Floskelfrosk Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 Er det sannsynlig at sanksjonene vil vare "til evig tid", eller at Russland kan bli presset til å gi fra seg Krim igjen? Det jeg frykter mest er at dette vil være kortvarige sanksjoner som ikke straffer Russland hardt nok til at det spiller noen særlig stor rolle. Plutselig går det et år eller to, Russland sitter fortsatt med Krim og dette er "glemt". Putin er nok villig til å gå veldig langt for Krim, så det virker ikke særlig sannsynlig at han vil ta et nederlag der. På én måte burde andre land (NATO) troppet opp på Krim-halvøya og gitt russerne den nødvendige motstanden, men da hadde også konlikten blitt langt verre og det kunne endt med en stor krig hvor alle sitter igjen som tapere. Lurer fælt på hva vesten vil gjøre om Russland prøver å spise seg videre inn i Ukraina, kapre landområder i Moldova og gudene vet hva. Før eller senere må man jo møte dette militært og ikke bare ved å straffe russisk økonomi. Gledelig å se at børsen og rubelen har fått seg en smekk, men vet ikke om det virkelig monner. Putin vil bli husket som en av vår tids mest forhatte statsledere.
Smascha Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Putin vil bli husket som en av vår tids mest forhatte statsledere. Av vesten ja. I Russland blir han hylla som ein frelsar og moderne tsar.. 2
Gjest meh Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Av vesten ja. I Russland blir han hylla som ein frelsar og moderne tsar.. Synd at de ikke innser at dette med stor sannsynlighet vil være katastrofalt for russisk økonomi. Fullstendig økonomisk og diplomatisk boikott ville destabilisert Russland og ført til opprør, synd at vestlige ledere flest ikke har ryggrad til å gjøre slikt. Som før ww2 kjører vestlige ledere en myk linje. Russere flest vil aldri gå med på å gå drastisk ned i levestandard for noen landområder med nesten utelukkende symbolsk verdi. Russland trenger vesten, vesten trenger ikke Russland. 1
Gjest Malanthor Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Er det sannsynlig at sanksjonene vil vare "til evig tid", eller at Russland kan bli presset til å gi fra seg Krim igjen? Det jeg frykter mest er at dette vil være kortvarige sanksjoner som ikke straffer Russland hardt nok til at det spiller noen særlig stor rolle. Plutselig går det et år eller to, Russland sitter fortsatt med Krim og dette er "glemt". Putin er nok villig til å gå veldig langt for Krim, så det virker ikke særlig sannsynlig at han vil ta et nederlag der. På én måte burde andre land (NATO) troppet opp på Krim-halvøya og gitt russerne den nødvendige motstanden, men da hadde også konlikten blitt langt verre og det kunne endt med en stor krig hvor alle sitter igjen som tapere. Lurer fælt på hva vesten vil gjøre om Russland prøver å spise seg videre inn i Ukraina, kapre landområder i Moldova og gudene vet hva. Før eller senere må man jo møte dette militært og ikke bare ved å straffe russisk økonomi. Gledelig å se at børsen og rubelen har fått seg en smekk, men vet ikke om det virkelig monner. Putin vil bli husket som en av vår tids mest forhatte statsledere. Du svelger åpenbart alt vestlig media forteller deg. Ting er ikke så svart hvitt som du ser ut til og tro. Hvis Putin vil bli husket eom en vår tids mest forhatte statsledere må du isåfall bli husket som en av vår tids største idioter. Bare for og sette ting på spissen og vise hvor usaklig det du sier er. 6
Mann 42 Skrevet 26. mars 2014 #5 Skrevet 26. mars 2014 Synd at de ikke innser at dette med stor sannsynlighet vil være katastrofalt for russisk økonomi. Fullstendig økonomisk og diplomatisk boikott ville destabilisert Russland og ført til opprør, synd at vestlige ledere flest ikke har ryggrad til å gjøre slikt. Som før ww2 kjører vestlige ledere en myk linje. Russere flest vil aldri gå med på å gå drastisk ned i levestandard for noen landområder med nesten utelukkende symbolsk verdi. Russland trenger vesten, vesten trenger ikke Russland. Det er ikke mulig å iverksette noe slikt i dagens verden. Russland leverer store mengder gass til Vest-Europa, og noe slikt som 400.000 arbeidsplasser er direkte avhengige av denne gassimporten i Tyskland alene. Vesten trenger definitivt Russland. Økonomien gjør at man tvinges til å finne diplomatiske løsninger på problemer før de utarter for langt. I våre dager vil "total boikott" være som å bekjempe russerne med tveegget sverd uten skjefte. Det ville skade oss selv like mye som det skader dem, og det er ikke selvsagt hvem som vil gå seirende ut av konforntasjonen på sikt. Det er mange som mener at Vesten må bære en anseelig del av ansvaret for det som har skjedd i Ukraina. EU og Nato har ekspandert østover, og det har ikke akkurat hatt noen stabiliserende effekt. Man burde kanskje være litt mer forsiktig med å trakke rundt i naboens bakgård på den måten. 4
Martyr Skrevet 26. mars 2014 #6 Skrevet 26. mars 2014 Russland gjorde en stor tabbe da Putin ba Dumaen vurdere lovforslag som kan beslaglegge utenlandske verdier. Det har skremt vannet av utenlandske investorer. Fram til nå ha de flyttet 70 milliarder dollar ut av landet. Investorer misliker usikkerhet, og uavhengig av offentlige sanksjoner kommer dette til å skade Russland i mange år framover.
