AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #21 Skrevet 31. mars 2014 Jeg tror også at dette ville skjedd uansett, i en eller annen form. Og slik det ble gjort, så skjedde det med relativt lite hyl og skrik, og det hele var over nesten før noen skjønte hva som foregikk. Alle vet at Russland annekterte Krim gjennom folkerettsstridige metoder, og at folkeavstmeningen var illegitim, til tross for at den antakelig reflekterte den reelle folkemeningen relativt greit. Men "offisielt" var ikke russerne direkte involvert, de mystiske soldtane var "milits" og kom fra ingen steder, og forsvant like fort etter avstemningen. Og selv om ukrainernes baser ble tatt i strid med alle avtaler, så skjedde det hele praktisk talt uten tap av menneskeliv. Russland anerkjente Krims selvstendighet, og innlemmet det i Russland i tråd med gjeldende lov, og ferdig med det. Skulle man gjort det etter folkeretten og langvarige forhandlinger, tipper jeg at det ville blitt atskillig mer bråk utav det. Som det er, så mister Ukraina et område som stort sett var befolket av russere, og som overlevde takket være store subsidier. De må finne plass til noen tusen Krim-tartarer (fordrevet for annen gang av russerne, life sucks!) og ukrainere, men de kommer antakelig til å tjene på byttet. Det svir nok mest i stoltheta. Jeg er enig i dine vurderinger av situasjonen, men stusser over at du skriver at Krimtatarene har blitt fordrevet fra Krim? Stemmer virkelig det? Putin har jo lovet at ingen skal bli diskriminert på Krim. Hvis Russland hadde fordrevet Krimtatarene hadde det garantert kommet internasjonale reaksjoner. Kanskje Tyrkia også hadde involvert seg. Tror neppe Putin ville tatt sjansen på det. Dessuten har jo Krimtatarene levd i fred sammen med sine russiske naboer helt siden Krimtatarene kom tilbake til Krim på 80-tallet. Jeg har fått med meg at omtrent 1% av Krimtatarene reiste til Vest-Ukraina da konflikten pågikk. Noen reiste fordi de fryktet at noe alvorlig kunne skje på Krim, andre reiste for å delta i demonstrasjonene i Kiev. Men de som ble intervjuet ytret ønske om å reise tilbake til Krim, og Russland har vel ikke nektet dem det? TV2 hadde forresten en artikkel som beskriver hvordan situasjoen er på Krim nå. Utfra artikkelen virker det som ulike folkegrupper på Krim respekterer hverandre og lever i fred med hverandre. http://www.tv2.no/2014/03/28/nyheter/ukraina/krim-halvoya/utenriks/5449232 Anonymous poster hash: 6ea51...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #22 Skrevet 31. mars 2014 Det er mye rart med Pravy Sector og disse nasjonalistene. Hvordan kan det ha seg at Muzytsjko og Jarosh plutselig ble Ukrainske nasjonalister? Er/var de muldvarper? Hallo de er jo Russere! Muzytsjko er oppvokst i det samme området som Jeltsin, og var ei bølle som lignet mye på han. Jarosh ser ut som en KGB-intellektuell offiser i Putinklassen. 5000 nasjonalister var i ferd med å angripe Rada her om dagen, og krevde navnet på Muzytsjko sine drapsmenn, men de ble elegant stoppet av statsministeren som spurte om de virkerlig ønset å gjøre nøyaktig det Putin ønsket. Jeg tror han beskyldte dem for å være provaktører som jobbet for Putin. Jeg tror de voldelige høyreekstreme gruppene kun ble brukt for å oppnå regjeringsskifte. De var nyttige fordi de laget bråk og skapte voldelige konfrontasjoner under demonstrasjonene. Nå passer de ikke inn lenger, og de som vet for mye må kanskje bringes til taushet. Det ble jo hevdet at Muzytsjko var involvert i snikkskytterepisodene i Kiev i forkant av statskuppet. Kanskje noen tvilte på hans lojalitet og derfor beordret drapet. Anonymous poster hash: 6ea51...3cd 1
I Grosny Skrevet 31. mars 2014 #23 Skrevet 31. mars 2014 Jeg tror de voldelige høyreekstreme gruppene kun ble brukt for å oppnå regjeringsskifte. De var nyttige fordi de laget bråk og skapte voldelige konfrontasjoner under demonstrasjonene. Nå passer de ikke inn lenger, og de som vet for mye må kanskje bringes til taushet. Det ble jo hevdet at Muzytsjko var involvert i snikkskytterepisodene i Kiev i forkant av statskuppet. Kanskje noen tvilte på hans lojalitet og derfor beordret drapet. Anonymous poster hash: 6ea51...3cd Sniperne er ett mysterium, og Pravy Sector er mistenkt, i og med at de faktisk disponerte snipere, noe som ble klart når 30 av deres snipere ble arrrestert I Kharkov etter drapene på Antimaidanister der. Jeg tror forøvrig Pravy Sector har gått ut og beklaget disse drapene. De organiserte slåsserne som drepte på bakkeplan på Maidan kan ha også vært organisert av Pravy Sector. Jeg lurer litt på hva som skjer med tanke på etterforskning, og hvordan det i det hele tatt står til med politiet i Kiev.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #24 Skrevet 1. april 2014 Sniperne er ett mysterium, og Pravy Sector er mistenkt, i og med at de faktisk disponerte snipere, noe som ble klart når 30 av deres snipere ble arrrestert I Kharkov etter drapene på Antimaidanister der. Jeg tror forøvrig Pravy Sector har gått ut og beklaget disse drapene. De organiserte slåsserne som drepte på bakkeplan på Maidan kan ha også vært organisert av Pravy Sector. Jeg lurer litt på hva som skjer med tanke på etterforskning, og hvordan det i det hele tatt står til med politiet i Kiev. Det er jo utrolig spesielt at disse drapene ikke blir etterforsket. Det burde vært en selvfølge at de ble grundig etterforsket. Disse drapene er jo grunnen til at statskuppet kunne skje. Jeg har lagt merke til at både Russland og EU har ønsket en etterforskning, men USA har ikke sagt noe om at de ønsker, eller krever, en etterforskning. Den nye regjeringen i Ukraina har heller ikke sagt noe om dette. Anonymous poster hash: 6ea51...3cd 2
I Grosny Skrevet 1. april 2014 #25 Skrevet 1. april 2014 Det er jo utrolig spesielt at disse drapene ikke blir etterforsket. Det burde vært en selvfølge at de ble grundig etterforsket. Disse drapene er jo grunnen til at statskuppet kunne skje. Jeg har lagt merke til at både Russland og EU har ønsket en etterforskning, men USA har ikke sagt noe om at de ønsker, eller krever, en etterforskning. Den nye regjeringen i Ukraina har heller ikke sagt noe om dette. Anonymous poster hash: 6ea51...3cd Den nye regjeringa har raidet Pravy Sector hotellet, og tatt enorme våpenbeslag. 30 Pravy Sector snipere ble tatt etter drapene på antimaidanister i Kharkow, Jeg har en følelse av at kuppregjeringen begynner å ane ugler i Pravy Sector sin mose, 1
I Grosny Skrevet 2. april 2014 #26 Skrevet 2. april 2014 (endret) Intervju med Pravy Sector sin pressetalsmann. Alle? i Pravy Sector har gjennomgått kamptrening i lang tid. De anser seg ikke som facister eller nazister, men nasjonalister. De er ett halvmilitært politisk parti. De er kristne og følgelig mot homofili, iallfall homofile ekteskap, men de har visst ikke noe imot jøder. De har jødiske partimedlemmer, men neppe åpent homofile. Hvem finansierer Pravy Sector? Er det lokale banditter/forretningsmenn, medlemmene selv, eller en eller flere fremmede makter? Dersom Usa er involvert i finansieringen, kan da USA-tjenestemenn interneres på Guantanamo Bay uten lov og dom for å ha finansiert en terroristorganisasjon? Eller er Pravy Sector nyttige idioter (eller innleide) for Putin som har gjort en destabiliseringsjobb for han? Kanskje de teller penger fra tre oppdragsgivere, og baker sin egen kake til den store gullmedaljen?????? Pravy Sector består av fire organisasjoner , hvorav UNA-UNSO er den mest militære av de med bakgrunn fra Afghanistanveteraner. UNA-UNSO er beskyldt for å være en skitten hemmelig Nato-avdeling med snikskytterprovokatøroppdrag både i Jugoslavia og Syria. Endret 2. april 2014 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #27 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror ikke alle vet dette. Det er mange Russere som ikke forstår det, og jeg har heller ikke forstått at den var illegitim. Hva er definisjonen på legitim? Legitim eller ikke, handler det om hva Obama og Eu mener? Når Kosovo ble selvstendige så var det godkjent av USA, er det det som gjør det mer legitimt enn Krim sin frigøring og tilslutning til mor Russland? Julia Timosjenko bablet om at en folkeavstemning ikke er reell pga av soldater med kalashnikov, men observatører som var der nede , blant annet en Finsk professor, avviste problemet (denne finnen fikk forøvrig sparken når han kom hjem). Ja hva er legitimt eller legalt? Det grunnleggende svaret er at fasiten innehas av de som har de farligste væpnede styrkene, og USA har vist i Irak hvem som har størst drapsevne, ergo har de mye de skulle ha sagt angående hva som er legitimt eller ikke. Men tidene forandres, og i framtida vil kanske andre krefter definere det legitime. Det kan se ut som Al Qaida og deres medløpere bare blir sterkere og sterkere. Ja, legitim eller ikke, handler nok om hva USA/Obama mener. EU mener stort sett det samme som USA. Og det som er ganske sprøtt er at det faktisk er USA som gjør al-Qaida sterkere. Anonymous poster hash: 6ea51...3cd 2
I Grosny Skrevet 8. april 2014 #28 Skrevet 8. april 2014 (endret) Nå er det skummelt i Donbass. Befolkningen der demonstrerer og krever folkeavstemning. De er hovedsaklig Russere. Kuppregjeringen sier de vil sende Pravy Sector skyttere for å skyte demonstrantene. Den Russiske hæren står ved grensa, og utgjør en faktor som kan skremme terroristene fra Pravy Sector fra å drepe deres Russisktalende landsmenn. Borgerkrigen er kokende nær. Banditter leder Kievregjeringen, og Russerne er de eneste internasjonalt som forsøker å motvirke en total humanitær katastrofe. Hva er vestens mål? En ny Syria-lignende borgerkrig i Ukraina? Hallo Børge Brende, følg med, og ikke bare spis ensidig propaganda fra de mektigste bandittene i Ukraina. Denne utviklingen får meg til å tro at ingen fremmed makter er innblandet i provokasjonene og kuppet, men at det derimot er ett rent Ukrainsk banditt-opplegg. Endret 8. april 2014 av I Grosny 2
Floskelfrosk Skrevet 8. april 2014 Forfatter #29 Skrevet 8. april 2014 Håper at privatpersoner også begynner å "sanksjonere" etter hvert. Avlys feriereiser til Russland, ikke kjøp varer fra Russland osv. Fetteren min hadde nylig besøk av en utvekslingsstudent fra Russland, men det skulle også vært avlyst. Leste at de som herjer i Donetsk vil bli ansett som terrorister og bli straffet deretter. Får se om de tør å stå ved det utsagnet, og gi personene den straffen de fortjener.
I Grosny Skrevet 8. april 2014 #30 Skrevet 8. april 2014 (endret) Håper at privatpersoner også begynner å "sanksjonere" etter hvert. Avlys feriereiser til Russland, ikke kjøp varer fra Russland osv. Fetteren min hadde nylig besøk av en utvekslingsstudent fra Russland, men det skulle også vært avlyst. Leste at de som herjer i Donetsk vil bli ansett som terrorister og bli straffet deretter. Får se om de tør å stå ved det utsagnet, og gi personene den straffen de fortjener. Hvem er terrorister? Det er jo kuppregjeringen som er terrorister ,og som truer med å sende nasjonalistene fra Pravy Sector for å skyte disse demonstrantene som ikke aksepterer denne kuppregjeringen som er tydelig fiendtlig mot den store Russiske minoriteten. Dersom Russland trekker seg vekk fra grensa, så åpner de for massemord i Pravy Sectors regi. Her tar Russerne ansvar og demper en forferderlig borgerkrigkatastrofe. Floskelfrosk, spiser du Ukraina-nasjonalistpropaganda til frokost, helt ukritisk, uten å ta med deg noe informasjon fra den russiske minoriteten til dessert? Er du klar over hvordan det postsosialistiske "demokratiet" fungerer? Det er de som kan betale for pressedekning , kampanjer og tv-tid som sitter i Radaen, og de som har penger er mafia så forferderlig at du ikke kan forestille deg det. Ta f.eks. den nye Guvernøren i Dnepro-Petrovsk. Kuppregjeringen er fryktelige banditter, og Den Russisktalende befolkningen er ikke så dumme at de godkjenner en slik regjering. Hvorfor skal de det? Ukraina er forøvrig ikke ett vanlig land. Ukraina er Ukraina, med en del landområder i tillegg som egentlig ikke har noe med Ukraina å gjøre. Disse bandittene fra Vest-Ukraina, det egentlige Ukraina, respekterer ikke denne ikke-Ukrainske befolkningen som mest bor i den delen av Ukraina som egentlig ikke er Ukraina, og som historisk ikke er Ukrainsk. Kuppregjeringens legitimet er basert på at de vant kuppet. Sorry det holder ikke. I tillegg har de klart å rundsnakke Børge Brende, EU og Nato, fordi vi er så innmari Russerskeptiske at vi støtter alt som strider mot Putins innflytelse, totalt naivt og ukritisk. Putin er en fyr som har sterke tvilsomme sider, men han er samtidig den eneste som gjør noe for freden i Ukraina. I motsetning til Børge Brende og alle vestlige nasjonalist-ryggsleikere. Endret 8. april 2014 av I Grosny 3
Floskelfrosk Skrevet 8. april 2014 Forfatter #31 Skrevet 8. april 2014 Skulle tro at du er russer, og synes det er helt greit om Russland spiser seg innover i Ukraina, at Ukraina blir stykket opp osv. Tenk om svensker holdt på slik i Halden. Jeg er helt overbevist om at Ukraina klarer å løse denne situasjonen helt utmerket om bare Russland ligger unna.
I Grosny Skrevet 8. april 2014 #32 Skrevet 8. april 2014 Skulle tro at du er russer, og synes det er helt greit om Russland spiser seg innover i Ukraina, at Ukraina blir stykket opp osv. Tenk om svensker holdt på slik i Halden. Jeg er helt overbevist om at Ukraina klarer å løse denne situasjonen helt utmerket om bare Russland ligger unna. Dette er mer alvorlig enn å spise land. Det handler om at millioner av mennesker er truet av en bandittkuppregjering og voldstrente nasjonalistiske terrorister fra Pravy Sector, som også inneholder organisasjonen UNA-UNSO. 1
Floskelfrosk Skrevet 8. april 2014 Forfatter #33 Skrevet 8. april 2014 Dette er mer alvorlig enn å spise land. Det handler om at millioner av mennesker er truet av en bandittkuppregjering og voldstrente nasjonalistiske terrorister fra Pravy Sector, som også inneholder organisasjonen UNA-UNSO. Truet? Neppe. Men husk på at dette er ukrainsk land, som Ukraina råder over. Europa/verden er også best tjent med at Ukraina utvider samarbeidet med vesten, som Russland prøver å hindre dem i. Russland kan passe på seg og sitt, og la Ukraina være i fred.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #34 Skrevet 8. april 2014 Slik går det når en politiker i det Ukrainske parlamentet retter kritikk mot de som kom til makten som følge av det voldelige statskuppet. http://www.vgtv.no/#!/video/79851/ukraina-parlamentsdebatt-ender-i-masseslagsmaal Anonymous poster hash: 6ea51...3cd
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #35 Skrevet 8. april 2014 Слава России! :D Anonymous poster hash: 3e4e1...2fa
Druid Skrevet 8. april 2014 #36 Skrevet 8. april 2014 Truet? Neppe. Men husk på at dette er ukrainsk land, som Ukraina råder over. Europa/verden er også best tjent med at Ukraina utvider samarbeidet med vesten, som Russland prøver å hindre dem i. Russland kan passe på seg og sitt, og la Ukraina være i fred. Vesten er nok mest tjent med at Ukraina forholdt seg mot russland fortsatt, men det er ikke slik demokrati virker. Det er en omfattende og klar splittelse i Ukarina som alle er helt og fullt klar over; å late som om det er russere som er det fundamentale problemet her , er å være grunnleggende historieløse og geopolitisk kunnskapsløs. Men jeg håper Kiev får kontroll over området, for INGEN, inklusiv Russland, er tjent med ett splittet Ukraina.
estrella Skrevet 8. april 2014 #37 Skrevet 8. april 2014 Innlegg som ikke er skrevet på norsk, svensk, dansk eller engelsk er ryddet fra tråden. Estrella, mod.
I Grosny Skrevet 8. april 2014 #38 Skrevet 8. april 2014 Vesten er nok mest tjent med at Ukraina forholdt seg mot russland fortsatt, men det er ikke slik demokrati virker. Det er en omfattende og klar splittelse i Ukarina som alle er helt og fullt klar over; å late som om det er russere som er det fundamentale problemet her , er å være grunnleggende historieløse og geopolitisk kunnskapsløs. Men jeg håper Kiev får kontroll over området, for INGEN, inklusiv Russland, er tjent med ett splittet Ukraina. Hvordan skal Kiev kunne få kontroll over ett område, når Kiev er styrt av banditter som hverken respekterer denne befolkningen, eller selv blir respektert? En minimumsforutsetning for ett samlet land er at styresmaktene respekterer alle sine folkegrupper, og de folkegruppene de ikke respekterer har de ingen rett til å kalle sine, og disse vil heller aldri akseptere slike styresmakter som sine ledere. Dersom Kiev skal kunne kontrollere hele Ukraina, så må det faktisk inn en sterk person, som respekterer hele folket som president. Og det er neigu ikke lett så mye hat som det er kokt opp der nede nå, og dette er muligens bare begynnelsen. Dessverre så er politikerne i Kiev i altfor stor grad korrupsjonsbanditter/ mafia. De er der for sine egne interesser, ikke for folket. Julia Timosjenko kom faktisk i fengsel for å rane landet sitt. Nå er hun sluppet ut. Ikke fordi hun er uskyldig, men hun er trolig hverken mer eller mindre skyldig enn resten av den bandittgjengen i kuppstyret. Janukovich var heller ikke uskyldig. Er det mulig å finne ett seriøst, klokt menneske? En samlende kraft? Og velge denne som president? Det haster iallfall å få bort kuppstyret, før borgerkrig slår inn med fatlig styrke. 4
Floskelfrosk Skrevet 9. april 2014 Forfatter #39 Skrevet 9. april 2014 Regjeringen blir respektert av det ukrainske folk, men ikke av de russiske bandittene (for å bruke dine ord). Problemet er at russere på ukrainsk grunn tar seg til rette og skaper konflikter.
I Grosny Skrevet 9. april 2014 #40 Skrevet 9. april 2014 (endret) Regjeringen blir respektert av det ukrainske folk, men ikke av de russiske bandittene (for å bruke dine ord). Problemet er at russere på ukrainsk grunn tar seg til rette og skaper konflikter. Hvor har du dette i fra? At de blir respektert av sitt eget folk? De blir ialfall ikke respektert av de Ukrainske Russerne (sine egne) I Donbass. Jeg er faktisk nysgjerrig på hvor bred støtte kuppregjeringen har. Russere på Ukrainsk grunn, hva slags formulering er dette? Vi snakker om Ukrainske statsborgere med Russisk eller Russiskspråklig bakgrunn. Dette er lokalbefolkning, ikke Russere som har blitt busset inn fra den andre siden av grensa. Milits, frigjøringskjemper, borgervern, banditter, - det er veldig vanskelig å betegne en slik gruppe av naboer som kjemper mot bandittregimet i Kiev. Du skal være klar over at bandelederen i Kiev er en milliardær, og så kan du gjette hvordan det er mulig å bli milliardær i Ukraina. Å være milliardær der nede er en stygg indikasjon på grov organisert kriminalitet. Kuppregimet er ikke vanlige små gatebanditter. Det er bakmennene. De store gutta. Balansegangen mellom borgervern og banditter er veldig hårfin, og det kan sikkert tippe begge veier. Situasjonen i Donbass og deromkring er forferderlig vanskelig, husk at de Vest-Ukrainske nasjonalistene har kamptrent sine i Pravy Sector i over ett år, og har en veldig stor paramilitær styrke. Øst-Ukraina har ikke dette, men de har mange Afghanistanveteraner og x -Spetznas. Pravy Sector var inne i Kharkow med ca 38 snikskyttere (30 ble anholdt) og skjøt og drepte antimaidanister for få uker siden. Dette rekrutterer selvfølgelig de Ukrainske russiskspråklige veteranene fra Den Røde Arme. Kanskje borgervernet er banditter, men de er samtidig en nødvendig selvforsvarsstyrke. Dette er noe helt annet enn Pravy Sector, som ble militært trent og organisert lenge før Maidan, og noe helt annet enn politikerene i Kiev (inkludert Janukovich) der veldig mange trolig er svært farlige mafiabosser, eller mafiaens menn. Det finnes fire kategorier rike som jeg kjenner til i postsosialistiske "demokratier", nemlig kommunistpartiarvinger, sinnsykt korrupte tjenestemenn, mafia og ærlige bedriftseiere som har jobbet seg opp. Den siste kategorien , og egentlig alle kategoriene, blir i de verste landene spist av morderbandittmafia. Disse oppkomlingene av bedriftseiere får i flere postsosialistiske land mordermafia på døra som skal ha noe eller alt. Nøyaktig hvordan kriminalitetsbalensen blant de som er rike nok til å ha fått valgt seg inn i Ukrainas parlament er vet jeg ikke, og jeg setter pris på å få konkrete innlegg fra de som vet. Det jeg prøver å få si her er at politikere i Ukraina nyter mindre respekt enn politikere i Vest-Europa, og at det er helt naturlig at de ikke aksepteres i hele landet når de gjør kupp, særlig når de er ekle mot en konkret del av landets befolkning. Endret 9. april 2014 av I Grosny 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå