Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #61 Skrevet 24. desember 2013 Igjen paternalisme. Nei, det er ikke paternalisme, nei. Det er å lage juridiske hindringer for at de fattigste og mest desperate skal kunne falle som ofre for uhemmet kapitalisme. 2
Gjest Summers Skrevet 24. desember 2013 #62 Skrevet 24. desember 2013 Nei, det er ikke paternalisme, nei. Det er å lage juridiske hindringer for at de fattigste og mest desperate skal kunne falle som ofre for uhemmet kapitalisme. De får en mulighet til å selge livet sitt for å kjøpe noe som er viktigere for dem(f.eks barna). å bruke lovverket for å hindre dem i å ta det valget selv er paternalisme.
Missy1 Skrevet 24. desember 2013 #63 Skrevet 24. desember 2013 Sånn er det der jeg bor også. Det er en liten ting for meg, men jeg vet at det kan bety mye for den som evt trenger en blodoverføring. Jeg har A-, som er relativt sjeldent i Norge, men som kan gis til i overkant av halve befolkninga, så det er også ganske anvendelig. Og jeg vet at blodbankene er opptatt av å ha tilgang på rhesus negativt blod, siden det kan gis til både Rh+ og Rh- mottagere. Jeg og det tar ikke mye av min tid og ved å bruke den lille tiden hver 3mnd kan jeg redde liv. Det er fantastisk Skulle gjerne ha gjort mer frivillig arbeid, men livssituasjonen min tillater ikke det akkurat nå. Syns det er trist å lese at folk er såpass utakknemlige og egoistiske som mange fremstiller her i tråden. Hvis jeg har hatt noen egoistiske tanker oppi dette med blodgivning så må det være det at når jeg gir blod så kan det også redde livet til mine nærmeste. Om ingen ville gitt blod så er det ikke bare fremmede det kan ramme 2
Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #64 Skrevet 24. desember 2013 Mange arbeidsgivere gir også fri med lønn når man skal gi blod, i tillegg til at man får dekket reise, så man taper ingenting på det. Og så får man med minimalt av innsats den gode følelsen av å hjelpe andre Var det ikke noen tilfeller med smitte fra narkomane som førte til at man sluttet å betale for blod i Norge? Ikke her i landet, tror jeg, men man tok lærdom av erfaringene fra utlandet. Og det er bedre å være for restriktiv når innsatsen er som den er. 1
Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #65 Skrevet 24. desember 2013 Jeg og det tar ikke mye av min tid og ved å bruke den lille tiden hver 3mnd kan jeg redde liv. Det er fantastisk Skulle gjerne ha gjort mer frivillig arbeid, men livssituasjonen min tillater ikke det akkurat nå. Syns det er trist å lese at folk er såpass utakknemlige og egoistiske som mange fremstiller her i tråden. Hvis jeg har hatt noen egoistiske tanker oppi dette med blodgivning så må det være det at når jeg gir blod så kan det også redde livet til mine nærmeste. Om ingen ville gitt blod så er det ikke bare fremmede det kan ramme Artig, det der. De kunne ikke tenke seg å gi blod selv, men vil nok mer enn gjerne ta mot både blodoverføringer og produkter laget av andre menneskers blod. Det er nesten så man skulle kunne ønske seg at blodbanken fungerte som en faktisk bank. Dvs at man ikke kan ta ut noe uten først å sette inn noe. 5
Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #66 Skrevet 24. desember 2013 De får en mulighet til å selge livet sitt for å kjøpe noe som er viktigere for dem(f.eks barna). å bruke lovverket for å hindre dem i å ta det valget selv er paternalisme. Ja, selvsagt. Du har så rett, og jeg har tatt så feil i denne saken. Jeg sjekket ordboksdefinisjonen på paternalisme, og fant at det betyr å begrense noens frihet og autonomi til deres eget beste. Og det er selvsagt det det er snakk om her. Men jeg kan ikke helt se at det er en dårlig ting.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #67 Skrevet 24. desember 2013 Jeg kan ikke engang fatte og begripe at folk vil ha betalt for dette. Jeg håper ikke dere er representative for det norske folk.Anonymous poster hash: a1265...488 Det bør være vinn-vinn! Deb syke pasienten tjener på at legen behandler han. Legen tjener penger på å behandle han. Blodmottakeren tjener på å motta blodet mitt. Hvorfor skal ikke jeg tjene på å la meg tappe? Jeg er sikker på at mange flere ville tatt seg bryet med å gi blod hvis det var økonomisk lønnsomt. De som ikke vil legalisere salg av blod har blod på sine hender.Anonymous poster hash: e626e...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #68 Skrevet 24. desember 2013 Hvorfor skal folk forvente å få penger for hver eneste lille ting de gjør. At man er med på å kanskje redde et liv, er ikke det godt nok? Snakker meg om. Jeg gir blod og kunne ikke tenkt meg å ta betalt for å gjøre det. Jeg gir blod med glede og medmenneskelighet. God Jul.. Anonymous poster hash: 3bc17...484 8
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #69 Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg er veldig enig med de i tråden som mener at man ikke skal tjene på å gi blod. Man er med på å redde liv Legen er også med på å redde liv, men å forlange at han skal jobbe gratis av den grunn er ikke bare urimelig, men fullstendig forkastelig. Det interessante er egentlig ikke at du mener folk BØR gi bort blod gratis, men hvorvidt du mener det bør være LOVLIG å ta betaling for blodet sitt. Hvis du støtter et forbud er du med på å opprettholde blodkøene, og du er dermed medansvarlig for at mennesker dør. Men det driter du kanskje i? Det er vel viktigere for deg å hindre de grusomme profitthungrige menneskene i å tjene penger? Endret 24. desember 2013 av Kimiko 1
Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #70 Skrevet 24. desember 2013 Det bør være vinn-vinn! Deb syke pasienten tjener på at legen behandler han. Legen tjener penger på å behandle han. Blodmottakeren tjener på å motta blodet mitt. Hvorfor skal ikke jeg tjene på å la meg tappe? Jeg er sikker på at mange flere ville tatt seg bryet med å gi blod hvis det var økonomisk lønnsomt. De som ikke vil legalisere salg av blod har blod på sine hender.Anonymous poster hash: e626e...fe2 Når det gjelder blod, så er det nok langt viktigere at det blodet man har, er av god kvalitet, enn at man har mye av det. Og tenker du etter, så er det ganske mange som rett og slett ikke er egna til å gi blod, etter de reglene som blodbankene har satt. Sjekklista for omstendigheter og livsstilsvalg som automatisk diskvalifiserer folk fra å gi blod, er ganske lang. 4
Mann 42 Skrevet 24. desember 2013 #71 Skrevet 24. desember 2013 Legen er også med på å redde liv, men å forlange at han skal jobbe gratis av den grunn er ikke bare urimelig, men fullstendig forkastelig. Det interessante er egentlig ikke at du mener folk BØR gi bort blod gratis, men hvorvidt du mener det bør være LOVLIG å ta betaling for blodet sitt. Hvis du støtter et forbud er du med på å opprettholde blodkøene, og du er dermed medansvarlig for at mennesker dør. Men det driter du kanskje i? Det er vel viktigere for deg å hindre de grusomme profitthungrige menneskene i å tjene penger? Så, du er da antakelig en av dem som mener at du burde få penger for ditt dyrebare blod, og som ikke vil gi før du får kontant betaling? Men på en eller annen måte så får du det til å høres ut som om DET er et etisk mer høyverdig standpunkt å innta enn å gi blod som en solidarisk handling? 2
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #72 Skrevet 24. desember 2013 En dag kan det være du eller noen du er glad i som trenger blod!Anonymous poster hash: 5ef1a...ede Derfor håper jeg det blir tillatt å tjene penger på det, slik at det vil være flest mulig blodgivere den dagen noen jeg er glad i trenger blod.
