Mann 42 Skrevet 14. april 2014 #101 Skrevet 14. april 2014 Jeg er urnorsk, men har venner fra både Russland og Ukraina. Min kjæreste er født i Moskva. Dette gir meg ett noe videre perspektiv en kun ferdigtygd vestlig pressemat, inkudert stor informasjonsflyt via facebook og ekte mennesker. Denne infomasjonsbredden er vesentlig fordi presse både i vest og I Russland kan være propaganda. Mannen i gata mener det han får inn, og han får inn veldig mye presse der Putin framstilles som monsteret. Putin er forsåvidt ett monster, men han er ett monster som står bak gjerdet og bjeffer, og han bjeffer mot banditter som kødder med slektningene hans. Jeg synes det er helt utrolig at Børge Brende ikke bjeffer mot disse oligarkene som har tatt seg til rette i Kiev, men i stedet bjeffer mot russerbikkja, som ikke har bitt noen. Kuppregimets legetimitet i vest baseres på to ting, nemlig at Janukovich har ranet fellesen for enorme midler, samt at han skal ha sendt snipere på Maidandemonstrantene. Punkt en stemmer, men det gjelder også for en haug andre milliardærer i Radaen, som f.eks bakmannen bak Maidan, presidentkandidat og sjokoladekonge Horoshenko og Julia Timoshenko. Jeg tror Maidankuppet er ett av tidenes største ran, der oligarker har ranet til seg makt og pengeluremuligheter,og ser på kuppregjeringen som en helt utrolig bande. For meg har de null legetimitet, og jeg mistenker dem også for å stå bak drap på Maidan, Hvem tjente på Maidandrapene? iallfall ikke Janukovich som måtte flykte hals over hode under denne kampanjen. Hvem er skyldig? Jeg ville ha fulgt pengesporet. Altså Putin er ei bikkje som står bak gjerdet og bjeffer, men bandittene er noen helt andre, og mest sannsynlig ukrainske oligarker. Øst-ukrainerene er sinte. De lever i fattigdom og får stadig mer pes fra Kiev, mens i Kiev så sitter det milliardærer og styrer, uten å ha blitt valgt. Det er nemlig en annen kriminell oligark som er den lovlig valgte president, og han heter Janukovich. Ukraina bør bygge ett ekte demokrati, som ikke baserer seg på den rikestes fordel i valgkampen. Gjerne etter Norsk modell. Løsningen er å få rettferdighet og skikkelige ærlige mennesker inn i styre og stell. Hva syntes du om den forrige presidentens private palass, da? På tale om oligarker og tyveri og underslag, mener jeg.
I Grosny Skrevet 14. april 2014 #102 Skrevet 14. april 2014 (endret) Vanskelig å respektere de prorussiske pøblene når de til og med går løs på utenlandske journalister. Jeg støtter heller ikke pøblene der, men vet at i alle motstandsmilitser så forekommer det uakseptabel oppførsel. Dette må lederne deres slå ned på. Men jeg antar at hovedmengden av militsstyrker er skikkelige folk. Jeg antar, men vet ikke. De kan være fryktelig sinte, og da kan det tippe over. På Maidan i Kiev ble forresten minst en journalist drept, og mange skadet, så Maidan var faktisk verre. Endret 14. april 2014 av I Grosny 2
I Grosny Skrevet 14. april 2014 #103 Skrevet 14. april 2014 Om legetimiteten til Kuppregjeringen. Litt om hvorfor den er uaksaptabel i Øst, og burde vært uakseptabel i vesten også Pkt 1. Det er ett kuppregime. Pkt 2 De har ett fryktelig sterkt innslag av svært ekstreme nasjonalister, med fire ministre fra Svoboda: Alexander Sich - visestatsminister; Igor Schweich - Landbruks-og matdepartementet; Andrew Mohnik - minister økologi og naturressurser og Igor Tenyukh - forsvarsminister. Svoboda er så ekstreme og direkte fiendlige mot Øst-Ukrainerene at de absolutt ikke kan aksepteres. De vil forby alle andre partier, og alle andre språk enn Ukrainsk. Alle bøker på ikke-Ukrainsk skal fjernes fra biblioteket(også norske og Engelske.Immigranter tillates ikke. Jøder må forsvinne. Homofile må fengsles. Lista er lang. http://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(political_party) Ellers er kuppregjeringen rimelig full av steinrike oligarker. Kuppregjeringen har innført lover og tiltak som er fullstendig uakseptable. At folk går inn i milits med kalashnikover er ekstremt, men situasjonen er altså ekstrem. 2
I Grosny Skrevet 14. april 2014 #104 Skrevet 14. april 2014 (endret) Hva syntes du om den forrige presidentens private palass, da? På tale om oligarker og tyveri og underslag, mener jeg. Helt forferderlig, og ganske typisk for topp-politikere i Ukraina. Sjokoladekongen Poroshenko og Julia Timoshenko er like ille. Det ser ut som Radaen tiltrekker seg oligarker som baker sin egen kake i ekstrem stil. Ukraina trenger ett grunnleggende systemskifte, kanskje Norsk modell. Kanskje de bør bli en furbundsrepublikk. Ukraina trenger også en uhildet fjerde statsmakt, en uavhengig presse, men jeg skjønner ikke hvordan det skal løses. De har kastet en skurk, men problemet er at de som er kommer inn i stedet absolutt ikke er gode. Denne skurken Janukovich var tross alt folkevalgt. det er ikke den nye presidenten, og heller ikke kuppregimet, selv om de er rekruttert fra Radaen. Endret 15. april 2014 av I Grosny 1
I Grosny Skrevet 14. april 2014 #105 Skrevet 14. april 2014 Jeg lurer på egentlig hva som ligger bak friksjonen mellom Øst - og Vest-Ukraina, og har inntrykk i at de sliter med gjensidig respekt. I øst er de ortodokse, i vest er de katolikker.
I Grosny Skrevet 15. april 2014 #106 Skrevet 15. april 2014 Pravy Sector leder Dmytro Yarosh har forsvunnet, den andre lederen Sashko Bili er drept. Visste de noe de ikke burde visst? http://en.wikipedia.org/wiki/Dmytro_Yarosh 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå