Gå til innhold

Middag, men ikke alkohol til gjestene..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del er ikke alkohol big deal, men blir jeg invitert på bryllupsmiddag, så forventer jeg et komplett måltid, med både mat og drikke. Om det er rødvin eller hjemmelaget eplemost er ikke så viktig, så lenge drikken passer til maten. Skjønner ikke hvorfor noen tenker at det er greit å bare spandere halve måltidet?

Hvorfor skal de det, sånn helt uten videre?

Hvorfor servere middag i det hele tatt, hvis gjestene bare skal "være der for dem." Hmm, nå ser jeg hvordan jeg og forloveden min kan spare penger til vårt bryllup også. Vi kan jo droppe å servere middag, og kun bestille treretters til oss selv, så kan gjestene stå der og "være der for oss." Fuck gjestenes ve og vel, liksom.

Er ikke middag bra nok?!?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Være der for dem? Trenger brudeparet hjelp og støtte på det som i følge de fleste er den lykkeligste dagen i deres liv?

Å invitere til bryllup er å invitere til en "Kom og feir oss, vårt valg og vår kjærlighet"-fest, det er kanskje den mest egosentriske av alle feiringer. Og det er helt greit, man skal feire livets store og glade hendelser - jeg har vært i mange hyggelige bryllup. Men man inviterer til den festen man har råd til, det er ikke gjestene som skal ta regningen.

Er ingen som skal tvinge noen til å kjøpe vin om man ikke vil

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hva med bursdager da, spesielt 16- og 18-årsdager (ref. amerikanske realityserier a la "sweet 16")? Konfirmasjon? Dåp? Er ikke dette egosentriske feiringer som alle har fokus på individet?

Jo? Men de er sjelden mer egosentriske enn et bryllup. Og man får som regel både mat og drikke i bursdag. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Du skriver om tre retters middag og muligheten for å servere alkohol bare til hovedretten.

Hva med heller å droppe forretten helt? Hovedrett og dessert med passende drikke til begge rettene?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Eit anna alternativ er å servere ein buffe. Det blir billigare, det går an å servere same drikke til heile måltidet, og heile selskapet blir meir uformelt. For meg er det ein feature, å sitte til bords i fire timar er ikkje alles ønskedraum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye unger her inne, det er derfor disse debattene blir så dumme. "Jeg synes det er godt med cola til maten, jeg, vin er jo vondt! Skal du ha gratis fyll? MÅ du drike? Hvorfor er du så bitter?" Jeg skjønner ikke hvorfor det er så om å gjøre for vertskapet å skulle være så oppfinnsom som mulig for å slippe unna å stå for full pakke. Vin er faktisk en naturlig del av en festmiddag for VOKSNE mennesker.



Anonymous poster hash: 937a4...c73
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor servere middag i det hele tatt, hvis gjestene bare skal "være der for dem." Hmm, nå ser jeg hvordan jeg og forloveden min kan spare penger til vårt bryllup også. Vi kan jo droppe å servere middag, og kun bestille treretters til oss selv, så kan gjestene stå der og "være der for oss." Fuck gjestenes ve og vel, liksom.

Så du mener at om man ikke får vin så kan man like gjerne droppe middag og alt? Herregud. Jeg sier ikke at man skal drite i gjestene selv om det er brudeparet sin dag, men jeg synes det skal være lov å gifte seg selv om man ikke har råd til å spandere alkohol. Det å gifte seg er ikke forbeholdt de rike. Jeg kan skjønne det er litt bittert om man reiser langt og betaler for opphold og sånn, men det er ingen som tvinger noen til å dra. Og det burde man kanskje ikke heller hvis vinen er SÅ viktig

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Så du mener at om man ikke får vin så kan man like gjerne droppe middag og alt? Herregud. Jeg sier ikke at man skal drite i gjestene selv om det er brudeparet sin dag, men jeg synes det skal være lov å gifte seg selv om man ikke har råd til å spandere alkohol. Det å gifte seg er ikke forbeholdt de rike. Jeg kan skjønne det er litt bittert om man reiser langt og betaler for opphold og sånn, men det er ingen som tvinger noen til å dra. Og det burde man kanskje ikke heller hvis vinen er SÅ viktig

Jeg svarte på ditt argument om at "gjestene er der for brudeparet". Med den logikken trenger de jo ikke mat, de skal jo bare være der for å støtte brudeparet. Din logikk, ikke min,

Etter min logikk er gjestene der for å feire sammen med brudeparet. Når man bestemmer at denne feiringen skal inkludere et måltid, så er det selvsagt at det inkluderer drikke.

Nei, det å gifte seg er ikke forbeholdt de rike. Skal gifte meg selv, jeg. Men jeg spanderer da drikke til maten selv om jeg ikke er rik! Det koster ikke så mye, om man velger et mer økonomivennlig alternativ, enten det er i form av færre gjester, ingen alkohol, eller et billigere lokale hvor medbragt er lov. Det handler om å ta hensyn til gjestene, og ikke gjøre valg på bekostning av gjestene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på ditt argument om at "gjestene er der for brudeparet". Med den logikken trenger de jo ikke mat, de skal jo bare være der for å støtte brudeparet. Din logikk, ikke min,

Etter min logikk er gjestene der for å feire sammen med brudeparet. Når man bestemmer at denne feiringen skal inkludere et måltid, så er det selvsagt at det inkluderer drikke.

Nei, det å gifte seg er ikke forbeholdt de rike. Skal gifte meg selv, jeg. Men jeg spanderer da drikke til maten selv om jeg ikke er rik! Det koster ikke så mye, om man velger et mer økonomivennlig alternativ, enten det er i form av færre gjester, ingen alkohol, eller et billigere lokale hvor medbragt er lov. Det handler om å ta hensyn til gjestene, og ikke gjøre valg på bekostning av gjestene.

Sorry, jeg skrev det på en misvisende måte. De får da drikke til maten selv om det ikke er alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om en brud som ikke forventer gave??

TS

Vi forventer absolutt ingen gaver til bryllupet og vil skrive dette i invitasjonene. I tillegg til at vi ikke vet hvor mye vi kan og vil spandere på gjestene i bryllupet har vi nå bodd sammen i snart 12 år og har huset fullt. Hvis folk vil bruke tid å penger på å feire dagen med oss, så er det mer enn nok gave for oss, men heller ingen tvang for å komme i bryllupet for noen. ;)

HVIS det blir alkoholfritt vil vi opplyse om det også på forhånd. Uanset hvilket alternativ vi måtte ende på.

Vi ser for oss bryllupet som en anleding for våre to familier å komme sammen bli bedre kjent da vi kommer fra forskjellige steder i landet og de aldri har besøkt hverandre, (men selvfølgelig møttes ved flere anledninger.) Vi ønsker ikke noe stivt "prinsessebryllup", men noe koselig og ikke så altfor høytidelig i lune, koselige lokaler. Noe jeg tror vi vil få da gjestene er hyggelige, jordnære folk som kjenner oss og unner oss denne dagen!

Jeg føler nå jeg står mellom dilemmaet å ikke invitere folk som kanskje ville forventet å bli invitert, eller å fornærme noen på det groveste (ifølge enkelte her) med å ikke bruke 1000vis av penger på at de skal få alkohol. (Ingen skal uansett gå tørste.)

Som jeg prøvde å forklare tidligere også blir det ikke brukt mye penger på kjole, blomster, fancy kjøretøy, dyr fotograf osv osv.

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

TS

Vi forventer absolutt ingen gaver til bryllupet og vil skrive dette i invitasjonene. I tillegg til at vi ikke vet hvor mye vi kan og vil spandere på gjestene i bryllupet har vi nå bodd sammen i snart 12 år og har huset fullt. Hvis folk vil bruke tid å penger på å feire dagen med oss, så er det mer enn nok gave for oss, men heller ingen tvang for å komme i bryllupet for noen. ;)

HVIS det blir alkoholfritt vil vi opplyse om det også på forhånd. Uanset hvilket alternativ vi måtte ende på.

Vi ser for oss bryllupet som en anleding for våre to familier å komme sammen bli bedre kjent da vi kommer fra forskjellige steder i landet og de aldri har besøkt hverandre, (men selvfølgelig møttes ved flere anledninger.) Vi ønsker ikke noe stivt "prinsessebryllup", men noe koselig og ikke så altfor høytidelig i lune, koselige lokaler. Noe jeg tror vi vil få da gjestene er hyggelige, jordnære folk som kjenner oss og unner oss denne dagen!

Jeg føler nå jeg står mellom dilemmaet å ikke invitere folk som kanskje ville forventet å bli invitert, eller å fornærme noen på det groveste (ifølge enkelte her) med å ikke bruke 1000vis av penger på at de skal få alkohol. (Ingen skal uansett gå tørste.)

Som jeg prøvde å forklare tidligere også blir det ikke brukt mye penger på kjole, blomster, fancy kjøretøy, dyr fotograf osv osv.

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

Hvis dere absolutt vil invitere flere enn dere har råd til syns jeg alkoholfritt er den beste løsningen. Eventuelt tone det hele veldig ned og gjøre hele middagen svært uformell ved å skrive i invitasjonen "de som ønsker kan etter vielsen bli med til plass xxx hvor det serves xyz, og de som vil kan kjøpe drikke i baren". Men da bør maten som serveres passe overens med denne litt mer uformelle tonen - dere serverer ikke treretters med biff, uten å tilby passende drikke til.

Har dere vært sammen i 12 år og er godt etablerte vil det jo dessverre bare fremstå som enda mer merkelig om dere ikke har råd til å spandere et komplett måltid, men forventer at gjestene bærer deler av kostnaden til bryllupsmiddagen. Det ER realiteten.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man kjører alkoholfritt (men forvent at gjestene forlater festen tidlig) er det en selvfølge å spandere vin til maten. Jeg mener egentlig det er en selvfølge å spandere drikke også etter middagen, men det får være til en annen diskusjon.