Gjest Steamboat Skrevet 26. mars 2014 #7 Skrevet 26. mars 2014 Er det sannsynlig at sanksjonene vil vare "til evig tid", eller at Russland kan bli presset til å gi fra seg Krim igjen? Foreløpig har jo sanksjonene vært for milde til at Russland føler et ordentlig press.
Gjest Corto Maltese Skrevet 26. mars 2014 #8 Skrevet 26. mars 2014 Putin oppfører seg som en tulling og vestens ledere oppfører seg som en gjeng hyklere. Men det er tvilsomt at EU vil gå innfor kraftige sanskjoner fordi EU er alt for avhenig av Russisk gass
Druid Skrevet 26. mars 2014 #9 Skrevet 26. mars 2014 Jeg tror alle som skjønner noe om geopolitikk skjønner at Krim måtte overføres til russland hvis Ukraina skulle bli EU orientert. Slik overgangen har skjedd, må man egentlig berømme alle involverte siden det i praksis har blitt overført relativt smertefritt og med minst mulig støy. Det de også skjønner er at situasjonen i Ukraina nå er grunnleggende ustabil; da Ukarina i sin tid frigjorde seg fra Russland var det kun snakk om simpelt flertall for dette; landet er grunnleggende splittet og det som er værre er, denne splittelsen er stort sett geografisk. Og alle skjønner at resten av ukraina må fortsette udelt. Man er derfor fra vesten sin side redd for at større del av Ukarina skal gjøre opprør og bli innlemmet på samme måte som Krim; jeg tror det er noe overdrevet frykt. Derfor kommer sanksjonen til å være av typen "vi misliker hva dere gjør og det er uaktuelt at dere skal gjøre det igjen uansett hvor mye borgerene står på porten deres å banker". Derfoir har jeg også null tro på noe russisk interesse i Moldova; moldova er lutfattig strategisk ubetydelig landstykke mellom ukraina og romania som stort sett er selvstendig fordi ingen vil ha dem. 3
I Grosny Skrevet 26. mars 2014 #10 Skrevet 26. mars 2014 (endret) Er det sannsynlig at sanksjonene vil vare "til evig tid", eller at Russland kan bli presset til å gi fra seg Krim igjen? Det jeg frykter mest er at dette vil være kortvarige sanksjoner som ikke straffer Russland hardt nok til at det spiller noen særlig stor rolle. Plutselig går det et år eller to, Russland sitter fortsatt med Krim og dette er "glemt". Putin er nok villig til å gå veldig langt for Krim, så det virker ikke særlig sannsynlig at han vil ta et nederlag der. På én måte burde andre land (NATO) troppet opp på Krim-halvøya og gitt russerne den nødvendige motstanden, men da hadde også konlikten blitt langt verre og det kunne endt med en stor krig hvor alle sitter igjen som tapere. Lurer fælt på hva vesten vil gjøre om Russland prøver å spise seg videre inn i Ukraina, kapre landområder i Moldova og gudene vet hva. Før eller senere må man jo møte dette militært og ikke bare ved å straffe russisk økonomi. Gledelig å se at børsen og rubelen har fått seg en smekk, men vet ikke om det virkelig monner. Putin vil bli husket som en av vår tids mest forhatte statsledere. Jeg synes egentlig det