Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hodekjøtt er ikke det samme som hjerne.

Jepps. Ansiktet er dekket av muskler, ansiktet er jo en veldig bevegelig del av kroppen. Øyne, munn, smile, le, lage grimaser.. må muskler til for slikt. Det er samme kjøttet som i større muskler, men de er litt pinglete å selge hele. I den grad kyr lager grimaser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som plager meg etter alt dette snakket, er at jeg fikk lyst på muskler, og butikkene er stengt...

*endevende fryseren*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjedatoj

hjelp...må jo si det ikke BARE er morsomt å tenke på at folk ikke aner hva de spiser...selv om jeg ler godt av en del påstander her...

hjerne er ingen muskel, men nervevev, og bindevev og sikkert litt andre greier jeg ikke kommer på i farta. Hjerne er en delikatesse...det samme er diverse kjertler (brissel, feks...mener at det er skjoldbruskkjertelen)

Det finnes dessuten to typer muskelvev (pluss hjertemuskulaturen) - et vi ikke styrer selv (tarmsammentrekninger, etc) og den typen muskler vi spiser. Heldigvis har fornuftige mennesker før meg påpekt at rent kjøtt er "ren" muskel (eller "hele" kjøttstykker...mellom muskelfibrene er det bindevev, og innimellom disse finner man både nerver og blod- og lymfesystemer. Se nøyere på kyllingvingene neste gang), i motsetning til kjøtt blandet med feks mel, kjøtt fra andre dyr, fett fra andre steder av kroppen e.l. Kjøtt kommer ikke fra planter, men fra dyr - men man KAN kjøpe feks tofu med kjøttsmak og ikke behøve å bekymre seg for unevnelige forferdeligheter som blod.

Og: Man tapper blodet av dyra med en gang de er slaktet. Men åresystemene er forgrenete, det er ikke helt som å helle vann ut av en bøtte.

Forresten er det ikke mye "blod" i kjøttsafta som renner ut, mener å huske at det er mer som lymfevæske. I en kropp i live skjer stadige forflytninger av væske og nærings og avfallsstoffer fra cellene til blod- og lymfesystemet og omvendt. I en død kjøttbit siger væske ut av muskelcellene og ut på kjøkkenbenken.

Og angående morsomme kommentarer om tomrom med kjøtt (hehe): Skal man i noen grad snakke om fyllmasse i kroppen må vel fett være nærmere denne definisjonen enn muskelvev...mer eller mindre delikat?

Helt greit for meg om folk velger å ikke spise kjøtt - vi fråtser nok som det er i Vesten. Men det er ikke rart feks farmasi- og meieri/kjøttbransjen i USA kan sprøyte kyrne fulle av helseskadelige hormoner (det skjer), dyra kan sperres inne i trange båser og maten tilsettes skumle konserveringsmidler uten protest fra forbrukerne når man ikke har noe som helst bevisst forhold til hva man spiser.

(egg er ikke en muskel, nei. Et ubefruktet egg er faktisk "bare" én celle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady-M
hjerne er ingen muskel, men nervevev, og bindevev og sikkert litt andre greier jeg ikke kommer på i farta. Hjerne er en delikatesse...det samme er diverse kjertler (brissel, feks...mener at det er skjoldbruskkjertelen)

Brissel er ammemuskelen. Alle dyr og mennesker som ammer har den de første levemånedene. Sitter i halsen og forsvinner etterhvert. Vi hadde glassert brissel av gjøkalv som en av våre retter i bryllupet.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brissel

...brissel er ike skjoldbruskkjertelen, nei, men befinner seg omtrent samme sted og er ikke en muskel, men en kjertel (thymus). Kjertler skiller ut hormoner og slikt, mens muskler brukes til bevegelse. Thymus er aktiv hos unge dyr, dog lenger enn ammetida. Thymus spiller en rolle i dyrets utvikling fram til (etter?) puberteten (det er i denne perioden av dyrets utvikling den er størst). Så tilbakedannes den.

Jajaj. Vi er vel egentlig usmakelig kresne og hysteriske ovenfor hva vi spiser:) Er ikke helt sikker på om det første innlegget var seriøst ment en gang, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvor mange her kan ta et storfeslakt og lage mat av det?

Lula kan, Lula kan :sjarmor:

Tenk dere en okse:

-Hjertet er en muskel

-Ved bena øverst er det kraftige muskler på oksen

Hvis vi tenker KJØTT og hva det er på disse to eksemplene, sier vi gjerne at vi spiser "det rene kjøttet"/filetene: det som er renest mulig fritt for "grums".

Vel, jeg baklager å måtte fortelle deg at indrefileten er kjøtt på lik linje med de kraftige musklene på bena til oksen.

Noen deler av slaktet har mindre eller mer fett, og andre deler av slaktet er mindre eller mer mørt.

Det er like fullt MUSKLER! (dvs KJØTT)

Vi spiser altså ikke muskelen "hjertet" når vi bestiller en indrefilet.

Nei selvsagt er det ikke det. Vil du ha hjerte så bestiller du det ;-)

Røkt elghjerte feks. er veldig godt :sikle:

Jeg ser derfor at endel folk her misforstår litt av det egentlige spørsmålet. Det hele blir et definisjons-spørsmål

Øh nei, det er ikke et definisjonsspørsmål. At DU velger å kalle indrefileten for KJØTT, og feks skanken for muskel er din høyst personlige og feilaktige fremstilling av saken!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lula kan, Lula kan :sjarmor:

LilleBille også... (selv om kjøkkenet mitt nok er litt lite om jeg fikk et helt slakt) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallverden. Jeg gidder ikke lese hele denne tråden, lurer på hva som egentlig står på alle de ÅTTE sidene her om karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iallverden. Jeg gidder ikke lese hele denne tråden' date=' lurer på hva som egentlig står på alle de ÅTTE sidene her om karbonadedeig.[/quote']

Du bør absolutt lese tråden.. den er helt ubetalelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Jonny-Jonny

Hihi!

Slenger inn et lite tips;

For de som driver med oppdrett av "slaktedyr" selv, så anbefaler jeg å gi de anabole stereoider.

Gir dette til kyllingene mine og får dobbelt så mye kjøtt, eller rettere sagt muskler å spise/selge!

Folk begynner riktignok å lure litt når de ser kyllingsumobrytere spankulerende rundt på tunet mitt, men de forstår meg godt da jeg forteller de hemmeligheten bak det!

Mer valuta for penga! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Hihi!

Slenger inn et lite tips;

For de som driver med oppdrett av "slaktedyr" selv, så anbefaler jeg å gi de anabole stereoider.

Gir dette til kyllingene mine og får dobbelt så mye kjøtt, eller rettere sagt muskler å spise/selge!

Folk begynner riktignok å lure litt når de ser kyllingsumobrytere spankulerende rundt på tunet mitt, men de forstår meg godt da jeg forteller de hemmeligheten bak det!

Mer valuta for penga! :kul:

Det kan da umulig være lov!

Dette gjør de også i Asia. På Filippinene har det skjedd at små barn kommer for tidlig i puberteten fordi de spiser så mye kylling proppet med steroider. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...