Gå til innhold

40% av dansker mener menn bør ha rett til "juridisk abort"


tom1986

Anbefalte innlegg

Men at det er loggført en plass er da ikek det samme som at mannen har fått beskjed om det? Hvem skal sørge for at barnefaren blir informert? Rekomandert post og utstrakt bruk av notarius publicus?

Digital postkassen med lesebekreftelse. Dette er enkelt.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med et lovforslag, så legger man jo også samtidig opp til måter å gjøre dette reelt på. Om kvinnen må loggføre at hun er blitt gravid en plass på samme måte som man må loggføre kjønnssykdommer under giftemål, så er hun jo sikret allerede der slik at mannen ikke kan juge på seg å aldri ha fått beskjed, eller at kvinnen kan juge på seg å ha sendt noe hun ikke har gjort.

Man trenger ikke gjøre det så vanskelig.

Y: "Jeg bekrefter herved at jeg har informert x om at jeg er med barn". Innsendt til folkeregisteret/annen etat den 11.12.2014.

Men: Her kan X enkelt nekte for at han har mottatt informasjonen, selv om Y har sendt inn bekreftelse på at hun har informert han.

Likedes om x og y må skrive under på at de begge to er klar over at y er med barn: x kan nekte å skrive under, og nekte at han har fått tilbudet om å skrive under.

Y må i såfall prøve å filme/ta opp hele hendelsen, eller på annen måte skaffe bevis for at x har fått vite om dette, og da legges alt ansvar for bevisene over på y.

Jeg syns ikke dette virker som en enkel sak.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke angrepet, jeg har spurt deg om å forklare hvordan dette skal fungere i praksis.

Som sagt, hvordan skal man kunne bevise at hun ikke sa noe? Man kan altids bevise at man har blitt informert, hvis man har et opptak av telefonsamtalen eller, video av møtet på kafè, kopi av brevet, men man kan jo ikke produsere et opptak eller et dokument som viser at det ikke ble sagt noe. Jeg tviler sterkt på at en psykolog skal kunne fungere som en løgndetektor, og langt mindre at noen vil finnen psykologens konklusjoner pålitelige.

På samme måte som at mann må dokumentere kjønnssykdommer under giftemål, så kan man også dokumentere at kvinnen er blitt gravid og dermed ha dato for når hun er blitt gravid samt en automatisk meldingssystem til mannen det gjelder når hun vet hun er blitt gravid. På den måten kan verken kvinnen juge på seg å ha meldt ifra uten å ha gjort det, og mannen kan heller ikke juge på seg å aldri ha fått beskjed selv om han har fått det.

Jeg synes idèen om juridisk abort for misfonøyde menn er så håpløst dum at det nesten ikke er verdt å diskutere. Noe slikt kommer det aldri til å bli noe av uansett. Aldri.

Det samme sa man nok for helt i starten også når dette med "morstrygd" og "barnetrygd" dukket opp. Man måtte igjennom flere forsøk og forslag før man fant noe som gikk igjennom.

Den samme prosessen ligger jo til grunn her også. Om du er motstander av det, så kan du heller komme med et forslag som du ville "tolerert" mer enn det som er blitt foreslått. "Misfornøyde" kvinner har all rett på sin side til å velge sin fremtid, så hvorfor er det galt at "misfornøyde" menn kan ha den samme muligheten?

Med noe slikt som juidisk abort så ville konsekvensene av det også sørge for at:

  • Kondomer ville blitt brukt i mye større grad.
  • Barn som fødes ville hatt mye større sjanse for å ha vært planlagt.
  • Antallet barn som ble til ville også hatt større sjanse for å vokse opp i godt etablerte par.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digital postkassen med lesebekreftelse. Dette er enkelt.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

X kan enkelt hevde at y har lest e-posten hans selv, at noen andre har lest eposten osv. Det er en grunn til at vi ikke sender viktige papirer over mail enda. Det oppfattes fortsatt ikke som sikkert nok. (dessverre, med tanke på alt papir som blir sendt i posten i løpet av et år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det er loggført en plass er da ikek det samme som at mannen har fått beskjed om det? Hvem skal sørge for at barnefaren blir informert? Rekomandert post og utstrakt bruk av notarius publicus?

Se rundt deg. Hele verdenen blir mer og mer digitalisert. Så hvorfor kunne ikke dette også ha fungert på den samme måten? Så fort jenta får loggført at hun er gravid, samt skriver opp navnet til barnefaren, så ville han fått beskjed gjennom SMS, epost, telefon etc. Normalt sett så regner jeg med at jenta selv hadde sagt ifra, men om hun føler at det kan være et problem her grunnet juridisk abort pga hun ikke kjenner mannen hun hadde sex med, så kan hun med dette sikre seg juridisk ved å ha fått dette loggført, samt varslet.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen av dem kan løpe fra forpliktelsene som et barn innebærer.

Angrepille, abort, adopsjon.

Jo, kvinner kan i høyeste grad løpe fra forpliktelsene. Og når de vil beholde barnet så har de også betydelig ansvarsfraskrivelse i at de mottar all verdens støtteordninger for at barn de selv har valgt å beholde, men ikke vil oppfostre med sine egne penger.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

X kan enkelt hevde at y har lest e-posten hans selv, at noen andre har lest eposten osv. Det er en grunn til at vi ikke sender viktige papirer over mail enda. Det oppfattes fortsatt ikke som sikkert nok. (dessverre, med tanke på alt papir som blir sendt i posten i løpet av et år).

Nei, man bruker bank ID eller eget valgt passord og fødselsnummer for å logge inn i digitalpostkassen sin.

https://www.digipost.no/

Anonymous poster hash: a1a5f...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bruker bank ID eller eget valgt passord og fødselsnummer for å logge inn i digitalpostkassen sin.

https://www.digipost.no/

Anonymous poster hash: a1a5f...609

Da er det sikrere enn vanlig e-post. Men får avsenderen bekreftelse på at brevet er lest? Og kan det spores at det faktisk er lest, om det for eksempel slettes?

Hvis så er tilfelle, kan jo det i hvert fall være en måte å varsle på. Men det forutsetter samtidig at X faktisk går inn i postkassa og leser det. Gjør han ikke det: bare lar være å gå inn, så vil han heller ikke se brevet og heller ikke få beskjed. Da kan Y sende aldri så mange brev, uten at det hjelper det grann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikrere enn vanlig e-post. Men får avsenderen bekreftelse på at brevet er lest? Og kan det spores at det faktisk er lest, om det for eksempel slettes?

Hvis så er tilfelle, kan jo det i hvert fall være en måte å varsle på. Men det forutsetter samtidig at X faktisk går inn i postkassa og leser det. Gjør han ikke det: bare lar være å gå inn, så vil han heller ikke se brevet og heller ikke få beskjed. Da kan Y sende aldri så mange brev, uten at det hjelper det grann..

Det var akkurat det jeg tenkte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme sa man nok for helt i starten også når dette med "morstrygd" og "barnetrygd" dukket opp. Man måtte igjennom flere forsøk og forslag før man fant noe som gikk igjennom.

Den samme prosessen ligger jo til grunn her også. Om du er motstander av det, så kan du heller komme med et forslag som du ville "tolerert" mer enn det som er blitt foreslått. "Misfornøyde" kvinner har all rett på sin side til å velge sin fremtid, så hvorfor er det galt at "misfornøyde" menn kan ha den samme muligheten?

Med noe slikt som juidisk abort så ville konsekvensene av det også sørge for at:

  • Kondomer ville blitt brukt i mye større grad.
  • Barn som fødes ville hatt mye større sjanse for å ha vært planlagt.
  • Antallet barn som ble til ville også hatt større sjanse for å vokse opp i godt etablerte par.

Det har ikkenoe å si hva som ble sagt eller ikke sagt når mors og barnetrygden dukket opp. Dette kommer det aldri til å bli noe av. Det kommer aldri til å bli noe flertall for en slik ordning da jeg ikke tror det ikke er stor nok andel av befolkningen som er dumme nok til å ønske noe slikt.

Løsningen er enkel: Menn får akseptere at det er en risiko for at det blir barn av det når man har sex. Det er akkurat som med risikoen for dødsfall og personskader ved bilkjøring. Hvis man ikke kan akseptere risikoen, ikke kjør bil.

  • Antallet barn som ble til ville også hatt større sjanse for å vokse opp i godt etablerte par.

Hvorfor skulle dette forslage føre til et økt antall barn hos godt etablerte par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det er loggført en plass er da ikek det samme som at mannen har fått beskjed om det? Hvem skal sørge for at barnefaren blir informert? Rekomandert post og utstrakt bruk av notarius publicus?

Jeg vil jo tru at det hadde fungert på samme måte som Altinn f.eks. Har du et eget firma registrert og du har en viktig post som du f.eks skulle ha svart på, så får man beskjed så fort fristen er gått ut og posten ligger der. De registrerer altså om posten er åpnet eller ikke.

Da er det sikrere enn vanlig e-post. Men får avsenderen bekreftelse på at brevet er lest? Og kan det spores at det faktisk er lest, om det for eksempel slettes?

Hvis så er tilfelle, kan jo det i hvert fall være en måte å varsle på. Men det forutsetter samtidig at X faktisk går inn i postkassa og leser det. Gjør han ikke det: bare lar være å gå inn, så vil han heller ikke se brevet og heller ikke få beskjed. Da kan Y sende aldri så mange brev, uten at det hjelper det grann..

Ja, man kan da fint sende notis på om en post er åpnet eller ikke. Selv facebook forteller deg jo om meldingen du har sendt er blitt åpnet.

Som jeg skrev over, så kan man sette opp et varselssystem rundt det. Varsle hver 2 dag f.eks om en mann ikke åpner posten som er der. Litt på samme måte som man får beskjed fra banken sin, eller altinn.no.

Om han isåfall fremdeles har ignorert det, så blir det hans problem. Han må isåfall kjempe med dette i retten, og mest sannsynligvis tape der, og havner i samme situasjon som han ville gjort "før i tiden".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig til dere i denne tråden som hetser FEMINISME: Les dere opp. Det blir patetisk å lese om at "feminister mener ditt og datt" Teite feminister" osv. Det er IKKE hva feminisme er. Feminisme går ganske så greit ut på likestilling mellom kjønnene, at begge kjønn er like mye verdt. At det finnes ulike retninger innenfor feminismen er en annen sak.

Det var feministiske grupper som gikk inn med motstand mot og fikk slått ned forslag om 50/50 deling av barnefordeling som utgangspunkt. Så ta deg en bolle.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og leseplikt?

Selvsagt. Det er jo på samme linje som alle offentlige papirer, eller regninger for den saks skyld.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tru at det hadde fungert på samme måte som Altinn f.eks. Har du et eget firma registrert og du har en viktig post som du f.eks skulle ha svart på, så får man beskjed så fort fristen er gått ut og posten ligger der. De registrerer altså om posten er åpnet eller ikke.

Mener du at det skulle foregått gjennom altinn eller mener du det skal opprettes et liknende system som alle menn må registrere seg på og følge med på når de har hatt sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er hans barn, og fordi man ikke kan kreve av en kvinne at hun skal ta abort med henvisning til hans finansielle bekvemmelighet.

INGEN har skrevet noe om å tvinge kvinner til abort her for 1000 gang! slutt med denne stråmannen nå!

Fordi alle handlinger har konsekvenser, og en av de mest velkjente konsekvensene av å ha sex, er at det kan bli barn av det, selv om man bruker et prevensjonsmiddel.

Så forby abort for kvinner altså?

Fordi det er en handling man er to om, og det er ikke annet enn rett og rimelig at man deler ansvar for resultatet.

Så forby abort for kvinner altså?

Anonymous poster hash: a1a5f...609

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har ikkenoe å si hva som ble sagt eller ikke sagt når mors og barnetrygden dukket opp. Dette kommer det aldri til å bli noe av. Det kommer aldri til å bli noe flertall for en slik ordning da jeg ikke tror det ikke er stor nok andel av befolkningen som er dumme nok til å ønske noe slikt.

Du mener slik som igår når regjeringen solgte Norsk oppdrettslaks til Mitsubishi og Japan?

Eller hva med det at OS har gått fra 10 år til nå muligens 1 år? Alle kvinner var vell imot forslaget når man tok OS fra 10 år til 3 år også?

Løsningen er enkel: Menn får akseptere at det er en risiko for at det blir barn av det når man har sex. Det er akkurat som med risikoen for dødsfall og personskader ved bilkjøring. Hvis man ikke kan akseptere risikoen, ikke kjør bil.

Likestilling handler jo dette om. Det å sammenligne dette med risikoen av å kjøre bil blir for dumt. Der risikerer kvinner like mye som menn. Når det gjelder seksualitet og sex, så har kvinner mye større friheter til å gjøre der som de vill enn det menn gjør idag. Har kvinnen lyst på barn, så ja, ha sex og dropp prevensjon. Har menn ikke lyst på barn, så må dem satse på en prevensjonsmetode som kun fungerer 6 av 100 ganger, og de må i tillegg stole på at partneren ikke skal finne på noe tull.

Altså i realiteten så burde alle menn slutte med sex frem til de har funnet seg en partner de stoler på og ønsker en fremtid med. Kvinner kan knulle hvem de vil, ettersom de selv står med full rett til å velge mye sikkrere prevensjon, kombinasjonen av prevensjoner, samt selve resultatet av sex.

Hvorfor skulle dette forslage føre til et økt antall barn hos godt etablerte par?

Fordi kvinner hadde vært mer redde for å ha ubeskyttet sex med menn de ikke kjenner.

Fordi ingen hadde prøvd å bli gravid med en mann kun som siste sjanse for å beholde ham.

Fordi ingen hadde jugd på seg det å bruke prevensjon ettersom det ikke er fordelaktig å gjøre det lengre.

Altså mange av trådene man ser her inne ukentlig hadde forsvunnet. Ikke flere "hvem er faren, jeg hadde sex med 3 stykker mellom X og Y og jeg er gravid. Jeg sier ifra til han ene og satser på han siden han er den eneste jeg ønsker å ha som far til barnet mitt..." osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tru at det hadde fungert på samme måte som Altinn f.eks. Har du et eget firma registrert og du har en viktig post som du f.eks skulle ha svart på, så får man beskjed så fort fristen er gått ut og posten ligger der. De registrerer altså om posten er åpnet eller ikke.

Ja, man kan da fint sende notis på om en post er åpnet eller ikke. Selv facebook forteller deg jo om meldingen du har sendt er blitt åpnet.

Som jeg skrev over, så kan man sette opp et varselssystem rundt det. Varsle hver 2 dag f.eks om en mann ikke åpner posten som er der. Litt på samme måte som man får beskjed fra banken sin, eller altinn.no.

Om han isåfall fremdeles har ignorert det, så blir det hans problem. Han må isåfall kjempe med dette i retten, og mest sannsynligvis tape der, og havner i samme situasjon som han ville gjort "før i tiden".

Vi kan ikke tvinge folk til å lese brev, enten det er elektronisk eller ved vanlig post. At facebook melding er sett, tror jeg ikke kan stå seg. Det må i så fall være gjennom elektronisk post som blir tatt opp her.

Forutsetter vi at vi bruker sånn digitalpostkasse, må det bli som du skriver at hvis det ikke leses er det hans ”problem”, og han kan ikke søke om noe juridisk abort.

(ikke at jeg er for at det skal gå an å søke om juridisk abort på generelt grunnlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel: Menn får akseptere at det er en risiko for at det blir barn av det når man har sex. Det er akkurat som med risikoen for dødsfall og personskader ved bilkjøring. Hvis man ikke kan akseptere risikoen, ikke kjør bil.

Og kvinner får akseptere at det er en risiko for at det blir barn av det når man har sex. Det er akkurat som med risikoen for dødsfall og personskader ved bilkjøring. Hvis man ikke kan akseptere risikoen, ikke kjør bil.

Så forby abort. For det er ingen behov for det.

Anonymous poster hash: a1a5f...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det skulle foregått gjennom altinn eller mener du det skal opprettes et liknende system som alle menn må registrere seg på og følge med på når de har hatt sex?

Jeg mener at vi allerede bruker systemer som fungerer på samme måte. Om det ble linket til systemer vi allerede bruker eller et nytt system er likegyldig. Poenget var å bevise at det er mulig.

Man trenger jo ikke "følge med på" en slik side. Får du en regning, så vet du at du har fått den gjennom epost og SMS. Må du sende årsrapport, så får du meldinger her også i hytt og pine gjennom SMS, epost og telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...