AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #81 Skrevet 18. november 2013 Da ble det en trygg remis i dag, og Anand må dermed hente inn to poeng på fem partier, hvorav han spiller med sort i tre av dem. Dette er ikke avgjort, men jeg gir Carlsen godt over 90 % sannsynlighet for å klare dette. Spenningen lever fortsatt, men det begynner å brenne et aldri så lite blått lys for den sympatiske inderen nå. Anand tar nok uansett ikke et eventuelt tap så altfor tungt, det var ventet og han er uansett fem ganger verdensmester. Ikke at han ikke vil bli skuffet, men han begynner å bli litt for gammel til å være noen ener og han er nok mentalt forberedt på at det går mot slutten. Anonymous poster hash: 71008...14b
Testosteron Skrevet 18. november 2013 #82 Skrevet 18. november 2013 Anand bør nok dure på enda tøffere på fa start. Han er kanskje bedre enn Magnus i de 12 første trekkene, så det er her han må knuse inn ett forsprang. Du har rett. Det er åpningen som er Magnus svakeste side. Får Magnus en god åpning, så klarer ikke Anand å ta ham.
Gjest Spirula Skrevet 18. november 2013 #83 Skrevet 18. november 2013 (endret) Jeg er, som tidligere sagt, ikke en god sjakkspiller, men da Carlsen tilbød trekkgjentakelse, og med det remis, så mente jeg å se at han hadde flere alternativer som kunne gitt et annet resultat. Det kan godt være at han så at det uansett ville ende med remis, men jeg fikk den tanken at han tilbød Anand remis for å vise respekt. (ga verdensmesteren mulighet til å unngå "ydmykelsen" å gå på enda et tap mot sort) Hvis dette er tilfelle, er det i såfall en gest/handling det står stor respekt av, men er jeg den eneste som fikk denne tanken? Endret 18. november 2013 av Spirula
I Grosny Skrevet 18. november 2013 #84 Skrevet 18. november 2013 Jeg er, som tidligere sagt, ikke en god sjakkspiller, men da Carlsen tilbød trekkgjentakelse, og med det remis, så mente jeg å se at han hadde flere alternativer som kunne gitt et annet resultat. Det kan godt være at han så at det uansett ville ende med remis, men jeg fikk den tanken at han tilbød Anand remis for å vise respekt. (ga verdensmesteren mulighet til å unngå "ydmykelsen" å gå på enda et tap mot sort) Hvis dette er tilfelle, er det i såfall en gest/handling det står stor respekt av, men er jeg den eneste som fikk denne tanken? Jeg tenkte ikke sånn. Jeg synes det så ut som en ganske kjedelig stilling, og kjemperemis. Jeg gjetter at Magnus tenkte at han hadde ridd av ett parti til og var 0,5 poeng nærmere mesterskapet, samtidig som det var deilig å trekke seg stille og rolig tilbake og ta en avslappenede ettermiddag. Klokka tikker for Anand, og det haster voldsomt å vinne tilbake disse to seierene.
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #85 Skrevet 19. november 2013 Jeg er, som tidligere sagt, ikke en god sjakkspiller, men da Carlsen tilbød trekkgjentakelse, og med det remis, så mente jeg å se at han hadde flere alternativer som kunne gitt et annet resultat. Det kan godt være at han så at det uansett ville ende med remis, men jeg fikk den tanken at han tilbød Anand remis for å vise respekt. (ga verdensmesteren mulighet til å unngå "ydmykelsen" å gå på enda et tap mot sort) Hvis dette er tilfelle, er det i såfall en gest/handling det står stor respekt av, men er jeg den eneste som fikk denne tanken? Jeg tror ikke Magnus Carlsen tenker sånn. Derimot så kan det tenkes at han tenker mer langsiktig, og at det er derfor han holder litt igjen. Det er verdensmester-titelen som er målet her, og da kan det lønne seg å være noe mer konservativ. Hvis Carlsen spiller uavgjort i resten av turneringen, så har han vunnet. Det var gevinsten av hans to seire. Men det var risikabelt. Uansett, slik det nå står, så øker presset på Anand for å gjøre noe drastisk for hver kamp som går uten en seier. Og jo større press, jo større sjanse for at han gjør en feil.