er vanskelig å forstå hva galt Russland har gjort i Krimsaken. De har sagt ja takk til ett folk og ett landområde som har søkt beskyttelse hos dem etter ett blodprovosert statskupp der de har havnet inn under ett regime med ytterst tvilsom legetimitet, ett styre som har vist grov disrespekt for sin Russisktalende del av befolkningen på en så grov måte at de ikke kan anses for seriøse visavis hele sin befolkning. At Obama og vesten anerkjenner det nye regimet er deres feil, og hvorfor skal Russland forholde seg til slikt? Obama og vesten har feilet grovt i sin adferd, og det koster trolig mange menneskeliv. I stedet for å gjøre alt for å roe ned en eksplosiv situasjon, så kaster de bensin på bålet. Sanksjoner mot det landet som faktisk stiller opp for og tar imot Krimbefolkningen er konfliktøkende, og det kan kanskje være til skade for tusener av Russiske bestemødre, barn, ja kort sagt mennesker. Endret 26. mars 2014 av I Grosny 4
Gjest Wei Wei Skrevet 26. mars 2014 #11 Skrevet 26. mars 2014 Jeg tviler på at Ukraina får tilbake Krim. Virker som om de har godtatt at de mistet en del av landet og befolkning. Drømmesituasjonen nå ville vært å få tilbake mest mulig av sin militært eiendom på Krim som er estimert til 1,6 mrd dollar. Ikke glem at det er ikke bare bare å overføre en del av landet til et annet land. Krim har bare 20 km grense med fastlandet (Ukraina) og er i veldig stor grad avhengig av tilførsel av drikkevann, og strøm fra Ukraina. Samtidig må Ukraina og Russland diskuttere hvor grensene i Svarte havet og Azov havet skal gå. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #12 Skrevet 26. mars 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan åpne diplomatiske kanaler med de nye myndighetene på Krim. Vi støtter jo demokrati rundt kring i verden, hvorfor kan ikke vi f. eks. hjelpe hun nye Natalia på Krim? og gi henne den støtten hun trenger? Anonymous poster hash: 13000...d3a 3
I Grosny Skrevet 26. mars 2014 #13 Skrevet 26. mars 2014 Jeg synes kuppet i Ukraina kan se ut som ett rent mafiaoppgjør. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan åpne diplomatiske kanaler med de nye myndighetene på Krim. Vi støtter jo demokrati rundt kring i verden, hvorfor kan ikke vi f. eks. hjelpe hun nye Natalia på Krim? og gi henne den støtten hun trenger? Anonymous poster hash: 13000...d3a Hvem er Natalia på Krim?? Anonymous poster hash: e3a12...66c
Floskelfrosk Skrevet 30. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 30. mars 2014 Du svelger åpenbart alt vestlig media forteller deg. Ting er ikke så svart hvitt som du ser ut til og tro. Hvis Putin vil bli husket eom en vår tids mest forhatte statsledere må du isåfall bli husket som en av vår tids største idioter. Bare for og sette ting på spissen og vise hvor usaklig det du sier er. Ville vært forsiktig med å kalle andre idioter, du evner tross alt ikke å skrive noe som helst om hvor jeg tar feil.
Mann 42 Skrevet 31. mars 2014 #16 Skrevet 31. mars 2014 Jeg tror alle som skjønner noe om geopolitikk skjønner at Krim måtte overføres til russland hvis Ukraina skulle bli EU orientert. Slik overgangen har skjedd, må man egentlig berømme alle involverte siden det i praksis har blitt overført relativt smertefritt og med minst mulig støy. Det de også skjønner er at situasjonen i Ukraina nå er grunnleggende ustabil; da Ukarina i sin tid frigjorde seg fra Russland var det kun snakk om simpelt flertall for dette; landet er grunnleggende splittet og det som er værre er, denne splittelsen er stort sett geografisk. Og alle skjønner at resten av ukraina må fortsette udelt. Man er derfor fra vesten sin side redd for at større del av Ukarina skal gjøre opprør og bli innlemmet på samme måte som Krim; jeg tror det er noe overdrevet frykt. Derfor kommer sanksjonen til å være av typen "vi misliker hva dere gjør og det er uaktuelt at dere skal gjøre det igjen uansett hvor mye borgerene står på porten deres å banker". Derfoir har jeg også null tro på noe russisk interesse i Moldova; moldova er lutfattig strategisk ubetydelig landstykke mellom ukraina og romania som stort sett er selvstendig fordi ingen vil ha dem. Jeg tror også at dette ville skjedd uansett, i en eller annen form. Og slik det ble gjort, så skjedde det med relativt lite hyl og skrik, og det hele var over nesten før noen skjønte hva som foregikk. Alle vet at Russland annekterte Krim gjennom folkerettsstridige metoder, og at folkeavstmeningen var illegitim, til tross for at den antakelig reflekterte den reelle folkemeningen relativt greit. Men "offisielt" var ikke russerne direkte involvert, de mystiske soldtane var "milits" og kom fra ingen steder, og forsvant like fort etter avstemningen. Og selv om ukrainernes baser ble tatt i strid med alle avtaler, så skjedde det hele praktisk talt uten tap av menneskeliv. Russland anerkjente Krims selvstendighet, og innlemmet det i Russland i tråd med gjeldende lov, og ferdig med det. Skulle man gjort det etter folkeretten og langvarige forhandlinger, tipper jeg at det ville blitt atskillig mer bråk utav det. Som det er, så mister Ukraina et område som stort sett var befolket av russere, og som overlevde takket være store subsidier. De må finne plass til noen tusen Krim-tartarer (fordrevet for annen gang av russerne, life sucks!) og ukrainere, men de kommer antakelig til å tjene på byttet. Det svir nok mest i stoltheta. 4
I Grosny Skrevet 31. mars 2014 #17 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Ville vært forsiktig med å kalle andre idioter, du evner tross alt ikke å skrive noe som helst om hvor jeg tar feil. Putin er vel ikke så innmari forhatt. Det er mange som stemte på han. Samtidig er det mange som tror han er en stor banditt som har stjålet milliarder fra sitt folk. Så kanske du har rett i at han er så forhatt. Putin har gjort minst en vesentlig ting, som han elskes for. Han har gitt folk sikkerhet og trygghet. I 1993 var det banditter som herjet på gaten i Moskva og andre steder. Plutselig var det skyting, og folk bare kastet seg ned. Problemet var enormt, men så kom Putin med sin KGB-bakgrunn og klarte faktisk å få bandittene vekk fra gata. I dag er gata i Moskava tryggere enn i mange andre Europeiske storbyer. I motsetning til den Berezovskistøttede bølla Jeltsin så er Putin en intellektuell. Han kan utrolig mye, og hans utdannelse gjennom KGB er på et utrolig høyt nivå. Jeg tror Putin kan mer enn f.eks Obama. Men kan han for mye? Er Dmytro Jarosch Putinagent? Kan Putin være den som har finansiert de Ukrainske nasjonalistene i Right Sector , og muligens følgelig drapene på Maidan? Det var drapskampanjen på Maidan som var spikeren i Janukovich sin kiste, og som banet vei for kuppregjeringen, og det var kuppregjeringen sin framferd, sterkt påvirket av Right Sector som gjorde forhoholdene så umulige for Krim at de valgte å gå til Russland. Jeg er veldig usiiker på hvem som sto bak Maidanprovokasjonene,. Det kan ha vært Obama, Putin, Lokal mafia/oligarker eller andre fremmede makter eller firmaer som kunne tjene rått på destabilisering. De eneste aktuelle som er utenfor min mistanke er Janukovich og Berkut. Det som er soleklart i denne saken er at den er uoversiktelig. Om Putin var snill eller slem når han tok imot Krim er heller ikke klart. Det er faktisk mulig at Ukraina er glad for å bli kvitt Krim, med de utgiftene Krim innebærer, men at de må late som de er sinte for å spille for galleriet. Noen Oligarker i Ukraina er sinte, fordi de mister sine fantastiske eiendommmer der. Blant annet den oligarkkontrollerte strandlinja og flere fantastiske museer som de har privatisert. Den nye guvernøren i Dnepro -Petrovsk, som går for å være en av de verste bandittene i Ukraina, som egnehendig skal ha drept og torturert flere konkurrenter, har forresten uttalt at han selv vil drepe Putin. Ukraina har valgt utrolig forferderlige banditter i styre og stell. Det virker utrolig sett med Norske øyne, men banditter har penger til å drive valgkamp. Endret 31. mars 2014 av I Grosny 2
