Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guest_*

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg LOL'd.

Det denne diskusjonen egentlig handler om er at muskler som mat ikke er "estetisk" !?

Kjære trådstarter, om du synes det er ekkelt å tenke på kjøtt som muskler så kan jeg forsåvidt skjønne det. Jeg kan selv få problemer med enkelte matvarer hvis jeg begynner å tenke alt for mye på akkurat hvor på dyret de stammer fra - men det forandrer ikke det faktum at det faktisk dreier seg om parterte dyr. På den annen side kan jeg godt se et søtt lite lam leke på en eng, og tenke at det blir god fårikål av den der om en stund!

Dersom du fortsatt tviholder på at maten din skal være "estetisk", så er det jo faktisk en hel del du ikke kan spise. Nå har jeg forstått det slik at flere mener at "estetisk" er det samme som "det ser pent ut OG har ikke noe ekkelt inni seg". Jeg tror dere bør slå opp "animalsk fett". Eller kanskje ikke, hvis dere ikke vil bli...veganere, eller noe. Animalsk fett finner man t.o.m. i kjeks! Kjeks!! Og tenk på alle de ekle insektene som tråkker med de små skitne uvaskede føttene sine på frukten før den...oh wait...de sprayes jo med insekts- og ugressmiddel. Da er det vel greit da.

Men seriøst, det dere egentlig sier er jo "Hold kjeft om hva maten min egentlig er, jeg vil ikke vite det". Og da hjelper det jo ikke hva jeg sier da.

Så jeg skal bare lese videre i tråden, og LOL mer.

PS. Når man har flere navn på samme ting kan det foreksempel dreie seg om synonymer. Slå det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Guest_*
Det er mye blod i kjøttet nå for tiden. Hver gang jeg skal steke kjøttdeig og karbonadedeig ser jeg at det er masse blodårer fra dyrene som er veldig tydelige...og blodet siver ut. Jeg synes slakteriene burde bli flinkere til å sile ut alt blodet og årene før de sender det til oss.

Ikke noe gøy å se før man skal spise akkurat..

Jeg tror du skal være mer bekymra for saltgehalten i kjøttdeigen din når den er full av væske, for å si det sånn! Karbonadedeig er for øvrig noe av det hæsligste som finnes i kjøttdisken. Og jeg <3 kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg som bare spiser okse/ku muskler også kalle meg for Vegeterianer-light?

Bare lurer for det er så inn å være veggis nå, så siden de som bare spiser fisk kan kalle seg det så kan vel også jeg? :-)

Var forresten på Big Horn og fråtset i masse muskler her om dagen...namm namm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rollerburger
Jeg tror du skal være mer bekymra for saltgehalten i kjøttdeigen din når den er full av væske, for å si det sånn! Karbonadedeig er for øvrig noe av det hæsligste som finnes i kjøttdisken. Og jeg <3 kjøtt.

Nå er vel kjøttdeig og medisterdeig hakket værre spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, fantastisk tråd som jeg helt hadde glemt!

Selv er jeg dyrevenn og holder meg derfor til kjøtt fra frysedisken.

Hvorfor er kjøtt fra frysedisken bedre?

Ironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er kjøtt fra frysedisken bedre?

Ironi?

Fordi jeg syns det er så ekkelt med kjøtt som stammer fra de søte små kalvene og kuene som blir slaktet. Mye bedre med kjøttdeig som lages på Rimi. Ironi? nå følger jeg deg ikke helt? :lete:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Absurd tråd. :ler:

....

Bare lurer for det er så inn å være veggis nå, så siden de som bare spiser fisk kan kalle seg det så kan vel også jeg? :-)

Det kan de IKKE det så, vegetarianere spiser ikke fisk :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rett og slett en heeerlig tråd! Godt at noen opplyser folk om hva man egentlig spiser.

Jeg kom på en tekst i norskboka på ungdomsskolen når jeg leste denne tråden, om en gutt som hatet å sove over hos kameraten sin, for de hadde nemlig høner og ku, og da kjøpte de ikke melk og egg i butikken, de brukte de eggene som kom ut av hønene, sånne egg med litt blod på skallet, og av og til tilogmed en fjær! Og av og til var det noe som var lysebrunt på eggene men det ville han ikke engang forestille seg hva kunne være. Og melken, ja, melken, den fikk de fra KUA! Istedetfor å kjøpe den butikk-melken. Og han måtte jo nesten spise det egget han fikk servert om morgenen, og drikke melken han fikk, for når han prøvde å ymte frempå om at han likte butikkmelk og butikk-egg mye bedre, så lo de jo bare av ham?

Jeg får litt den følelsen nå, når jeg har lest denne tråden. At folk ikke har kunnskap om hva de faktisk spiser, og derved heller ikke har respekt for bondeyrket, de som faktisk fôrer opp og tar seg av dyra man spiser, ikke vet hvorfor det er dumt å sentralisere slakterier(som da fører til lenger frakt for dyrene og mer stress), og ei heller har respekt for dyra som faktisk bøter med livet for at vi skal få noe å spise, det synes jeg er ille.

Menmen, min mening. Jeg har absolutt ingenting imot å tenke på hva jeg spiser. Jeg har selv vært med på hønseslakt(noe jeg ikke helt likte), saueslakt(til hjemmebruk) som var helt ok å være med på, det ble gjort på en ok måte, partering av sau(som jeg syntes var veldig interessant og gøy, i forhold til å lære mer om anatomien på dyret og hvor de forskjellige kjøttstykkene sitter på dyret), partering av elg og partering av gris.

Føler at alt dette har gjort meg mer bevisst på hva jeg spiser, på å føle litt takknemlighet når jeg faktisk får mat på bordet som jeg vet er trygg å spise, og på å tenke på hva jeg kjøper, i forhold til kortest mulig frakt, både av dyra til slakteriet(noe som er vanskelig å finne ut av ofte), og hvor langt kjøttet faktisk har blitt fraktet før det har havnet i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser jeg kommer ALT for sent med dette innspillet, men... vegetarianer light?! :slår:

Beklager, men blir oppriktig sur her. Pescetarianer. Pesce = fisk. Vegetar = plante. Endingen blir "-tarianer". Ikke vet jeg den direkte betydningen av det, men det sier seg jo selv.

(Og bekreftelseskoden var "fisk"....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest gjestdeluxe

Når han prøvde å ymte frempå om at han likte butikkmelk og butikk-egg mye bedre, så lo de jo bare av ham.

Hvorfor det? Vi er mange som ikke ønsker å få det rå, brutale naturbildet opp på frokost- eller middagsbordet. Vi vil rett og slett ha bearbeidet, pent innpakket mat med lekkert design :)

Matprodusentene kaller heller ikke sine produkter for "kukjøttdeig" eller "oksekjøttdeig" - nei, den heter karbonadekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig. Av en eller annen grunn så er det mer akseptabelt med kyllingkjøttdeig enn med kukjøttdeig?

Eller når spiste du sist en hestebiff eller kukjøtt. Hvorfor er ikke produsentene flinkere til å spesifisere at produktet enten er kukjøtt, oksekjøtt eller kalvekjøtt på pakkene ute i butikkene?

Jeg tror det er en grunn til at vi ikke kan lese ordet "kukjøtt" på produktpakkene: folk vil ikke ha det, fordi det høres litt ekkelt ut.

Jeg skulle gjerne ha likt å fjerne begrep som "slakteri" på emballasjepakker: ønsker ikke å bli minnet på det bestialske i maten vi kan kjøpe pent ferdigpakket, lekkert dandert og klar til å presenteres for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne ha likt å fjerne begrep som "slakteri" på emballasjepakker: ønsker ikke å bli minnet på det bestialske i maten vi kan kjøpe pent ferdigpakket, lekkert dandert og klar til å presenteres for forbrukerne.

Synes det bare et bra at folk blir mer bevisst på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vegetarianer light? Nei, enten er man vegetarianer eller så er man det ikke og en vegetarianer er en som ikke spiser kjøtt, fisk eller kylling, lettere sagt, en som ikke spiser noe som har levd. Og jeg mener også man må være det ei stund. Man kan ikke si "jeg var vegetarianer i en uke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en tråd... :skratte:

Så at ingen noen gang kom med svar på hva de trodde kjøtt egentlig var for noe, siden de ikke trodde det var muskler. Hva annet kan det være liksom? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Herregud for en tråd... :skratte:

Så at ingen noen gang kom med svar på hva de trodde kjøtt egentlig var for noe, siden de ikke trodde det var muskler. Hva annet kan det være liksom? :klø:

Fibre, proteiner, kjøtt...alt unntatt "muskler": ordet er estetisk sett feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, men jeg trodde at blodet var helt ute av kjøttet når vi kjøper det i butikkene. Jeg trodde at kjøttet var rent kjøtt, jeg visste ikke at kjøtt er det samme som muskler!

Da kan man jo like godt si i butikken "en halv kg muskler, takk" .

Det kan man jo i grunnen si...men ingen gjør det fordi det nettopp er...ekkelt!

Det står heller ikke på produktpakkene "1 kg karbonademuskler" eller "kyllingmuskler".

Ingen bruker ordet "muskler" om kjøtt - bortsett fra ruffene som står ved samlebåndene på slakteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg kan selv få problemer med enkelte matvarer hvis jeg begynner å tenke alt for mye på akkurat hvor på dyret de stammer fra

Takke meg til USA! Da jeg bodde der var all mat mye mer lekkert innpakket og kamuflert enn i Norge. Her skal alt være så "naturlig" :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vegetarianer light? Nei, enten er man vegetarianer eller så er man det ikke og en vegetarianer er en som ikke spiser kjøtt, fisk eller kylling, lettere sagt, en som ikke spiser noe som har levd. Og jeg mener også man må være det ei stund. Man kan ikke si "jeg var vegetarianer i en uke".

mange som er vegatarianera i et par uker hver måned og så spise de litt kylling og fisk resten av måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...