Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes kun en eneste regel for denne tråden:

- Ingen diskuterer hvorvidt sjakk er en idrett.

Jeg ser at denne kampen har blitt såvidt nevnt i et par tråder, og jeg synes det fortjener en egen tråd. Mange synes antagelig det er gørrkjedelig, men det er vi sjakkinteresserte klare over allerede. Faktum er at det antas at en milliard vil følge dette (om enn ikke like aktivt alle sammen), og Magnus Carlsen er blant våre aller mest kjente landsmenn. Jeg håper og tror det er flere her som følger litt med.

Fritt frem for å spørre om spillet sjakk eller VM-matchen som sådan. Jeg kan neppe alt, men jeg var en habil sjakkspiller for noen år siden og har møtt Carlsen noen ganger, så litt skal jeg kunne svare på. Sikkert andre her med peiling også. Ingen spørsmål som er for dumme :)

Det første partiet endte i en rask remis. Ikke helt optimalt for Carlsen, ettersom han spilte med hvitt, men all verdens betydning har det ikke. Noen som fulgte med?

Anonymous poster hash: 71008...14b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen interesse for sjakk, men synes likevel det er gøy å se e nordmann på topp. Har sansen for Carlsen :)

Synes også det er flott at det blir dekt så bra som det blir i Norge. Det er jo imponerende det de sjakkspillerne driver med. Likte Jon Almaas sitt innslag :)

Hvordan avgjør de hvem som starter med hvitt eller sort?

Skrevet

Jeg fulgte med, og skal se i morgen også, til uka er jeg på jobb og får ikke sett.

Dette er første gang jeg ser sjakk på høyt nivå, jeg er bare en husmor som har spilt litt sjakk med barna gjennom tidene.

Må si jeg ikke visste at man kunne avslutte spillet slik som det ble gjort i dag, og ble forbauset over det. At man har en regel at man kan avslutte når man i spillet ikke finner muligheter til neste trekk - som da vil være grunnet at motspilleren har overtaket syntes jeg var rart, Så istendefor å tape, så avslutter man forstod jeg det som. Tar jeg feil her?

Anonymous poster hash: 556ec...eee
Skrevet

Jeg så kampen. Det er den første sjakkampen jeg noen gang har sett. Jeg syns det var interessant selv om jeg selv har minimale kunnskaper om sjakk. Jeg lærte blant annet at midtpartiene på brettet er de viktigste å kontrollere.

Det er lenge siden jeg har spilt sjakk. Jeg spilte det litt da jeg var liten, men fikk aldri taket på det. Jeg spiller bare med en eller to brikker om gangen, og jeg lærte i dag at det er som å ha mesteparten av spillerne på benken sammenlignet med fotball.

• Liker 1
Skrevet

Må si jeg ikke visste at man kunne avslutte spillet slik som det ble gjort i dag, og ble forbauset over det. At man har en regel at man kan avslutte når man i spillet ikke finner muligheter til neste trekk - som da vil være grunnet at motspilleren har overtaket syntes jeg var rart, Så istendefor å tape, så avslutter man forstod jeg det som. Tar jeg feil her?

Jeg oppfattet det også slik. Jeg har en viss forståelse for at de har den regelen på toppnivå for rett og slett å få avsluttet spillet, men ideelt sett burde jo ethvert parti spilles ut slik at man får en vinner om mulig.

Skrevet

Remis er slik jeg forstår det tilbud om uavgjort fra en av partene.

Skrevet

Remis er ikke tilbud om uavgjort, det er uavgjort.

Anonymous poster hash: d7489...151

• Liker 3
Skrevet

Så bra. Ja, jeg er også glad de dekker det så tett.

Når det gjelder hvitt og sort: Det var en trekning på torsdag, tror jeg det var. Carlsen spiller med hvitt i parti 1, 3, 5, 8, 10 og 12, Anand i 2, 4, 6, 7, 9 og 11. De spiller altså like mange partier med hvite brikker, og Carlsen både begynner og avslutter med hvite. Man mener det er en ørliten fordel, men den er ikke stor.

Det som skjedde var at de to ble enige om uavgjort. Det skjer i de fleste partier på toppnivå, siden spillerne er ganske jevne. Det er fullt mulig å si nei til tilbudet om uavgjort og spille videre. Samtidig er det vanlig at man sier ja, for toppspillere tilbyr sjelden uavgjort når de ligger dårlig an: Bare når stillingen virker helt umulig å vinne.

