Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da antar jeg at du bare har venner og familie som har lik smak som deg. Jeg har flere på gavelisten som har veldig forskjellig smak fra meg, og skulle jeg ha kjøpt noe til dem ut ifra min egen smak så hadde det blitt veldig feil. Ved å tenke "denne synes jeg var fin, så den kjøper jeg til Lise", så tenker jeg på meg selv og ikke på Lise. Tenker jeg "Denne vasen hadde jeg aldri tillatt inn i mitt hjem, men jeg vet at Lise blir glad for å få den", så er det nettopp Lise jeg tenker på og ønsker å gjøre glad. At jeg liker en ting utelukker selvfølgelig ikke at noen andre i omgangskretsen min også liker den, men det betyr heller ikke at de nødvendigvis blir glad for å få den.

Hvis datteren min kjøper en topp til meg, som ikke er helt min stil, tenker jeg at "hun mener denne vil være fin til meg, og ønsker å se meg i den", og er takknemlig for tanken bak.

Jeg kan ikke se noe galt i det.

Mange ganger har jeg opplevd at "ikke helt min stil" har vært veldig vellykket når jeg først har fått det på, og blitt vant til det. Det er noe jeg ikke ville kjøpt til meg selv, men som likevel har blitt veldig bra.

Jeg kjøper sjeldent ting som går på personlig smak til noen andre enn barna mine, men jeg liker å kjøpe bruksting som jeg tror mottaker vil like, og da spesielt ting jeg selv synes er nyttige, og som jeg håper andre vil finne like nyttige.

Gjør de ikke det, så håper jeg likevel at setter pris på tanken bak, noe jeg forstår at de fleste her inne i denne tråden ikke gjør.

Anonymous poster hash: dec43...d05

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlige julegaver, er det ikke tanken som teller? Er det noe dere trenger, så kan dere vel kjøpe det dere trenger? Istedenfor å være sint/trist/sutrete. Poenget med julegaver er jo å forsøke å finne noe en annen person trenger. De fleste folk har ikke fullstendig oversikt over hva de trenger, så gjett hva? Det gjør det mulig for andre å finne gaver til dere! Vel, kanskje du fikk noe du ikke trengte eller behøvde, men hvor lett er det å finne en julegave til noen, spesielt om de som meg, som har det jeg trenger? Hvis jeg trenger noe kjøper jeg det jeg trenger. Hvis du ikke har råd til det gjør du noe feil... Får du to samme julegaver, skjønner jeg tankegangen om at man vil bytte. Men bytting av julegaver har aldri vært så vanlig som det er nå.. Kanskje på tide å bli litt mer takknemlig for det man har og får, spesielt nå når kronen svekker seg, oljeprisen faller. Nordmenn må muligens begynne å belage seg på å redusere sitt forbruk, og det har de nok godt av...

Flere og flere mennesker i dette landet er så dumme at de tar opp lån for å kjøpe julegaver... Har ikke denne pengeleken gått litt vel langt? Hvor bortskjemt skal nordmenn egentlig bli? Man hører ofte om folk som betaler ned lån på julegaver som ble kjøpt i fjor..

Anonymous poster hash: 5acc2...6d7

Hvorfor skal man alltid bare bli avfeid med at "det er tanken som teller", hvis ikke er man både det ene og det andre. For vår del er det leit at andre "kaster" bort pengene sine på en gave til oss som vi overhodet ikke ønsker oss eller har bruk for, eller i det hele tatt faller under vår smak. Vi er en familie på tre som bor i en veldig liten leilighet uten noe bodplass og veldig lite lagringsplass. Når vi da ender opp med totalt unødvendige gaver blir det litt problematisk. Alternativet er jo enten at det blir støvet vekk og aldri tatt i bruk, eller at man rett og slett må kvitte seg med det hvis man ikke har lagringsplass til ting vi ikke bruker. Da hadde jeg mye heller satt pris på et enkelt kort. Skjønner ikke problemet med at man kan få lov til å si hvilke ting man ønsker seg, så man faktisk får noe man har bruk for. Er ikke snakk om at det skal koste mye penger.

