Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ingen lenke, har blitt fortalt om ståa av min hoderystende far. Hvorvidt det finnes unntak vet jeg ikke, men tviler på det. Loven er ikke designet for nordmenn som jakter, men for folk som kjøper seg en sau svart hos en bonde, drar den med hjem og knerter den i kjelleren uten å ha særlig greie på hverken avlivning, slakt eller hygiene omkring disse prosessene. Populært i mange land, kjenner en engelskmann som sa det skjedde en del i England. Elg slaktes jo til eget forbruk hos oss, og det var det min far snakket om når han lurte litt på om de mente han skulle surre et rep rundt halsen på elgen og dra den med nærmere gården før han skjøt den, så han slapp å bære den så langt i ett stykke :ler:

Regelen er ganske ny, kom for et par år siden kanskje? Det er jo leenge siden de begynte med at kjøtt skal kontrolleres hos dyrlege etter hjemmeslakt; f.eks svin skal testes for trikiner osv. Elgkjøtt testes ikke, men de må vise frem tannsett og genitalia? for alder og kjønn så dyrlege rapporterer til viltnemda om de har skutt hva de hadde tillatelse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik er det å bo i Norge: alle slakter hjemme på gårdene sine akkurat som samene og eskimoene. Vi nordmenn lever praktisk talt som Manhattan-beboerne- not...

I all din trendy urbanitet så får du prøve å huske at den maten du spiser faktisk blir dyrket av noen. Å dyrke jorda og å fremskaffe føde for mennesker er et hederlig yrke, du har jo sett deg helt blå på sex og singelliv. Hønsehjerne som tror verden kun eksisterer av barer og designmerker, kredittkort og stilletthæler. Trøsten får være at slike som ikke skjønner hvordan verden henger sammen og som bare flyter rundt i en boble og nyter synet av egen navle, de stryker med først hvis noe skulle komme på..

PS: Samer og eskimoer bor ikke på gårder.. De fleste som holder til på Manhattan er ikke sofistikerte trendy mennesker.. Kunnskapshullet du avslører mer av for hvert innlegg kan snart konkurrere med hullet i ozonlaget over Australia :kul:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

PS: Samer og eskimoer bor ikke på gårder.. De fleste som holder til på Manhattan er ikke sofistikerte trendy mennesker.. Kunnskapshullet du avslører mer av for hvert innlegg kan snart konkurrere med hullet i ozonlaget over Australia  :kul:

Vet ikke helt hvordan du tror samer bor, men de fleste samer slakter faktisk rein til eget bruk utenfor huset :) Føler du deg bedre når du rakker ned på andre forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke helt hvordan du tror samer bor, men de fleste samer slakter faktisk rein til eget bruk utenfor huset :) Føler du deg bedre når du rakker ned på andre forresten?

..men om de slakter utenfor huset, betyr vel ikke det at de bor på gård...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samer slakter ikke rein like utenfor huset og ikke bor de på gårder :wink:

Når de bor i hus, så bor de gjerne i tettsteder. Like lite interessert i å ha blodgørr nedenfor trappa som de fleste andre. De bor også i stadig mindre grad i lavvoer, men når de slakter når de gjør det, så slakter de i "nærheten" av flokken heller enn å ta med reinen hjem i et tau rundt halsen for så å slakte den like utenfor lavvoen. Dette hvis de skal ha seg en rein til eget forbruk. Under slaktinga, altså når de slakter mange av dyra, så har de egne slakteplasser med innhegninger som sjelden ligger like i nærheten av noens privatbolig. Mange sender dem også med biler til slakteri. Altså, lite relevant sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Samer slakter ikke rein like utenfor huset og ikke bor de på gårder :wink:

Når de bor i hus, så bor de gjerne i tettsteder. Like lite interessert i å ha blodgørr nedenfor trappa som de fleste andre. De bor også i stadig mindre grad i lavvoer, men når de slakter når de gjør det, så slakter de i "nærheten" av flokken heller enn å ta med reinen hjem i et tau rundt halsen for så å slakte den like utenfor lavvoen. Dette hvis de skal ha seg en rein til eget forbruk. Under slaktinga, altså når de slakter mange av dyra, så har de egne slakteplasser med innhegninger som sjelden ligger like i nærheten av noens privatbolig. Mange sender dem også med biler til slakteri. Altså, lite relevant sammenligning.

