Gå til innhold

Ble det en AAP-krise for mange?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man går med den innstillingen, at man ikke kan; nei da kan man ingenting. Dere må snu dette. Si; Jo, dere kan. Jaggu meg kan dere. Brett opp ermene og ikke sett deg i nav kø med ydmykelser og sjikanering. Man blir latterligjort og kalt lat. Nei takk, dette passer ikke meg, så om jeg aldri var så syk så skulle jeg jobbet. Ingen er så syk, om en nær døden da. De fleste må snu om, legge seg tidlig, mosjonere og snu opp ned på kostholdet. Da trenger man ikke legge seg ned midt på dagen. Her feiler mange!! Stå opp for dere selv. Jo, dere kan!!!

Anonymous poster hash: 54725...495

Du har nok helt rett i at det er mange der ute som sikkert kunne fulgt lignende oppskrift, men det er langt i fra alle. Det finnes nok av diagnoser/sykdommer der ute som ikke gjør deg døden nær, men likevel ute av stand til å fungere. Flere sykdommer finnes det også ingen behandling for å folk må leve med konstante nervesmerter på høyeste smerteterskel. Dette kan være mye verre å leve med enn f.eks kreft, da kreft kan lindres smertemessig. Store smerter døgnet rundt er tortur å de som klarer å bare komme seg igjennom dagene og livet er sterke personer, sterkere enn noen andre. Dette er vanskelig å forstå seg på, unntatt de det gjelder selv, eller de som lever med noen som har det slik, noe jeg gjør :)

Ja, vi har en del "navere", men det betyr ikke at vi må generalisere og stemple alle som det. De som sliter med alvorlige diagnoser fortjener ikke denne stigmatiseringen, de har det tøft nok i fra før og mer enn nok med å finne livsglede og ting som bringer dem igjennom hverdagen til de skal legge seg. hvor de kanskje ikke engang får sove, nettopp pga smerter.. Ond, ond sirkel. Nei huff, vi skal være glade vi som er friske :)

Endret av debattanten
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Mange trenger å se tilværelsen sin i perspektiv.

Min manns liv har i hvert fall endret mitt syn på livet og mitt syn på hvem som er syke og hvem som ikke er syke.

Det er svært få mennesker som IKKE klarer å jobbe i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Skal du si det til din man hvis han ikke greier å jobbe mer? At alle kan?

Dessuten hadde neppe mannen din fått noen jobb i det hele tatt, om han måtte bytte og arbeidsgiver visste om kreften. Det er problemet for mange uføre. Noen kunne kanskje greid å jobbe 20%,men hva hjelper det når ingen arbeidsgivere ønsker ustabile ansatte man ikke vet når kan jobbe?

Arbeidslivet har endret seg ekstremt mye, og det blir mindre og mindre rom for folk som ikke kan yte 100%. Ja det er leit, men sånn er det å være et høykostland hvor produktivitet er alt.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronen

Mange trenger å se tilværelsen sin i perspektiv.

Min manns liv har i hvert fall endret mitt syn på livet og mitt syn på hvem som er syke og hvem som ikke er syke.

Det er svært få mennesker som IKKE klarer å jobbe i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Så du avgjør hvem som er syke, og hvem som ikke er det?

Jeg kan bare snakke for meg selv, og ta utgangspunkt i min situasjon, så derfor spør jeg:

Går du på jobb når du har diaré og/eller omgangssyke?

Du vet, når du må på toalettet, men magesmertene er så store at du nesten ikke klarer gå, men må krabbe bortover gulvet. Og du flere ganger daglig må vaske oppkast og avføring fra klær og kropp fordi du ikke rakk fram i tide. Eller når du ligger og vrir deg i magekramper på badegulvet i mellom hver gang du må på toalettet.

Og når oppkast og diaré har gitt seg, og du nesten ikke klarer stå på beina i dager etterpå fordi du ikke har fått i deg næring i løpet av disse dagene, og er dehydrert.

Spoilertag lagt inn fordi jeg ville skjule litt mer utdypende detaljer vedrørende spørsmålet. (Noen ekle detlajer)

Og jeg har et poeng med spørsmålet mitt, avhengig av hva brukeren svarer.

Endret av Sitronen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du si det til din man hvis han ikke greier å jobbe mer? At alle kan?

Dessuten hadde neppe mannen din fått noen jobb i det hele tatt, om han måtte bytte og arbeidsgiver visste om kreften. Det er problemet for mange uføre. Noen kunne kanskje greid å jobbe 20%,men hva hjelper det når ingen arbeidsgivere ønsker ustabile ansatte man ikke vet når kan jobbe?

Arbeidslivet har endret seg ekstremt mye, og det blir mindre og mindre rom for folk som ikke kan yte 100%. Ja det er leit, men sånn er det å være et høykostland hvor produktivitet er alt.

Jeg er faktisk den som ber mannen min ta det med ro - men jeg ser jo at jobben er det som faktisk gjør at han ikke klapper helt sammen.

Han har fått dødsdom og da er det faktisk sånn at man klamrer seg til livet og alt som er med på å holde en levende. For de som liker jobben sin så kan faktisk jobben være med på å gjøre den siste tiden på jord bedre.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronen

Jeg er faktisk den som ber mannen min ta det med ro - men jeg ser jo at jobben er det som faktisk gjør at han ikke klapper helt sammen.

Han har fått dødsdom og da er det faktisk sånn at man klamrer seg til livet og alt som er med på å holde en levende. For de som liker jobben sin så kan faktisk jobben være med på å gjøre den siste tiden på jord bedre.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Først av alt er det trist å høre om mannen din, men det er fantastisk at han klarer å gjøre det som føles godt og bra for ham. :)

Men, med fare for å virke veldig ufølsom nå.

Dette har ingenting med andres sykdom å gjøre, og gir deg ikke rett til å dømme andre på det grunnlaget du har gjort i denne tråden.

Din mann har et valg vedrørende jobben, det er ikke alle som har det samme.

Endret av Sitronen
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 3.Midlertidig forlengelse

Vedtak om arbeidsavklaringspenger med utløpsdato fra 28. februar til og med 30. april 2014 som omfattes av § 2, kan forlenges fram til 30. juni 2014.

linkDel paragrafAnonymous poster hash: 0aaa8...13d

Det er om man ikke har avklart om man skal over på noe annet, avslutte eller få forlenget.

Får man forlenget er det kun en gang, og man må sette opp en plan for hele perioden som må følges, kan ikke skje noen endringer.

Jeg fikk forøvrig forlenget fram til 2019.

Anonymous poster hash: f035f...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg bare lurer, men prøvde du ulike jobber? Eller er det ordet "jobb" i seg selv som gir deg smerter? Jobb kan jo være alt fra veldig fysisk arbeid, til stillestittende, med mange folk rundt, nesten helt alene osv. Jobb finnes i alle mulige varianter egentlig, alle kan umulig være like ille?

Anonymous poster hash: de82a...2bc

Ja, jeg har prøvd mange forskjellige jobber. Alt fra stillesittende til fysiske.

Ordet jobb gir meg ikke så mye smerter ;) men jeg forstår at du bare prøvde å være småspydig og ekkelt. Jeg er vant til det fra folk uten empati.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg er faktisk den som ber mannen min ta det med ro - men jeg ser jo at jobben er det som faktisk gjør at han ikke klapper helt sammen.

Han har fått dødsdom og da er det faktisk sånn at man klamrer seg til livet og alt som er med på å holde en levende. For de som liker jobben sin så kan faktisk jobben være med på å gjøre den siste tiden på jord bedre.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

Men hva i all verden har dette i en uførediskusjon å gjøre? :klo:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er om man ikke har avklart om man skal over på noe annet, avslutte eller få forlenget.

Får man forlenget er det kun en gang, og man må sette opp en plan for hele perioden som må følges, kan ikke skje noen endringer.

Jeg fikk forøvrig forlenget fram til 2019.

Anonymous poster hash: f035f...cee

Får man virkelig forlenget med 5 år av gangen!??? Trodde det alltid var med max 1 år av gangen hele veien. Hvordan i alle dager kan noen si at de ikke kan gjøre noe de neste 5 årene?

Anonymous poster hash: 2f730...e88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man virkelig forlenget med 5 år av gangen!??? Trodde det alltid var med max 1 år av gangen hele veien. Hvordan i alle dager kan noen si at de ikke kan gjøre noe de neste 5 årene? Anonymous poster hash: 2f730...e88

Det er som regel bare en formalitet det med et år om gangen, sjekke om man følger planen, gjøre endringer og sånn, etter de fire årene på aap er gått så kan man ikke gjøre endringer på planen

Anonymous poster hash: f035f...cee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min nærbutikk jobbet en mann med ryggmarksbrokk. Han satt i rullestol - helt lam fra livet og ned. Allikevel så kjørte han spesialbil til jobb hver dag - samtidig som han tok en krevende bachelor på universitetet. Han var alltid positiv og klagde aldri ... Slik fortjener respekt og beundring og det fikk han da også - vel fortjent.

Så heldig han var! Jeg har vært leder i dagligvarebutikk og jeg hadde aldri ansatt en med så store funksjonshemninger. Ikke fordi jeg har fordommer, men fordi det er et faktum at vedkommende ikke klarer å gjøre det samme som en funksjonsfrisk, og i de fleste bedrifter da vil man rett og slett ikke ha råd, eller kunne ta seg råd, til å ansette noen med stor nedsatt arbeidskapasitet. Samfunnet dessverre ikke slik at uføre kan jobbe 25-50% av det stillingen deres innebærer.

Anonymous poster hash: 888aa...ae5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV burde dekke denne ekstrakostnaden så bedriftene har råd til å ha folk med redusert arbeidskapasitet. Må være bedre at NAV reduserer litt av kostnadene slik at samfunnet og bedrifter som en total tjener på det. Og ikke minst de som er syke og kanskje kan bidra litt, det ville vært et løft!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV burde dekke denne ekstrakostnaden så bedriftene har råd til å ha folk med redusert arbeidskapasitet. Må være bedre at NAV reduserer litt av kostnadene slik at samfunnet og bedrifter som en total tjener på det. Og ikke minst de som er syke og kanskje kan bidra litt, det ville vært et løft!

NAV kan gi lønnstilskudd i en kortere periode, men ikke som varig løsning. Og med mindre de dekker 100%, hjelper det jo ikke "meg som bedrift". Om jeg f.eks. trenger 1 person i 100% stilling, hjelper det ikke om jeg får en person som kan utføre 25% (og det er det jeg vil anta at en mann i rullestol kan i butikk, om jeg legger godviljen til) av arbeidet, og jeg må lønne ham 25% mens NAV gir ham de resterende 75%, fordi det vil innebære at jeg må ansette en annen person til å dekke opp de resterende 75% av ikke-utfør arbeid. Dette innebærer økte arbeidsgiveravgifter, risiko for økt utlegg på sykepenger osv.

Anonymous poster hash: 888aa...ae5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, dette byr på utfordringer. Likevel, kanskje det er noen tilfeller hvor det kan tilrettelegges, plasser hvor de kanskje bare trenger 25%. 50% osv. I ditt scenario her fungerer det helt klart dårlig. Om NAV skulle dekket alle de andre utgiftene er det kanskje like billig, eller billigere å sette personen 100% ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om NAV skulle dekket alle de andre utgiftene er det kanskje like billig, eller billigere å sette personen 100% ufør.

Ja, fordi man skal ha et anstendig lønnsnivå, men som ufør kan man leve på et minimum. I tillegg vil jo fremdeles noen måtte betale arbeidsavgifteravgift og forsikringer, noe man slipper når mennesket er ufør.

Anonymous poster hash: 888aa...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke så inne i dette temaet, men hva er det som er så negativt med å gå fra AAP til sosialtrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel bare en formalitet det med et år om gangen, sjekke om man følger planen, gjøre endringer og sånn, etter de fire årene på aap er gått så kan man ikke gjøre endringer på planen

Anonymous poster hash: f035f...cee

Skjønte ikke det siste du skrev med at man ikke kan gjøre endringer etter fire år. Nei, det er vanskelig å gjøre endringer på noe man har gjort, om det er sånn å forstå.

Men å få innvilget nye 5 år utover de fire årene høres helt utrolig ut spør du meg. Man får ikke innvilget mer enn ett år av gangen. Hvorfor i alle dager skal man lage en femtidsplan over 5 år hvis man ikke har kommet noen vei etter fire??

Anonymous poster hash: 2f730...e88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig han var! Jeg har vært leder i dagligvarebutikk og jeg hadde aldri ansatt en med så store funksjonshemninger. Ikke fordi jeg har fordommer, men fordi det er et faktum at vedkommende ikke klarer å gjøre det samme som en funksjonsfrisk, og i de fleste bedrifter da vil man rett og slett ikke ha råd, eller kunne ta seg råd, til å ansette noen med stor nedsatt arbeidskapasitet. Samfunnet dessverre ikke slik at uføre kan jobbe 25-50% av det stillingen deres innebærer.

Anonymous poster hash: 888aa...ae5

Det er ditt tap og din uvitenhet.

Han jobbet like godt og selvstendig som alle andre. Tok samtig sosionom-utdanning på universitetet og nå er han i full tid jobb. Når man har levd hele livet i en rullestol så er man temmelig selvstendig etterhvert.

Der er mer tak i ham enn de fleste deltakerne i denne tråden.

Anonymous poster hash: 83b2d...cf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg er ikke så inne i dette temaet, men hva er det som er så negativt med å gå fra AAP til sosialtrygd?

Fordi jeg er syk og kommer ikke til å bli friskere. Derfor vil jeg på uføre, mest pga tryggheten. Slippe å måtte søke om penger hele tiden og aldri vite om man får det eller ikke.

Sistnevnte forverrer min helsetilstand drastisk, altså utrygghet og stress.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...