til å kjøpe drikke til festmiddagen jeg hadde invitert til og valgt å ha så dyr at jeg bare hadde råd til halve måltidet. For ikke å snakke om hvis de faktisk følte de ikke kunne komme på grunn av det. Og om jeg ikke hadde skammet meg nok selv, skal jeg love at foreldrene og besteforeldrene mine hadde gitt meg en heftig leksjon i skikk og bruk og vertskapets plikter.

Men som gjest skal man altså ikke ha noen krav eller forventninger, man skal være beæret over å bli invitert og som den naturligste sak i verden betale den delen av festen brudeparet selv ikke har tatt seg råd til. Ønsker man ikke dette setter man ikke pris nok på brudeparet, og har man ikke råd til dette står det enhver fritt å holde seg hjemme. Og så lurer folk på hvorfor alle ikke nødvendigvis blir overlykkelige når det dukker opp en bryllupsinvitasjon i postkassen?

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer folk på hvorfor alle ikke nødvendigvis blir overlykkelige når det dukker opp en bryllupsinvitasjon i postkassen?

Og så lurer folk på hvorfor det eksisterer bridezillaer?

.... Få magesår av gjester fordi folk ikke klarer å leve uten vin

Anonymous poster hash: 545ad...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...