Siden jeg er same selv, så har jeg førstehåndskunnskaper om dette, og ja..de fleste slakter rein utenfor huset :) Som en liten tillegskommentar, den eneste grunnen til at jeg gidder å svare på slikt, er fordi du gir inntrykk av å være en riktig så besserwisser. Kanskje du skal bli _litt_ mindre påståelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at du gidder svare er fordi jeg er slik en besserwisser? Så du kan lære meg til å være mindre påståelig og bli en bedre person?? :ler::ler::ler: Denne tråden er vel nettopp om påståelighet og antagelser om tingenes tilstand, ingen seriøs diskusjon. Du må skille clinton fra hveten vet du, susanne.

Er selv delsamisk og har førstehånds kunnskap om samer og reinsslakting fra hjemtraktene. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
torsk er en fisk, det du spiser er torskekjøtt eller som de sier penere, torskefilet. Hva tror du fiskekjøttet egentlig er da? Fyllmasse i tilfelle noen har lyst til å spise fisken? Alt i en fisk eller et dyr har en funksjon, hvis ikke hadde det ikke vært der (ja bortsett fra blindtarmen da). Hvorfor fiskekjøttet er hvitt og ikke rødt overlater jeg til noen andre å gi det biologiske svaret på. Kanskje det har noe med sammensetningen av hvite vs røde blodlegemer i blodet eller noe.

Det er nok fare for at noen andre allerede har svart på dette, men måtte bare bli med i denne tråden :)

Det er bla. proteinet myoglobin som gir muskelen farge (i tillegg til hemeoglobinet i blodet). Storfe har mer av dette proteinet i musklene, og dermed er kjøttet rødere enn f.eks. svine- og kyllingkjøtt. Regner med at det er tilsvarende mindre myoglobin i fiskens muskler.

I Norge (fram til 1. juli d.å) benyttes CO, karbonmonoksid, som "pakkegass" når kjøtt pakkes. Der er for at CO skal binde seg til hemeoglobinet/myoglobinet i blodet. Dette bevarer fargen til kjøttet. Uten en slik gass binder oksygen seg til disse proteinene (det er blant annet slik oksygen fraktes rundt i kroppen fra hemeoglobinet i blodet til myoglobinet i musklene), og kjøttet får en brunere/gråere farge (noe de fleste sikkert har lagt merkt til hvis kjøttet har stått en stund etter at det er tatt ut fra pakken). Dette avsnittet ble så klart kun tatt med da jeg er en besserwisser :)Så slakt i vei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Og hvis hjernen på død og liv skal settes i en bås så er det fettbåsen. For muskler er det ikke mye av der oppe (hallo, hva er det hjernen skal bevege på?), derimot er det mye fett. Så ingen/lite muskelceller, mange hjerneceller (den "grå substansen" i hjernen) og fettceller (i form av myelin som omslutter aksoner/nervetråder som er en del av den "hvite sustansen" i hjernen).

Nok en liten besserwisser-kommentar. Varmer opp, skjønner dere, for i kveld har jeg en date :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Den eneste grunnen til at du gidder svare er fordi jeg er slik en besserwisser? Så du kan lære meg til å være mindre påståelig og bli en bedre person?? :ler::ler::ler: Denne tråden er vel nettopp om påståelighet og antagelser om tingenes tilstand, ingen seriøs diskusjon. Du må skille clinton fra hveten vet du, susanne.

Er selv delsamisk og har førstehånds kunnskap om samer og reinsslakting fra hjemtraktene. :tunge1:

En annen grunn til at jeg svarte var at du skrev noe som er feil. Men tror ikke du vil ta det til deg, så jaja. Samme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av oss var vel voldsomt spesifikke (jeg sa at samer ikke har gårder og at de ikke slakter på plenen). Jeg vil legge til at de ikke slakter i kjelleren når de bor i lavvo, og tviler på at de slakter i potetkjellere også. Derimot kan samer drive med partering og annet relevant slaktearbeid i uthus og andre egnede steder de har laget seg til. Men de bor fortsatt ikke på gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus, kan du fortelle meg om det er lov å bruke hjerne i malte kjøttprodukter i Norge idag? Jeg mener det ikke skal være det, men det er mulig de er treige. Jeg vet at i England er det ikke lov, skal ikke være lov i USA heller. M.a.o. går det ikke å kjøpe seg t-bone steak lengre på restaurant pga. den inneholder del av ryggraden, og ryggmarg + hjerne er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
TomKrus, kan du fortelle meg om det er lov å bruke hjerne i malte kjøttprodukter i Norge idag?

Nope, kan dessverre ikke hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Hodekjøtt er ikke det samme som hjerne. Jeg mener også 99 % sikkert at hjernemasse og meinmarg er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne artikkelen ble det i 1990 forbudt å bruke hjernemasse og ryggmarg i "menneskemat".

Hilsen Felicia

- som har nytt en deilig posjon med kyllingmuskler til middag i dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...