Gå til innhold

Hvorfor ser jeg ordet "neger" her inne hele tiden?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

Gjest heihade

La meg skrive ned de tre standard-motargumentene for dere, så dere slipper.

1: "Hvis de kan kalle meg hviting/bleikfis/[sett-inn-ord-som-ikke-bunner-i-hvit-undertrykkelse-opp-gjennom-tidene-men-som-du-likevel-velger-å-bli-fornærmet-for] kan jeg kalle dem neger!"

2: "Det er bare et ord som blir brukt som en beskrivelse. Ingenting vondt ment"

3: "Ytringsfrihet!1!!!1one!1!!!"

Grunnen til at jeg reagerer er fordi, det er fullstendig unødvendig å bruke dette ordet når vi har mer politisk korrekte ord som mørkhudet, afrikaner, osv. Og problemet er ikke de menneskene (skulle det være hvite eller mørkhudete) som ikke blir fornærma, men heller de som faktisk ser på det som nedverdigende og fornærmende.

Jeg vet det er mange ekstreme mennesker på dette forumet, i alle slags retninger. De som mener vi burde åpne grensene våre, og de som mener Norge er et hvitt land der ingen burde slippes inn. Men dette er ikke det jeg ønsker å diskutere. Vi har nok tråder om politikk og innvandring.

Etter at debatten rundt dette ordet har pågått over årene hører jeg færre og færre ytre denne "beskrivelsen" i full offentlighet. Det blir i så fall mellom gode venner eller familie. Folk sier ikke lengre "neger" på bussen i frykt for å få et stygt blikk eller en utskjelling. Så hvorfor bryr vi oss så lite om det her inne? Så vidt jeg vet er det ikke i mot norsk lov eller noe, så jeg tror ikke moderatorene er nødt til å moderere dette, så det er greit nok. Men hvorfor er det absolutt ingen som reagerer på at det blir skrevet? Er det bare jeg som kjenner jeg stusser litt over å se denne mye omstridte fornærmelsen bli brukt hele tiden rundt om kring som en beskrivelse av mørkhudete mennesker? Ingen som får lyst til å ta tak i medlemmer og opplyse dem om at ordet "neger" kan bli oppfattet som veldig negativt av noen og at de burde vurdere å justere meldingen sin litt?

Jeg mener at hvite mennesker, som meg selv, har ingen rett til å bedømme hvordan mørke mennesker skal oppleve et ord som for mange har så en negativ ladning, så hvorfor tviholder så mange på retten til å fortsette å bruke denne fornærmelsen og ikke bare legge om til et av de mange andre ordene vi har til rådighet?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men alt som er politisk korrekt er teit og du er bare en dum hvit ridder gtfo back in the kitchen #humor ahahhahahaa er sååå morsom og original as!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

...neida. Helt enig.



Anonymous poster hash: c7613...180
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg reagerer er fordi, det er fullstendig unødvendig å bruke dette ordet når vi har mer politisk korrekte ord som mørkhudet, afrikaner, osv. Og problemet er ikke de menneskene (skulle det være hvite eller mørkhudete) som ikke blir fornærma, men heller de som faktisk ser på det som nedverdigende og fornærmende.

å fortsette å bruke denne fornærmelsen og ikke bare legge om til et av de mange andre ordene vi har til rådighet?

Takker for et fint innlegg. Et litt langt og veldig følelsesladet et, men et fint et.

Kan jeg anbefale at du ikke tar det så alvorlig. Det hjelper ikke ser du.

Noen på KG er stygge i hodene sine og de vil alltid, uten unntak benytte disse ordene.

Og, når det er sagt er ingen hvite, heller. De er faktisk mere rosa og beige. :)

Anonymous poster hash: 9b900...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

La meg skrive ned de tre standard-motargumentene for dere, så dere slipper.

1: "Hvis de kan kalle meg hviting/bleikfis/[sett-inn-ord-som-ikke-bunner-i-hvit-undertrykkelse-opp-gjennom-tidene-men-som-du-likevel-velger-å-bli-fornærmet-for] kan jeg kalle dem neger!"

2: "Det er bare et ord som blir brukt som en beskrivelse. Ingenting vondt ment"

3: "Ytringsfrihet!1!!!1one!1!!!"

Grunnen til at jeg reagerer er fordi, det er fullstendig unødvendig å bruke dette ordet når vi har mer politisk korrekte ord som mørkhudet, afrikaner, osv. Og problemet er ikke de menneskene (skulle det være hvite eller mørkhudete) som ikke blir fornærma, men heller de som faktisk ser på det som nedverdigende og fornærmende.

Jeg vet det er mange ekstreme mennesker på dette forumet, i alle slags retninger. De som mener vi burde åpne grensene våre, og de som mener Norge er et hvitt land der ingen burde slippes inn. Men dette er ikke det jeg ønsker å diskutere. Vi har nok tråder om politikk og innvandring.

Etter at debatten rundt dette ordet har pågått over årene hører jeg færre og færre ytre denne "beskrivelsen" i full offentlighet. Det blir i så fall mellom gode venner eller familie. Folk sier ikke lengre "neger" på bussen i frykt for å få et stygt blikk eller en utskjelling. Så hvorfor bryr vi oss så lite om det her inne? Så vidt jeg vet er det ikke i mot norsk lov eller noe, så jeg tror ikke moderatorene er nødt til å moderere dette, så det er greit nok. Men hvorfor er det absolutt ingen som reagerer på at det blir skrevet? Er det bare jeg som kjenner jeg stusser litt over å se denne mye omstridte fornærmelsen bli brukt hele tiden rundt om kring som en beskrivelse av mørkhudete mennesker? Ingen som får lyst til å ta tak i medlemmer og opplyse dem om at ordet "neger" kan bli oppfattet som veldig negativt av noen og at de burde vurdere å justere meldingen sin litt?

Jeg mener at hvite mennesker, som meg selv, har ingen rett til å bedømme hvordan mørke mennesker skal oppleve et ord som for mange har så en negativ ladning, så hvorfor tviholder så mange på retten til å fortsette å bruke denne fornærmelsen og ikke bare legge om til et av de mange andre ordene vi har til rådighet?

kanskje mange er lei av at svarte er så hårsåre?
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det av mange ikke blir sett på som en fornærmelse. Jeg synes det er mye verre å kalle noen svart.

Svart, mørkhudet og farget. Det vil alltid bli feil for noen.

Hva med å bare si :"Den personen der borte." Det er en mulighet.

Anonymous poster hash: 9b900...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Svart, mørkhudet og farget. Det vil alltid bli feil for noen.

Hva med å bare si :"Den personen der borte." Det er en mulighet.

Anonymous poster hash: 9b900...090

forstår ikke hvorfor det å bli kalt svart skal være en fornærmelse. De er jo stolte av å være svarte har jeg veldig inntrykk av. De omtaler seg som svarte med stolthet...
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Takker for et fint innlegg. Et litt langt og veldig følelsesladet et, men et fint et.

Kan jeg anbefale at du ikke tar det så alvorlig. Det hjelper ikke ser du.

Noen på KG er stygge i hodene sine og de vil alltid, uten unntak benytte disse ordene.

Og, når det er sagt er ingen hvite, heller. De er faktisk mere rosa og beige. :)

Anonymous poster hash: 9b900...090

Det er ikke følelsesladet eller tatt alvorlig. Dette er ikke noe jeg går rundt og tenker på om dagene, bare en observering jeg har gjort meg som jeg ønsker å fundere litt på. Dette er hvordan jeg prøver å starte en seriøs diskusjon for å se hva den kan bli til. Jeg forklarer flere sider av saken og er interessert i svarene jeg får. Alle typer svar.

Endret av heihade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart, mørkhudet og farget. Det vil alltid bli feil for noen.Hva med å bare si :"Den personen der borte." Det er en mulighet. Anonymous poster hash: 9b900...090

jeg pleier ikke gå rundt å si neger sånn egentlig for det er ikke så mange av dem her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke bruke neger så mye, men det hender da. Foretrekker "svarting". Syns det er mer dekkende av alle det gjelder.



Anonymous poster hash: 742e9...2aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke bruke neger så mye, men det hender da. Foretrekker "svarting". Syns det er mer dekkende av alle det gjelder.

Anonymous poster hash: 742e9...2aa

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det av mange ikke blir sett på som en fornærmelse. Jeg synes det er mye verre å kalle noen svart.

Hvorfor skulle de bli fornærmet av å bli kalt svart?

Anonymous poster hash: 19751...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kanskje mange er lei av at svarte er så hårsåre?

Ja, gud forby at man skal si ifra om man føler urett på kroppen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av å bli kalt hore fordi jeg er hvit.



Anonymous poster hash: fa503...a5c
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av å bli kalt hore fordi jeg er hvit.

Anonymous poster hash: fa503...a5c

Er det fordi du er hvit, eller fordi vedkommende synes du kler deg horete?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i at det er et ord man bør unngå, men jeg har ikke helt klart for meg hva alternativet er. Svart gir assosiasjoner til "svarting" og afrikaner, trenger de jo ikke være + at det finnes hvite afrikanere. "mørkhudet" gir også litt dårlige assosiasjoner.

Hadde en venninne som ble kaldt afroamerikaner i USA og likte det dårlig da hun jo er "afronordmann" hehe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg skrive ned de tre standard-motargumentene for dere, så dere slipper.

1: "Hvis de kan kalle meg hviting/bleikfis/[sett-inn-ord-som-ikke-bunner-i-hvit-undertrykkelse-opp-gjennom-tidene-men-som-du-likevel-velger-å-bli-fornærmet-for] kan jeg kalle dem neger!"

2: "Det er bare et ord som blir brukt som en beskrivelse. Ingenting vondt ment"

3: "Ytringsfrihet!1!!!1one!1!!!"

Grunnen til at jeg reagerer er fordi, det er fullstendig unødvendig å bruke dette ordet når vi har mer politisk korrekte ord som mørkhudet, afrikaner, osv. Og problemet er ikke de menneskene (skulle det være hvite eller mørkhudete) som ikke blir fornærma, men heller de som faktisk ser på det som nedverdigende og fornærmende.

Jeg vet det er mange ekstreme mennesker på dette forumet, i alle slags retninger. De som mener vi burde åpne grensene våre, og de som mener Norge er et hvitt land der ingen burde slippes inn. Men dette er ikke det jeg ønsker å diskutere. Vi har nok tråder om politikk og innvandring.

Etter at debatten rundt dette ordet har pågått over årene hører jeg færre og færre ytre denne "beskrivelsen" i full offentlighet. Det blir i så fall mellom gode venner eller familie. Folk sier ikke lengre "neger" på bussen i frykt for å få et stygt blikk eller en utskjelling. Så hvorfor bryr vi oss så lite om det her inne? Så vidt jeg vet er det ikke i mot norsk lov eller noe, så jeg tror ikke moderatorene er nødt til å moderere dette, så det er greit nok. Men hvorfor er det absolutt ingen som reagerer på at det blir skrevet? Er det bare jeg som kjenner jeg stusser litt over å se denne mye omstridte fornærmelsen bli brukt hele tiden rundt om kring som en beskrivelse av mørkhudete mennesker? Ingen som får lyst til å ta tak i medlemmer og opplyse dem om at ordet "neger" kan bli oppfattet som veldig negativt av noen og at de burde vurdere å justere meldingen sin litt?

Jeg mener at hvite mennesker, som meg selv, har ingen rett til å bedømme hvordan mørke mennesker skal oppleve et ord som for mange har så en negativ ladning, så hvorfor tviholder så mange på retten til å fortsette å bruke denne fornærmelsen og ikke bare legge om til et av de mange andre ordene vi har til rådighet?

Men "neger" betyr da bare "svart", så hvorfor er det så mye verre enn "mørkhudet" eller "svart"? Eller "afrikaner", for den del. Når vi sier "afrikaner", så mener vi jo alltid "svart", uansett.

Det kan jo også tenkes at de som reagerer så sterkt på bruken av ordet "neger" kanskje burde gå litt i seg selv og se om det egentlig er noe grunnlag for å anta at det brukes i fornærmelig hensikt. Og slik jeg ser det, så er det hensikten som er viktigst.

Det er fullt mulig å bruke de mer politisk korrekte ordene som "afrikaner" eller "nordmann av afrikansk herkomst" på en måte som gir dem en tydelig undertekst "drittnigger", også. Om noen på ramme alvoret innbiller seg at man slipper unna rasisme, nedlatende holdninger og rasehat gjennom å insistere på at folk ikke sier "neger", så syns jeg litt synd på dem. Jeg har sett nok av amerikanere som sier "afro american" med det lille smilet som sier "nigger", til at jeg er rimelig sikker på at språket ikke farger holdningene på noen vesentlig måte, men at det fungerer den andre veien.

Det er ikke lenge før man må finne opp nye politisk korrekte betegnelser for våre nye landsmenn, fordi de gamle ikke duger lenger, og oppfattes som fornærmelige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, gud forby at man skal si ifra om man føler urett på kroppen.

det får være grenser hva som skal oppfattes som urett da. Når ting ikke er vondt ment bør det ikke tas slik heller
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det får være grenser hva som skal oppfattes som urett da. Når ting ikke er vondt ment bør det ikke tas slik heller

Om DU kommer med en rasistisk spøk, men ikke mener noe vondt med det, fjerne det, utrolig nok, ikke følelsene til den du såret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...