Gjest Spirula Skrevet 19. november 2013 #86 Skrevet 19. november 2013 Jeg tenkte ikke sånn. Jeg synes det så ut som en ganske kjedelig stilling, og kjemperemis. Jeg gjetter at Magnus tenkte at han hadde ridd av ett parti til og var 0,5 poeng nærmere mesterskapet, samtidig som det var deilig å trekke seg stille og rolig tilbake og ta en avslappenede ettermiddag. Klokka tikker for Anand, og det haster voldsomt å vinne tilbake disse to seierene. Jeg tror ikke Magnus Carlsen tenker sånn. Derimot så kan det tenkes at han tenker mer langsiktig, og at det er derfor han holder litt igjen. Det er verdensmester-titelen som er målet her, og da kan det lønne seg å være noe mer konservativ. Hvis Carlsen spiller uavgjort i resten av turneringen, så har han vunnet. Det var gevinsten av hans to seire. Men det var risikabelt. Uansett, slik det nå står, så øker presset på Anand for å gjøre noe drastisk for hver kamp som går uten en seier. Og jo større press, jo større sjanse for at han gjør en feil. Dere har helt sikkert rett. Jeg ble bare overrasket av at Carlsen tilbød trekkgjentakelse når han tilsynelatende hadde andre muligheter, men som dere sier tenker han nok langsiktig og veldig konservativt.
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #87 Skrevet 19. november 2013 Dere har helt sikkert rett. Jeg ble bare overrasket av at Carlsen tilbød trekkgjentakelse når han tilsynelatende hadde andre muligheter, men som dere sier tenker han nok langsiktig og veldig konservativt. Taktikk vinner slag, strategi vinner kriger. Og målet er verdensmesterskapet, ikke seier i neste sett.
I Grosny Skrevet 19. november 2013 #88 Skrevet 19. november 2013 Anand må opp å score, men synes det er ubehagelig og kanskje skremmende å forsøke å runde en ildsprutende drage. Jeg klarer ikke å se at han morer seg med det. Å rundspille Carlsen må jo være moro, like moro som det er for meg å klatre opp Mount Everest (jeg elsker utsikt, men har høydeskrekk). Jeg synes det ser ut som om Anand binder seg, fordi det er noe i ham som knyter seg. Han glemmer at det er han som er verdensmester og Magnus som er guttungen, men Magnus er en guttunge som er mer skremmende enn han i hjemme alene -filmene. Jeg tror ikke Anand kan slå Magnus dersom han ikke tør å tape, spille og ha det moro. Tror dere Anand er så skremt at han spiller under sin egen styrke? Han ser jo nesten ut som en skremt 1700-ratet mann ved siden av Magnus.
