Gå til innhold

Hvorfor ser jeg ordet "neger" her inne hele tiden?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

det får være grenser hva som skal oppfattes som urett da. Når ting ikke er vondt ment bør det ikke tas slik heller

det er det som er poenget. "er ikke vondt ment å kalle noen åndssvak", men gjør man det? før var det politisk korrekt å bruke ordet åndssvak på psykisk utviklingshemmede, det gjør man ikke lenger. og nei, jeg sammenligner ikke mørkhuda med PU. det er oppfatningen av ordet som er problemet, ikke din personlige mening. fordi ordet er knyttet til slaveri, skjevt maktforhold og utnyttelse er ordet negativt ladet. de som eier ordet er de som blir betegnet av det.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Om DU kommer med en rasistisk spøk, men ikke mener noe vondt med det, fjerne det, utrolig nok, ikke følelsene til den du såret.

er det å si neger en rasistisk spøk?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

det er det som er poenget. "er ikke vondt ment å kalle noen åndssvak", men gjør man det? før var det politisk korrekt å bruke ordet åndssvak på psykisk utviklingshemmede, det gjør man ikke lenger. og nei, jeg sammenligner ikke mørkhuda med PU. det er oppfatningen av ordet som er problemet, ikke din personlige mening. fordi ordet er knyttet til slaveri, skjevt maktforhold og utnyttelse er ordet negativt ladet. de som eier ordet er de som blir betegnet av det.

Anonymous poster hash: bdc01...a86

neger er en farge. Er det autonatisk rasistisk å væte spansk? For der betyr negro fargen svart. Hver gang de snakker om at de skal male veggen svart så skal alle svarte bli fornærma fordi de sa negro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart, mørkhudet og farget. Det vil alltid bli feil for noen.

Hva med å bare si :"Den personen der borte." Det er en mulighet.

Anonymous poster hash: 9b900...090

Hvordan mener du at «den personen der borte» kan brukes i en diskusjon på nettet?

For øvrig mener jeg å ha lest at det siste innen politisk korrekthet tilsier at man kan si «svart». Jeg synes ikke at «mørkhudet» er like presist, og afrikanere kommer da både i de fleste fargenyanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du er hvit, eller fordi vedkommende synes du kler deg horete?

Jeg kler meg ikke horete. Kan neppe sies å være horete når man nesten går tildekket fra topp til tå, eller? :P

Anonymous poster hash: fa503...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mer de politisk korekte hvite har noe i mot ordet.



Anonymous poster hash: db0c1...fc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det å si neger en rasistisk spøk?

neger er en farge. Er det autonatisk rasistisk å væte spansk? For der betyr negro fargen svart. Hver gang de snakker om at de skal male veggen svart så skal alle svarte bli fornærma fordi de sa negro?

Det er Spania, vi snakker om Norge.

Den over her var ett eksempel. Selv om DU ikke mener noe negativt med det, har andre mennesker følelser. Hvorfor er det så vanskelig å ta til seg?

Jeg kler meg ikke horete. Kan neppe sies å være horete når man nesten går tildekket fra topp til tå, eller? :P

Anonymous poster hash: fa503...a5c

Så hvorfor ropte de hore helt uten videre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neger er en farge. Er det autonatisk rasistisk å væte spansk? For der betyr negro fargen svart. Hver gang de snakker om at de skal male veggen svart så skal alle svarte bli fornærma fordi de sa negro?

kan du ikke svare på innholdet i innlegget, i stedenfor god dag mann økseskaft-svar..

det der hadde ingenting med det jeg skrev å gjøre.

poenget mitt(siden det virker som du ikke forsto): det hjelper ikke hva DU mener om ordet, for du har ikke definisjonsmakten, fordi det er ikke du som blir betegnet som neger, det er den personen du kaller det som blir det. DE får bestemme om ordet er negativt ladet eller ikke, ikke du.det er ikke SELVE ordet som er negativt ladet, men konnotasjonen(slaveri osv) rundt det, oppfatningen av ordet. ordet i seg selv er nøytralt (latinsk for svart), men det er oppfatningen av ordet og historien og følelsene ordet vekker som er problemet. capiche?

du kan kalle andre neger, fjellfinne, kven, tater, mongo, åndssvak så mye du vil-men da sier det mye om deg og din respekt for andres mennesker. du aksepterer ikke deres rett på definisjonsmakt..

Anonymous poster hash: bdc01...a86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Jeg sier svart. Ikke noe verre det enn at jeg blir kalt hvit. Svarte er sjeldent svarte, de er brune, og hvite er ikke hvite, jeg er mere skitten offwhite, men man kan jo ikke løpe rundt og omtale folk ut ifra fargenyanse. Svart og Hvit holder.

Farge er farge.

Neger tenker jeg, men sier ikke høyt. Synd det har en stygg mening, for ordet er så fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ropte de hore helt uten videre?

large.jpg
Vet at dette bildet dreier seg om voldtekt, men prinsippet blir det samme. Det dreier seg om å utøve makt og undertrykke, noe som et dessverre ikke er forbeholdt en spesiell hudfarge å gjøre (enten ordet er hore eller neger.)

Anonymous poster hash: ab42f...20c

Anonymous poster hash: ab42f...20c

Anonymous poster hash: ab42f...20c

Anonymous poster hash: ab42f...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

large.jpg
Vet at dette bildet dreier seg om voldtekt, men prinsippet blir det samme. Det dreier seg om å utøve makt og undertrykke, noe som et dessverre ikke er forbeholdt en spesiell hudfarge å gjøre (enten ordet er hore eller neger.)

Poenget mitt var heller at de kalte henne neppe hore FORDI hun var hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk svarting. Det er alle andre enn hvite. Og jaja, gulinger da.

Jeg gir meg faen om det oppfattes som rasistisk. En svarting er en svarting og en guling er en guling.



Anonymous poster hash: 742e9...2aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var heller at de kalte henne neppe hore FORDI hun var hvit.

Jo det hender faktisk at noen gjør det. Rasisme kan ramme alle og utøves av alle, men det er bare en variant det er politisk korrekt å motarbeide.

Anonymous poster hash: ab42f...20c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det hender faktisk at noen gjør det. Rasisme kan ramme alle og utøves av alle, men det er bare en variant det er politisk korrekt å motarbeide.

Anonymous poster hash: ab42f...20c

Med mindre de sa rett ut "hvite hore", så kan man faktisk ikke vite det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de bli fornærmet av å bli kalt svart?Anonymous poster hash: 19751...349

Eh, fordi ordet kan sidestilles med å være skitten i den norske dagligtalen. Duh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

kan du ikke svare på innholdet i innlegget, i stedenfor god dag mann økseskaft-svar..

det der hadde ingenting med det jeg skrev å gjøre.

poenget mitt(siden det virker som du ikke forsto): det hjelper ikke hva DU mener om ordet, for du har ikke definisjonsmakten, fordi det er ikke du som blir betegnet som neger, det er den personen du kaller det som blir det. DE får bestemme om ordet er negativt ladet eller ikke, ikke du.det er ikke SELVE ordet som er negativt ladet, men konnotasjonen(slaveri osv) rundt det, oppfatningen av ordet. ordet i seg selv er nøytralt (latinsk for svart), men det er oppfatningen av ordet og historien og følelsene ordet vekker som er problemet. capiche?

du kan kalle andre neger, fjellfinne, kven, tater, mongo, åndssvak så mye du vil-men da sier det mye om deg og din respekt for andres mennesker. du aksepterer ikke deres rett på definisjonsmakt..

Anonymous poster hash: bdc01...a86

definisjonsmakten? Ingen har definisjonsmakt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

definisjonsmakten? Ingen har definisjonsmakt

Må legge til at dersom noen har definisjonsmakt over flere ord, så må man trå på eggeskall rundt disse personene av frykt for å si noe feil. Jeg syns det er bedre å forsøke å ufarliggjøre ord framfor å bidra til at ordet blir hatefullt og stygt. Jo mer hårsåre folk er, jo mindre skal til for å fornærme de, og verden blir ikke til et bedre sted av det.

Kanskje hårsåre folk skal ta seg sammen og innse at alle rundt de ikke hater de og er slemme med de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Med mindre de sa rett ut "hvite hore", så kan man faktisk ikke vite det, nei.

hvit hore må vi jo tåle å høre temmelig ofte. hvite har ikke lov å bli fornærma om noen er rasistiske mot oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuhm.

Hva er egentlig 'lov' å si?

Jeg føler at uansett hva jeg sier, så er det galt.

Neger, svarting, svart, farget, mørkhudet, afro Amerikaner, brun, utlending etc.

Alt er fy-fy. Ikke at jeg har så mye behov for å sette noen i en kategori,

men av og til så kan det være en viktig del av en beskriving?

Spesielt siden vi bor i norge, hvor vi opprinnelig er så og si hvite i huden.

Damn, det er vanskelig å snakke om dette, å bare spørre om noe 'så enkelt' blir veldig vanskelig fordi man ikke skal trokke noen på tærne.

Som en 'hvit' Person er det veldig vanskelig å ha en mening om dette, tydelighvis.

OOOG! Til dere som snakket om 'hvit hore' osv, så er det UTROLIG mange -menn av utenlandsk bakgrunn- som er veldig kjapp å trekke rasist-kortet og hore-kortet om de blir avvist. Jeg kan ikke holde tellinga på hvor mange ganger jeg blir ropt Etter i byen eller plystret på, eller at de vil ha kontakt, når jeg avviser de, blir jeg høylytt kalt hore, som oftest. Men de er også veldig påpasselig på å kalle meg rasist itillegg. Mye omvendt rasisme, dessverre.

:unsure:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...