Noteknekk Skrevet 24. desember 2013 #73 Skrevet 24. desember 2013 Det er jo veldig strengt å gi blod og man må fylle ut et omfattende skjema. På mange av spørsmålene må sykehuset bare stole på at man er ærlig, for de får ikke sjekket opp om alt faktisk stemmer. Hvis man skulle fått betalt for å gi blod, tror jeg prosenten som svarer uærlig på disse skjemaene ville økt betraktelig, og det kan jo ha fatale konsekvenser for de som mottar dette blodet som i utgangspunktet aldri skulle blitt gitt. Jeg skulle gjerne gitt blod selv, selvfølgelig uten å få betalt for det, men får dessverre ikke lov pga en allergi jeg har. 3
Katten Skrevet 24. desember 2013 #74 Skrevet 24. desember 2013 Ærlig talt. Årets mest egoistiske tråd eller? Mange land har store problemer med at fattige folk selger organene sine ulovlig, eller folk drepes og kidnappes for at organene skal stjeles. Føles som et stort hån mot de om vi skulle tatt betalt for det samme. Nå var dette snakk om organer riktignok, men om man skal få betalt for å gi blod ville vel det samme gjelde her? 7
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #75 Skrevet 24. desember 2013 (endret) Så, du er da antakelig en av dem som mener at du burde få penger for ditt dyrebare blod, og som ikke vil gi før du får kontant betaling? For meg handler det ikke om penger, men om moral. Jeg vet ikke om jeg vil ta betaling selv, men jeg vil ikke gi før det blir LOVLIG å ta betaling. Menneskene som nekter meg å bestemme over blodet mitt skal få merke konsekvensene av valget sitt, og skal ikke få noen glede av blodet mitt. Endret 24. desember 2013 av Kimiko 1
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #76 Skrevet 24. desember 2013 (endret) Mange land har store problemer med at folk drepes og kidnappes for at organene skal stjeles. At noen blir frastjålet X er ikke et argument mot frivillig omsetning av X. Det kan lønne seg å tenke før man skriver, så unngår man å legge argumentene sine på barnehagenivå. Endret 24. desember 2013 av Kimiko
Katten Skrevet 24. desember 2013 #77 Skrevet 24. desember 2013 At noen blir frastjålet X er ikke et argument mot frivillig omsetning av X. Det kan lønne seg å tenke før man skriver, så unngår man å legge argumentene sine på barnehagenivå. Hva som er et argument eller ikke bestemmes vel ikke av deg? At du mener det er et dårlig argument er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2013 #78 Skrevet 24. desember 2013 For meg handler det ikke om penger, men om moral. Jeg vet ikke om jeg vil ta betaling selv, men jeg vil ikke gi før det blir LOVLIG å ta betaling. Menneskene som nekter meg å bestemme over blodet mitt skal få merke konsekvensene av valget sitt, og skal ikke få noen glede av blodet mitt. Du bestemmer allerede over blodet ditt. Du kan dessuten selge det til hvem du vil, men sykehusene vil ikke kjøpe det av deg. Om naboen din vil kjøpe det, er ikke det ulovlig. Du har dessuten ingen råderett over blodet ditt når det først er kommet til blodbanken, betaling eller ikke. Er det rettferdig, da? Du kan jo se Fleksnesepisoden "Blodgiveren" for å få litt perspektiv på dette. Skal du ha betalt av frisøren for håret du legger igjen der, kanskje? Eller vil du ha betalt for det når de fjerner blindtarmen din? Er du virkelig interessert i at kvaliteten på det man får fra blodbanken skal gå drastisk ned?Anonymous poster hash: 4f1b9...9c4 4
Supraspinatus Skrevet 24. desember 2013 #79 Skrevet 24. desember 2013 Menneskene som nekter meg å bestemme over blodet mitt skal få merke konsekvensene av valget sitt, og skal ikke få noen glede av blodet mitt. Det er jo ingen som nekter deg det. Du må ikke gi blod. Hvis du heller vil være så egoistisk så kan jo du bare la være (som du sier du vil). Du har faktisk noe råderett over blodet du gir også. Du må krysse av for om de har lov å gi blodet (plasma) ditt videre til produksjon av legemidler. 1
Kimiko Skrevet 24. desember 2013 #80 Skrevet 24. desember 2013 Det er jo ingen som nekter deg det. Man nektes å bestemme over sitt eget blod om man ikke får lov til å selge det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå