Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg er dødsnysgjerrig på hvor de tror "kjøttet" kommer fra -hvor det ligger inne i dyret.

Hva mener du med det egentlig? Sier du at kjøttet er inne i musklene og at musklene er noe som bare er utenpå?

Isåfall strider det i mot påstanden om at "kjøtt er muskler".

Muskler er noe som blir større når man trener. Er du enig i det?

Kjøtt kan psykologisk sett bevisst forbindes med noe annet enn muskler- fordi mange ønsker det. Dette heter matkulturelle og psykologiske studier, har du hørt om det?

Kjøtt og filet forbindes med noe fint. Muskler med noe ekkelt.

Det er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Det burde ikke vært LOV... :ler:

Fiskepuddingen lever i havet sammen med fiskepinnene, og melk kommer fra en kran og tappes i en kartong.

Kan for øvrig legge til at ALT på dyret brukes.. ALT.

Så kan dere jo finne ut hva det brukes til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Utrolig at en tråd med så uinteressant tittel kan være så morsom! Når jeg kom til "egg er muskel" så trodde jeg, jeg skulle dø!! :hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest
Her er et slakt med mye muskler, altså kjøtt. ENJOY

Her er en "Belgisk Blå" storfe som gjennom en mutasjon har fått en enorm muskelmasse (kjøttmasse) og som ikke klarer å føde på vanlig vis, men må ha keisersnitt. Forøvrig populær rase nede i Europa

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00171...437_171372b.jpg

Fjernet imgtagger.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel elgjeger

Utrolig morsom tråd (eller er den tragisk?).

Som gammel elgjeger må jeg si det er mye uvitenhet ute å går her på forumet, eller er det kun på skøy det skrives ?

Ja ikke vet jeg, men morsomt er det å lese.

Enkeltes uttalelser om slakting var jo særdeles morsomt. Lurer på hvor de har det fra at blodet skal tappes av med ett kutt i strupen?

Og at elg, hjort, rådyr og annet vilt kun kan slaktes på slakteri må en vel være ihuga asfalt-tiger for å tro på.

For de som er interessert kan jeg jo komme med en kortfattet beskrivelse av hvordan jakt / slakting foregår ute i de dype skoger i Norge.

Med ett godt plassert skudd punkterer en vitale organer, (lunger / hjerte). Dette gjør at dyret dør øyeblikkelig og at det blør ut mesteparten av blodet inn i bukhulen.

Så snart dyret er falt er det viktig å vomme ut. Dvs at en spretter opp dyret i buken, normalt fra kjønnsorganene til kanten av brystbeinet, og tar ut all innmaten. For å få ut alt må en sprette opp halsen for å få ut spiserøret/pusterøret og en må sprette opp rundt bakenden får å få med endetarmen (som blir knytt igjen får å unngå forurensning av kjøttet).

Når dette er gjort vil det meste av blod (som noen merkelig nok er så redd for) være ute av dyret.

Når så dyret er ferdig vommet ut er det klart for transport til slaktplass. Om kjøttet skal selges må det slaktes/parteres på offentlig godkjent sted (slakteri) som er godkjent av næringsmiddeltilsynet. Men om kjøttet kun skal brukes av jegerne selv kan de gjøre dette hjemme.

På mitt elglag bruker vi kjøttet selv og tar derfor slaktet med hjem for slakting/partering.

Normalt flår vi (dvs tar av skinnet, hodet og beina) og lar slaktet henge til modning noen dager før vi parterer det til steker, biffer og malekjøtt, legger så godsakene i fryser'n i påvente av å bli spist.

Yammi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor de har det fra at blodet skal tappes av med ett kutt i strupen?
Det er jo det man gjør hvis man skal bruke blodet. Jeg har vært med på slakting av lam/sau mange ganger, og da har da vitterlig blodet vært tappet fra halsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest
Ok...det avgjorde det hele.

Fra og med i dag rører ikke jeg kjøtt fra kuer og okser mer!

Det er så ekkelt og barbarisk.

Enig, har sluttet å kjøpe disse produktene jeg også.

Baconterninger til nød, men ikke kjøttdeiger...det uestetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest American girl
Hva mener du med det egentlig? Sier du at kjøttet er inne i musklene og at musklene er noe som bare er utenpå?

Isåfall strider det i mot påstanden om at "kjøtt er muskler".

Muskler er noe som blir større når man trener. Er du enig i det?

Kjøtt kan psykologisk sett bevisst forbindes med noe annet enn muskler- fordi mange ønsker det. Dette heter matkulturelle og psykologiske studier, har du hørt om det?

Kjøtt og filet forbindes med noe fint. Muskler med noe ekkelt.

Det er ikke verre enn det.

I do agree on this one. In the USA we also prefer to get clean meat, not "muscles"...like we don't want to know where it comes from, just as long as it looks clean, pure and estetically fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Dere som synes pølse, kjøttdeig osv er ekkelt, synes dere ikke det et viktig at vi bruker hele dyret når det først slaktes? Skulle Gilde ha kastet masse deler av dyret fordi folket synes det er ekkelt at det er "rare" ingredienser i pølser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Rent kjøtt er muskler!!! (Uansett om det kommer i deigform, eller biff). Og ja, muskler inneholder blod. Det hvite du ser, er fett.

Hvorfor sier da folk "så store muskler du har"?

Da burde de vel heller si "så store kjøtt du har"?!

Hvis kjøtt = muskler, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Dere som synes pølse, kjøttdeig osv er ekkelt, synes dere ikke det et viktig at vi bruker hele dyret når det først slaktes? Skulle Gilde ha kastet masse deler av dyret fordi folket synes det er ekkelt at det er "rare" ingredienser i pølser?

Ja, synes Gilde skal kvitte seg med brusket og alle de rare delene av dyret! Jeg lar være å spise kjøttdeiger nettopp på grunn av at det er så mye rart i de...øye, tær, ben, brusk, blod, osv.

Ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest forentraad

takler du ikke å drepe, partere og tilbrede kjøttet selv - og kan å gjøre det på en skikkelig måte (les:human+hygenisk) fortjener du ikke å spise det. punktum.

fantastisk tråd btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!

Da kan man jo like godt si i butikken "en halv kg muskler, takk" .

:skratte:

dette MÅ jeg prøve!

ikke meningen å gjøre narr av deg.. men jeg lo høyt da jeg leste den kommentaren :D den var rett og slett flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesp

Til trådstarter: Viste du at foreldrene dine hadde sex når de laget deg? Er ikke det DØDSEKKELT!? Jeg skal i alle fall aldri ha sex. Jeg skal få mine barn på den gammeldagse måten: Lukke øynene, gå inn i min perfekte verden og finne gullungen min der, ventende på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Haha, fantastisk tråd som jeg helt hadde glemt!

Selv er jeg dyrevenn og holder meg derfor til kjøtt fra frysedisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...