Gå til innhold

Sanksjonene mot Russland

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser nå at russerne kritiserer NATO for å vurdere/planlegge å sette inn militære styrker nært russisk territorium. Samtidig har de selv satt ut massive styrker nær grensen til Ukraina. Helt utrolig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at russerne kritiserer NATO for å vurdere/planlegge å sette inn militære styrker nært russisk territorium. Samtidig har de selv satt ut massive styrker nær grensen til Ukraina. Helt utrolig.

Feil.

Fotografiene offentliggjort av Nato som viser Russlands tropper ved grensen mot Ukraina, er fra august 2013, opplyser den russiske forsvarsstaben.

http://www.dagbladet.no/2014/04/10/nyheter/krig_og_konflikter/politikk/russland/ukraina/32765841/

Anonymous poster hash: 3e4e1...2fa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er ikke NATOs egne bilder. Svarer i utgangspunktet ikke AB (siden dette ikke er sensitivt å diskutere), så hvis du vil diskutere noe her og få flere svar får du skrive under eget nick.

Du viser til andre bilder og benytter i tillegg en russisk kilde (Putin uttalte at man ikke hadde russiske styrker på Krim og russerne har dermed ingen troverdighet). Da blir det veldig dumt å si at andre tar feil.

Endret av Floskelfrosk
Skrevet (endret)

Okay, Russland GRENSER til Ukraina. Russland sine stasjonerte styrker ved Grense Jacobselv er ikke provokativt; det er ordinære forsvarsstyrker. Hadde vi IKKE vært NATO medlem og hatt NATO styrker der, ville det nærmest vært krigsærklæring. Selv om vi ER NATO medlem, driver vi direkte meldetjeneste hver gang vi plasserer offisielle NATO styrker i området, nettopp for ikke å provosere.

Ukraina sin distansering fra Russland gjør dem til strategisk grense. Hadde de IKKE sendt militære styrker inn i grenseområdet, ville de vært fucing retards!!

Og før du begynner med Krim. Russland hadde nasjonale strategiske militære styrker på Krim; Krim hadde ALDRI blitt overført til Ukraina hvis de ikke kunne være der, så fundementalt viktig er Krim strategisk.

Det ville også være 100% uakseptabelt å ha ukrainske militære styrker på krim om ukraina skal inn i EU eller NATO. Hvilket er den fundementale problemstillingen i konflikten.

Endret av Druid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke NATOs egne bilder. Svarer i utgangspunktet ikke AB (siden dette ikke er sensitivt å diskutere), så hvis du vil diskutere noe her og få flere svar får du skrive under eget nick.

Du viser til andre bilder og benytter i tillegg en russisk kilde (Putin uttalte at man ikke hadde russiske styrker på Krim og russerne har dermed ingen troverdighet). Da blir det veldig dumt å si at andre tar feil.

Ingen fare. Jeg er til gjengjeld ikke særlig interessert i å diskutere med en banderlog. Jeg er storfornøyd med å holde meg til å tilbakevise den propaganda du kommer med. :)

Putin sa at de personene som voktet Krim ikke var russiske soldater. Det hadde han rett i. Han har aldri sagt at det ikke var noen russiske soldater på Krim. Det har alltid vært russiske soldater på Krim, det var det Ukraina tjente penger på. Den som hevder at Putin har sagt det ikke var noen russiske soldater på Krim er en løgner.

Anonymous poster hash: 3e4e1...2fa

• Liker 1
Skrevet (endret)

At de nye x-sovjetlandene gikk inn i Nato er avtalebrudd, og brudd på forutsetningene for oppstykkingen av Sovjet. Nato har ingenting i x-Sovjet å gjøre.

Selvfølgelig står Russiske tropper nær grensa til Ukraina. Hvor ellers? Det er jo der det er krise nå, og 73% av russerne er så opprørt over kuppet og vanstyret i Ukraina, og så forbannet over trakkassering av den russisktalende minoriteten at de ønsker at Russland skal gå inn.

Dersom utenlandske leiesoldater skyter folk i Øst-Ukraina så er sannsynligheten for innmarsj svært høy.

Dersom Nato begynner å yppe, kan det bli veldig stygt.

Floskelfrosk, du mener at Russland ikke har noen som helst rett til å blande seg inn i trøbbelet i Ukraina, men her er du i utakt med både en trakassert del av Ukrainas befolkning, og 73% av Russerne. Jeg vil ikke si at den ene eller andre har mer eller mindre rett her, men jeg vil si at det er flere sider som virker ganske skråsikre.

