Gå til innhold

Selge blod?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk Ann Christin :)

Anonymous poster hash: a1265...488
Skrevet

Man får betalt i form av ymse gaver.

• Liker 1
Skrevet

Det burde være nok å vite at du kan redde et liv ved å gjøre det? Hvorfor skal man få betalt for å gjøre en god gjerning?

Hvorfor skal man ikke det? Om du ligger ann til å dø og trenger blod for å overleve - bryr du deg egentlig om hensiktene til de som leverer blodet?

Er en lærer som jobber gratis bedre enn en som får lønn? Hva med sykepleieren og legen som opererer, disse hadde jo ikke gjort jobben ute lønn de heller?

Hvorfor denne ideen om at alt blir plutselig mye værre og fælt om man får noe tilbake for det?

Det er selvsagt flott om noen gjør noe uten nødvendigvis å forvente noe tilbake - men selve jobben som blir gjort er jo ikke noe mindre verdt av den grunn. Et hus bygd på dugnad er ikke verdt mer enn ett som er satt opp av håndverkere som er lønnet.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man ikke det? Om du ligger ann til å dø og trenger blod for å overleve - bryr du deg egentlig om hensiktene til de som leverer blodet?

Er en lærer som jobber gratis bedre enn en som får lønn? Hva med sykepleieren og legen som opererer, disse hadde jo ikke gjort jobben ute lønn de heller?

Hvorfor denne ideen om at alt blir plutselig mye værre og fælt om man får noe tilbake for det?

Det er selvsagt flott om noen gjør noe uten nødvendigvis å forvente noe tilbake - men selve jobben som blir gjort er jo ikke noe mindre verdt av den grunn. Et hus bygd på dugnad er ikke verdt mer enn ett som er satt opp av håndverkere som er lønnet.

Det handler rett og slett om at det er vanskeligere å kvalitetssikre blodet når man har betalte donorer. WHO anbefaler at man ikke betaler.

Transfusjonsrelaterte infeksjoner er gått drastisk ned i områder man ikke betaler. Dette handler ikke hverken om moral eller penger, men om å sikre at blodet er trygt.

Altså er diskusjonen om betaling, og sammenligning med yrkesgrupper i helsevesenet, fullstendig irrelevant.

Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mer tiltro til WHO enn bittre KG'ere.

Anonymous poster hash: a1265...488
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det handler rett og slett om at det er vanskeligere å kvalitetssikre blodet når man har betalte donorer. WHO anbefaler at man ikke betaler.

Transfusjonsrelaterte infeksjoner er gått drastisk ned i områder man ikke betaler. Dette handler ikke hverken om moral eller penger, men om å sikre at blodet er trygt.

Altså er diskusjonen om betaling, og sammenligning med yrkesgrupper i helsevesenet, fullstendig irrelevant.

Jeg antar at du her sammenligner epler og pærer. Du kan ikke sammenligne korrupte fattige uland med Norge eksempelvis.

De resultatene du viser til vil jeg derfor påstå er uvesentelige. Det sier seg selv at i korrupte fattige land vil folk lyve og svindle samt at kontrollen er elendig.

Og nei, bare fordi du sier at noe er irrelevant betyr ikke at det er det. Kom med kilder og litt mer innhold er du snill. Og litt bedre kilder enn WHO.

Endret av Guybrush
Skrevet

Røde Kors er ikke i nærheten av å ha trening til å håndtere situasjoner på samme måte som ambulansepersonell. Ikke engang Røde Kors sine egne ambulansefolk.

Hvor er disse frivillige brannmenn?

Frivillige brannmenn er de som slukker branner før brannvesenet kommer og gjør det, eller de som bistår brannvesenet

Anonymous poster hash: b197e...927

• Liker 1
Skrevet

Frivillige brannmenn er de som slukker branner før brannvesenet kommer og gjør det, eller de som bistår brannvesenet

Anonymous poster hash: b197e...927

Nå er kanskje dette endret, men tidligere var "frivillige brannmenn" personell som ikke var ansatt på fulltid men like fullt ble lønnet når de ble innkalt. Jeg vet av en kar som til daglig var mekaniker men hadde opplæring og fungerte som frivillig brannmann. Han kunne bli kalt opp når som helst sammen med andre og måtte da møte opp så raskt som mulig. Men de benyttet samme utstyret som de fast ansatte brannmenn.

Dette da kommunen ikke hadde råd til å ha så mange fast ansatte brannmenn som man kunne ha behov for i perioder.

Men igjen, disse var lønnet.

Skrevet

Jeg antar at du her sammenligner epler og pærer. Du kan ikke sammenligne korrupte fattige uland med Norge eksempelvis.

De resultatene du viser til vil jeg derfor påstå er uvesentelige. Det sier seg selv at i korrupte fattige land vil folk lyve og svindle samt at kontrollen er elendig.

Og nei, bare fordi du sier at noe er irrelevant betyr ikke at det er det. Kom med kilder og litt mer innhold er du snill. Og litt bedre kilder enn WHO.

Les på forrige side.

Ellers er sitatet fra Robbins interessant, siden det avspeiler at infeksjonsraten i USA sank drastisk etter at man sluttet å betale blodgivere. USA er ikke et uland.

Det er mulig at dette ikke passer med dine liberalistiske tanker, men det er et samlet globalt fagmiljø som anbefaler det etter de erfaringer som er gjort. Hva du tror, er uvesentlig.

• Liker 3
Skrevet

Takk og pris at blod er gratis! Og som Ann Christin skriver; man får faktisk betalt for å være blodgiver, - form av ulike gaver man kan velge mellom når man har gitt blod!

Hvis du selv, eller noen du kjenner, må få overført blod en gang i framtida, - er det ikke da godt å vite at det er mulig å få det fra en som frivillig gir det til deg?

• Liker 1
Skrevet

Les på forrige side.

Ellers er sitatet fra Robbins interessant, siden det avspeiler at infeksjonsraten i USA sank drastisk etter at man sluttet å betale blodgivere. USA er ikke et uland.

Det er mulig at dette ikke passer med dine liberalistiske tanker, men det er et samlet globalt fagmiljø som anbefaler det etter de erfaringer som er gjort. Hva du tror, er uvesentlig.

Greit det, men da får land som ikke betaler slite med blodmangel på sykehusene sine.

Anonymous poster hash: 205de...54d

• Liker 2
Skrevet

Takk og pris at blod er gratis! Og som Ann Christin skriver; man får faktisk betalt for å være blodgiver, - form av ulike gaver man kan velge mellom når man har gitt blod!

Hvis du selv, eller noen du kjenner, må få overført blod en gang i framtida, - er det ikke da godt å vite at det er mulig å få det fra en som frivillig gir det til deg?

Jeg driter i om den jeg får blod fra har gjort det gratis eller for betaling.

• Liker 2
Skrevet

Les på forrige side.

Det er alltid like gøy når altruister bruker ord og utykk som "samlet globalt fagmiljø"

Jeg antar at du da trekker tilbake utsagnene dine om jeg kan fremmlegge uttalelser og tilsvar til overnevnte påstander fra ledende forskere og medisinere?

Det jeg kan finne om temaet i USA er dårlige rutiner for kontroll av blod (hvis problemet er at blodet ikke kontrolleres og alt baserer seg på at blodgiveren ikke er syk uten å vite det, da er det noe alvorlig som bør tas tak i uansett - istedet for å late som ingenting) i tillegg til at betalingen var dårlig og i all hovedsak tiltrakk seg fattige mennesker som ulovlige immigranter med falsk id blant annet. Dårlig kontroll på tvers av delstatene er også et problem.

Dette problemet har også vært gjeldende innen organdonasjon hvor det ble fremvist korrupsjon innen helsemyndighetene hvor kroppsdeler fra døde mennesker hadde blitt donert, eller hvor kroppsdeler fra syke mennesker hadde blitt omsatt som friske.

Dette er da snakk om kriminalitet. Et helt annet tema.

Skrevet

Men det hadde vært mye bedre om denne personen fikk blod og slapp å vente, fordi det er mangel på blod i blodbankene.

Tror du virkelig du hadde brydd deg om noen som står deg nær trengte blod?

Skrevet

Greit det, men da får land som ikke betaler slite med blodmangel på sykehusene sine. Anonymous poster hash: 205de...54d

Det er ikke automatisk noen sammenheng mellom frivillige donasjoner og mangel på blod.

Skrevet

Det er ikke automatisk noen sammenheng mellom frivillige donasjoner og mangel på blod.

Men fortsatt er det jo det, flere er villig til å donere om man faktisk får noe man har bruk for for det.

En kaffekopp er ikke akkurat det jeg anser som betaling.

Skrevet

Men det hadde vært mye bedre om denne personen fikk blod og slapp å vente, fordi det er mangel på blod i blodbankene.

Tror du virkelig du hadde brydd deg om noen som står deg nær trengte blod?

Det er jo ikke blodkø? Man vil jo alltid ha en blodreserve i tilfelle masseulykker. Mye av blodet er vel også ferskvare som går ut på dato uten å ha blitt brukt.

Noen blodtyper er også vanskelig å få tak i fordi det er få som kan donere (ikke bare ikke vil).

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid like gøy når altruister bruker ord og utykk som "samlet globalt fagmiljø"

Jeg antar at du da trekker tilbake utsagnene dine om jeg kan fremmlegge uttalelser og tilsvar til overnevnte påstander fra ledende forskere og medisinere?

Det jeg kan finne om temaet i USA er dårlige rutiner for kontroll av blod (hvis problemet er at blodet ikke kontrolleres og alt baserer seg på at blodgiveren ikke er syk uten å vite det, da er det noe alvorlig som bør tas tak i uansett - istedet for å late som ingenting) i tillegg til at betalingen var dårlig og i all hovedsak tiltrakk seg fattige mennesker som ulovlige immigranter med falsk id blant annet. Dårlig kontroll på tvers av delstatene er også et problem.

Dette problemet har også vært gjeldende innen organdonasjon hvor det ble fremvist korrupsjon innen helsemyndighetene hvor kroppsdeler fra døde mennesker hadde blitt donert, eller hvor kroppsdeler fra syke mennesker hadde blitt omsatt som friske.

Dette er da snakk om kriminalitet. Et helt annet tema.

Bare kom med kildene dine.

Når du mener at WHO er en dårlig kilde når det kommer til globale helsespørsmål, sier det meg noe om hva du forstår i helsespørsmål.

Screening av donert blod er meget viktig, men det kan ikke fange opp alt, uansett hvor mye man ønsker det. Man er avhengig av at donor er ærlig. Da er det veldig greit at donor ikke har noe å tape på å bli avvist.

Skrevet

Jeg driter i om den jeg får blod fra har gjort det gratis eller for betaling.

Du driter i om blodgiveren har løyet på spørreskjemaet og du risikerer å få malaria?

Anonymous poster hash: c4c54...243

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...