I forrige VM-kamp endte 10 av 12 partier slik, men det blir nok ikke så ille denne gangen. Anand spiller ofte remis, som det heter i sjakktermer, mens Carlsen er litt mer offensiv.

Nå var jeg borte akkurat da det ble avtalt remis, men det kan gjøres enten ved å spørre eller ved bare å strekke frem hånden. Om motstander tar den er det underforstått at en har avtalt remis (altså uavgjort), i hvert fall på toppnivå. Det blir også remis dersom nøyaktig samme stilling oppstår tre ganger (alle brikker må stå på samme sted for tredje gang, så det skjer ikke ved en tilfeldighet), og dette holdt på å skje i dag. En spiller må kreve uavgjort ved slik såkalt trekkgjentakelse også, men da må ikke motstander godta det for at det skal skje :)

• Liker 4
Skrevet

Er du også flink i sjakk?

Skrevet

Er du også flink i sjakk?

​Har vært med på et par sets tidligere. Jeg nyter i alle fall en stor interesse for sjakk.

Skrevet

Jeg fulgte med, og skal se i morgen også, til uka er jeg på jobb og får ikke sett.

Dette er første gang jeg ser sjakk på høyt nivå, jeg er bare en husmor som har spilt litt sjakk med barna gjennom tidene.

Så vidt jeg forstår, så er det en grense for hvor mange ganger man kan flytte frem og tilbake på denne måten før det blir erklært remi, og hvis begge parter er enige, så kan spillet erklæres for uavgjort lenge før det. Og det var det de gjorde i dag. Men de må være enige. I den situasjonen som oppstod var det ingen som hadde mottaket, men antallet tilgjengelige trekk var sterkt begrenset fordi om man gjorde noe som helst annet enn å flytte frem og tilbake så ville motspilleren fått overtaket, likegyldig hvem av dem som hadde prøvd seg på dette.

Skrevet

Da ble det endelig litt action, i hvert fall i sjakkmålestokk, i denne VM-kampen. Resultatet ble det samme som i de to første partiene, nok en remis, men begge spillere (især Anand) var i løpet av partiet i nærheten av et overtak som kunne ledet til seier.

Jeg synes det er moro å se hvor stor oppmerksomhet dette får her i Norge. Sjakk-Norge får vist seg litt frem, med både sine sære karakterer og sine sjarmerende sider, og nordmenn flest har i hvert fall fått med seg at det foregår noe stort med en nordmann involvert.

Noen som fulgte med, og noen som har noen tanker om dagens parti? Eller som bare lurer på noe om hvordan dette foregår? :)

Skrevet

Interessant parti i dag ja. Endelig litt action. :-)

Reagerte litt på en engelsk kommentator som ble intervjuet.

Han mente Carlsen hadde flaks i dag. Da synes jeg en må ta til betrakning at Anand er av den defensive sjakkspilleren, appåtil verdens beste i forsvar. Han går sjelden inn for fullt angrep om han ikke er rimelig sikker på dødelig angrep. Han ligger der bare å venter på at Carlsen skal gjøre en stor nok blemme. Så er den ene blemmen nok til at han vinner verdensmesterskapet. Resten av partiene vil han safe og forsvare seg inn.

Det er veldig lett å sitte på kommentatorplass eller i stua og titte på sjakkcomputeren, og si nei..uff..det skulle han ikke ha gjort og det skulle han ha gjort.. Det står om mange millioner kroner i premiepotten og en tittel. Mye oppmerksomhet. Klart de begge er nervøse.

Og de små feilene Carlsen gjorde i dag var ikke nok til at Anand i et verdensmesterskap tok sjansen på skikkelig angrep. Carlsen rodde seg forøvrig godt inn på slutten. Imponerende.

Skrevet

Da endte det i nok en remis, men enda et spennende parti. Det har virkelig tatt seg opp etter de to første, og nok en gang var det spilleren med svart som var mest på offensiven. Denne gangen var det altså Carlsen.

Han hadde aldri en avgjørende fordel, men det er ingen tvil om hvem som var nærmest i dag: Det var vår mann. Man merket i dag at Carlsen forsøkte å tyne flest mulig minutter ut av dette partiet for å slite ut den over 20 år eldre inderen. Nå tror jeg han begynner å finne formen, og jeg gleder meg stort til fredagens parti.

Noen andre som fulgte med i dag? :)

• Liker 2
Skrevet

Da ble det endelig litt action, i hvert fall i sjakkmålestokk, i denne VM-kampen. Resultatet ble det samme som i de to første partiene, nok en remis, men begge spillere (især Anand) var i løpet av partiet i nærheten av et overtak som kunne ledet til seier.

Jeg synes det er moro å se hvor stor oppmerksomhet dette får her i Norge. Sjakk-Norge får vist seg litt frem, med både sine sære karakterer og sine sjarmerende sider, og nordmenn flest har i hvert fall fått med seg at det foregår noe stort med en nordmann involvert.

Noen som fulgte med, og noen som har noen tanker om dagens parti? Eller som bare lurer på noe om hvordan dette foregår? :)

vel, carlsen hadde jo overtaket, mens anand hadde overtaket på en annen måte likevel i følge Lahlum.

Jeg digger Carlsen ihvertfall, og han er faktisk litt hot av og til :P f.eks her: http://i.guim.co.uk/a/sys-images/Guardian/About/General/2013/3/10/1362939068299/Magnus-Carlsen-has-been-d-008.jpg synes han virker som en veldig snill og hyggelig kar også jeg da :)

Anonymous poster hash: b0672...7a2

Skrevet

Litt morsomt hvordan mediekommentatorene skriver om dette som om det var et spennende race.

Skrevet

Litt morsomt hvordan mediekommentatorene skriver om dette som om det var et spennende race.

Var veldig spennende til å være sjakk synes nå jeg :) Spesielt da de begynte å flytte fort mot slutten

Anonymous poster hash: b0672...7a2

Skrevet

Vel, det spørs jo hvilket utgangspunkt du har. Jeg er enormt interessert i fotball også, og det er klart dette er noe helt annet. Jeg lader ikke opp på pub til å se på sjakkpartier, akkurat. Men det er veldig spennende for oss sjakkinteresserte, og dem er det mange av. Drøyt 600 millioner mennesker spiller sjakk "jevnlig" eller oftere, om vi skal tro en undersøkelse som ble gjort for et drøyt år siden.

Mye står på spill, det er mann mot mann uten ytre påvirkning, enormt mange følger med på verdensbasis og en nordmann står midt i det hele. Jeg har ingen problemer med å skjønne at det ikke appellerer til alle, det er langdrygt og ikke noe du bare får med deg i forbifarten, men det er nå engang også ganske mange som interesserer seg for dette.

Skrevet (endret)

Jeg synes disse kampene er spennende. Ikke minst fordi spillerne i pressede situasjoner kommer med løsninger jeg selv ikke klarer å pønske ut. Dessuten så tør de ta imot mye mer press en jeg er komfortabel med. Carlsen spilte jo glad og fornøyd hele partiet i går mens Anand truet med dobbelt tårn, og høyt press mot kongesiden og en springer som sto ekkelt nær kongen. Jeg hadde blitt svett av slikt press fra verdens beste spiller.

Jeg reagerer på at norsk presse sier at Carlsen er best. Greit nok at han har den beste ratingprestasjonen (denne ratingprestasjonen viser egentlig mest hvor bra han klarer seg mot littegrann svakere spillere enn Anand, i enkeltpartier, ikke en mot en matcher som gåt til 6,5 poeng), men det er faktisk Anand som er regjerende verdensmester , og han forsvarer vel verdensmestertittelen for 5. gang. Det betyr at Anand er kongen på haugen, altså best.

Men vi håper jo på at Carlsen tar hjem tittelen. Gjør han det, så vil han når han vinner VM også av meg regnes for å være best .

Endret av I Grosny
Skrevet

Vel, det spørs jo hvilket utgangspunkt du har. Jeg er enormt interessert i fotball også, og det er klart dette er noe helt annet. Jeg lader ikke opp på pub til å se på sjakkpartier, akkurat. Men det er veldig spennende for oss sjakkinteresserte, og dem er det mange av. Drøyt 600 millioner mennesker spiller sjakk "jevnlig" eller oftere, om vi skal tro en undersøkelse som ble gjort for et drøyt år siden.

Jeg skriver ikke om hvorvidt sjakk er spennende eller ikke, bare om hvordan mediene skriver på en måte som fremstiller det som "action".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...