Anonymous poster hash: 0a4d9...a3a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det et sånn at det ikke er lov til å selge nikkel generelt...

Men øredobbene ble nok kastet for et år siden, vil jeg tro:)

Anonymous poster hash: 2ea01...589

haha... må lære meg til å se på datoene for når innleggene er skrevet. Går fem på så ofte!

Skrevet

En gang fikk jeg slikt "pledd" i glatt og kaldt "puse"-stoff (nesten som fleece bare ikke varmt, bare ubehagelug glatt og kjølig). Der var liksom to lag som var sydd sammen i kantene, og var veldig lite (150x50 tror jeg). Stygt som juling og ikke noe jeg vil ha i stua. Har fått mye rart fra den kanten før.

Om man først skal gi noe billig, så holder det vel med stearinlys og servietter? Eller en ok flaske vin? Eller noen litt freshe matoljer eller litt dyrt syltetøy eller noe løsvekt-te eller noe?

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Note to self: før julegavetid neste år skal jeg ha tatt et kurs i telepati slik at jeg ikke behøver gjette hva folk ønsker seg, evt oppsøke klarsynt/synsk person for kan fortelle meg det.

Jeg kjenner ikke alle jeg kjøper julegaver til så godt at jeg vet hva de trenger, hvilket syn de har på diverse, hvilke pyntegjenstander de liker, hva de foretrekker å spise/drikke osv.

Derfor blir det litt ut i fra hva jeg selv synes er fint og greit å få.

Noen nøytrale håndklær, kroppspleieprodukter (ikke såper og kremer), kjøkkenutstyr osv, ting jeg tror de fleste vil like å få, men jeg ser jo at dette ikke er bra nok.

Det skal være personlig, gjennomtenkt, etter mottakers smak, og det er ikke tanken som teller, det som er viktig er at de får det riktige tingene.

Selv får jeg alltid sjokolade (som jeg ikke kan spise), pyntegjenstander som ikke passer inn, vin som jeg ikke drikker, og jeg er glad for hver en ting!

Jeg får ikke heldigvis ikke så mange gaver at feil gaver er et tema, eller blir et problem.

Sjokoladen klarer jeg å gi bort, og den pyntegjenstanden klarer jeg også å finne en plass til et eller annet sted.

Endret av Sprettballen
  • Liker 2
Skrevet

Dårlige julegaver, er det ikke tanken som teller? Er det noe dere trenger, så kan dere vel kjøpe det dere trenger? Istedenfor å være sint/trist/sutrete. Poenget med julegaver er jo å forsøke å finne noe en annen person trenger. De fleste folk har ikke fullstendig oversikt over hva de trenger, så gjett hva? Det gjør det mulig for andre å finne gaver til dere! Vel, kanskje du fikk noe du ikke trengte eller behøvde, men hvor lett er det å finne en julegave til noen, spesielt om de som meg, som har det jeg trenger? Hvis jeg trenger noe kjøper jeg det jeg trenger. Hvis du ikke har råd til det gjør du noe feil... Får du to samme julegaver, skjønner jeg tankegangen om at man vil bytte. Men bytting av julegaver har aldri vært så vanlig som det er nå.. Kanskje på tide å bli litt mer takknemlig for det man har og får, spesielt nå når kronen svekker seg, oljeprisen faller. Nordmenn må muligens begynne å belage seg på å redusere sitt forbruk, og det har de nok godt av...

Flere og flere mennesker i dette landet er så dumme at de tar opp lån for å kjøpe julegaver... Har ikke denne pengeleken gått litt vel langt? Hvor bortskjemt skal nordmenn egentlig bli? Man hører ofte om folk som betaler ned lån på julegaver som ble kjøpt i fjor..

tror du bare har lest overskriften.. les hele tråden

Anonymous poster hash: dbdc0...785

• Liker 3
Skrevet

Svigers har vært på julemarked å handlet julegave til meg. Skikkelig husflis håndarbeid. Glitter og tov..

Ikke meg i det hele tatt. Ble faktisk lei meg når jeg åpnet gaven for de viser hvor lite de egentlig kjenner meg. Fikk inntrykk av at jeg ikke er likt og at det bare er kjøpt i en fei.

• Liker 2
Skrevet

Hvis datteren min kjøper en topp til meg, som ikke er helt min stil, tenker jeg at "hun mener denne vil være fin til meg, og ønsker å se meg i den", og er takknemlig for tanken bak.

Jeg kan ikke se noe galt i det.

Mange ganger har jeg opplevd at "ikke helt min stil" har vært veldig vellykket når jeg først har fått det på, og blitt vant til det. Det er noe jeg ikke ville kjøpt til meg selv, men som likevel har blitt veldig bra.

Jeg kjøper sjeldent ting som går på personlig smak til noen andre enn barna mine, men jeg liker å kjøpe bruksting som jeg tror mottaker vil like, og da spesielt ting jeg selv synes er nyttige, og som jeg håper andre vil finne like nyttige.

Gjør de ikke det, så håper jeg likevel at setter pris på tanken bak, noe jeg forstår at de fleste her inne i denne tråden ikke gjør.

Anonymous poster hash: dec43...d05

synes du heller kan la være å svare enn å mene at folk her er utakknemlige, du prøver å sette deg selv på en pidestall, men setter deg selv i et dårlig lys..

• Liker 6
Skrevet

Passe kanskje ikke inn som dårlig gave, men en litt dårlig opplevelse av dette med gaver.. vi var tre kollegaer som jobbet sammen, skulle åpne pakkene sammen. Vi skulle ikke gi mye. Jeg kjøpte likt til begge, og det gjorde den ene av de andre og.. den tredje gav masse til hun andre og bare en brøkdel av de tingene til meg.. Ble veldig fornøyd med det jeg fikk og tilsvarte prisen vi avtalte, og for det er ting man ikke kan få for mye av, bare litt leit å føle at jeg ble mindre satt pris på enn hun andre, og så hun og reagerte med å bli litt flau over å ha fått mer og over den avtalte pris, hun ville nesten gjemme det hun hadde fått. Forholdet som kollegaer tok ikke skade av det i ettertid da :biggrin:

• Liker 1
Skrevet

Fikk et gjennomsiktig dolokk med flytende fisk i, jeg. Passer nok glatt inn i min gjennomgående shabby chic leilighet :)

...altså, et DOLOKK?

• Liker 11
Skrevet

Fikk et gjennomsiktig dolokk med flytende fisk i, jeg. Passer nok glatt inn i min gjennomgående shabby chic leilighet :)

...altså, et DOLOKK?

Morogave? Jeg hadde ledd og synes det var kult, da.

Skrevet

Morogave? Jeg hadde ledd og synes det var kult, da.

Nope, dønn seriøst dessverre :( fikk tilogmed tilbud om hjelp til å sette det på...

Selv fikk h*n noe jeg VET vedkommende trengte og gjerne ville ha, men ikke tok seg råd til å kjøpe selv. Fikk ikke så mye som et takk engang :)

Skrevet

Jeg fikk bilstereo av mine foreldre. En skikkelig fancy sak. Synd jeg ikke har bil(eller lappen)!

• Liker 14
Skrevet

Jeg er skikkelig palmeoljemotstander.

Fikk toalettmappe "Palmolive", med "Palmolive" dusjsåpe og deo. :dry:

Vedkommende kjenner meg ikke godt, så h*n er unnskyldt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får gave fra h*n i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 9c583...aa4
  • Liker 1
Skrevet

...altså, et DOLOKK?

jeg hadde virkelig driti i den gaven :skratte::skratte:

• Liker 1
Skrevet

Min datter har to år på rad nå fått dårlige gaver av sin tante.

I fjor fikk hun et doktorsett som hun ble veldig glad for, men som var i billigplast og knakk før julekvelden var omme. I tillegg fikk hun en pysj - som var i god kvalitet og holdt lenge.

I år fikk hun en lekestøvsuger som hun ble veldig glad for, men igjen billigplast som knakk neste morgen. I tillegg til en slushmaker som man bare putter i fryseren.

Ungen trenger ikke to gaver. Det holder i massevis om hun får én gave - som ikke går i stykker før hun rekker å få brukt den! Det er vondt når skuffelsen over at leketøyet blir ødelagt overskygger gleden :(

Anonymous poster hash: ce51b...a2e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Haha, en vanvittig støgg ponsjo som en kvinnelig slektning må ha røska med seg i full fart når hun var i Dk for et par uker siden, når hun venta på båten hjem...! Ikke nok med det, når jeg pakket ut denne...kledebonet, presterte hun og partneren å påstå at dette, dette var helt meg, akkurat sånn som jeg liker...etter alledisse årene! Helbom de luxe på type plagg, mønster, fargene og fasong(telt) og kunststoff. Velvel. Hvem bryr seg. Coming to a bruktsjappe asap. Nei det var så bom at at jeg faktisk må le av det i etterkant :)

Endret av Raptuza
Skrevet

Fikk også noen skikkelige gjerriggaver som knapt kan ha gitt giveren noe glede engang, annet enn sparelykke til seg selv. Den ene sa barnet mitt at, når hun hadde pakket ut, at mamma, denne her kan du få av meg! Hahaha...Etter 3 sekunder.

Den andre gjerriggaven gikk i to i dag..samt at den var skeiv når vi fikk den.

Siste gjerriggavene fra Sparkjøp kommer til å sirkuleres videre, da vi hverken bruker, trenger eller liker spesielt godt knall røde juleting i tekstil. Med pyntebord. Og dårlig kvalitet.

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Vel, både min mor og min søster har en helt annen klessmak enn det jeg har, så det sier seg selv at det er totalt katastrofe når de skal kjøpe klær til meg.

Så jeg fikk en genser av min søster som er kjempestor (hun sier den skal være sånn) og den er helt firkanta, så jeg ser ut som en liten gnom i den. Siden jeg har små pupper i tillegg så stikker disse ut på en skikkelig teit måte.

Fikk også en skikkelig bestemor-cardigan av min mor. Men må vel bruke begge deler når jeg besøker dem sånn at jeg ikke sårer dem

Har ogsá opplevd noe lignende sjólv. Husker fortsatt ganger der moren min har kjópt klaer til meg som ikke er min stil i det hele tatt. Noen av disse klaerne virket mer som om noe en 10 áring kunne gátt i. Uannsett hvor mye jeg forklarte mora mi hva slags stil jeg liker sá klarte ho bare ikke á skjónne det. Ho fortsatte á kjópe hva ho tenkte kunne vaert fint for meg, og det irriterte meg at de ikke en gang spurte meg hva jeg ónsket meg eller hva jeg trengte. Ellers kunne det ogsá ha vaert lurt á spórre meg hva jeg liker, istedenfor á próve á gjette seg fram eller á tenke pá hva jeg likte da jeg var barn.

Heldigvis ná for tiden fár vi mer penger som gave, noe som er mye mer praktiskt.

Skrevet

"Tullete" gaver taler til en viss grad om at man ikke respekterer eller bryr seg om den som skal få. Det handler om respekt. Å gjøre vedkommende glad! Ikke seg selv. Å gi gaver er en symbolhandling som handler om at man verdsetter og vil glede noen. Får man ræl kommuniseres det symvolsk at man ikke er verd noe mer enn nettopp det. Nå vil sikkert noen protestere om dårlig råd/ mange å gi til / ikke negativt ment, osv. Men spørsmålet er om giver ville likt å få ræl selv? Viser man anerkjennelse/respekt/ønske om å glede vedkommende med dette? Er enig i at hvis man har en feil innstilling så er det bedre å la vær enn å evtuelt såre og gjøre folk lei seg og ille til mote.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...