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #89 Skrevet 19. november 2013 Anand må opp å score, men synes det er ubehagelig og kanskje skremmende å forsøke å runde en ildsprutende drage. Jeg klarer ikke å se at han morer seg med det. Å rundspille Carlsen må jo være moro, like moro som det er for meg å klatre opp Mount Everest (jeg elsker utsikt, men har høydeskrekk). Jeg synes det ser ut som om Anand binder seg, fordi det er noe i ham som knyter seg. Han glemmer at det er han som er verdensmester og Magnus som er guttungen, men Magnus er en guttunge som er mer skremmende enn han i hjemme alene -filmene. Jeg tror ikke Anand kan slå Magnus dersom han ikke tør å tape, spille og ha det moro. Tror dere Anand er så skremt at han spiller under sin egen styrke? Han ser jo nesten ut som en skremt 1700-ratet mann ved siden av Magnus. Ikke vet jeg, man Anand reagerte visstnok på samme måten da han møtte Kasparov for 10 år siden. Emosjonene kan gjøre stor forskjell for prestasjonen i nær sagt et hvilket som helst spill eller utfordrende aktivitet. Føler man seg på rette måten og kommer i "sonen", så virker alt lett. Ramler man av lasset, så er tankene trege og kroppen klønete. Min erfaring med "sonen" er fra idrett på amatørnivå, og det er selvsagt et annet sett ferdigheter. Men enkelte ganger sitter bare ting som de skal, og du har liksom ingen problemer med å hverken velge neste trekk eller utføre det. Veien er klar. Andre ganger blir man bundet, hemmet eller redd, og kløner til det meste. Og belastningen disse to er under, må være ganske ekstrem. Men Magnus Carlsen får nå masse lovord, her hjemme er han nasjonens yndling, og internasjonalt er man imponert over hans djerve spill og fantastiske sinnsro. Anand havner mer i rollen som kjempen på leireføtter, sjakkguden som sviktet, og mesteren som begikk en nybegynnerfeil i sluttspillet. Det kan nok margstjele noen og enhver, selv en mann som er fem ganger verdensmester.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #90 Skrevet 19. november 2013 Ikke vet jeg, man Anand reagerte visstnok på samme måten da han møtte Kasparov for 10 år siden. Hvilken kamp tenker du på her, og hva skjedde som gjør at du sammenligner situasjonene? Anonymous poster hash: d7489...151
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #91 Skrevet 19. november 2013 Hvilken kamp tenker du på her, og hva skjedde som gjør at du sammenligner situasjonene? Anonymous poster hash: d7489...151 Det har vært nevnt i bakgrunnsstoffet for VM at Anand klappet litt sammen mentalt da han møtte Kasparov i 1995. Og jeg tror det var i London. Utover det skal ikke jeg late som jeg har noe spesielt grunnlag for å sammenligne hverken det ene eller det andre.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #92 Skrevet 19. november 2013 Det har vært nevnt i bakgrunnsstoffet for VM at Anand klappet litt sammen mentalt da han møtte Kasparov i 1995. Og jeg tror det var i London. Utover det skal ikke jeg late som jeg har noe spesielt grunnlag for å sammenligne hverken det ene eller det andre. Ok, så det er VM-matchen for 18 år siden i New York du tenkte på. Remis i de første 8 partiene, så seier til Anand i det 9. og seier til Kasparov i 4 av de 5 neste, deretter remis i resten. Gikk nok på en smell der, ja, på en litt annen måte enn nå siden han ledet først den gangen. Anonymous poster hash: d7489...151 1
I Grosny Skrevet 19. november 2013 #93 Skrevet 19. november 2013 Ok, så det er VM-matchen for 18 år siden i New York du tenkte på. Remis i de første 8 partiene, så seier til Anand i det 9. og seier til Kasparov i 4 av de 5 neste, deretter remis i resten. Gikk nok på en smell der, ja, på en litt annen måte enn nå siden han ledet først den gangen. Anonymous poster hash: d7489...151 Årets match ser enda vondere ut, fordi Anand ikke opplever å vinne i det hele tatt.
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #94 Skrevet 19. november 2013 Ok, så det er VM-matchen for 18 år siden i New York du tenkte på. Remis i de første 8 partiene, så seier til Anand i det 9. og seier til Kasparov i 4 av de 5 neste, deretter remis i resten. Gikk nok på en smell der, ja, på en litt annen måte enn nå siden han ledet først den gangen. Anonymous poster hash: d7489...151 Whatever. Nevnte jeg at jeg ikke er en sjakkpersonlighet i det hele tatt?
