Gå til innhold

Hvorfor ser jeg ordet "neger" her inne hele tiden?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

Det blir for dumt å skulle insistere på å kalle folk fra Haiti for afrikaner. Sorry, ass. Joda, de kommer jo opprinnelig fra Afrika. Men gjør vi ikke alle det? Og når blandingsforholdet av farge går ned til lysebrun mulatt, så blir det også for dumt å bruke ordet "afrikaner." Sier ikke at neger er bedre.

I praksis ser jeg at jeg trenger disse ordene i veldig liten grad. Og hvis jeg trenger disse ordene, så beskriver jeg disse mørkere nordmennene stort sett ovenfor folk som driter i om jeg sier neger, halvveisneger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neger er ett ord som har blitt brukt utrolig lenge. Det er innarbeidet og kort å skrive.

Når jeg er i asia kaller de meg ofte Joe. "hi Joe". I Filippinene kalte de oss hvite ofte opau ( skallet på hode) siden vi ikke har den utrolig tykke flotte hårmanken de ofte har.

På min offshore arbedsplass hvor jeg var før jobbet vi en stund med dyktige Kinesere, de kallte på vi og Amerikanerene chip-chops, og Kineserene flirte godt av det.

Det som er interessant er heller :

Hvorfor er det alltid Afrikanerene som må beskyttes ?????????

Hva er det med dem som gjør att om en kaller dem svartinger så er det ett kjempefælt ord. Kaller man dem negrer som bare er ett ord ledet av ordet svart/mørk, så er det NEGATIVT LADET. Hvordan ble det negativt ladet fortell meg. Hva er det Afrikanere har gjort, evt. ikke gjort som gjør att samme hva du kaller dem, så blir ordet stemplet som noe negativt når det bare får gå en tid ? Det er det du bør spør om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er ett ord som har blitt brukt utrolig lenge. Det er innarbeidet og kort å skrive.

Når jeg er i asia kaller de meg ofte Joe. "hi Joe". I Filippinene kalte de oss hvite ofte opau ( skallet på hode) siden vi ikke har den utrolig tykke flotte hårmanken de ofte har.

På min offshore arbedsplass hvor jeg var før jobbet vi en stund med dyktige Kinesere, de kallte på vi og Amerikanerene chip-chops, og Kineserene flirte godt av det.

Det som er interessant er heller :

Hvorfor er det alltid Afrikanerene som må beskyttes ?????????

Hva er det med dem som gjør att om en kaller dem svartinger så er det ett kjempefælt ord. Kaller man dem negrer som bare er ett ord ledet av ordet svart/mørk, så er det NEGATIVT LADET. Hvordan ble det negativt ladet fortell meg. Hva er det Afrikanere har gjort, evt. ikke gjort som gjør att samme hva du kaller dem, så blir ordet stemplet som noe negativt når det bare får gå en tid ? Det er det du bør spør om.

Les deg opp på litt historie.

Blir som å kalle pakistanere for pakkis. Det er ikke så jævla hyggelig gjort, det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om DU kommer med en rasistisk spøk, men ikke mener noe vondt med det, fjerne det, utrolig nok, ikke følelsene til den du såret.

Da er det kanskje den som ble såret som er problemet?

Hvordan knekker du nesen på en blondine? Vifter tissen under et glassbord.

Hvis det er noen blondiner der ute som ble fornærmet er ikke vitsen problemet. Men man skal skille mellom humor og bare "ondskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje den som ble såret som er problemet?

Hvordan knekker du nesen på en blondine? Vifter tissen under et glassbord.

Hvis det er noen blondiner der ute som ble fornærmet er ikke vitsen problemet. Men man skal skille mellom humor og bare "ondskap".

Har blondiner opplevd lynsjing, hat og fordommer i mange hundre år? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke like mye kraft bak det, er det vel?

DER ligger nemlig forskjellen. Latterlig at så mange har så jævla tungt for å forstå den biten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blondiner opplevd lynsjing, hat og fordommer i mange hundre år? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke like mye kraft bak det, er det vel?

DER ligger nemlig forskjellen. Latterlig at så mange har så jævla tungt for å forstå den biten.

Ja, hvorfor skal dette være så vanskelig å forstå??

Anonymous poster hash: b458e...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blondiner opplevd lynsjing, hat og fordommer i mange hundre år? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke like mye kraft bak det, er det vel?

DER ligger nemlig forskjellen. Latterlig at så mange har så jævla tungt for å forstå den biten.

Dette har den hvite mann også vært utsatt for, riktig nok av andre hvite menn. Jeg forstår det, for all del, jeg er bare av den typen som ikke tar meg nær av idioter. Så de kan si hva de vil, jeg vet at jeg er like mye verdt som alle andre, og at de er like mye verdt som meg. Utenom idiotene, de ligger lengre ned på rangstigen.

Jeg kan riktig nok ikke kalle meg selv "neger/afrikaner/svart", men med en mørkhudet foreldre så vet jeg godt hva rasisme er, men det betyr ingenting for meg lengre, for jeg vet at det bare er ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen bruker ordet selv om de vet at det kan være støtende og fordi de ikke har noe ønske eller behov for å ta hensyn, så tror jeg også at en del bruker det fordi de rett og slett ikke makter å til enhver tid holde seg oppdatert på hva som for tiden er det politisk korrekte uttrykket å bruke.

Hvilke konnotasjoner som til enhver tid blir tillagt et uttrykk, forandrer seg. Det som var ok før, trenger ikke å være ok nå, men det som ble brukt som erstatningsuttrykk kan også ha fått negativ konnotasjon og det kan ha blitt byttet ut med noe nytt.

Jeg synes selv det er vanskelig å vite hva som er ok og hva som ikke er det. Derfor mener jeg at det må være mulig å skille mellom dem som bruker et uttrykk i åpenbar negativ betydning og dem som bruker det fordi de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har den hvite mann også vært utsatt for, riktig nok av andre hvite menn. Jeg forstår det, for all del, jeg er bare av den typen som ikke tar meg nær av idioter. Så de kan si hva de vil, jeg vet at jeg er like mye verdt som alle andre, og at de er like mye verdt som meg. Utenom idiotene, de ligger lengre ned på rangstigen.

Jeg kan riktig nok ikke kalle meg selv "neger/afrikaner/svart", men med en mørkhudet foreldre så vet jeg godt hva rasisme er, men det betyr ingenting for meg lengre, for jeg vet at det bare er ord.

Forklar det til dattera mi på tre år som har blitt kalt jævla ni**er, er du snill. At det "bare er ord".

Det var dette med at man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv..

Selv om noen bruker ordet selv om de vet at det kan være støtende og fordi de ikke har noe ønske eller behov for å ta hensyn, så tror jeg også at en del bruker det fordi de rett og slett ikke makter å til enhver tid holde seg oppdatert på hva som for tiden er det politisk korrekte uttrykket å bruke.

Hvilke konnotasjoner som til enhver tid blir tillagt et uttrykk, forandrer seg. Det som var ok før, trenger ikke å være ok nå, men det som ble brukt som erstatningsuttrykk kan også ha fått negativ konnotasjon og det kan ha blitt byttet ut med noe nytt.

Jeg synes selv det er vanskelig å vite hva som er ok og hva som ikke er det. Derfor mener jeg at det må være mulig å skille mellom dem som bruker et uttrykk i åpenbar negativ betydning og dem som bruker det fordi de ikke vet bedre.

Og når man da blir gjort oppmerksom på det, bør man endre ordbruk. Skulle bare mangle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man da blir gjort oppmerksom på det, bør man endre ordbruk. Skulle bare mangle.

Det er klart man da bør prøve å ta hensyn. For øvrig er det svært varierende hvordan folk reagerer på forskjellige ord. Har opplevd at enkelte foretrekker et annet ord enn det som er regnet som politisk korrekt, og det er lett å bli forvirret. Jeg synes derfor det er viktig å ikke velge å alltid tro det verste om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar det til dattera mi på tre år som har blitt kalt jævla ni**er, er du snill. At det "bare er ord".

Det var dette med at man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv..

Nå er det ordet neger, ikke nigger vi prater om, og sett "jævla" for hva som helst så er det negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ordet neger, ikke nigger vi prater om, og sett "jævla" for hva som helst så er det negativt.

Les historie, se på konteksten, og fortell så at jævla hviting f.eks er verre enn jævla neger.

Og forklar det så til jentungen min.- Hun har blitt kalt for jævla negerunge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig for mange å forbeholde seg retten til å bruke ordet neger. Er det så vanskelig å bare bytte det ut med noe mer passende? Og ikke kom med dette "alt skal bare være så jævla politisk korrekt-argumentet"!



Anonymous poster hash: b458e...e21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les historie, se på konteksten, og fortell så at jævla hviting f.eks er verre enn jævla neger.

Og forklar det så til jentungen min.- Hun har blitt kalt for jævla negerunge også.

Å gjøre dette om til en konkurranse om hvem som har det verst er ikke så veldig produktivt. Det er ikke noe mindre ille å bruke ord med negativ konnotasjon om for eksempel jøder, asiater, pakistanere eller mennesker fra Midtøsten.

At færre personer vil ta seg nær av om noen kaller dem «jævla hviting» er heller ikke grunn nok til å synes at det er greit å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre dette om til en konkurranse om hvem som har det verst er ikke så veldig produktivt. Det er ikke noe mindre ille å bruke ord med negativ konnotasjon om for eksempel jøder, asiater, pakistanere eller mennesker fra Midtøsten.

At færre personer vil ta seg nær av om noen kaller dem «jævla hviting» er heller ikke grunn nok til å synes at det er greit å si det.

Ingen sa det er greit, men det er en forskjell, pga historie. Det kommer man ikke utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les historie, se på konteksten, og fortell så at jævla hviting f.eks er verre enn jævla neger.

Og forklar det så til jentungen min.- Hun har blitt kalt for jævla negerunge også.

Ok, les historie selv. Hvite har vært undertrykt av andre hvite mye lengre enn svarte/negre har vært undertrykt av hvite. Svarte har forsåvidt undertrykt andre svarte lengre enn hvite også for den saks skyld, og det foregår enda.

Og jeg prøver på ingen måte å si at det er greit med rasisme, men jeg synes ikke at ordet neger er rasistisk. Jeg bruker det ikke når jeg prater med folk jeg ikke kjenner eller folk som er "neger", men hvis jeg skal forklare en venn at personen jeg prater om er svart afrikaner høres det mindre rasistisk ut å si neger enn svart afrikaner synes jeg.

Det er skjeldent jeg har et poeng fordi noen er svart, men av og til kan det forekomme at jeg vil påpeke at noen er "innfødt afrikaner". Det finnes mange typer afrikanere.

Som sagt, ordet brukes nesten ikke av meg, men jeg synes ikke ordet er fælt og har derfor lyst til å beholde retten til å bruke ordet blant folk som ikke er hårsåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om noen bruker ordet selv om de vet at det kan være støtende og fordi de ikke har noe ønske eller behov for å ta hensyn, så tror jeg også at en del bruker det fordi de rett og slett ikke makter å til enhver tid holde seg oppdatert på hva som for tiden er det politisk korrekte uttrykket å bruke.

Hvilke konnotasjoner som til enhver tid blir tillagt et uttrykk, forandrer seg. Det som var ok før, trenger ikke å være ok nå, men det som ble brukt som erstatningsuttrykk kan også ha fått negativ konnotasjon og det kan ha blitt byttet ut med noe nytt.

Jeg synes selv det er vanskelig å vite hva som er ok og hva som ikke er det. Derfor mener jeg at det må være mulig å skille mellom dem som bruker et uttrykk i åpenbar negativ betydning og dem som bruker det fordi de ikke vet bedre.

At folk ikke har fått med seg at det ikke er greit å si neger tror jeg ikke noe på. Folk kan være uenige i at det ikke er greit, men alle må ha fått med seg dette nå.

Til og med i det bitte lille bygdesamfunnet jeg kommer fra har de denne kunnskapen.

Er man over 80 så ok, da kan man være fritatt: man kan ikke forvente at de skal klare å holde seg helt oppdatert lenger. Men til og med min bestefar på over 90 viste at det ikke var greit å si neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Som sagt, ordet brukes nesten ikke av meg, men jeg synes ikke ordet er fælt og har derfor lyst til å beholde retten til å bruke ordet blant folk som ikke er hårsåre.

Blant folk som ikke er hårsåre kan man stort sett si hva man vil.

Jeg synes det er litt trist at det er så i tiden å være krenket, og for meg virker det som om mange nærmest leter etter grunner til å bli det. I tillegg fyrer media gjerne oppunder, noe som ikke gjør det noe bedre.

Man skal ikke tåle ondsinnede hatutsagn, og det er helt på sin plass å gi beskjed til dem som tråkker over grenser. Likevel mener jeg at man noen ganger går alt for langt i å korsfeste dem som strengt tatt ikke mener noe vondt med det de sier.

At folk ikke har fått med seg at det ikke er greit å si neger tror jeg ikke noe på. Folk kan være uenige i at det ikke er greit, men alle må ha fått med seg dette nå.

Til og med i det bitte lille bygdesamfunnet jeg kommer fra har de denne kunnskapen.

Er man over 80 så ok, da kan man være fritatt: man kan ikke forvente at de skal klare å holde seg helt oppdatert lenger. Men til og med min bestefar på over 90 viste at det ikke var greit å si neger.

Jeg vil tro de fleste har fått det med seg, men har også forståelse for at ikke alle har det, og at ikke alle vet hva som er ok å bruke som alternativ. Dette gjelder også mange andre uttrykk som kan være potensielt negativt ladet.

Dette er for øvrig en bra anledning til å slenge inn lenke til NRKs test fra en tid tilbake, der man kan sjekke om en selv har en støtende språkbruk eller ikke:

http://www.nrk.no/kultur/test-din-egen-sprakbruk-1.11289749

(Mitt resultat, om noen skulle lure, er: SPRÅKSMART: Du er språklig bevisst. Du følger med i debattene og tar hensyn til hvordan ulike grupper helst vil omtales.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant folk som ikke er hårsåre kan man stort sett si hva man vil.

Jeg synes det er litt trist at det er så i tiden å være krenket, og for meg virker det som om mange nærmest leter etter grunner til å bli det. I tillegg fyrer media gjerne oppunder, noe som ikke gjør det noe bedre.

Man skal ikke tåle ondsinnede hatutsagn, og det er helt på sin plass å gi beskjed til dem som tråkker over grenser. Likevel mener jeg at man noen ganger går alt for langt i å korsfeste dem som strengt tatt ikke mener noe vondt med det de sier.

Det var dette jeg prøvde å si, bare litt klumsete. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant folk som ikke er hårsåre kan man stort sett si hva man vil.

Jeg synes det er litt trist at det er så i tiden å være krenket, og for meg virker det som om mange nærmest leter etter grunner til å bli det. I tillegg fyrer media gjerne oppunder, noe som ikke gjør det noe bedre.

Man skal ikke tåle ondsinnede hatutsagn, og det er helt på sin plass å gi beskjed til dem som tråkker over grenser. Likevel mener jeg at man noen ganger går alt for langt i å korsfeste dem som strengt tatt ikke mener noe vondt med det de sier.

Jeg vil tro de fleste har fått det med seg, men har også forståelse for at ikke alle har det, og at ikke alle vet hva som er ok å bruke som alternativ. Dette gjelder også mange andre uttrykk som kan være potensielt negativt ladet.

Dette er for øvrig en bra anledning til å slenge inn lenke til NRKs test fra en tid tilbake, der man kan sjekke om en selv har en støtende språkbruk eller ikke:

http://www.nrk.no/kultur/test-din-egen-sprakbruk-1.11289749

(Mitt resultat, om noen skulle lure, er: SPRÅKSMART: Du er språklig bevisst. Du følger med i debattene og tar hensyn til hvordan ulike grupper helst vil omtales.)

Jeg har forståelse for det om man er over 80, men ikke ellers. Hvis man bare er bitte litt oppdatert har man fått det med seg. Hvis man derimot er fosteret opp av rasister og kun har rasister som venner, kan jeg forstå at man ikke vet at det ikke er greit - men da er man jo hjernevasket i mine øyne.

(Jeg ble også språksmart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...