Gå til innhold

Er du "too posh to push"? (vaginal fødsel eller keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått 3 barn på naturlig vis og får gjerne 3 til på samme måte...Har også ganske traumatisk opplevelse etter førstemann men tenker ikke så mye på det nå- 6 år etter :)

Jeg har tenkt på den forferdelige opplevelsen det var hver dag i 3 år. Noen nettet våkner jeg av at jeg selv skriker av mareritt om den dagen. Så det er ikke alltid tiden leger alle sår...

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg vil et evt keisersnitt være noe som er aktuelt om det må til for barnets beste.

Forrige fødsel endte nesten i ks, men de fikk han ut før det ble totalt krise.

Håper og krysser fingre for at fødselen denne gangen også kan foregå vaginalt.

Kunne ikke falle meg inn å utsette meg for en operasjon om jeg ikke måtte.

(Med måtte tenker jeg at det er mange grunner til at det blir ks, og at psykiske årsaker er like gode som fysiske for de det gjelder, så er det sagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om økning i planlagte keisersnitt i denne artikkelen eller er det totalt antall keisersnitt?

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge artikkelen så velger folk som har råd heller å ta keisersnitt. Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Men artikkelen tar FEIL..;)

Anonymous poster hash: 3a7c2...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på den forferdelige opplevelsen det var hver dag i 3 år. Noen nettet våkner jeg av at jeg selv skriker av mareritt om den dagen. Så det er ikke alltid tiden leger alle sår...

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Nå snakket jeg bare for meg selv og ikke for andre :) Har du fått noen hjelp i tiden etter fødselen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha født naturlig/vaginalt og delt rom med 2 stk som hadde tatt keisersnitt er mitt store mareritt å evt måtte føde med KS en dag. Selvsagt var det vondt å føde vaginalt, men jeg var oppe og gikk med det samme og kom meg til normal tilstand utrolig fort. De med KS var helt kake, kunne ikke gå eller løfte og var generelt sett i store smerter 😟

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det vaginal fødsel om mulig. Jeg tror ikke keisersnitt er noen easy way out, snarere tvert i mot!

Anonymous poster hash: 373df...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ta det fra noen som har jobbet med pasienter som akkurat har tatt keisersnitt, samt SETT hvordan det utføres. For det første: det er helt brutalt. To kirurger som trekker i magen på hver sin side med all sin kraft etter at du er åpnet. For det andre: såret, smertene og komplikasjonene etterpå. En annen betrakning: sykehusene TJENER faktisk MYE MER på keisersnittpasientene enn vaginalt fødende, tro det eller ei.



Anonymous poster hash: 49a41...e7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at du på et vanlig offentlig sykehus ikke får det "valget,"

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Sant, men med argumentet "fødselsangst" og gode skuespillerprestasjoner får du det innvilget. Har brukt den taktikken selv, og angrer ikke et sekund. :)

Anonymous poster hash: d0ea7...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge artikkelen så velger folk som har råd heller å ta keisersnitt.

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

I Storbritannia, ja! Å betale for KS er ikke aktuelt her i Norge.

Anonymous poster hash: 09a36...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ta det fra noen som har jobbet med pasienter som akkurat har tatt keisersnitt, samt SETT hvordan det utføres. For det første: det er helt brutalt. To kirurger som trekker i magen på hver sin side med all sin kraft etter at du er åpnet. For det andre: såret, smertene og komplikasjonene etterpå. En annen betrakning: sykehusene TJENER faktisk MYE MER på keisersnittpasientene enn vaginalt fødende, tro det eller ei.

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

Tviler ikke er sekund på at de tjener mye på ks. Jeg hadde per definisjon langsom framgang i fødsel og dermed ble det hate ks. Ble ganske forfjamset, men har inntrykk av at dette dreide seg mye om penger.

Anonymous poster hash: 71a54...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært aktuelt med ks hos meg dersom det ikke var nødvendig. Syns fødselen er en så stor og fantastisk opplevelse, og noe jeg absolutt ikke ville vært foruten. Når det er sagt så har jeg full forståelse for at alle ikke tenker likt som meg, og at de heller foretrekker ks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorance is bliss!

Hun begikk selvmord. Orket ikke mer rett og slett.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

Er det ikke litt spesielt å ta livet av seg ETTER at hun klarte å føde vaginalt?

Jeg mener, da er vel sjangser store for at det ikke var derfor.

Det å være redd for å føde vaginalt ender stort sett med at de som gjorde det er stolte over at de klarte det eller at de ikke vil føde vaginalt neste gang (det finnes selvfølgelig flere meninger og følelser), men at noen tar livet av seg for noe de gruer seg for og ETTER alt gikk bra er lite sannsynlig.

Tror nok venninnen din slet med noe annet.

Anonymous poster hash: be7a2...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ta det fra noen som har jobbet med pasienter som akkurat har tatt keisersnitt, samt SETT hvordan det utføres. For det første: det er helt brutalt. To kirurger som trekker i magen på hver sin side med all sin kraft etter at du er åpnet. For det andre: såret, smertene og komplikasjonene etterpå. En annen betrakning: sykehusene TJENER faktisk MYE MER på keisersnittpasientene enn vaginalt fødende, tro det eller ei.

Anonymous poster hash: 49a41...e7c

I Norge tjener de ikke en dritt på pasientene sine. Det er gratis og føde, og keisersnitt koster MYE mer, det krever flere personell, mer medisiner, mer overvåkning osv.

En vaginalfødsel i snitt, har en jordmor som kommer og går og en barnepleier. Noen får inn en gynekolog eller overlege.

Sier seg vel selv hva som koster mest...

Og hovedgrunnen til at de ikke gir KS er fordi at dette er absolutt ikke en fordel for hverken mor eller barn. Det er mye bedre for alle hvis mor klarer og føde vaginalt.

En operasjon er som kjent ikke uten en risiko, og ks er en operasjon.

Anonymous poster hash: be7a2...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i August, og kan helt ærlig si at jeg er gruer meg noe sinnssykt til å føde. Jeg har snakket med folk jeg kjenner som har født vaginalt og/eller med keisersnitt, pluss jeg har prøvd å lese om fødsel. Konklusjonen er at selv om jeg er livredd for smertene som følger med vaginal fødsel, så skremmer tanken på KS meg enda mer. Det er en stor operasjon, og ingen lett utvei, i tillegg til at det tar mange uker å komme til hektene igjen. Satser på en vaginal fødsel jeg, bare håper jeg ikke revner opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å føde vaginalt. Men om barnet er i seteleie vil jeg velge keisersnitt siden dette er første barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå snakket jeg bare for meg selv og ikke for andre :) Har du fått noen hjelp i tiden etter fødselen?

Nei ingen ting, bare beskjed om at innen neste fødsel så har du helt sikkert kommet over det... Synes også at det er vanskelig å skulle snakke med venninner om det da man fort får beskjed om at man overdriver og skremmer andre kvinner fra å føde...

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd KS og det er ikke noe jeg ønsker om jeg skulle hatt en til. Synes det funker fint å føde. Synes ikke det høres bra ut å få hele buken skjært opp og snurpet sammen igjen. Auau. Husk at å føde er en stor og spennende opplevelse! Det er ikke bare smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Nei ingen ting, bare beskjed om at innen neste fødsel så har du helt sikkert kommet over det... Synes også at det er vanskelig å skulle snakke med venninner om det da man fort får beskjed om at man overdriver og skremmer andre kvinner fra å føde...

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Du bør definitivt få snakke med nokon om dette, det er ikkje sånt som ein skal måtte gå og bere på for seg sjølv. Det er mange som er flinke til å ha denne typen samtalar, så ta kontakt med helsestasjon eller fastlege, så kan dei vise deg vidare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født vaginalt 8 ganger, og ks har alltid vært fullstendig uaktuelt for min del om det ikke skulle oppstå fare for liv og helse for meg eller babyen. Heldigvis har jeg sluppet ks. Skulle jeg få flere barn vil jeg gå for vaginalt igjen uten den minste tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...