AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #81 Skrevet 24. desember 2013 Hvis du støtter et forbud er du med på å opprettholde blodkøene, og du er dermed medansvarlig for at mennesker dør. Men det driter du kanskje i? Kimiko, forstår du virkelig ikke at dersom blodgivere tjener penger på å donere blod vil kvaliteten på blodet gå ned? Hvis du støtter et slikt system er du dermed medansvarlig for at mennesker som får dårlig blod blir syke og dør. Men det driter du kanskje? Anonymous poster hash: c4c54...243 3
Missy1 Skrevet 24. desember 2013 #82 Skrevet 24. desember 2013 Syns det er så rart at noen som er aktive i denne tråden faktisk ikke har forstått at det å gi blod er FRIVILLIG. Om man ikke ønsker å gi bort blodet sitt så gjør man ikke det, enkelt og greit. Hvorfor sitte og syte over at man ikke kan tjene penger på å gi blod? Det ville vært en så ubetydelig sum uansett ettersom man bare kan tappe 0,5liter hver 3mnd. Og om jeg ikke husker helt feil så kan man velge mellom div gjenstander som en gave fra blodbanken når man har gitt blod, ELLER man kan få 50kr så egentlig så får man "betalt" for å gi blod, det er bare veldig lite. Jeg tror også det ville blitt flere som svarer uærlig på skjemaene hvis man tjente godt på å gi blod. Kvalitet fremfor kvantitet sier nå bare jeg. Har søsken som krever betalt for hver minste lille ting om man spør de om en tjeneste, dere som maser om penger for blod i denne tråden minner meg om dem. Jeg hjelper gladelig folk som trenger det om jeg har mulighet og det eneste jeg håper på å få tilbake er takknemlighet, det gir meg mye. 4
Supraspinatus Skrevet 24. desember 2013 #83 Skrevet 24. desember 2013 Man nektes å bestemme over sitt eget blod om man ikke får lov til å selge det. Det er mye du ikke har lov til. F.eks. å ta selvmord. Årsaken til alle reguleringer er jo fordi det er til felleskapets nytte. Hadde det virkelig vært fornuftig å selge blod og organer så hadde det nok vært tillatt. Anbefaler deg å se over "Blodforskriften" som svarer på ganske mye som kommer opp i tråden. Såvidt jeg ser så står det ingenting om at en ikke kan selge blodet sitt, men det virker som det ikke er lov å kjøpe.
Missy1 Skrevet 24. desember 2013 #84 Skrevet 24. desember 2013 Man nektes å bestemme over sitt eget blod om man ikke får lov til å selge det. Hvis du skal ha betalt for blodet ditt så er det vel rett og rimelig at du betaler de som tapper blodet og behandler det i ettertid for jobben de gjør. Hva syns du om det? Mulig det går opp i opp eller at du går i tap 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #85 Skrevet 24. desember 2013 Man nektes å bestemme over sitt eget blod om man ikke får lov til å selge det. Du kan selge det, men sykehusene har ikke plikt til - og vil ikke - kjøpe det. Men hvorfor skulle du ville selge blodet ditt?Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 1
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #86 Skrevet 24. desember 2013 Kimiko, forstår du virkelig ikke at dersom blodgivere tjener penger på å donere blod vil kvaliteten på blodet gå ned? Anonymous poster hash: c4c54...243 Dummeste jeg har hørt. De som gir gratis vil fortsette å gi. I tillegg vil det strømme til med nye givere, som er villig til å gi mot kompensasjon. Det vil bli flere blodgivere, ikke dårligere blod. 1
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #87 Skrevet 24. desember 2013 Hvorfor sitte og syte over at man ikke kan tjene penger på å gi blod? Det ville vært en så ubetydelig sum uansett ettersom man bare kan tappe 0,5liter hver 3mnd. Det handler ikke om de usle hundrelappene jeg kunne tjent på å selge blodet mitt . Det handler om prinsipper. Jeg eier min egen kropp, og jeg har derfor moralsk rett til å selge blodet mitt dersom jeg ønsker det. Det som virkelig er lavmål er å syte over at det ikke finnes nok blodgivere, samtidig som man er med å opprettholde forbudet mot å tjene penger påå gi blod. Det blir som å gjøre det forbudt å tjene penger på å bake brød, og så komme og syte over at det ikke finnes nok bakere og at folk dør i brødkø. 1
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #88 Skrevet 24. desember 2013 Hvis du skal ha betalt for blodet ditt så er det vel rett og rimelig at du betaler de som tapper blodet og behandler det i ettertid for jobben de gjør. Hva syns du om det? Mulig det går opp i opp eller at du går i tap Økonomi er ikke din sterkeste side, skjønner jeg. Det er jeg som yter en tjeneste ved å tilby blodet mitt. Dermed er det jeg som skal ha betaling. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #89 Skrevet 24. desember 2013 Jeg gir blod så ofte jeg kan, det blir ca 3 ganger i året. Og da tar jeg med et par timer fri fra jobb som jeg må jobbe inn igjen. Altså taper jeg penger på å gi, men det gjøre meg ingen verdens ting - det kan jeg fint jobbe inn igjen, for ved å gi blod kan jeg redde liv. Det er mye bedre betaling enn penger! Anonymous poster hash: d7905...40d 6
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #90 Skrevet 24. desember 2013 (endret) hvorfor skulle du ville selge blodet ditt?Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 Det er ikke poenget. Poenget er at det bør være lovlig. Retten til å ta egne valg inkluderer også retten til å ta valg som for deg er uforståelige. Endret 24. desember 2013 av Kimiko
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #91 Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg gir blod så ofte jeg kan, det blir ca 3 ganger i året. Og da tar jeg med et par timer fri fra jobb som jeg må jobbe inn igjen. Altså taper jeg penger på å gi, men det gjøre meg ingen verdens ting - det kan jeg fint jobbe inn igjen, for ved å gi blod kan jeg redde liv. Det er mye bedre betaling enn penger! Anonymous poster hash: d7905...40d Det er flott at gleden over å hjelpe er betaling nok for deg, men folk er forskjellige og det må vi erkjenne og respektere. Vi kan ønske så mye vi orker at alle kunne gitt blod gratis, men vi kommer ingen vei med ønsketenkning. Faktum er at det vil bli flere blodgivere om det blir økonomisk lønnsomt å gi blod. Faktum er også at du ikke har noen moralsk rett til å nekte andre (friske mennesker) å selge blodet sitt. Endret 24. desember 2013 av Kimiko 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #92 Skrevet 24. desember 2013 Det er ikke poenget. Poenget er at det bør være lovlig. Retten til å ta egne valg inkluderer også retten til å ta valg som for deg et uforståelige. Da innrømmer du selvsagt også dine naboer retten til å bygge høyhus rundt hele tomten din, kloss inntil gjerdet, slik at du mister all sol og utsikt? Det er jo deres eiendom, og de må få gjøre som de vil. Når det gjelder dette med blod, så er det faktisk av hensyn til pasientsikkerhet og smittevern at man ikke betaler. At du ikke forstår dette, er helt irrelevant. Helsevesenet har rett til å gjøre valg som for deg er uforståelige, og særlig når det er for å sikre at blodet som gis ut igjen er trygt og holder høy kvalitet. Det står deg helt fritt å ikke gi blod. Du er ikke utsatt for noe overgrep eller noen innskrenkning av din frihet.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 6
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #93 Skrevet 24. desember 2013 Når det gjelder dette med blod, så er det faktisk av hensyn til pasientsikkerhet og smittevern at man ikke betaler.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 Jeg for min del foretrekker å få blod fra mennesker som har tjent penger framfor å dø i blodkø. De som frykter slikt blod ganske enkelt takke nei dersom de mener at det er i deres "pasientsikkerhet".