I Grosny Skrevet 31. mars 2014 #18 Skrevet 31. mars 2014 Alle vet at Russland annekterte Krim gjennom folkerettsstridige metoder, og at folkeavstmeningen var illegitim, Jeg tror ikke alle vet dette. Det er mange Russere som ikke forstår det, og jeg har heller ikke forstått at den var illegitim. Hva er definisjonen på legitim? Legitim eller ikke, handler det om hva Obama og Eu mener? Når Kosovo ble selvstendige så var det godkjent av USA, er det det som gjør det mer legitimt enn Krim sin frigøring og tilslutning til mor Russland? Julia Timosjenko bablet om at en folkeavstemning ikke er reell pga av soldater med kalashnikov, men observatører som var der nede , blant annet en Finsk professor, avviste problemet (denne finnen fikk forøvrig sparken når han kom hjem). Ja hva er legitimt eller legalt? Det grunnleggende svaret er at fasiten innehas av de som har de farligste væpnede styrkene, og USA har vist i Irak hvem som har størst drapsevne, ergo har de mye de skulle ha sagt angående hva som er legitimt eller ikke. Men tidene forandres, og i framtida vil kanske andre krefter definere det legitime. Det kan se ut som Al Qaida og deres medløpere bare blir sterkere og sterkere. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #19 Skrevet 31. mars 2014 Ukraina har valgt utrolig forferderlige banditter i styre og stell. Det virker utrolig sett med Norske øyne, men banditter har penger til å drive valgkamp. Det er ikke noe nytt. Den italianske mafiaen har oppdaget at man tjener mer penger på å drive med politikk og "lovlig" virksomhet enn på rent ulovlig virksomhet. De driver fortsatt inn pizzo, for all del. Men nå driver de lovlig bussiness, som søppeltømming. Som de får støtte fra staten for å drive. Og får de ikke den støtten og en usympatisk høy betaling for jobben de utfører, så streiker de. Da kommer myndighetene fort på "bedre" tanker. Jeg tror for øvrig at Janukovitsj var en slags Saddam. Han var en grusom fyr, men det beste alternativet for å holde Ukraina samlet og stabilt. Alternativet vil bli tydelig nå etter det "demokratiske" valget der borte. Jeg tror ikke det er noe godt alternativ. Nei, jeg tror ikke Pravi Sektor fikk støtte fra Putin. At Aleksandr Muzytsjko ble drept nå synes jeg tydeliggjør det - for min del. Fyren, og hele Pravi Sektor, er dårlig PR for vesten. Derfor ble han "tatt hånd om". Ikke på ordre fra vesten, men noen i regjeringen har fått beskjed om at "det er dårlig for dere å ha en slik person som er en så fremtredende nynazist, som setter dere i et dårlig lys, løpende rundt og drive på fritt". Hvem som sto bak snikskytterne vil vi jo ikke få vite. Der har russisk media rett, den nye regjeringen ønsker ikke noen etterforskning av det... Anonymous poster hash: 3e4e1...2fa 1
I Grosny Skrevet 31. mars 2014 #20 Skrevet 31. mars 2014 (endret) Nei, jeg tror ikke Pravi Sektor fikk støtte fra Putin. At Aleksandr Muzytsjko ble drept nå synes jeg tydeliggjør det - for min del. Fyren, og hele Pravi Sektor, er dårlig PR for vesten. Derfor ble han "tatt hånd om". Ikke på ordre fra vesten, men noen i regjeringen har fått beskjed om at "det er dårlig for dere å ha en slik person som er en så fremtredende nynazist, som setter dere i et dårlig lys, løpende rundt og drive på fritt". Anonymous poster hash: 3e4e1...2fa Det er mye rart med Pravy Sector og disse nasjonalistene. Hvordan kan det ha seg at Muzytsjko og Jarosh plutselig ble Ukrainske nasjonalister? Er/var de muldvarper? Hallo de er jo Russere! Muzytsjko er oppvokst i det samme området som Jeltsin, og var ei bølle som lignet mye på han. Jarosh ser ut som en KGB-intellektuell offiser i Putinklassen. 5000 nasjonalister var i ferd med å angripe Rada her om dagen, og krevde navnet på Muzytsjko sine drapsmenn, men de ble elegant stoppet av statsministeren som spurte om de virkerlig ønset å gjøre nøyaktig det Putin ønsket. Jeg tror han beskyldte dem for å være provaktører som jobbet for Putin. Endret 31. mars 2014 av I Grosny 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå