Gå til innhold

Er du "too posh to push"? (vaginal fødsel eller keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil føde normalt denne gangen også. Jeg synes det virker skummelt med keisersnitt. Liker best at naturen får gå sin gang, og vil heller ikke ha noen form for smertestillende. Det hadde jeg heller ikke sist, og husker at min største frykt var å bli koblet til en slange eller utstyr av ulike sort. Det sykeliggjør fødselen synes jeg, og får det til å virke som at kvinnekroppen ikke skal greie dette alene.

Jeg liker å tro at kvinnekroppen er lagt til å føde, og det å presse ut et barn er det mest naturlige som finnes. Men forstår jo at det ikke gjelder alle (setefødsel, prematur, tvilling, div komplikasjoner).

Jeg er veldig for at gravide som tidligere har hatt veldig traumatiske fødsler, og de hvor fødselen stopper opp (og barnet kanskje ikke får nok surstoff) skal få keisersnitt ASAP!!!! Der synes jeg de er altfor dårlige da de er flinke til å "se det ann"...mange barn/mødre har blitt ødelagt av at legene har ventet for lenge med å ta keisersnitt og må ta hastekeisersnitt eller dra ut barnet på brutalt vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge tjener de ikke en dritt på pasientene sine. Det er gratis og føde, og keisersnitt koster MYE mer, det krever flere personell, mer medisiner, mer overvåkning osv.

En vaginalfødsel i snitt, har en jordmor som kommer og går og en barnepleier. Noen får inn en gynekolog eller overlege.

Sier seg vel selv hva som koster mest...

Og hovedgrunnen til at de ikke gir KS er fordi at dette er absolutt ikke en fordel for hverken mor eller barn. Det er mye bedre for alle hvis mor klarer og føde vaginalt.

En operasjon er som kjent ikke uten en risiko, og ks er en operasjon.

Anonymous poster hash: be7a2...d6c

JEG HAR JOBBET PÅ ULLEVÅL JEG VET DA FAEN HVA JEG SNAKKER OM.

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja UTGIFTEN er større enn ved vaginal, men INNTEKTEN er så mye større så man tjener på det. Big difference!



Anonymous poster hash: 49a41...e7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja UTGIFTEN er større enn ved vaginal, men INNTEKTEN er så mye større så man tjener på det. Big difference!

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Hæ?

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Ok, skal roe ned og forklare. Sykehuset får penger fra staten, og jo større inngrep og flere liggedøgn jo mer penger. Get it?

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal roe ned og forklare. Sykehuset får penger fra staten, og jo større inngrep og flere liggedøgn jo mer penger. Get it?

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Hehe, got it!

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, got it!

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Så bra! Det er så mange som tror alt mulig rart uten å ha snøring!

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er så mange som tror alt mulig rart uten å ha snøring!

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Men er det forskjell på akutt og planlagt keisersnitt?

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får barn blir det mest sannsynlig med keisersnitt. Ikke bare pga. noen litt personlige fysiske ting der nede som jeg ikke føler for å forklare her og nå, men også pga. at jeg har hatt veldig, veldig stor angst for å føde hele livet mitt. Kan ikke helt forklare hvor det kom fra, men helt siden jeg var liten har jeg vært helt sikker på at keisersnitt er det eneste for meg.

Og før noen får angstanfall og begynner å kjefte på meg og fortelle meg hvilket forferdelig menneske jeg er:

- Jeg er klar over at KS er en operasjon og at det ikke er en lett løsning, at man ikke kan løfte eller gjøre noe på flere uker, såret er kjempevondt og det kan åpne seg og blablablabla... I motsetning til hvor enklere en vaginal fødsel er(både før og etter), og hvor tryggere det er osv. Men det er noe jeg er villig til å gå igjennom for å slippe vaginal fødsel.

- Og ja, det er visse risikoer som KS fører med seg, men jeg er helt overbevist om at det barnet (og meg) må gjennomgå i et eventuelt KS vil være MYE bedre, spesielt for barnet, enn den konstante angsten og gråtingen og panikken jeg kommer til å må gjennomgå i de 9 mnd, og ikke minst under selve fødselen!