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #94 Skrevet 24. desember 2013 Mange arbeidsgivere gir også fri med lønn når man skal gi blod, i tillegg til at man får dekket reise, så man taper ingenting på det. Og så får man med minimalt av innsats den gode følelsen av å hjelpe andre Var det ikke noen tilfeller med smitte fra narkomane som førte til at man sluttet å betale for blod i Norge? Jeg får ikke fri med lønn, så det er noe jeg måtte gjort på fritiden uten å få noe for det. Anonymous poster hash: 205de...54d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #95 Skrevet 24. desember 2013 Jeg for min del foretrekker å få blod fra mennesker som har tjent penger framfor å dø i blodkø. De som frykter slikt blod ganske enkelt takke nei dersom de mener at det er i deres "pasientsikkerhet". Så du vil risikere store, alvorlige og iblant ukurerbare infeksjoner blant uskyldige mennesker for at noen skal tjene noen hundrelapper i året? Det er noe av det mest umodne jeg har hørt på lenge.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 6
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #96 Skrevet 24. desember 2013 Det står deg helt fritt å ikke gi blod. Du er ikke utsatt for noe overgrep eller noen innskrenkning av din frihet.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 Jøder i Iran står også fritt til å IKKE praktisere religionen sin, så da blir de vel ikke utsatt for overgrep da? Kan jeg anbefale et kurs i logisk tenkning? 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #97 Skrevet 24. desember 2013 Du bestemmer allerede over blodet ditt. Du kan dessuten selge det til hvem du vil, men sykehusene vil ikke kjøpe det av deg. Om naboen din vil kjøpe det, er ikke det ulovlig. Du har dessuten ingen råderett over blodet ditt når det først er kommet til blodbanken, betaling eller ikke. Er det rettferdig, da? Du kan jo se Fleksnesepisoden "Blodgiveren" for å få litt perspektiv på dette. Skal du ha betalt av frisøren for håret du legger igjen der, kanskje? Eller vil du ha betalt for det når de fjerner blindtarmen din? Er du virkelig interessert i at kvaliteten på det man får fra blodbanken skal gå drastisk ned?Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 Enda en usaklig kommentar, blindtarmen er brukes ikke til noe, og håret som blir igjen hos frisøren blir heller ikke brukt til noe. Blod derimot har en ganske stor verdi når det er mangel på det. Om den norske stat ikke er villig til å invistere i å betale for det, så viser det at staten ikke er så veldig interessert i å hjelpe befolkningen sin med blodmangelen. Anonymous poster hash: 205de...54d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #98 Skrevet 24. desember 2013 Jøder i Iran står også fritt til å IKKE praktisere religionen sin, så da blir de vel ikke utsatt for overgrep da? Kan jeg anbefale et kurs i logisk tenkning? Dette er ikke sammenlignbart, og det vet du.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #99 Skrevet 24. desember 2013 Så du vil risikere store, alvorlige og iblant ukurerbare infeksjoner blant uskyldige mennesker for at noen skal tjene noen hundrelapper i året? Det er noe av det mest umodne jeg har hørt på lenge.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 Oisann, her var det tett med stråmenn og grunnløse premisser. Jeg har allerede poengtert at det ikke handler om penger men om moral. Du har heller ikke grunnlag for å hevde at blodmangel er å foretrekke framfor blod fra donorer som har fått økonomisk kompensasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #100 Skrevet 24. desember 2013 Enda en usaklig kommentar, blindtarmen er brukes ikke til noe, og håret som blir igjen hos frisøren blir heller ikke brukt til noe.Blod derimot har en ganske stor verdi når det er mangel på det. Om den norske stat ikke er villig til å invistere i å betale for det, så viser det at staten ikke er så veldig interessert i å hjelpe befolkningen sin med blodmangelen. Anonymous poster hash: 205de...54d Med den logikken der burde også alle leger være forpliktet til å utøve resuscitering på alle pasienter, selv om det medfører at de blir liggende og råtne som hjernedøde intensivpasienter. Kan vi minne om at en grunntese hos Hippokrates er at man først og fremst ikke skal gjøre skade? Hvis du ikke skjønner hvorfor jeg blander inn Hippokrates, har du litt lesning å gjøre. Så kan du jo se om dette utsagnet kan ha noen relevans til blod som ikke er kvalitetssikret.Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå