Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja i dag var det spennende. Og fantastisk sjakkspill. Forøvrig et glimrende resultat for hvordan resten av VM vil se ut. For nå må Anand frempå og risikere mer. Så da blir det nok endel action.

Greier Carlsen å holde stillingen etter de to neste med svart så tror jeg han vinner VM.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke en dårlig formulering fra min side. Det er dårlig lesefoorståelse eller statistikkforståelse eller begge deler fra din side.

Hvor har jeg skrevet at det ikke interesserer meg? eller at dette skal ha noen sammenheng med hvor stor del av værdens befolkning som vil følge med på det? Sitat takk!

Nå driver du med løgn og stråmenn igjen... Som vanlig...

Og 600 millioner sjakkspillere? Hvor har du det fra? Er det regnet med alle som noen sinne har rørt en sjakkbrikke da, eller er det aktive spillere?

Jeg har spillt fotball, hocky, stått på ski og snowboard, sykklet, osv også, men jeg følger ikke med på disse idrettenes mesterskap alikevel.

Ang de 600 millionene så stammer det fra hvem det nå er som faktasjekker for NRK når de skriver bakgrunnsstoff om f.eks hvor stort sjakk er i enkelte land, og i verden som helhet. Jeg antar at det er de som svarer "ja" hvis de blir spurt om de spiller sjakk. Aktive spillere, altså. Til forskjell fra f.eks meg selv, som teknisk sett kan sjakk, på et helt grunnleggende nivå, men aldri spiller det lenger.

• Liker 1
Skrevet

Ja i dag var det spennende. Og fantastisk sjakkspill. Forøvrig et glimrende resultat for hvordan resten av VM vil se ut. For nå må Anand frempå og risikere mer. Så da blir det nok endel action.

Greier Carlsen å holde stillingen etter de to neste med svart så tror jeg han vinner VM.

Veldig artig. Nå tvinges Anand over på en spillestil som ikke er hans foretrukne, etter hva jeg har lest. Han er en glimrende forsvarsspiller, men han går oftere for remis enn det som er vanlig. Men nå som han ligger bakpå, må han bli mer offensiv.

Skrevet

Ang de 600 millionene så stammer det fra hvem det nå er som faktasjekker for NRK når de skriver bakgrunnsstoff om f.eks hvor stort sjakk er i enkelte land, og i verden som helhet. Jeg antar at det er de som svarer "ja" hvis de blir spurt om de spiller sjakk. Aktive spillere, altså. Til forskjell fra f.eks meg selv, som teknisk sett kan sjakk, på et helt grunnleggende nivå, men aldri spiller det lenger.

Undersøkelsen det siktes til skilte mellom minst "jevnlig" ("on a regular basis"/"regularly") og sjeldnere, så du har ganske rett :)

Rett har du også i at Anand er ukomfortabel med å spille på vinst, som det så fancy heter. Men han er til gjengjeld utrolig rutinert, så vanligvis angriper han ikke så grenseløst aggressivt at han taper heller. Likevel kan det bli spennende i morgen og på mandag. Tror som "skravle" over her at Carlsen tar det om han holder stand i de to neste.

Anonymous poster hash: 71008...14b

Skrevet

Jeg har ikke særlig greie på sjakk (kan trekkene, men ikke noe om hvordan storkamper spilles eller noe særlig strategi), men må si at sjakk-vm så langt har overgått mine forventninger hva underholdning angår, tar meg selv i å følge skikkelig med. Også er det spennende å lære litt av det også. Som flere har nevnt så er det veldig gøy å spekulere i hva neste trekk vil bli, for så å bli tatt helt på senga av hva de faktisk gjør.

Jeg er ikke spesielt interessert i én sport eller konkurransegren generelt, men har alltid latt meg fascinere av folk som er helt eksepsjonelt gode, og hva det er som gjør dem gode. Så det som er spennende med sjakk for min del blir muligheten til å følge kampen trekk-for trekk for å prøve å forstå hvordan motstanderne tenker. Det er kanskje litt mer fart i andre konkurranser, men da har man ikke samme muligheten til å analysere underveis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger med. Likte sjakk veldig godt når jeg var liten, vi spilte det mye på skolen :P Pappa og de voksne ville ikke spille med meg til slutt siden jeg slo dem i ganske ung alder :fnise: Har fulgt med på carlsen de siste 3-4 årene.

Tror Anad spiller e4 i morgen, men kan jo hende han spiller d4 også.

Skrevet

Jeg kan lite om sjakk. Spilte det som liten, men helt ærlig husker jeg ikke så mye. Uansett, jeg synes faktisk også vm i sjakk er artig. Jeg sammenligner det litt med snooker, som jeg også synes er veldig artig å følge med på. Jeg synes det både kan være intensitvt og spennende. Gleder meg til neste runde! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Er det noen som vet om Magnus har underbitt eller ikke? Jeg bare lurer. Snakket med noen venninner i dag som også synes han er en så sjarmerende og kjekk fyr , og da sa hun ene at grunnen til at han så litt morsk ut var pga underbitt.

Vet det der var off-topic, men bare lurer.

Synes forresten at det var utrolig bra han vant. Får bare håpe han ikke slapper av for mye siden han ligger 1 poeng foran, men han vet nok veldig godt at seieren ikke er i boks. Jeg har faktisk troa på at han vinner jeg nå!

Anonymous poster hash: b0672...7a2
Skrevet

Er det noen som vet om Magnus har underbitt eller ikke? Jeg bare lurer. Snakket med noen venninner i dag som også synes han er en så sjarmerende og kjekk fyr , og da sa hun ene at grunnen til at han så litt morsk ut var pga underbitt.

Vet det der var off-topic, men bare lurer.

Synes forresten at det var utrolig bra han vant. Får bare håpe han ikke slapper av for mye siden han ligger 1 poeng foran, men han vet nok veldig godt at seieren ikke er i boks. Jeg har faktisk troa på at han vinner jeg nå!

Anonymous poster hash: b0672...7a2

Nja..det her er jo ikke akkurat noen skjønnhetskonkurranse. Men etter 5 1/2 time intens konsentrasjon så kunne du faktisk se på ansiktet til Magnus at tusen stener ble løftet vekk fra hans skuldre, og at posene han hadde under øynene var erstattet med et gnistrende blikk. Det må ha vært en stor følelse.

Tror enhver ville sett herjet og lite tiltrekkende ut under et så krevende sjakkparti.

Skrevet

Jeg gleder meg til dagens kamp. Er så heldig å få følge hele og få betalt for det, så dette blir en god dag :nigo:

Satser på at den blir like spennende i dag, som i går, og gjerne med en seier til Carlsen igjen ;)

Jeg er forøvrig heller ingen sjakkspiller, men jeg følger allikevel kampene, synes de er spennende, men hvis jeg har noe bedre å gjøre hopper jeg gjerne over åpningsspillet og hopper inn når det begynner å bli spennende :fnise:

Skrevet

Veldig artig. Nå tvinges Anand over på en spillestil som ikke er hans foretrukne, etter hva jeg har lest. Han er en glimrende forsvarsspiller, men han går oftere for remis enn det som er vanlig. Men nå som han ligger bakpå, må han bli mer offensiv.

Det kan slå begge veier. Jeg tror Anand kan bli enda farligere med en offensiv tankegang. I går ble han jo presset så hardt og så lenge at han kom bakpå , og bakpå er neppe Anand sin sterkeste side.

Dersom Anand kjører mer offensivt tror jeg kampene kan bli vilt gode. Jeg tror Carlsen vinner mest, kanskje fordi han muligens er den beste til å spille når han er presset bakpå. Han reddet jo to veldig tunge remiser. Carlsen har en tendens til å vinne når han leder, og redde remis når han ligger under.

Skrevet (endret)

Før VM startet var jeg redd for at Carlsen ville få problemer grunnet manglende VM-erfaring, men jeg ser nå at jeg heldigvis tok feil.

Jeg lo høyt for meg selv i går, da Anand satte det jeg ser på som sin første "remis-felle" for Carlsen, og Carlsen svarte med et ekstremt selvsikkert og uventet trekk.

Jeg kunne nesten hørte at han sa: "Bring it on! Jeg danser ikke etter din pipe, jeg vil vinne!"

Jeg gleder meg mer enn noen gang til kampene framover. Dette blir spennende.

Endret av Spirula
Skrevet

Wow! For en kamp. Kan det bli nok en seier for Carlsen da!?

Skrevet

Wow! For en kamp. Kan det bli nok en seier for Carlsen da!?

Jeg tror det.

Jeg ser ikke at Anand kan stoppe dette.

Skrevet

Jeg tror det.

Jeg ser ikke at Anand kan stoppe dette.

Men hvorfor? Han må da ha gjort en gedigen feil her? Er ikke det merkelig av en v-mester?

Kjenner jeg blir skikkelig engasjert av dette :fnise:

Skrevet

Men hvorfor? Han må da ha gjort en gedigen feil her? Er ikke det merkelig av en v-mester?

Kjenner jeg blir skikkelig engasjert av dette :fnise:

Anand har gjort en feil, eller fler, og det er ikke så uvanlig i den situasjonen han er i.

Jeg tror det er en kombinasjon av flere faktorer.

Press fra Carlsen, nerver, nedtur i går, sov dårlig i natt --> mister konsentrasjonen etter et langt spill --> en liten feil som fører til fordel for Carlsen --> enda mer press, enda mer nerver --> enda flere feil.

• Liker 1
Skrevet

Anand har gjort en feil, eller fler, og det er ikke så uvanlig i den situasjonen han er i.

Jeg tror det er en kombinasjon av flere faktorer.

Press fra Carlsen, nerver, nedtur i går, sov dårlig i natt --> mister konsentrasjonen etter et langt spill --> en liten feil som fører til fordel for Carlsen --> enda mer press, enda mer nerver --> enda flere feil.

Jeg er enig, Spirula.

Vi må også huske på at å spille mot Magnus Carlsen er en ekstremt presset sak.

Det er mulig at Anand ikke er kondisjonssterk nok. Kanskje han sjeldnere spiller 60-trekkspartier enn Magnus gjør? Å gå så dypt konsentrasjonsmessig ut på fjerde, femte timen og lenger er relativt umenneskelig.

Skrevet

hmm..nå er Anand ferdig. At han skal greie å vinne 2 av seks gjenværende parti har jeg ingen tro på. Hvorfor skal han det når han ikke har greid å vinne mot Carlsen siden 2010? Og Carlsen er en mye bedre spiller i dag..

Anand trodde han skulle greie å styre inn remis i dag, få hviledagen i morgen, for så å slå skikkelig til på mandag. Men det var Carlsen for smart til.

Han benyttet alle muligheter til å trekke aggressivt og spille lengst mulig, hvor slitne Anand til slutt bukket under for presset og gjorde en tabbe.

Anand ga opp alle planer om seier i dag når han ikke fikk til et klart overtak i åpningen. Carlsen derimot, går alltid for seier. I motsetning til de fleste andre sjakkspillere i verdenseliten som normalt sier seg fornøyd med remis. Altså temmelig kjedelige sjakkspillere.

ALLE eksperter var enige om remis i sluttspillet, men det kan umulig være tilfeldig at Carlsen gang på gang greier å vinne slike parti til slutt?

Skulle ikke forundre meg om noen indiske journalister igjen skal trekke frem Carlsens evner til å hypnotisere motstander. :laugh:

Irriterer meg denne britiske kommentatoren som ble intervjuet av NRK. Igjen kommer han med lite eller ingen ros av Carlsens spill, men kun fokus på Anands tabber.

Det er jævlig enkelt for den gamle idioten å sitte der med sjakkcomputer, uten press og nerver overhodet, å kommentere feil som blir gjort.

Skrevet (endret)

hmm..nå er Anand ferdig. At han skal greie å vinne 2 av seks gjenværende parti har jeg ingen tro på. Hvorfor skal han det når han ikke har greid å vinne mot Carlsen siden 2010? Og Carlsen er en mye bedre spiller i dag..

Jeg håper at du har rett, men ingenting er avgjort ennå, og vi må ikke se bort i fra at Anand kan komme tilbake.

Det er en grunn til at han er verdensmester, og han har reist seg før etter slike slag.

Dessuten kan Carlsen også få en dårlig dag, sove dårlig, bli stresset, eller andre ting som gjør at han kan miste konsentrasjonen i et kritisk øyeblikk.

Da er ikke forspranget så stort likevel.

Partiet på mandag vil vise om Anand klarer å slå tilbake, og da er det lettere å se hvilken vei dette sannsynligvis går.

--------------

Men over til noe annet, jeg håper noen kan svare på dette.

Jeg har sett at veldig mange i sjakkmiljøet er negative til Carlsen, og på Chessbomb i dag gikk noen så langt at de sa at det ville være katastrofalt for sjakksporten om Carlsen vant.

Jeg har også sett tilsvarende kommentarer tidligere, men har merket at det har vært en dreining mot aksept en stund, før det har blitt økende motstand nå.

Nå pågår det blant annet en "kampanje" på Chessbomb for å bevise at Carlsen jukser.

Er det noen som vet bakgrunnen for dette?

Endret av Spirula
Skrevet

Synes det var litt pinlig av ekspertene i VGs sjakkstudio i dag som ikke skjønte at Anands Tårn a4 var en giganttabbe. De slet voldsomt med å forstå hvorfor Houdini plutselig gikk fra remis til Carlsen som vinner. Det ble til og med ymtet frempå at maskina tok feil...... De innså faktisk ikke at dette var en stor feil før helt på slutten, få trekk før seieren var et faktum. Skuffende. Var også veldig kaotisk i VGs studio i denne perioden, og vanskelig for seerne å henge med.

NRKs ekspert Torstein Bae konstaterte tabben etter få sekunder, og forklarte enkelt hvorfor, nemlig at bonden på f-rekka da fikk fritt leide ned mot ny dronning. NRK hadde for øvrig en mye mer ryddig gjennomgang og kommentering og mye lettere å følge partiet. Blir nok NRK på meg resten av partiene.

Anonymous poster hash: 177ba...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...