Dersom områder i Ukraina skulle løsrive seg, så er det muligens ett like alvorlig brudd på folkeretten som da Norge gikk ut av Sverige. Men denne folkeretten, hvem bryr seg? Nato og Eu ser ut til å bry seg, mens Russland mener at det er viktigere å beskytte mennesker fra Sjokladekongen og hans banditter.

Russland står på grensa, fordi de tar ansvar.

Jeg håper bare at de ikke går inn, og tror det kan gå bra hvis Ukraina klarer å ta kontroll over kuppregjeringen. Sjokoladekongen er livsfarlig, i stor skala.

Jeg ser at det har begynt å bli mer delte meninger i EU om saken. Kanskje det har begynt å bli klart hvor kriminelle kuppmakerne faktisk er.

Presidentvalget den 25 mai er helt kritisk. Sjokoladekongen er en av valgfavorittene.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Skrevet

At de nye x-sovjetlandene gikk inn i Nato er avtalebrudd, og brudd på forutsetningene for oppstykkingen av Sovjet. Nato har ingenting i x-Sovjet å gjøre.

Selvfølgelig står Russiske tropper nær grensa til Ukraina. Hvor ellers? Det er jo der det er krise nå, og 73% av russerne er så opprørt over kuppet og vanstyret i Ukraina, og så forbannet over trakkassering av den russisktalende minoriteten at de ønsker at Russland skal gå inn.

Dersom utenlandske leiesoldater skyter folk i Øst-Ukraina så er sannsynligheten for innmarsj svært høy.

Floskelfrosk, du mener at Russland ikke har noen som helst rett til å blande seg inn i trøbbelet i Ukraina, men her er du i utakt med både en trakassert del av Ukrainas befolkning, og 73% av Russerne. Jeg vil ikke si at den ene eller andre har mer eller mindre rett her, men jeg vil si at det er flere sider som virker ganske skråsikre.

Dersom områder i Ukraina skulle løsrive seg, så er det muligens ett like alvorlig brudd på folkeretten som da Norge gikk ut av Sverige. Men denne folkeretten, hvem bryr seg? Nato og Eu ser ut til å bry seg, mens Russland mener at det er viktigere å beskytte mennesker fra Sjokladekongen og hans banditter.

Jeg håper bare at de ikke går inn, og tror det kan gå bra hvis Ukraina klarer å ta kontroll over kuppregjeringen. Sjokoladekongen er livsfarlig, i stor skala.

Jeg ser at det har begynt å bli mer delte meninger i EU om saken. Kanskje det har begynt å bli klart hvor kriminelle kuppmakerne faktisk er.

Presidentvalget den 25 mai er helt kritisk. Sjokoladekongen er en av valgfavorittene.

Hva mener du med at NATO ikke har noe i tidligere Sovjet å gjøre? Hvis Ukraina blir fullverdig medlem så har NATO i aller høyeste grad noe der å gjøre. Nå er vel noe av problemet at Ukraina ikke er fullverdig medlem og derfor ikke kan forlange å få hjelp fra NATO. NATO må uansett kunne bestemme seg for å beskytte Ukraina, hvis man ser på det som et gunstig grep for å beholde ro og orden i Øst-Europa, uavhengig av om Ukraina er et fullverdig medlemsland eller ikke.

Fint at du er med på at Russland har plassert ut massive styrker i nærheten av grensen mot Ukraina, var andre som påstod at dette var feil.

Kan du utdype hvorfor du mener at det er et ukrainsk vanstyre nå? Jeg tenker ikke på hvordan disse kom til makten, men makten som utøves. Det er sikkert flere av kandidatene som ikke er skikket til å regjere etter valget, men at situasjonen skal bli noe verre enn under Janukovitsj er jeg tvilende til.

Skrevet (endret)

Hva mener du med at NATO ikke har noe i tidligere Sovjet å gjøre? Hvis Ukraina blir fullverdig medlem så har NATO i aller høyeste grad noe der å gjøre. Nå er vel noe av problemet at Ukraina ikke er fullverdig medlem og derfor ikke kan forlange å få hjelp fra NATO. NATO må uansett kunne bestemme seg for å beskytte Ukraina, hvis man ser på det som et gunstig grep for å beholde ro og orden i Øst-Europa, uavhengig av om Ukraina er et fullverdig medlemsland eller ikke.

Fint at du er med på at Russland har plassert ut massive styrker i nærheten av grensen mot Ukraina, var andre som påstod at dette var feil.

Kan du utdype hvorfor du mener at det er et ukrainsk vanstyre nå? Jeg tenker ikke på hvordan disse kom til makten, men makten som utøves. Det er sikkert flere av kandidatene som ikke er skikket til å regjere etter valget, men at situasjonen skal bli noe verre enn under Janukovitsj er jeg tvilende til.

Pkt 1, Sjokoladekongen er en banditt som er mye verre enn Janokovich. Janukovick er en mann som er ansvarlig for svært alvorlig tilrivelse av enorme økonomiske fordeler, men han er ikke skurk på sjokoladekongenivå.

Vi har ett klassisk kupp, med det klassiske utfallet, nemlig at verstingene vinner over noen som er fæle, men ett nivå lavere.

Det ble gjort en avtale mellom Gorbatsjov og vestlige ledere på 90-tallet, jeg tror det handlet om oppløsningen av Warzawapakten, men er ikke helt sikker. En forutsetning her var at Warzawapaktlandene (tror det var disse) ikke skulle inn i Nato, eller ha noe Nato-opplegg eller noe slikt.

Dette er en avtale som var en forutsetning for ting som skjedde på 90-tallet, og som Gorbatsjov hevder har blitt brutt. Han var der, så han vet.

Mer om Uktrainsk vanstyre. For det første er det ett terrorregime som putter opposisjonelle i fengsel, blant annet flere av Guvernørene i Øst-Ukraina. Diss Guvernørene har slik jeg har forstått det krevet å bli delvis fristilte republikker med lokalt selvstyre, og blitt arrestert for separatisme, som jeg tror er en splitter ny paragraf med 15 års fengselsstraff.

Håndteringen av de østlige russisktalende regionene har vært såpass fiendlig og ille at folk der faktisk ikke vil ha Kiev over seg.

Kievregimet er stappfullt av banditter (jada, Janukovich var også en av disse), der ett fryktelig antall er ute etter å fylle egne lommer. Timoschenko satt jo inne for dette. Noen mener det var en poltisk fengsling, fordi hun kanskje ikke var hverken bedre eller verre enn de andre, men hun hadde blitt buret inn på samme måte i hvilket som helst vestlig land, (sammen med store deler av nasjonalforsamlingen).

Ukraina er styrt av folk som krafser til seg grovt fra fellesen.

En stor forskjell på kuppstyret og Janukovichstyret er at Janukovich var en leder for hele folket i hele landet. Diskrimineringsfritt, mens de nye altså diskriminerer de Russisktalende, og egentlig kun kan regnes for å jobbe for den Ukrainskspråklige majoriteten, eller i hovedsak Vest-Ukraina.

Vi naivistene i vesten forstår ikke postsosialistisk politikk, vi tror politikere er der for landet sitt. Det er ikke sånn det fungerer. Altfor mange er der for å sikre seg selv og sine nærmeste en vanvittig økonomi. Slik er det både i Ukraina, Russland og flere av de andre postsosialistiske landene. Og pressen, den fjerde statsmakt, de som påvirker velgerne, gjett hvem som eier de? Sjokoladekongen eier minst ett TV-selskap.

Nå er de ute etter tjenestemenn , dommer, politi og alt mulig. 200 000 tjenestemenn skal bort (hvis jeg oppfattet Timosjenko rett) Enten skal de bort fordi de vet for mye, eller fordi de er korrupte, men vi snakker altså om en fundamental mistillitt mellom kippledelse og ansatte. Jeg tar det ikke som noen selvfølge at kuppstyret er de beste folka her.

Tillegg: Dersom kuppregimet ikke hadde vært banditter, og tatt hensyn til hele sin befolkning på ett likt nivå, så hadde det aldri blitt misnøye i øst, men saken er at dersom de ikke hadde vært banditter så hadde de heller ikke klart å organisere helvete på midan- som åpnet for kuppmuligheten. Maidan var en fredelig plass med fredelige demonstrasjoner helt fram til ca 15-18 fabruar, men så kom det inn innleide slåssere på gata og innleide skyttere. Provokatører.

Sjokoladekongen beskyldes for å ha leid inn utenlandske leiesoldater som Guvernør i Dnepro-Petrovsk. Man kan jo lure på hvorfor en gigantbedriftseier har kontakt med utenlandske leiesoldatfirmaer, og det er mistanke om at disse var innleid for skytingen på Maidan. Var det sjokoladekongen som bestilte dem?

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Man kan ikke gjøre avtaler om at tidligere W-paktland aldri skal inn i NATO, det er ikke slik verden fungerer. Timosjenko kan heller ikke bestemme at 200.000 tjenestemenn skal bort, som jeg uansett tviler på at vil skje. Langt ifra sikkert at hun vil komme i posisjon til å ture frem med noe som helst etter et valg.

