Gå til innhold

Hvorfor ser jeg ordet "neger" her inne hele tiden?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

La meg skrive ned de tre standard-motargumentene for dere, så dere slipper.

1: "Hvis de kan kalle meg hviting/bleikfis/[sett-inn-ord-som-ikke-bunner-i-hvit-undertrykkelse-opp-gjennom-tidene-men-som-du-likevel-velger-å-bli-fornærmet-for] kan jeg kalle dem neger!"

2: "Det er bare et ord som blir brukt som en beskrivelse. Ingenting vondt ment"

3: "Ytringsfrihet!1!!!1one!1!!!"

Grunnen til at jeg reagerer er fordi, det er fullstendig unødvendig å bruke dette ordet når vi har mer politisk korrekte ord som mørkhudet, afrikaner, osv. Og problemet er ikke de menneskene (skulle det være hvite eller mørkhudete) som ikke blir fornærma, men heller de som faktisk ser på det som nedverdigende og fornærmende.

Jeg vet det er mange ekstreme mennesker på dette forumet, i alle slags retninger. De som mener vi burde åpne grensene våre, og de som mener Norge er et hvitt land der ingen burde slippes inn. Men dette er ikke det jeg ønsker å diskutere. Vi har nok tråder om politikk og innvandring.

Etter at debatten rundt dette ordet har pågått over årene hører jeg færre og færre ytre denne "beskrivelsen" i full offentlighet. Det blir i så fall mellom gode venner eller familie. Folk sier ikke lengre "neger" på bussen i frykt for å få et stygt blikk eller en utskjelling. Så hvorfor bryr vi oss så lite om det her inne? Så vidt jeg vet er det ikke i mot norsk lov eller noe, så jeg tror ikke moderatorene er nødt til å moderere dette, så det er greit nok. Men hvorfor er det absolutt ingen som reagerer på at det blir skrevet? Er det bare jeg som kjenner jeg stusser litt over å se denne mye omstridte fornærmelsen bli brukt hele tiden rundt om kring som en beskrivelse av mørkhudete mennesker? Ingen som får lyst til å ta tak i medlemmer og opplyse dem om at ordet "neger" kan bli oppfattet som veldig negativt av noen og at de burde vurdere å justere meldingen sin litt?

Jeg mener at hvite mennesker, som meg selv, har ingen rett til å bedømme hvordan mørke mennesker skal oppleve et ord som for mange har så en negativ ladning, så hvorfor tviholder så mange på retten til å fortsette å bruke denne fornærmelsen og ikke bare legge om til et av de mange andre ordene vi har til rådighet?

Dersom du hadde hatt littegranne respekt for negre så hadde du visst at det er hva du legger i ordene som bestemmer om det er rasistisk eller ei.

Jeg er glad i negre jeg, og synes utrykket, - stolt som en neger, - er ett fint utrykk.

Hvorfor ser du ned på negre, hvorfor har du så mye imot negre og hvorfor misliker du å si neger? Er du rasist? Er negre skjøre og vare vesener som selv tør å si neger, men som ikke tør å bli kalt neger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les deg opp på litt historie.

Blir som å kalle pakistanere for pakkis. Det er ikke så jævla hyggelig gjort, det heller.

Men en pakkis kan kalle en annen pakkis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere med slekt fra det Afrikanske kontinentet, jeg syns det er på tide og slutte med unnskyldninger og begynne å prestere. Gjør en det kommer respekten av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fordekte forakten mange mennesker ivrer så veldig for at de har. Jammen les historien da.

Jeg jeg har lest historien, har du lest historien? Visste du at i dag er det flere negere som er innesperret og fanget enn det var i 1857 ti år før den amerikanske borgerkrigen?

Så når det er idag negere blir undertrykt og deklassifiert som menneske, i høyere antall enn under slavetiden, er det en fullstendige forakt, - å glemme dagen idag for å minne fortiden imorgen!

Det er dårlig gjort å si til en neger, -"vet du, - på grunn av det som skjedde for hundreogfemtiårsiden er det undertrykkende å si neger". For en forakt? Hva med idag da? Har dere hørt om New jim crow law?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_New_Jim_Crow

(endret link)

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silverstream

Har inntrykk av både det ene og det andre. Enkelte virker stolte av hudfargen sin, men foretrekker å allikevel å bruke det "upolitiske" ordet neger når det passer seg godt. Andre igjen liker ikke noen av delene. Men så er det nå sånn at det alltid vil være uovernstemmelser, noen vil alltid reagere på ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av både det ene og det andre. Enkelte virker stolte av hudfargen sin, men foretrekker å allikevel å bruke det "upolitiske" ordet neger når det passer seg godt. Andre igjen liker ikke noen av delene. Men så er det nå sånn at det alltid vil være uovernstemmelser, noen vil alltid reagere på ett eller annet.

Men å ikke tørre å si neger foran negre er jo rasistisk og diskriminerende mener nå jeg. Er vi ikke en familie kanskje? Like mye som jeg kan kalle en neger en bror, vil jeg kunne kalle en negresse en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere filmen Full metal jacket,-

En knallhard drillsersjant gir de nyankommne rekruttene fra alle steder i USA og av alle farger følgende beskjed,- HER INNE ER ALLE LIKE LITE VERDT !

Syns det er en sånn søt, fin tilnærmelse. For fra bunn i ett militært hierarki er det ingen unnskyldninger slik som i det sivile. Der er det bare å prestere, levere, og vise hva du er god for.

Det bør gjelde mellom mennesker og folkeslag i verden også. Så,- jeg venter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...