Gjest Spirula Skrevet 19. november 2013 #95 Skrevet 19. november 2013 I dag var det faktisk vondt å se Anand spille, han virket redd for å ta avgjørelser om hvilke trekk han skulle ta. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #96 Skrevet 20. november 2013 Whatever. Nevnte jeg at jeg ikke er en sjakkpersonlighet i det hele tatt? Anonymous poster hash: d7489...151 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #97 Skrevet 21. november 2013 Et fantastisk parti i dag. Utrolig skarpt og uforutsigbart, og selv datamaskinene slet med å forstå hvor komplekst og vanskelig dette var. Nesten litt synd at det skulle ende på den måten det gjorde, selv om seier til Carlsen er flott uansett hvordan det skjer. At en spiller har to dronninger samtidig på dette nivået er uhyre sjeldent, i hvert fall i mer enn ett trekk (slik det ville vært her om man hadde spilt videre), og Carlsen spilte strålende. Jeg vil også gi Anand honnør. En sympatisk mann og en svært dyktig sjakkspiller, og som virkelig ga vår mann noe å tenke på underveis i dag. Flott å se at han også kan være offensiv og at han er fleksibel nok til å legge om taktikken etter hvordan matchen går. Det var nære på at han fikk det til i dag, men han spilte på så høy risiko at det ble enten/eller. Anand har uansett gjort en flott jobb som verdensmester og vært tittelen verdig, selv om det nå etter alle solemerker er slutt, i hvert fall for denne gang. Anonymous poster hash: 71008...14b 2
Gjest Spirula Skrevet 21. november 2013 #98 Skrevet 21. november 2013 Et fantastisk parti i dag. Utrolig skarpt og uforutsigbart, og selv datamaskinene slet med å forstå hvor komplekst og vanskelig dette var. Nesten litt synd at det skulle ende på den måten det gjorde, selv om seier til Carlsen er flott uansett hvordan det skjer. At en spiller har to dronninger samtidig på dette nivået er uhyre sjeldent, i hvert fall i mer enn ett trekk (slik det ville vært her om man hadde spilt videre), og Carlsen spilte strålende. Jeg vil også gi Anand honnør. En sympatisk mann og en svært dyktig sjakkspiller, og som virkelig ga vår mann noe å tenke på underveis i dag. Flott å se at han også kan være offensiv og at han er fleksibel nok til å legge om taktikken etter hvordan matchen går. Det var nære på at han fikk det til i dag, men han spilte på så høy risiko at det ble enten/eller. Anand har uansett gjort en flott jobb som verdensmester og vært tittelen verdig, selv om det nå etter alle solemerker er slutt, i hvert fall for denne gang. Anonymous poster hash: 71008...14b Veldig enig i alt du skriver! Jeg har fått stor respekt for begge disse spillerne, og selv om det mest sannsynlig vil være en ny verdensmester i sjakk i morgen, er det ikke tvil i min sjel om at begge er fantastiske representanter for sjakken.
Pawn Hearts Skrevet 21. november 2013 #99 Skrevet 21. november 2013 Utrolig spennende parti i dag, ja. Men nok en gang klarer Anand å bukke: Springeren skal ikke røres, han må gå imellom med løperen. Jo da, han begynte å få tidsnød, men det er nettopp slike tabber som taper jevne partier. Nå er jeg temmelig sikker på at Carlsen blir mester, sannsynligvis allerede i morgen.
Mann 42 Skrevet 21. november 2013 #100 Skrevet 21. november 2013 Utrolig spennende parti i dag, ja. Men nok en gang klarer Anand å bukke: Springeren skal ikke røres, han må gå imellom med løperen. Jo da, han begynte å få tidsnød, men det er nettopp slike tabber som taper jevne partier. Nå er jeg temmelig sikker på at Carlsen blir mester, sannsynligvis allerede i morgen. Det er ikke slutt før det er slutt, og Anand kommer vel ikke til å gi seg før det rent faktisk ER slutt og Carlsen evt står med 6,5 poeng. Jeg håper iallfall ikke det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå