Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men over til noe annet, jeg håper noen kan svare på dette.

Jeg har sett at veldig mange i sjakkmiljøet er negative til Carlsen, og på Chessbomb i dag gikk noen så langt at de sa at det ville være katastrofalt for sjakksporten om Carlsen vant.

Jeg har også sett tilsvarende kommentarer tidligere, men har merket at det har vært en dreining mot aksept en stund, før det har blitt økende motstand nå.

Nå pågår det blant annet en "kampanje" på Chessbomb for å bevise at Carlsen jukser.

Er det noen som vet bakgrunnen for dette?

Det er nok sjalusi som er grunnen. Jeg synes det er idioti av dem å prøve og bevise at Carlsen jukser. Det er vel ikke akkurat mulig å jukse når du sitter i et glass"bur" og det er masse kameraer rundt deg hele tiden.

Anonymous poster hash: b0672...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men over til noe annet, jeg håper noen kan svare på dette.

Jeg har sett at veldig mange i sjakkmiljøet er negative til Carlsen, og på Chessbomb i dag gikk noen så langt at de sa at det ville være katastrofalt for sjakksporten om Carlsen vant.

Jeg har også sett tilsvarende kommentarer tidligere, men har merket at det har vært en dreining mot aksept en stund, før det har blitt økende motstand nå.

Nå pågår det blant annet en "kampanje" på Chessbomb for å bevise at Carlsen jukser.

Er det noen som vet bakgrunnen for dette?

Vel, alle verdensenere har sine innbitte motstandere blant menigmann. Avstanden i rating fra Carlsen til nr. 2 er større enn avstand mellom nr. 2 og nr. 19, så suveren er han, og da kommer det alltids slike reaksjoner. Tiger Woods var også mislikt av en hel del, litt fordi han var så suveren.

Videre er det slik at sjakk er et veldig utpreget gentlemansspill, og der bryter Carlsens spillestil litt med det tradisjonelle. Carlsen gjør ingenting galt, men han spiller ofte videre i stillinger der omtrent alle andre hadde gått med på remis og bare venter på at motstander gjør en feil. Dette gjør han i stillinger som egentlig er såkalt teoretisk remis, og et lite mindretall av sjakkinteresserte hevder at det er unfair. Han er enormt god til det, og det er ingenting som helst galt i det han gjør, men enkelte som allerede misliker fyren bruker derfor dette mot ham.

--

Dette var uansett fantastisk! Det er utrolig for meg å tenke på at en gutt jeg husker så godt fra vi begge var små sjakkspillere nå er på veldig god vei til å bli verdensmester i sjakk. Utrolig moro, og det er også kjempefint at sjakk får slik oppmerksomhet som det gjør nå. Store deler av Norge får med seg resultatene, og en betydelig andel følger sendingene. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Anonymous poster hash: 71008...14b

• Liker 4
Skrevet

Godt sagt.

Kanskje er Carlsen iferd med å forandre sjakken litt? Spille til siste slutt, slite ut motstander, for å gå etter seier. At sjakken nå krever mer utholdenhet.

Mens andre sjakkspillere i verdenseliten henger seg opp "vedtatte sannheter", at har man kommet nært opptil teoretisk remis så shaker man hands og blir enige om remis.

Er nok ikke tilfeldig det har gått inflasjon i remis i sjakkverdenen.

Nakamura feks virker ikke å like Carlsens spill (..long slow games).

Det jeg synes er utrolig bra med Carlsen er at han er så kreativ. I et sluttspill som åpenbart er remisaktig så greier han hele tiden kjapt å finne nye veier til å angripe og få motstander til å stoppe opp å tenke enda mer (og følgelig bli enda mer sliten).

Selv om Anand er regjerende verdensmester tror jeg ikke han greier å slå tilbake på dette og vinne for sjette gang.

At han har kommet tilbake tidligere er nå en ting, men da spilte han heller ikke mot den suverent høyest ratede spilleren i verden.

Både Gelfand (2012) og Topalov (2010) som han slo i VM, hadde han hatt taket på før VM.

På det nivået Carlsen ligger på nå har Anand aldri slått han. Carlsen har hatt en temmelig bratt læringskurve. Selv de siste 2 årene.

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode forklaringer.

Jeg har også sett kommentarer om at han "bryter alle normer" når han velger å spille videre når alle andre ville godtatt remis, men jeg har sett på dette som en positiv ting, ikke negativt.

Jeg mener å huske en spiller som sa at han var veldig fornøyd med å bli nr 2 i en turnering, fordi det betød at han var best blant menneskene (underforstått, Carlsen spiller som en maskin).

Jeg tenkte også hans boikott av kandidatturneringen i 2010/2011 (?) kunne ha noe med saken å gjøre, siden hans forslag ville føre til mindre penger til verdensmesteren, i tilleg til at han bringer litt "Hollywood" inn i sjakkmiljøet.

Skravle:

Jeg er enig med deg i at det blir vanskelig for Anand å slå tilbake, men selv om jeg er optimist, tør jeg ikke ta seieren på forskudd før jeg har sett Anand spille på mandag. :)

Skrevet

Videre er det slik at sjakk er et veldig utpreget gentlemansspill, og der bryter Carlsens spillestil litt med det tradisjonelle. Carlsen gjør ingenting galt, men han spiller ofte videre i stillinger der omtrent alle andre hadde gått med på remis og bare venter på at motstander gjør en feil. Dette gjør han i stillinger som egentlig er såkalt teoretisk remis, og et lite mindretall av sjakkinteresserte hevder at det er unfair. Han er enormt god til det, og det er ingenting som helst galt i det han gjør, men enkelte som allerede misliker fyren bruker derfor dette mot ham.

Anonymous poster hash: 71008...14b

Det er noe spesielt med Carlsen. På en måte spiller han som om han ikke skulle vært eldre enn ca 23, men på en annen måte spiller han som en 70-åring.

23-åringen: Ungdommer er vant til å spille spillet hele veien ut til sjakk matt, og er faktisk ganske trent i sluttspill. De gamle tar en remis i trekk nr rundt 40 ved tilsynelatende likhet. Litt latskap, og det gjør også at de blir mindre trent i sluttspill.

70-åringen: Magnus har ekstrem monsterhukommelse, og har samlet opp en sjakkdatabase i hjernen sin , ett lager som overgår folk med klisterhjerne som har samlet til de blir 70.

23-åringen: Ungdommene er vokst opp med data, og man må vel ta det som en selvfølge at magnus har spilt flere computerpartier enn Anand spilte i alderen 13-23. Derav kommer trolig juksebeskyldningen også. Magnus må jo huske disse computerstillingene, og sånn sett ha implementert store deler av sjakkcomputerenes matematiske trekk. Jeg tror at Magnus har samlet en vanvittig sjakkdatabase, og kan spille videre med sluhet og denne basen i bånn.

Jeg prøvde meg mot Apple Chess 2.4.2 i natt. 4 partier. Ble rundspilt. Kjørte partiene tilbake til der jeg trodde det gikk feil, prøvde på nytt og på nytt, mye med bruk av hint, blandet med litt egne trekk. Håpløst. Jeg ble rundspilt uansett. Jeg er forøvrig såpass god at jeg kan tape interessant mot en 1700-rated spiller dersom han hjelper meg med de åtte første trekkene.

Om kommentarer på Nrk og VG. Jeg har switchet litt fram og tilbake. Jeg synes de er flinke, men begge har for mye avsporinger. Jeg hadde likt at de hadde tatt litt mer tak i matchen. Når Vg har tompratet, har jeg skrudd ned lyden der, og nå Nrk har tompratet så skrudde jeg ned lysen der , og opp på VG.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er noe spesielt med Carlsen. På en måte spiller han som om han ikke skulle vært eldre enn ca 23, men på en annen måte spiller han som en 70-åring.

23-åringen: Ungdommer er vant til å spille spillet hele veien ut til sjakk matt, og er faktisk ganske trent i sluttspill. De gamle tar en remis i trekk nr rundt 40 ved tilsynelatende likhet. Litt latskap, og det gjør også at de blir mindre trent i sluttspill.

70-åringen: Magnus har ekstrem monsterhukommelse, og har samlet opp en sjakkdatabase i hjernen sin , ett lager som overgår folk med klisterhjerne som har samlet til de blir 70.

23-åringen: Ungdommene er vokst opp med data, og man må vel ta det som en selvfølge at magnus har spilt flere computerpartier enn Anand spilte i alderen 13-23. Derav kommer trolig juksebeskyldningen også. Magnus må jo huske disse computerstillingene, og sånn sett ha implementert store deler av sjakkcomputerenes matematiske trekk. Jeg tror at Magnus har samlet en vanvittig sjakkdatabase, og kan spille videre med sluhet og denne basen i bånn.

Veldig godt skrevet, og jeg tror du har rett.

Talent, ungdommelig hukommelse og overmot, kombinert med den kunnskap og erfaring man vanligvis forbinder med eldre spillere, blir tydeligvis en uslåelig kombinasjon.

Endret av Spirula
Skrevet

Veldig godt skrevet, og jeg tror du har rett.

Talent, ungdommelig hukommelse og overmot, kombinert med den kunnskap og erfaring man vanligvis forbinder med eldre spillere, blir tydeligvis en uslåelig kombinasjon.

Trenerne til Carlsen er jo noen hakk over Høgmo og Drillo også. Simen Agdestein og Kasparov er helt vanvittig gode. Til og med basketgutter på NTG beundret Agdestein.

Kanksje Agdestein burde headhuntes til å få skikk på fotballandslaget (kanskje den eneste sjakkstormesteren i hele verden som har scoret mål for sitt fotballandslag)? (Eller kanskje ikke, sjakken trenger han).

Skrevet

Trenerne til Carlsen er jo noen hakk over Høgmo og Drillo også. Simen Agdestein og Kasparov er helt vanvittig gode. Til og med basketgutter på NTG beundret Agdestein.

Kanksje Agdestein burde headhuntes til å få skikk på fotballandslaget (kanskje den eneste sjakkstormesteren i hele verden som har scoret mål for sitt fotballandslag)? (Eller kanskje ikke, sjakken trenger han).

Jeg husker ikke hvlken fotballtrener det var, men han ønsket i alle fall å lære opp sine spillere i sjakk. Jeg regner med han da tenkte på at deler av det strategiske spillet i sjakk kunne overføres til fotballen.

I alle fall møtte han stor motstand, og ga vel opp prosjektet på grunn av det.

Men om noen skulle klart å gjøre dette, ville det uten tvil vært Simen Agdestein.

Men du har helt rett, Magnus Carlsen har, og har hatt, et utrolig profesjonelt team rundt seg, som har hjulpet ham å utvikle sitt talent, og på den måten hevde seg i toppen i mange år, og fra veldig ung alder.

Skrevet

Men du har helt rett, Magnus Carlsen har, og har hatt, et utrolig profesjonelt team rundt seg, som har hjulpet ham å utvikle sitt talent, og på den måten hevde seg i toppen i mange år, og fra veldig ung alder.

Jeg tror det ble sagt at pappa Carlsen har en rating på rundt 2000. Fra mitt perspektiv så er det ekstremt sterkt. Ikke mange barn har såpass til spillestyrke hjemme i huset. Jeg gjetter at 2000 i rating tilsvarer ca reservebenken til Vålerenga (som jeg anser for å ha veldig gode fotballspillere).

Skrevet

Magnus Carlsen har vel hatt en stigende utvikling under dette VM. I det første partiet, hvor han startet med hvitt, måtte han jo trekke i nødbremsen etter ti trekk pga en alvorlig feil. De tre neste partiene var jevne og endte med remis. Så vant han det femte med hvite brikker og så det sjette med svarte. Begge seirene må ha gitt ham en solid boost. Anand på sin side har fått seg en solid nesestyver.

Tror dere Carlsen tenker at han vil sikre VM-tittelen ved å gå for remis i de neste partiene? Han trenger bare fem remis på de seks siste for å vinne tittelen.

Skrevet

Magnus Carlsen har vel hatt en stigende utvikling under dette VM. I det første partiet, hvor han startet med hvitt, måtte han jo trekke i nødbremsen etter ti trekk pga en alvorlig feil. De tre neste partiene var jevne og endte med remis. Så vant han det femte med hvite brikker og så det sjette med svarte. Begge seirene må ha gitt ham en solid boost. Anand på sin side har fått seg en solid nesestyver.

Tror dere Carlsen tenker at han vil sikre VM-tittelen ved å gå for remis i de neste partiene? Han trenger bare fem remis på de seks siste for å vinne tittelen.

Carlsen kom dårlig ut i det første partiet, det er sant. Men det å klare uavgjort når du ligger under mot verdensmesteren er bare helt sinnsykt sterkt. Derfor anser jeg den halve seieren i første parti som en sterk start allikevel.

Magnus kommer nok til å gå for seier i hver eneste match. Han kommer ikke til å klare det. Det blir trolig to, tre,fire flere uavgjort, og muligens ett tap, men jeg tror på flere seire. Han klarer sjelden å få overtaket på Anand tidlig, men bruker å slite seg opp til ca likt, og runde han rundt trekk nr 35-45, og få en ørliten fordel som han noen ganger klarer å skvise inn til seier. Jeg tror Magnus er så vinnergal at remis aldri er noen plan for han, men allikevel noe han jobber mot når han ligger under.

Skrevet

Egentlig synes jeg det er synd at kampen ser ut til å være over allerede. Jeg har alltid hatt sansen for Anand, og det er trist å se ham gjøre en brøler som 60. Ra4. Selv jeg, som er en under middels god sjakkspiller, så med en gang at det ikke var noe heldig trekk.

Når det er sagt, er det ingen tvil om at Magnus er den beste av dem i dag. Nå skal det utrolig mye til for at Vishy kommer tilbake, og det ender nesten helt sikkert med at den neste verdensmesteren i sjakk er norsk.

Skrevet

Et moment nå kan være at alle har avskrevet Anand etter to strake tap, og han spiller uten press i de gjenværende partiene. Nei..dette blir spennende. Gleder meg til i morgen!

Skrevet

Et moment nå kan være at alle har avskrevet Anand etter to strake tap, og han spiller uten press i de gjenværende partiene. Nei..dette blir spennende. Gleder meg til i morgen!

Jeg tror ikke han klarer å glemme at det er et VM, og derfor tror jeg ikke han slipper unna presset. Tvert imot kjenner han nok enda sterkere på presset nå som han MÅ ha minst to seire på de neste seks partiene.

Dilemmaet hans er om han skal fortsette å spille som han har gjort, noe som antageligvis er hans sterkeste spillestil, men likevel har mislykkes med, eller om han skal legge om spillestilen og dermed spille på en måte som ikke er hans foretrukne spillesstil.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke han klarer å glemme at det er et VM, og derfor tror jeg ikke han slipper unna presset. Tvert imot kjenner han nok enda sterkere på presset nå som han MÅ ha minst to seire på de neste seks partiene.

Dilemmaet hans er om han skal fortsette å spille som han har gjort, noe som antageligvis er hans sterkeste spillestil, men likevel har mislykkes med, eller om han skal legge om spillestilen og dermed spille på en måte som ikke er hans foretrukne spillesstil.

To seire og ingen tap. Han har ikke klart akkurat DET så godt hittil.....

Og deretter må han vinne ekstraomganger.

Jeg tipper Carlsen kommer til å bringe seieren hjem.

Endret av Mann 42
Skrevet

Spent på åpningen til Anand i dag. Kanskje kommer han med noe nytt. Noe må han gjøre. Magnus har stått imot alt hittil.

Skrevet

Anand bør nok dure på enda tøffere på fa start. Han er kanskje bedre enn Magnus i de 12 første trekkene, så det er her han må knuse inn ett forsprang.

Skrevet

Anand bør nok dure på enda tøffere på fa start. Han er kanskje bedre enn Magnus i de 12 første trekkene, så det er her han må knuse inn ett forsprang.

Det spørs om Anand har det som skal til for å risikere et tap for å hale seieren i land.

Magnus er villig til å gå svært langt for å vinne, dersom han ser en mulighet, og Lørdagens spill viser det med all mulig tydelighet. Han tok en sjanse og utvidet en potensiell remis-stilling til en vinnermulighet. Det kunne selvsagt gått forferdelig galt, også, men det er det som er greia: Han er villig til å ta den risikoen fordi han vil ha seier heller enn den remisen som mange andre spillere på høyt nivå oftere går for.

Det der kjenner jeg igjen fra min egen flørting med sjakken. Jeg var aldri noen god sjakkspiller, og kunne ikke noe teori. Men når jeg spilte, så var det alltid til siste brikke. Og scenariet med å bringe en bonde til motpartens bakerste linje for å konvertere den til en offiser, var ikke helt ukjent, for å si det sånn.

Skrevet

Det spørs om Anand har det som skal til for å risikere et tap for å hale seieren i land.

Magnus er villig til å gå svært langt for å vinne, dersom han ser en mulighet, og Lørdagens spill viser det med all mulig tydelighet. Han tok en sjanse og utvidet en potensiell remis-stilling til en vinnermulighet. Det kunne selvsagt gått forferdelig galt, også, men det er det som er greia: Han er villig til å ta den risikoen fordi han vil ha seier heller enn den remisen som mange andre spillere på høyt nivå oftere går for.

Det der kjenner jeg igjen fra min egen flørting med sjakken. Jeg var aldri noen god sjakkspiller, og kunne ikke noe teori. Men når jeg spilte, så var det alltid til siste brikke. Og scenariet med å bringe en bonde til motpartens bakerste linje for å konvertere den til en offiser, var ikke helt ukjent, for å si det sånn.

Jeg tror ikke Magnus tar sjanser når han spiller spillet helt ut. Jeg tror han vet at hvis det står likt i trekk nr 40, så vil den prosentvise sjansen for remis være størst, deretter kommer hans vinnersjanser, mens Anand sine sjanser alltid vil ligge litt lavere, fordi Magnus er råere på sluttspill. Derfor er det sikrere /gir det høyere snittscore for Magnus å spille partiet ferdig enn å ta imot en remis.

I forrige turnering nektet forresten Magnus remis i siste parti, selv om han visste at remis betydde 400 000 penger (kroner , dollar? Vet ikke) og turneringsseier.

Anand kan ikke tape mer. Han vil godta remis dersom han ligger under (men det får han ikke tilbud om fra Magnus, når Magnus ligger over ). Anand må faktisk vinne to ganger (uten å tape mer) for å gå videre til hurtigsjakksluttspill. Han er nødt til å gi jernet. Han har vel seks sjanser nå, kanskje tre av dem med hvit. To av disse seks sjansene må gå inn.

Skrevet

Trekk 14. Anand presser ikke hardt nok, og tillater følgelig Magnus å gjøre litt som han vil.

Jeg tror ikke Anand klarer å vinne dette partiet nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...