Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Denne tråden har utviklet seg til å bli morsom, men det er også tragisk og betenkelig hvor enkle enkelte er i tankegangen. Og hurra til Veslebråka; du har en flott måte å uttrykke deg på!

og dessverre bekrefter og forsterker det mine mistanker ang. nordmenns generelle kunnskapsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Enkel

Det kuleste med å være enkel i tankegangen og "begrenset", er alt som det medfører.

En spennende reise i sinne og andre utsagn! En ekte kulturstudie :P

Det enkle er utrolig spennende.

Det er også interessant å merke seg hvor seriøst enkelte mener muskler er. F.eks. at man tar slik på vei fordi folk ikke vet at kjøtt er muskler.

Hvis de likvel spiser kylling, karbonadedeig og kalkun, spiller det da noen rolle at de ikke vet hva det heter? Det er jo sunt som proteiner i kosten og det har de jo fått med seg...

Jeg synes det er MER viktig at folk f.eks. vet at man skal respektere hverandre. Og forskjellen på salt og sukker. Hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om "skinnet" på noen pølser, som er rensede tarmer. Og noen bruker en slags plastikk!? Eller har de sluttet med det :sjenert:

Men jeg synes pølser er godt! :sikle:

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan dette er nå, men jeg tviler egentlig på at det har forrandret seg.

De pølsene som vi spiser med "skinnet" på, er/var laget av rensede og vaskede tarmer, mens de pølsene som "skinnet" blir tatt av på, var av en plastikk-type.

Så lykke til med "renskingen" av grill-pølsene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange her kan ta et storfeslakt og lage mat av det?

*rekker hånda i været* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Artig tråd :ler: Å si at kjøtt ikke er muskler blir vel omtrent det samme som å si at svin ikke er gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya
Artig tråd :ler: Å si at kjøtt ikke er muskler blir vel omtrent det samme som å si at svin ikke er gris.

:o Du mener vel ikke at det er grisekjøtt i svinekotelettene?? :o

Ehm, jeg ville nå bare påpeke at karbonadedeig i alle fall er å foretrekke foran kjøttdeig anytime. Bortsett fra når en er blakk. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

:o :ler: Jeg har ikke oppdaget denne tråden før nå ...

Jeg lurer veldig på hva folk' date=' eller spesielt hovedinnlegger, egentlig trodde kjøtt består av? Hvorfor er det ille å spise kjøtt når man vet at det er deler dyret hadde nytte av? Jeg forstår ikke assosiasjonen med at kjøtt er godt mens muskler er heslig. Muskler er jo muskelfibre.[/quote']

Jeg er dødsnysgjerrig på hvor de tror "kjøttet" kommer fra - hvor det ligger inne i dyret.

Egne kjøttlagre ved siden av musklene kanskje?

:glis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Jeg er dødsnysgjerrig på hvor de tror "kjøttet" kommer fra - hvor det ligger inne i dyret.

Egne kjøttlagre ved siden av musklene kanskje?

jeg og.

Til og med jeg som ikke spiser kjøtt, vet at kjøtt er muskler. Eller jeg vet det vel mest fordi hva ellers skulle det være? Fett er det ikke, for det er jo det folk ønsker å skjære vekk fra biffen sin, ergo må det vel være muskler, med litt fett og blodårer og sånt innimellom. :ler::ler:

Takke meg til tofuen min jeg :sjarmor:

forresten mener jeg å ha hørt at en vegetarianer som spiser fisk kalles semi-vegetarianer eller noe sånt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hurra til Veslebråka; du har en flott måte å uttrykke deg på!

Nå ble jeg så glad at det sannsynligvis varer resten av dagen! :P (leste nettopp dine innlegg om Frp og ble imponert over evnen til å sette ord på hva som er vage tanker hos meg. Andre meget bra også der)

Jeg må vel innrømme at jeg selv ikke er noen herdet slakter. Jeg har hjulpet til med partering gjennom hele oppveksten, men aldri hatt ansvar for det. Dette er imidlertid noe jeg har planer om å lære mer om når jeg etterhvert blir mer husmor. Å kjøpe en halv gris og så partere den selv er myye billigere enn å kjøpe kjøtt på styrofoam-tallerkener på rema. I tillegg vite hvilke deler av dyret du vil ha sånn at du betaler for akkurat de bitene du ønsker (hvilken kvartpart du vil ha og hvor du vil den skal skjæres osv) synes jeg er viktig kunnskap, så som hvilken del av dyret utgjør best bacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sensitiv

Jeg tror hvertfall jeg vet hvordan man får til mat fra storfe:

først finner man en okse eller ku og dreper de med en bedøvelsessprøyte eller noe(?), eller hugget hodet av med en øks. Deretter sleper man dyret opp på en helling. Så legger man dyret slik at alt blodet renner ut på bakken. Når det har rent ut (og gården er fullt av blod), sleper man dyret inn på kjøkkenet til gardskjerringa(?) og ber henne om å bruke brødkniven til å partere liket.

Så, når hun har gjort det, delt kua i biter på benken, kan man legge alle bitene i plastposer og fryse det i den store fryseren.

Og vips! Dermed har man muskler for vinteren. :) Hvis det bli noe igjen av huden, pelsen, ørene, innmaten og øynene, er det bare å lage pølse-muskler av det og gi bort til naober og gode venner. Bon apetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

*rekker hånda i været* :wink:

Jeg også !

Dette var en utrolig festlig tråd. Vanvittig hva enkelte ikke vet om det de putter i seg. Etpar av innleggene går så langt at jeg mistenker dem for å være skrevet som provokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Jeg tror hvertfall jeg vet hvordan man får til mat fra storfe:

først finner man en okse eller ku og dreper de med en bedøvelsessprøyte eller noe(?), eller hugget hodet av med en øks. Deretter sleper man dyret opp på en helling. Så legger man dyret slik at alt blodet renner ut på bakken. Når det har rent ut (og gården er fullt av blod), sleper man dyret inn på kjøkkenet til gardskjerringa(?) og ber henne om å bruke brødkniven til å partere liket.

Så, når hun har gjort det, delt kua i biter på benken, kan man legge alle bitene i plastposer og fryse det i den store fryseren.

Og vips! Dermed har man muskler for vinteren. :) Hvis det bli noe igjen av huden, pelsen, ørene, innmaten og øynene, er det bare å lage pølse-muskler av det og gi bort til naober og gode venner. Bon apetit!

Tja... jeg har slaktet sau, det foregår slik:

Først sleper man sauen (som av en eller annen grunn ser ut til å forstå hva som skal skje) ut av fjøset og til slaktestedet. Vi bruker noen trepaller ute på tunet. Så setter den sterkeste seg oppå sauen, den mest erfarne slakter, og den svake og uerfarne (jeg) holder en bøtte med litt vann og salt under strupen på dyret, og rører hele tiden mens blodet renner ut.

Selv drepingen foregår ved at dyret slås i hodet med baksiden av en øks. Deretter skjæres pulsåren over. Hjertet fortsetter å slå, og pumper blodet ut av kroppen og ned i ovennevnte bøtte. Jeg rører.

Så henges sauen opp, fortsatt utendørs. Vommes (man snitter opp buken og fjerner innvoller) og flås. Deretter må den henge en dag eller to på stabburet før videre partering. Ungene får se på hvis de vil, etter at dyret er dødt, og er som regel forundret over hvor mange meter tarm det er i et dyr. Vi sier at det er fordi vi skal ha noe å lage pølser av.

Er det noen big deal da ? Og nei, jeg er ikke vokst opp på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hem til gården

Jo det er lov å drepe hjemme. Vi gjør det hjemme støtt, og vi lager både slakt og hjemmebrent. Men vi kan gi det til naboene etter at det er partert, for da gjelder ikke loven lengre.

Mange rundt om i Norge holder på slik, for det er billigere enn på Rema. Slik det har utviklet seg nå er det konkurranse med alle smugler-musklene fra Polen og Litauen. Så det er litt av et svartemarked for muskler blitt i Norge nå. Og med transportstreiken og alt, så har det nok toppet seg.

God slakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk ikke lov å slakte hjemme i det hele tatt, surprise surprise: EU-regler. Alt kjøtt skal slaktes på godkjent slakteri med veterinær. Dette gjelder ikke bare gårdsdyr, men også dyr man skyter på jakt. Altså, skyter man en elg langt inne i et dalføre sier reglene at dyret skal fraktes hjem helt, eller var det at dyret ikke skal skytes i dalføret heller, men avlivningen skal skje på slakteri? Jeg husker ikke. Husker bare at det ble ledd mye av elgjegere som måtte begynne å gå på jakt med lasso eller var det å bære 1 stk elg hjem på ryggen. Er loven designet for Norge? Nei. Følges den i Norge? Nei. Prioriterer politiet å etterforske folk som driver med hjemmeslakt? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov å slakte hjemme i det hele tatt' date=' surprise surprise: EU-regler. Alt kjøtt skal slaktes på godkjent slakteri med veterinær. [/quote']

Så vidt jeg vet er dette riktig, men unntaket gjelder for de dyr som skal slaktes til eget forbruk. Altså, bonden som eier sauen har lov til å slakte den for å spise den selv. Men kjøttet må sendes inn og kontroleres først. Det er i alle fall slik det har vært i mange år (har jobba for en bonde som praktiserte dette), så om det ikke er slik må det ha endra seg nylig. Du har kanskje en link med litt nærmere informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hem til gården

Jenter da! Spiller det noen rolle hva som er lov og ikke lov da?

Ingen bryr seg om sånt småtteri! Nei, gå i gang: ut i skogen; hent noen ulv, elg, okser, kuer, sau, hund, katt, rev, rådyr, hjort og kanin. Plaff dem ned og slep dem hjem til gård og grunn.

Tror ikke Sponheim står på lur ved stakittgjerdene deres i bunad akkurat :hoho:

Og slik er det å bo i Norge: alle slakter hjemme på gårdene sine akkurat som samene og eskimoene. Vi nordmenn lever praktisk talt som Manhattan-beboerne- not... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal
Jenter da! Spiller det noen rolle hva som er lov og ikke lov da?

For NOEN gjør det faktisk det... Loven er også tenkt for å beskytte dyrene, det er mange inhumane avlivningsmetoder som har blitt benyttet/fortsatt benyttes rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...