Gå til innhold

Prøvere 2014!


Destruit

Anbefalte innlegg

Vi har vært uten prevensjon i to år til sommeren.

Tror alle blir vurdert individuelt (f.eks så har ikke mannen min perfekte svømmere, og jeg har vært under utredning for andre underlivsting en stund).

Henvisningen ble sendt i januar, om jeg ikke husker feil. Og timen er i september. Så det tok en stund ja!

Herlig, da kommer jeg vel knapt inn i køen før jeg blir for gammel til å få hjelp offentlig... 2 år er jo vesentlig lengre enn 8 pp, de krever jo ikke kvinneguiden-sertifisert prøving:-D Og med 9 mnd ventetid til forsamtale, ikke engang behandlingsoppstart, burde en nesten melde seg som ufrivillig barnløs før en stoppet p-pillen... Her er det minst 3 abnormaliteter hos meg, og det er uten eggledertester eller endometriosesjekk,.klinikken tar ikke hormonprøver heller. Så da er det elle melle å gjette på hva som er viktigste utfordring. Sparegrisen går tøffe tider i møte.

Tror ikke det nødvendigvis er så ille. For vår del gikk det fortere. Har prøvd i ett år totalt snart, begynte med utredning allerede etter liit over 4 måneder, fikk henvisning etter enda 3 måneder og starter med behandlig ca. ett år etter pilleslutt. Det er mest på grunn av alderen og det at det er konstatert noe galt med meg. Som Nepenthe sier blir alle vurdert individuelt. Og så er jo ikke ventetidene like på de ulike klinikkene. Vi byttet klinikk på grunn av det og fikk fremskyndet IVF-start med flere måneder.

I tillegg hjelper når du selv er litt 'aktiv' i prosessen. (f.eks. jeg kjente selv raskt at noe var galt og klarte å overbevise fastlegen om at noen kanskje burde sjekke om alt var ok. + ta kontakt med behandler når du lurer på ting eller har ideer om din situasjon isf å bare avvente til ting går seg til).

Siden dere har deres konkrete utfordringer vil jeg tro at prosessen kan være litt kortere hos dere også. Krysser i hvert fall fingrene for dere!

Endret av Babel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Herlig, da kommer jeg vel knapt inn i køen før jeg blir for gammel til å få hjelp offentlig... 2 år er jo vesentlig lengre enn 8 pp, de krever jo ikke kvinneguiden-sertifisert prøving:-D Og med 9 mnd ventetid til forsamtale, ikke engang behandlingsoppstart, burde en nesten melde seg som ufrivillig barnløs før en stoppet p-pillen... Her er det minst 3 abnormaliteter hos meg, og det er uten eggledertester eller endometriosesjekk,.klinikken tar ikke hormonprøver heller. Så da er det elle melle å gjette på hva som er viktigste utfordring. Sparegrisen går tøffe tider i møte.

Tror det individuelt hvor lang tid det tar . Utifra det ullevål skriver de 10 uker teknisk ventetid( behandlig av søknad, og tine til forsamtale) håper det går raskt for oss:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Jeg testet negativt i dag også :( Da får jeg håpe el var litt seinere og at jeg får positiv på søndag. Redd for tr nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Ånei. OBS.detaljer!

Oppdaget noe brun/rødt aktig, slimaktig/tråder/klumpete (veldig lite) når jeg tørket meg å var på do isted.

Veldig redd dette er begynnelsen på mensen...

Kan det være blødninger så tidlig om jeg er gravid?? Forventer jo mens i disse dager, men stusser på at det ikke var friskt blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, da kommer jeg vel knapt inn i køen før jeg blir for gammel til å få hjelp offentlig... 2 år er jo vesentlig lengre enn 8 pp, de krever jo ikke kvinneguiden-sertifisert prøving:-D Og med 9 mnd ventetid til forsamtale, ikke engang behandlingsoppstart, burde en nesten melde seg som ufrivillig barnløs før en stoppet p-pillen... Her er det minst 3 abnormaliteter hos meg, og det er uten eggledertester eller endometriosesjekk,.klinikken tar ikke hormonprøver heller. Så da er det elle melle å gjette på hva som er viktigste utfordring. Sparegrisen går tøffe tider i møte.

Jeg synes det var veldig lang ventetid ja, men jeg må ha vært uheldig, for i brevet sto det at normal ventetid er 3 mnd (sånn i forhold til om vi måtte avbestille/utsette timen). Men det kan jo like gjerne ha noe å gjøre med tidspunkt for min første kontakt med gynekologen (ble henvist av legen i fjor sommer). Jeg hører forresten til Haukeland universitetssykehus og KK, jeg regner med ventetidene er forskjellige fra sted til sted.

8 PP er bare KG-prøvetiden ja, riktig det :P Vi var uten prevensjon i ett år før vi bestemte oss for at nå måtte vi se til å prøve skikkelig :D (Jeg har forresten ikke gått på hormonprevensjon på 7-8 år, så her har det ikke engang vært snakk om omstilling i kroppen).

Er du i loopen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var veldig lang ventetid ja, men jeg må ha vært uheldig, for i brevet sto det at normal ventetid er 3 mnd (sånn i forhold til om vi måtte avbestille/utsette timen). Men det kan jo like gjerne ha noe å gjøre med tidspunkt for min første kontakt med gynekologen (ble henvist av legen i fjor sommer). Jeg hører forresten til Haukeland universitetssykehus og KK, jeg regner med ventetidene er forskjellige fra sted til sted.

8 PP er bare KG-prøvetiden ja, riktig det :P Vi var uten prevensjon i ett år før vi bestemte oss for at nå måtte vi se til å prøve skikkelig :D (Jeg har forresten ikke gått på hormonprevensjon på 7-8 år, så her har det ikke engang vært snakk om omstilling i kroppen).

Er du i loopen nå?

Jeg har hatt hormonstimulering denne syklusen, må først se om det fungerte, og så diskutere videre behandling. (Inseminasjonstidspunkt ble feil, og UL viste at jeg ikke hadde mer enn 1 eggfollikkel etter stimulering, burde vært 2-3, men kan jo ikke se om det ble et kvalitetsegg på UL. Jeg har normal eggløsning til vanlig, ergo ingen bevis for at hormonbehandlingen har gjort noen forskjell så langt). Helst vil jeg gå rett på IVF og da betaler vi privat for å komme fort igang, men hvis han holder på at jeg trenger en operasjon før IVF vil dette kunne trekke langt ut i tid. De tar meg gjerne ikke inn i IVF-kø offentlig heller før det er i orden. Og jeg har fylt 36 nå, føler det haster:-( Jeg hadde heller ingen p-piller å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hormonstimulering denne syklusen, må først se om det fungerte, og så diskutere videre behandling. (Inseminasjonstidspunkt ble feil, og UL viste at jeg ikke hadde mer enn 1 eggfollikkel etter stimulering, burde vært 2-3, men kan jo ikke se om det ble et kvalitetsegg på UL. Jeg har normal eggløsning til vanlig, ergo ingen bevis for at hormonbehandlingen har gjort noen forskjell så langt). Helst vil jeg gå rett på IVF og da betaler vi privat for å komme fort igang, men hvis han holder på at jeg trenger en operasjon før IVF vil dette kunne trekke langt ut i tid. De tar meg gjerne ikke inn i IVF-kø offentlig heller før det er i orden. Og jeg har fylt 36 nå, føler det haster:-( Jeg hadde heller ingen p-piller å skylde på.

Huff, håper du får denne operasjonen raskt om det viser seg du trenger den da! Om man skal vente i månedsvis mellom hver "time" så kan det fort spise opp tiden du har igjen på offentlige forsøk ja..

Kan jeg spørre om du har tatt blodprøve for å finne det der Anti Müller-hormonet?

Eller har noen andre tatt den?

Jeg skal inn neste uke for å ta denne prøven (jeg måtte ta den i god tid før forundersøkelsen fordi det tar så lang tid å få svar på den), og er dritredd for at den skal si at jeg har lave eggreserver (eller hva det nå er den måler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMHen var over 30. Den blir høy med PCO. Jeg skal altså ha nok egg til å prøve litt, men vi vet ikke hvorfor de ikke gjør jobben sin, mulig lav kvalitet. Jeg hadde FSH som var i nedre normal også, så det er i hvertfall ikke åpenbar shut down av eggstokkene enda. Vet ikke helt hva som er hovedproblemet, har allerede flere mulige kandidater, og det etter bare muntlig gjennomgang og UL;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er folk som får barn med AMH under 1 også, de legger vekt på flere faktorer enn bare det tallet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er folk som får barn med AMH under 1 også, de legger vekt på flere faktorer enn bare det tallet:-)

Ja jeg vet, men jeg ble nok litt skeptisk etter den artikkelen i VG for en tid tilbake.. Da mange kvinner hadde fått feil prøvesvar. Da virket det som AMH hadde omtrent alt å si for fruktbarheten..

Hos oss er det foreløpig "ukjent årsak" som gjør at vi ikke blir gravide.

Hadde blodprøver i september og fikk påvist EL, men har nå hatt to enkle pergotime-kurer fordi gynekologen sa at det kunne være "dårlige" eggløsninger. Skal ha en enkel kur til.

Ellers var alle prøvene normale; SHBG var litt lav, men innafor. Ble egentlig overrasket over at jeg ikke har PCOS (selv om jeg ikke har cyster), fordi jeg har uønsket hårvekst overalt, og har denne her fine muffinmagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Da var TR på plass her... :(

Her å...Fikk på søndag :/ Men var ferdig å blø i går..Altså bare to dager :O Spottet i et par dager før da. Men man teller vel ikke tr før man før friskt blod? Synes det er rart jeg bare blødde i under to døgn jeg :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her å...Fikk på søndag :/ Men var ferdig å blø i går..Altså bare to dager :O Spottet i et par dager før da. Men man teller vel ikke tr før man før friskt blod? Synes det er rart jeg bare blødde i under to døgn jeg :O

Nei, jeg regner ikke med spotting, men fra det kommer friskt blod.

Jeg var på sykehuset i dag og tok noen blodprøver (henvist fra gyn.) og er spent på svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Nei, jeg regner ikke med spotting, men fra det kommer friskt blod.

Jeg var på sykehuset i dag og tok noen blodprøver (henvist fra gyn.) og er spent på svar!!!

Kysser fingrene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 kan noen forklare meg litt om temping?

Har googlet det, men vil gjerne ha erfaringer. Hvor temper dere? Og når? Står dere opp for å tempe Også legger dere igjen (feks i helger)? Synker den før den stiger? Stiger den før eggløsning eller på dagen? Ny på dette og litt usikker. Prøvde forrige syklus men fikk ingen stigning, den var stabil hele tiden.

Takk for svar på forhånd 😙

Edit: skrivefeil

Endret av kaospåtobein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei 😊 kan noen forklare meg litt om temping?

Har googlet det, men vil gjerne ha erfaringer. Hvor temper dere? Og når? Står dere opp for å tempe Også legger dere igjen (feks i helger)? Synker den før den stiger? Stiger den før eggløsning eller på dagen? Ny på dette og litt usikker. Prøvde forrige syklus men fikk ingen stigning, den var stabil hele tiden.

Takk for svar på forhånd 😙

Edit: skrivefeil

Hei! Jeg temper. Jeg bruker et babycare-termometer med to desimaler og måler i munnen før jeg står opp. Som regel setter jeg klokka på seks, temper, plotter, og sover en time til. 😉 Jeg har termometer liggende på sengekanten så jeg slipper å stå opp.

Tempinga blir mest riktig når du måler før du står opp om morgenen.

Som regel synker tempen litt før den stiger etter El. De fleste tempe-apper krever tre dager med høy temp før de viser El. Anbefaler fertility friend! De har mye nyttig info på nettsidene og i appen også.

Håper svaret mitt bidro litt til at blir tryggere på Tempinga ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg temper. Jeg bruker et babycare-termometer med to desimaler og måler i munnen før jeg står opp. Som regel setter jeg klokka på seks, temper, plotter, og sover en time til. 😉 Jeg har termometer liggende på sengekanten så jeg slipper å stå opp.

Tempinga blir mest riktig når du måler før du står opp om morgenen.

Som regel synker tempen litt før den stiger etter El. De fleste tempe-apper krever tre dager med høy temp før de viser El. Anbefaler fertility friend! De har mye nyttig info på nettsidene og i appen også.

Håper svaret mitt bidro litt til at blir tryggere på Tempinga ☺

Tusen takk for svar! Nå skjønner jeg litt mer. Håper jeg får det bedre til nå 😊 Tror jeg må kjøpe et termometer med to desimaler.. Likte appen! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 kan noen forklare meg litt om temping?

Har googlet det, men vil gjerne ha erfaringer. Hvor temper dere? Og når? Står dere opp for å tempe Også legger dere igjen (feks i helger)? Synker den før den stiger? Stiger den før eggløsning eller på dagen? Ny på dette og litt usikker. Prøvde forrige syklus men fikk ingen stigning, den var stabil hele tiden.

Takk for svar på forhånd 😙

Edit: skrivefeil

Hei! Jeg har også en del erfaring med temping. Har tempet i ca et år. Jeg har klokka på 06.30 hver dag, og måler før jeg står opp. De dagene jeg ikke skal opp tidlig, legger jeg meg bare til å sove igjen.

Mye fin info over her, tenkte bare jeg skulle nevne at det er viktig å måle under tunga, ev vaginalt eller rektalt.

Og fertilityfriend-appen er et must!

Endret av Essie_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også en del erfaring med temping. Har tempet i ca et år. Jeg har klokka på 06.30 hver dag, og måler før jeg står opp. De dagene jeg ikke skal opp tidlig, legger jeg meg bare til å sove igjen.

Mye fin info over her, tenkte bare jeg skulle nevne at det er viktig å måle under tunga, ev vaginalt eller rektalt.

Og fertilityfriend-appen er et must!

Tusentakk 😊 håper det klaffer for for oss nå! Hihi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...