Gå til innhold

Hvorfor ser jeg ordet "neger" her inne hele tiden?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

Hvordan mener du at «den personen der borte» kan brukes i en diskusjon på nettet?

For øvrig mener jeg å ha lest at det siste innen politisk korrekthet tilsier at man kan si «svart». Jeg synes ikke at «mørkhudet» er like presist, og afrikanere kommer da både i de fleste fargenyanser.

Hvis afrikanere ikke er dekkende nok, så er vel ikke neger det heller vel??

Skjønte ikke hva du mente. Neger er da like dekkende som afrikaner? Eller tar jeg helt feil?

For du vil gjerne si neger om en som er mørk og fra afrika? Så hvorfor ikke si at menneske er fra afrika?

Eller er neger ett ord for en spesiell type afrikaner? Hva ville du kalt meg da?

En heller litt dårlig unnskyldning??

Anonymous poster hash: 13407...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis afrikanere ikke er dekkende nok, så er vel ikke neger det heller vel??

Skjønte ikke hva du mente. Neger er da like dekkende som afrikaner? Eller tar jeg helt feil?

For du vil gjerne si neger om en som er mørk og fra afrika? Så hvorfor ikke si at menneske er fra afrika?

Eller er neger ett ord for en spesiell type afrikaner? Hva ville du kalt meg da?

En heller litt dårlig unnskyldning??

Anonymous poster hash: 13407...8ab

VIrker som det ofte brukes som unnskyldning fordi "det er så mange negere som er oppvokst her, eller f.eks ikke fra Afrika".

Mørkhudet dekker det meste. "Hvor mørk?" "Afrikansk opprinnelse, muligens Vest-Afrika"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at dersom noen har definisjonsmakt over flere ord, så må man trå på eggeskall rundt disse personene av frykt for å si noe feil. Jeg syns det er bedre å forsøke å ufarliggjøre ord framfor å bidra til at ordet blir hatefullt og stygt. Jo mer hårsåre folk er, jo mindre skal til for å fornærme de, og verden blir ikke til et bedre sted av det.

Kanskje hårsåre folk skal ta seg sammen og innse at alle rundt de ikke hater de og er slemme med de?

Er du halvparten så kort og lite reflektert som du virker her, føler jeg virkelig med deg. Du klarer virkelig ikke relatere deg til innholdet i innleggene mine med verken innsikt, kunnskap eller klokskap.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Er du halvparten så kort og lite reflektert som du virker her, føler jeg virkelig med deg. Du klarer virkelig ikke relatere deg til innholdet i innleggene mine med verken innsikt, kunnskap eller klokskap.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

Jeg er ureflektert når du ikke kan svare på mine innlegg uten å være spydig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ureflektert når du ikke kan svare på mine innlegg uten å være spydig?

Så hårsår du er a ;) Hoho

Men fra spøk til revolver. du sier "ingen har definisjonsmakt", noe som svært få over 10 år mener. klarer du å utdype det på en fornuftig måte blir jeg meget imponert.

Og du svarer OVERHODET ikke på det jeg skriver om. ETT ord kan ha FLERE betydninger, både nøytralt og følelsesmessig. Det er FAKTA, og det kan ikke du komme bort fra med dine intetsigende meninger. sorry mac ;)

Orker ikke legge ut i det vide og brede om hvorfor ting er som det er, siden det ikke virker som du er interessert i å diskutere på et saklig nivå, noe jeg i aller høyeste grad mener du ikke gjør med dine korttenkte uttalelser.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ropte de hore helt uten videre?

Poenget mitt var heller at de kalte henne neppe hore FORDI hun var hvit.

Vel, jo, det skjer faktisk. Ikke til å stikke under en stol det. :P

Man drar alle under en kam og regner med at alle hvite jenter/kvinner er horer fordi noen oppfører seg som det.

Anonymous poster hash: fa503...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Så hårsår du er a ;) Hoho

Men fra spøk til revolver. du sier "ingen har definisjonsmakt", noe som svært få over 10 år mener. klarer du å utdype det på en fornuftig måte blir jeg meget imponert.

Og du svarer OVERHODET ikke på det jeg skriver om. ETT ord kan ha FLERE betydninger, både nøytralt og følelsesmessig. Det er FAKTA, og det kan ikke du komme bort fra med dine intetsigende meninger. sorry mac ;)

Orker ikke legge ut i det vide og brede om hvorfor ting er som det er, siden det ikke virker som du er interessert i å diskutere på et saklig nivå, noe jeg i aller høyeste grad mener du ikke gjør med dine korttenkte uttalelser.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

så barnslig du er da. Gidder ikke diskutere med deg. Du kommer bare med tull. Jeg er iallefall mer saklig enn deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke istedet rette søkelyset på hva som er en OK betegnelse? Jeg synes f.eks "svart" ikke høres så pent ut på norsk. "Farget" er jo hakke verre. "Afrikansk" er forsåvidt greit nok, men ikke sikkert alle som ser slik ut opplever seg sånn?

Hva kan man isåfall si?

(Og ikke kom med den politisk korrekte "han mannen der", for hvis jeg f.eks fikk veska stjålet av en mann av en viss rase/nasjonalitet, så hadde jeg sagt det i håp om at saken oppklares.)



Anonymous poster hash: 07415...219
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kan vi ikke istedet rette søkelyset på hva som er en OK betegnelse? Jeg synes f.eks "svart" ikke høres så pent ut på norsk. "Farget" er jo hakke verre. "Afrikansk" er forsåvidt greit nok, men ikke sikkert alle som ser slik ut opplever seg sånn?