I ts sitt tilfelle ville jeg:

1. Funnet et annet lokale slik at man kan ordne mat og drikke billigere.

2. Kuttet ned gjestelista til de opprinnelige 20.

Eller 3. utsatt bryllupet.

Dette er ikke til ts , men til dere bruder som mener gjestene skal bukke og være takknemlige for å bli invitert: få hodet ut av ræva. Deres bryllupet betyr virkelig ikke så mye for andre som dere later til å tro.

Faktisk er det dere som burde være takknemlige ovenfor gjestene fordi de velger å bruke tid og penger på å komme i deres bryllup - veldig takknemlige. Selvfølgelig skal dere stå for mat og drikke, det burde være helt utenkelig å forvente at ens familie og venner skal måtte ta med lommebok på en fest de deltar på som en gest til dere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som har vært sammen i 12 år er rike? Det var nytt for meg.....

Anonymous poster hash: 7a2df...be1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synd at alkohol skal ødelegge mennesker på den måten.

Det har ikke noe med at der er alkoholprosent i drikken. Det har noe med at til et fint/godt/festmåltid så er vin en del av en god middag. Det hadde vært like ille om TS foreslo å droppe kjøttet/fisken og bare ha saus og poteter + vin for å spare penger. Ser du poenget? Det er alltid de som mener at det er frekt å forvente vin til maten i bryllup som må begyne å mase om selve alkoholprosenten, det er ikke det som er poenget.

Det egoistiske her er vel å invitere til fest, forvente gave og i tillegg skal folk ta med pengeboka.

Ja.

Man må vel ikke forvente gave da...

I Norge så er det kutyme for å alltid ha med gave i bryllup, med mindre det er lagt opp til skikkelig kurvfest, der alle tar med mat og drikke i stedet for mat. Og til og med da er det vanlig å ta med gave likevel, selv om vertskapet insisterer på at de ikke ønsker gave. På samme måte er det kutyme for å spandere vin til maten.

Det er så mye unger her inne, det er derfor disse debattene blir så dumme. "Jeg synes det er godt med cola til maten, jeg, vin er jo vondt! Skal du ha gratis fyll? MÅ du drike? Hvorfor er du så bitter?" Jeg skjønner ikke hvorfor det er så om å gjøre for vertskapet å skulle være så oppfinnsom som mulig for å slippe unna å stå for full pakke. Vin er faktisk en naturlig del av en festmiddag for VOKSNE mennesker.

Anonymous poster hash: 937a4...c73

Helt enig.

Anonymous poster hash: 515a8...15e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt satt ut av hvor viktig dette med vin er for enkelte jeg.. Tror det er de med sterkest meninger som kommenterer slike tråder, ikke nødvendigvis den allmenne oppfattelsen.

Ts, jeg hadde ikke reagert på om jeg hadde blitt invitert i et bryllup hvor fikk alkoholfri drikke, og muligheten til å kjøpe meg vin om jeg ønsker det, så lenge det er informert om på forhånd :)

Pass bare på at du formulerer det på en lett og positiv måte. "Det vil bli servert mineralvann/eplemost/xxxx til middagen. Om noen ønsker vin/øl itilegg er det mulighet for å få kjøpt dette i baren" (ikke type "vinen må dere betale selv"

Jeg er enig i at man som vert skal stå for både mat og drikke, men ikke at dette absolutt må inkludere vin.

Det er du som kjenner dine gjester best, og kan tenke deg hva som blir godt eller dårlig motatt av akkurat dem.

Synes forøvrig at det var er godt tips å evt. Droppe forreten, hvis man må spare inn noen kr :)

Også; ikke la deg bli presset til å invitere fler enn du ønsker! Drit i hvem som forventer å bli invitert. Det er deres dag, og dere burde ferie med de menneskene som er viktige i DERES liv :)

Når det er sagt; til vårt bryllup hadde vi som krav til lokalet at vi kunne stå for drikke selv, fordi vi ikke hadde råd til "bar priser". Vi droppet flere perfekte lokaler pga dette, men endte likevel opp med et lokale vi ble stor fornyd med :)

Anonymous poster hash: 99aad...c28

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var et bryllup uten gaver hadde jeg syntes det var greit. Så, da får dere skrive i innbydelsen at istf gaver så må gjestene stå for drikke til maten selv.



Anonymous poster hash: 91e53...ff7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så du mener at om man ikke får vin så kan man like gjerne droppe middag og alt? Herregud. Jeg sier ikke at man skal drite i gjestene selv om det er brudeparet sin dag, men jeg synes det skal være lov å gifte seg selv om man ikke har råd til å spandere alkohol. Det å gifte seg er ikke forbeholdt de rike. Jeg kan skjønne det er litt bittert om man reiser langt og betaler for opphold og sånn, men det er ingen som tvinger noen til å dra. Og det burde man kanskje ikke heller hvis vinen er SÅ viktig

Man burde heller ikke holde bryllup hvis man ikke kan holde seg til skikk, bruk og kotyme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...