Gå til innhold

Er du "too posh to push"? (vaginal fødsel eller keisersnitt)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du seriøst tenkt å reise til utlandet bare for å føde? Finnes det ingen tilsvarende klinikker i Norge?

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Det finnes ingen privatklinikker i Norge,eller Norden så vidt jeg vet,som tilbyr ks mot betaling nei.

På Portland i London koster det vel rundt 100 000 norske kr. alt i alt. Men man må også påregne andre utgifter som reise,hotellopphold en tid før innleggelse og etter utskriving, samt mulige ekstrautgifter i tiden etterpå om det skulle bli komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 5e8b4...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen privatklinikker i Norge,eller Norden så vidt jeg vet,som tilbyr ks mot betaling nei.

På Portland i London koster det vel rundt 100 000 norske kr. alt i alt. Men man må også påregne andre utgifter som reise,hotellopphold en tid før innleggelse og etter utskriving, samt mulige ekstrautgifter i tiden etterpå om det skulle bli komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 5e8b4...e42

Good to know :danse:

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunne valgt helt fritt, hadde jeg fortsatt valgt vaginalt. Og det sier jeg etter fødsel. Noen hadde helt sikekrt vurdert det, og valgt keisersnitt, men jeg tror absolutt ikke det hadde vært alle, ei heller de fleste.

Det tror jeg også, men jeg synes synd på de som absolutt ikke vil, men som blir tvunget.

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også, men jeg synes synd på de som absolutt ikke vil, men som blir tvunget.

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Vel, men de greier det jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig gode opplegg for dei som har ein reell fødselsangst. Og viss ein ikkje klarer å overkome den så får ein keisersnitt også i Norge. Men dei fleste som meiner dei har fødselsangst får hjelp og klarer å føde vaginalt. Det er vaginal fødsel som medisinsk sett er det beste både for mor og barn.

Klarer å føde vaginalt, eller blir tvunget til å føde vaginalt? Dessuten må man jo se på motivasjonen som ligger bak det å hevde at vaginal fødsel er så mye bedre enn ks. I land med mer privatisert helsevesen så er det større usikkerhet knyttet til hva som er "best." for Norge er det "best" at alle føder billigst :)

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer å føde vaginalt, eller blir tvunget til å føde vaginalt? Dessuten må man jo se på motivasjonen som ligger bak det å hevde at vaginal fødsel er så mye bedre enn ks. I land med mer privatisert helsevesen så er det større usikkerhet knyttet til hva som er "best." for Norge er det "best" at alle føder billigst :)

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Penger er nok ikke motivasjonen, hadde keisersnitt vært best hadde de gjort det 60000 ganger i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også, men jeg synes synd på de som absolutt ikke vil, men som blir tvunget.

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Bare å la være å få barn om det er så jævla skummelt. Får være måte på.

Anonymous poster hash: 494ec...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men de greier det jo.

Fysisk sett gjør de jo det, men ei venninne med fødselsangst ble gravid med et uhell og oppdaget det ikke før abort var for sent. Hun ble tvunget til å føde vaginalt og nå har jeg en venninne mindre og barnet er mor-løst. Men for all del, hun greide det jo.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke KS. Hadde en fantastisk fødsel. Vondt? Ja, grusomt. Men en fantastisk opplevelse jeg er glad jeg fikk! Babyen min var stjernekikker og det var like før det ble hasteKS, heldigvis hadde jeg et gir til!

Endret av Irja
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 3 barn på naturlig vis og får gjerne 3 til på samme måte...Har også ganske traumatisk opplevelse etter førstemann men tenker ikke så mye på det nå- 6 år etter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Klarer å føde vaginalt, eller blir tvunget til å føde vaginalt? Dessuten må man jo se på motivasjonen som ligger bak det å hevde at vaginal fødsel er så mye bedre enn ks. I land med mer privatisert helsevesen så er det større usikkerhet knyttet til hva som er "best." for Norge er det "best" at alle føder billigst :)

Anonymous poster hash: 6f05c...74a

Dette er jo ikkje eit svart/kvitt-bilde. Eg har sjølv nære venninner som har fått denne typen samtalar/rettleiing, og dei det gjeld har fødd vaginalt og hatt gode opplevingar knytta til det. Det er ingen av dei som har følt seg tvungne. Men eg trur mange kvinner undervurderer kroppen sin og sine eigne instinkt, og ikkje minst så avskyr mange kjensla av å miste kontroll. Store fødselskadar og dramatiske opplevingar som vert malt ut med brei pensel gjer då at ein lett tviheld på retten til keisarsnitt.

Og så inkluderer eg ikkje kvinner som har hatt dramatiske fødslar, og som ikkje orkar ein til av ulike grunnar. Eg snakkar om førstegangsgravide som har tenkt seg blinde på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt keisersnitt og ikke faen om jeg skal ha det en gang til. Så jævlig vondt har jeg aldri noen sinne hatt før eller siden. Unnskyld banningen, men det var bare grusomt.

Velkommen til en vaginal fødsel sier nå jeg. Det er vondt når det står på, men går fort over. Jeg hadde skit vondt i to uker og var ikke helt smerterfri før etter 3 mnd.

Det er vondt uansett hvordan barnet kommer ut, men KS er IKKE en quick fix! Må man, så må man.



Anonymous poster hash: 2e99d...406
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg, men jeg tør ikke å ta keisersnitt. Så selv om det var et øyeblikk de trodde de måtte ta keisersnitt, så fikk jeg litt panikk. Så mye at legen oppfattet det og spurte vantro om jeg faktisk ønsket og føde vaginalt.

Grunnen til at jeg er redd? Jeg så min mot og min tante gjennomgå det. Altså, jeg så de dagene etterpå, og det ser så lite godt ut, og mamma måtte jo forklare meg hvorfor da jeg var for liten til å ha hørt om det, men tålte å høre det. Så derfor har jeg vel hele veien vært nervøs for å gå gjennom det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk sett gjør de jo det, men ei venninne med fødselsangst ble gravid med et uhell og oppdaget det ikke før abort var for sent. Hun ble tvunget til å føde vaginalt og nå har jeg en venninne mindre og barnet er mor-løst. Men for all del, hun greide det jo.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

Hmm, den der historien tror jeg ingenting på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Fysisk sett gjør de jo det, men ei venninne med fødselsangst ble gravid med et uhell og oppdaget det ikke før abort var for sent. Hun ble tvunget til å føde vaginalt og nå har jeg en venninne mindre og barnet er mor-løst. Men for all del, hun greide det jo.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

Døde ho av fødselen? Eller tok ho livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den der historien tror jeg ingenting på.

Ignorance is bliss!

Døde ho av fødselen? Eller tok ho livet sitt?

Hun begikk selvmord. Orket ikke mer rett og slett.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorance is bliss!

Hun begikk selvmord. Orket ikke mer rett og slett.

Anonymous poster hash: 503ef...a52

Vel, men der ikke fødselens skyld. Da hadde hun større problemer enn at hun måtte føde vaginalt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes fødselen var fantastisk. Vondt, ja, men veldig fin likevel. Så jeg kunne aldri tenkt meg å ta keisersnitt, men jeg har full forståelse for at andre kan ha en annen oppfatning, og opplevd fødselen som traumatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...