Det nye styret tar nok hensyn til de i øst med russisk bakgrunn, men kanskje ikke i den grad som de forventer eller håper på. Disse vil jo gjerne ha et så russiskvennlig styre som overhodet mulig, men som sagt så må de ta innover seg at de bor i Ukraina. Deres rettigheter skal ivaretas, men de kan ikke være for kravstore når det er Ukraina de bor i og Ukraina som styrer.

Skrevet (endret)

Man kan ikke gjøre avtaler om at tidligere W-paktland aldri skal inn i NATO, det er ikke slik verden fungerer. Timosjenko kan heller ikke bestemme at 200.000 tjenestemenn skal bort, som jeg uansett tviler på at vil skje. Langt ifra sikkert at hun vil komme i posisjon til å ture frem med noe som helst etter et valg.

Det nye styret tar nok hensyn til de i øst med russisk bakgrunn, men kanskje ikke i den grad som de forventer eller håper på. Disse vil jo gjerne ha et så russiskvennlig styre som overhodet mulig, men som sagt så må de ta innover seg at de bor i Ukraina. Deres rettigheter skal ivaretas, men de kan ikke være for kravstore når det er Ukraina de bor i og Ukraina som styrer.

Ting tyder på at Gorbatsjov var for naiv. Han gjorde en del stygge feil, som f.eks å stoppe alkoholproduksjonen. Dette førte til at den katastrofale banditten Jeltsin vant valget. Han ga alkolen tilbake til folket. Synd, fordi Gorbatsjov forsøkte å bygge demokrati etter Nordisk modell.

Jeg kan ikke se at det nye styret tar disse hensynene til Øst.Ukrainerene. De har bodd i Ukriana lenge, og det har fungert på ett vis. Denne russervennligheten har forøvrig vært helt nødvendig, og denne russervennligheten lå vel også til grunn for 30% rabatt på gass og gode forbindelser den veien. Russervennlighet i Ukraina er like viktig som Svensk og Tyskvennlighet hos oss. En god nabo og en stor forretningsforbindelse.

Det nye styret har vist anti-Russisk holdning, og det fungerer veldig dårlig med en så stor Russisk minoritet. De har rett og slett ikke blitt akseptert i Øst. Ett lands styre skal være en støttefunksjon for landet, ikke en hindring, ett problem og en helveteskaper som bare suger store penger.

Hele Ukraina har en jobb å gjøre med tanke på demokratibygging, og det ser veldig vanskelig ut. Demokratiet der fungerer typisk post-sosialistisk føydalt, og forutsetningen for å bli valgt er å ha store nok økonomiske krefter , som også innebærer presse/propaganda, i ryggen. Dette favoriserer mafiabanditter. Hvorfor må de velge banditter inn i styre og stell? Det er på tide at de tar ett tak og lager gode politiske partier. Russland har tilsvarende problem, og den sperregrensa som Putin har satt på 7% hindrer effektivt framveksten av gode partier. Når bandittene viser sitt sanne ansikt, så mister hele ledelsen sin støtte blant befolkningen, og når Ukraina er så ekkkelt så ønsker mange å velge bort hele Ukraina.

Årsaken til at Øst-Ukrainerene trekker mot Putin er at han er en langt hyggeligere og mer dannet banditt enn disse kupplederne i Kiev. Hele problemet kunne vært løst på en-to tre dersom de hadde fått inn ærlige, flinke byråkrater i styre og stell.

Hvis mafiaen hadde kuppet regjeringen i Oslo, så hadde vi risikert svenskvennlig separatisme her, rett og slett fordi vi ikke hadde akseptert slikt bandittregime. Disse bandittene i Kiev krever en lojalitet som de på ingen måte har gjort seg fortjent til.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Gjest Fjotten
Skrevet

NATO har ingenting med/i Ukraina å gjøre før de blir fullverdig medlem. Det har ikke skjedd enda.

Putin er langt i fra den mest forhatte lederen i verden. Han er faktisk en av de få som ikke slikker USA sin president sine føtter, sånn som Norge gjør. Hvis USA sier "Hopp", så vil Norge, og mange andre EU land, spørre "Hvor høyt?". Trist.

Det er jo ikke en nyhet at Russerne / Putin har hatt lyst på Crimea en stund. En stund er da 10+ år. Dette burde ikke ha kommet som en overraskelse.

Håper at privatpersoner også begynner å "sanksjonere" etter hvert. Avlys feriereiser til Russland, ikke kjøp varer fra Russland osv. Fetteren min hadde nylig besøk av en utvekslingsstudent fra Russland, men det skulle også vært avlyst.
Leste at de som herjer i Donetsk vil bli ansett som terrorister og bli straffet deretter. Får se om de tør å stå ved det utsagnet, og gi personene den straffen de fortjener.
Antar du gjør det samme med USA med tanke på alt de har drevet med i dette årtusenet?
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Russerne hevder forøvrig at bildene som viser russisk oppmarsj ved grensa er fra 2013.

http://rt.com/news/nato-satellite-images-drills-712/

Det er fullt mulig at dette stemmer, at det er gamle bilder, men hva så? Om bildet er gammelt så kan de likefullt stå på grensa i dag. Har de gjennomført en øvelse i 2013 så vet vi at de har denne kapasiteten.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Putin er langt i fra den mest forhatte lederen i verden.

Russland er ett mer utviklet demorati enn Ukraina. Når Putin kom fikk han bremset bandittene kraftig, og klarte å få en slutt på skyting i det offentlige rom. Russland er allikevel ett demokrati som ikke er godt nok i det hele tatt. Jeg synes det er merkerlig at befolkningen der aksepterer korrupsjonsrater som ofte er på 15 %, og sentrale personer er sykt rike der.

Syk rikdom sentralt er altså også typisk Ukrainsk, og Sjokoladekongen er milliardær og presidentkanditat. En vesentlig forskjell på Putin og Sjokoladekongen er at Putin er grådig og omsorgsfull, mens Sjokoladekongen bare er grådig og veldig farlig. Putin er intellektuell og velutdannet.

Redigert: Poroshenko har faktisk en Phd i management

Jeg fant forresten en ineressant pdf om oligarkiet i Ukraina.

http://www.osw.waw.pl/sites/default/files/prace_42_en.pdf

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Aleksandr Yakimenko, etteretningsjef i landflyktighet, sier at Usa står bak kuppet og snikskytterene på Maidan, i samarbeid med en del Ukrainere.

http://rt.com/op-edge/mercenaries-at-maidan-ukraine-558/

Fra denne linken:

The most interesting part is that many regional governments spent budget money to pay for the so-called vyshkoli, i.e. training camps for militants to fight with various types of weapons.

Hvis dette stemmer, så kan dette være treningsleirene til slåsserne som jobbet på Maidan. Jeg har lurt på hvordan slike kampstyrker kunne ligge i kamptreningsleire uten at etteretningen fanget det opp, men dette tyder jo på at dette var kjent.

• Liker 2
Skrevet

Aleksandr Yakimenko, etteretningsjef i landflyktighet, sier at Usa står bak kuppet og snikskytterene på Maidan, i samarbeid med en del Ukrainere.

http://rt.com/op-edge/mercenaries-at-maidan-ukraine-558/

Og dette er muligens kuppstyret sitt svar til Yakimenko

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/04/03/ukraine-fingers-russian-advisors-and-ex-president-yanukovych-in-february-massacre.html

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har lagt merke til hvordan den nye regjering i Ukraina plutselig er i mot protester og kaller det terrorisme.........

Anonymous poster hash: 30130...008
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som virkelig er utrolig er at folk totalt ignorerer vestlig hykleri og dobbelmoral i denne saken

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har lagt merke til hvordan den nye regjering i Ukraina plutselig er i mot protester og kaller det terrorisme.........

Det er virkelig dobbeltmoralsk! Demonstrantene i Kiev var i tillegg mer voldelige enn de som demonstrerer i øst-Ukraina nå. I Kiev ble også politifolk drept og tatt som gisler.

Så du klippet fra parlamentet da en av de folkevalgte fra kommunistpartiet kritiserte Ukrainas nye myndigheter?

"Kommunistlederen Petro Symonenko brukte talerstolen til å anklage høyrenasjonalister for å ha brukt ekstreme metoder for å velte tidligere president Viktor Janukovitsj. Samtidig sammenlignet han metodene med dem som nå brukes av prorussiske demonstranter øst i landet.To representanter for det høyrenasjonalistiske partiet Svoboda ble så rasende at de dro Symonenko ned fra talerstolen. Symonenko anklager også Ukrainas nye myndigheter for å undertrykke sine meningsmotstandere."

http://www.tv2.no/2014/04/08/nyheter/utenriks/5485766

http://www.vgtv.no/#!/video/79851/ukraina-parlamentsdebatt-ender-i-masseslagsmaal

Anonymous poster hash: 6ea51...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Tror du egentlig det blir noe valg 25. mai? Får alle partier lov til å stille? Er det ikke ganske stor sjanse for at det partiet som vant ved forrige valg også vinner nå? Hvis de får lov til å stille til valg...?

Anonymous poster hash: 6ea51...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...