Hva kan man isåfall si?

(Og ikke kom med den politisk korrekte "han mannen der", for hvis jeg f.eks fikk veska stjålet av en mann av en viss rase/nasjonalitet, så hadde jeg sagt det i håp om at saken oppklares.)

Anonymous poster hash: 07415...219

Man må vel bare holde kjeft tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit, svart, brun, gul, rød eller blå.. Hvorfor skal folk dømme og fornærme noen som helst farge?

Det er en grunn til at regnbuen er så fin, fordi den har alle slags farger :hjerte:

Ettersom at noen syntes svart er rasistisk så syntes jeg vi skal slutte å kalle folk for farger, sånn at ingen føler seg undertrykt uansett, selv om hver og en farge er unik og spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke engang å tenke i hudtoner. Alt jeg ser er uhøflige mennesker og høflige mennesker.



Anonymous poster hash: c7321...966
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis afrikanere ikke er dekkende nok, så er vel ikke neger det heller vel??

Skjønte ikke hva du mente. Neger er da like dekkende som afrikaner? Eller tar jeg helt feil?

For du vil gjerne si neger om en som er mørk og fra afrika? Så hvorfor ikke si at menneske er fra afrika?

Eller er neger ett ord for en spesiell type afrikaner? Hva ville du kalt meg da?

En heller litt dårlig unnskyldning??

Anonymous poster hash: 13407...8ab

Grunnen til at de ikke er synonymer, er at en afrikaner ikke nødvendigvis er svart - og en svart er ikke nødvendigvis afrikaner heller. «Svart» vil for eksempel være en svært dårlig beskrivelse på for eksempel Oscar Pistorius, men han er likefremt fra Afrika. Et menneske som er svart og som kommer fra for eksempel sør-Amerika eller De karibiske øyer er heller ikke en afrikaner.

Personlig har jeg ikke noe spesielt ønske om å bruke noe annet uttrykk enn det som for tiden regnes som politisk korrekt og minst støtende, altså «svart». Mitt poeng var at ikke alt det som mange presenterer som alternative uttrykk er presist nok dersom man har behov for å beskrive noen i detalj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi:

1) Noen liker å provosere

2) Noen er rett og slett rasistiske og bruke ordet for å understreke dette

3) Noen mener det er feil å være politisk korrekt av ulike årsaker

4) Noen er rasistiske, men skjuler dette bak at de ikke vil føye seg etter hva som er politisk korrekt

5) Noen mener det ikke bør spille noen rolle hvordan man betegner mennesker så lenge det ikke er vondt ment av avsenderen – og da spiller det ingen rolle hvordan mottakeren tar det

6) Noen mener at folk nå til dags er alt for hårsåre, og vil terge dette med å bruke ord de vet ikke blir godt i mottatt.

7) Noen mener at det ikke finnes noe fullgodt alternativ.

Det er mine teorier om hvorfor ordet blir brukt her og andre steder, fortsatt.

Personlig syns jeg det er forkastelig å bruke et ord som kan, og i stod grad vil, bli oppfattet negativt for den det gjelder eller andre, når man har andre alternativer.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du kan sitte å si neger hele dagen til du blir grønn i trynet, det er bare farlig å si det når det er noen negere i nærheten.



Anonymous poster hash: d2c7c...8ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en måte å omtale en med afrikansk utseende på. "Afrikansk utseende" er for langt å skrive, neger er kort og godt.



Anonymous poster hash: d0177...4c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en måte å omtale en med afrikansk utseende på. "Afrikansk utseende" er for langt å skrive, neger er kort og godt.

Anonymous poster hash: d0177...4c3

Så fordi det er ett lengere ord, er det bedre å bruke ett støtende ord? Logikken, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det er ett lengere ord, er det bedre å bruke ett støtende ord? Logikken, ja.

Det er vel litt som folk sier "app" i stedet for "applikasjon", eller "pc" i stedet for "personal computer", eller "bil" i stedet for "automobil", eller "trailer" i stedet for "trailer truck" eller "trekkvogn", eller "WC" i stedet for "Water Closet", eller "hiv" i stedet for "Human Immunodeficiency Virus" eller "aids" i stedet for "Aquired Immune Deficiency Syndrome".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt som folk sier "app" i stedet for "applikasjon", eller "pc" i stedet for "personal computer", eller "bil" i stedet for "automobil", eller "trailer" i stedet for "trailer truck" eller "trekkvogn", eller "WC" i stedet for "Water Closet", eller "hiv" i stedet for "Human Immunodeficiency Virus" eller "aids" i stedet for "Aquired Immune Deficiency Syndrome".

Ingen av disse ordene er vel støtende for de/det det gjelder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kan vi ikke istedet rette søkelyset på hva som er en OK betegnelse? Jeg synes f.eks "svart" ikke høres så pent ut på norsk. "Farget" er jo hakke verre. "Afrikansk" er forsåvidt greit nok, men ikke sikkert alle som ser slik ut opplever seg sånn?

Hva kan man isåfall si?

(Og ikke kom med den politisk korrekte "han mannen der", for hvis jeg f.eks fikk veska stjålet av en mann av en viss rase/nasjonalitet, så hadde jeg sagt det i håp om at saken oppklares.)

Anonymous poster hash: 07415...219

Er ingenting galt i å bruke betegnelsen svart. Om det oppfattes som rasistisk går det over alle støvleskaft. DET må de tåle. For det har aldri vært brukt som støtende noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...