- Jeg gjør ikke dette fordi jeg ikke vil "ødelegge underlivet mitt" eller at jeg vil bli for stor der nede, eller at diverse ting vil henge, eller hvilke grunner folk måtte ha. Og det svære, stygge, forferdelige og skumle arret jeg vil få på magen min bekymrer meg ikke et spor. Så lenge det gror kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan det ser ut. Jeg har jo blitt mamma! Hva har utseendet å si?

Den dagen jeg bestemmer meg for å få barn skal jeg selvsagt snakke med lege om det, og finne ut om dette er noe for meg eller om jeg kan klare å jobbe meg gjennom det, osv. Men her og nå så er dette mitt ønske.


Anonymous poster hash: 7d12d...c90



Anonymous poster hash: 7d12d...c90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen ting, bare beskjed om at innen neste fødsel så har du helt sikkert kommet over det... Synes også at det er vanskelig å skulle snakke med venninner om det da man fort får beskjed om at man overdriver og skremmer andre kvinner fra å føde...

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Jeg sier heller at det er smertefullt å føde enn å fargelegge smertene...Om jeg overdriver er opp til dem å bestemme når de har gått gjennom det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det forskjell på akutt og planlagt keisersnitt?

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Nope, pengene som kommer inn er de samme uansett.

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, pengene som kommer inn er de samme uansett.

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Ok. Skjønner jo at sykehuset ikke kan begynne å gi planlagt keisersnitt til hvem som helst, men når fødselen er i gang og det går litt treigt, virker det som veien til keisersnitt er ganske kort. Økning i antall keisersnitt tror jeg skyldes like mye akutt keisersnitt som planlagt. Så å legge skylden på at økningen skyldes at kvinner er too posh to push, som artikkelen vil ha det til, synes jeg blir litt feil.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skjønner jo at sykehuset ikke kan begynne å gi planlagt keisersnitt til hvem som helst, men når fødselen er i gang og det går litt treigt, virker det som veien til keisersnitt er ganske kort. Økning i antall keisersnitt tror jeg skyldes like mye akutt keisersnitt som planlagt. Så å legge skylden på at økningen skyldes at kvinner er too posh to push, som artikkelen vil ha det til, synes jeg blir litt feil.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Den tråden sier jo det samme som artikkelen sier. Vi har en gruppe kvinner som grinser seg til keisersnitt og det blir flere og flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tråden sier jo det samme som artikkelen sier. Vi har en gruppe kvinner som grinser seg til keisersnitt og det blir flere og flere av dem.

Sånn jeg forstår artikkelen er det økning i samtlige keisersnitt. Syns det er dumt at kvinner som griner til seg keisersnitt må ta hele skylden for den økningen.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstår artikkelen er det økning i samtlige keisersnitt. Syns det er dumt at kvinner som griner til seg keisersnitt må ta hele skylden for den økningen.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Vel, hvis vi ikke hadde en økning i det, så hadde det ikke vært flere keisersnitt enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en sånn kvinne, og har seriøst følt at jeg ikke kan fortelle min fødselshistorie til noen "for da bare skremmer jeg dem." Det er ingen som vil høre på hvor forferdelig det var ,smertene, redselen, sjokket, følelsen av å ikke bli trodd etc... så da må jeg sitte med disse følelsene selv... Er sjeleglad for at jeg nå får ks, selv om jeg vet dette ikke er en lettvindt løsning

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Jeg hadde samme opplevelsen med nr 1, men fikk spinalbedøvelse når jeg fødte nr 2. Var en helt fantastisk opplevelse med helt overkommelige smerter (pga spinalen) og jeg er så sjeleglad for at det ikke ble KS :) Var i dusjen 35 min etter at gullet ble født :) Venninna mi som fikk elektivt KS med nr 2 måtte ha mora på besøk i 3 uker etterpå for å hjelpe til pga postoperative smerter og plager, og venninna mi utviklet både permanent delte magemuskler og et lite navlebrokk.

Anonymous poster hash: f9987...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, hvis vi ikke hadde en økning i det, så hadde det ikke vært flere keisersnitt enn nødvendig.

Akutte keisersnitt er såvel en del av denne statistikken som planlagte keisersnitt er.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skjønner jo at sykehuset ikke kan begynne å gi planlagt keisersnitt til hvem som helst, men når fødselen er i gang og det går litt treigt, virker det som veien til keisersnitt er ganske kort. Økning i antall keisersnitt tror jeg skyldes like mye akutt keisersnitt som planlagt. Så å legge skylden på at økningen skyldes at kvinner er too posh to push, som artikkelen vil ha det til, synes jeg blir litt feil.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Jeg kjenner mange hvis fødsler har måttet bli konvertert til KS og de har alle hatt svært legitime grunner. To dager i fødsel med ineffektive rier og utmattelse, bortfall av fosterlyd (ble katastrofesnitt på 6 min) og setefødsel hvor fosterlyden ble bradykard og babyen måtte hjelpes ut. Jeg skal love deg at hvis ikke jordmor og lege hadde tatt fosterlyden seriøst, så hadde det blitt født langt mer barn med CP og hjerneskader. Det er ekstremt tøft å bli født, og hastekeisersnitt gjøres like ofte for babyens del som for mor.

Anonymous poster hash: f9987...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig gode opplegg for dei som har ein reell fødselsangst. Og viss ein ikkje klarer å overkome den så får ein keisersnitt også i Norge. Men dei fleste som meiner dei har fødselsangst får hjelp og klarer å føde vaginalt. Det er vaginal fødsel som medisinsk sett er det beste både for mor og barn.

Jeg hadde en grusom førstefødsel og var 100 % sikker på at nr 2 ville bli forløst med keisersnitt. Men jeg gikk til fødselsangst-samtale, og sammen laget vi er medisinsk opplegg for å hjelpe meg med smertene for at jeg skulle klare å bevare kontroll over smertene. Når jeg kom inn på sykehuset for å føde nr 2 så hadde jeg 5 cm åpning, og da sto de klare og titrerte Epidural-pumpa. Jeg gikk over i intense styrtrier slik som med førstemann og hadde dermed 9 cm åpning 20 min senere. Så jeg rakk ikke epidural. Men jeg fikk spinalbedøvelse, og ble fullstendig smertefri :) Hadde et herlig og forventningsfullt smertefritt kvarter før jeg trykket ut babyen på 11 minutter :)

Jeg vil på det sterkeste anbefale kvinner å heller få en tidlig epiduralbedøvelse om de har grusomme smerteerfaringer, enn å gjennomgå et keisersnitt. Et keisersnitt er et stort kirurgisk inngrep hvor det skjæres gjennom hud, underhud, muskler, fascie og livmor for å hente ut en baby som statistisk sett vil ha langt dårligere apgar-score enn vaginalfødte. Etterpå må man ligge i 20-30 minutter for å bli sydd igjen, og ikke kan man løfte noe tyngre enn babyen de neste 6 ukene. Det betyr ingen handling på matbutikken, ingen løfting av barnevogna inn og ut av bilen osv.

Anonymous poster hash: f9987...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange hvis fødsler har måttet bli konvertert til KS og de har alle hatt svært legitime grunner. To dager i fødsel med ineffektive rier og utmattelse, bortfall av fosterlyd (ble katastrofesnitt på 6 min) og setefødsel hvor fosterlyden ble bradykard og babyen måtte hjelpes ut. Jeg skal love deg at hvis ikke jordmor og lege hadde tatt fosterlyden seriøst, så hadde det blitt født langt mer barn med CP og hjerneskader. Det er ekstremt tøft å bli født, og hastekeisersnitt gjøres like ofte for babyens del som for mor.

Anonymous poster hash: f9987...610

Jeg er enig med deg. Hadde egentlig min egen fødsel i tankene når jeg skrev innlegget så det ble litt feil ser jeg.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...