Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest flirer
Denne tråden er helt utrolig :hoho::hoho:

Ja, det er flott det ble hentet frem igjen. Jeg satt og tenkte på den for en ukes tid siden, men jeg hadde ikke tid til å finne den igjen da. Og nå ser jeg at Virvel har gjort det. Ahh. *Sette seg tilbake og nyte innleggene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Brudeberta
Jeg er veggis men spiser fisk (veggis-light).

Jeg blir rystet når jeg leser her at torskefilet har blodårer og blod i seg! Jeg kjøper filetene ferdig i frossen pakke og jeg har aldri sett noe blod renne ut av de. Hvordan dere si at fisken er en muskel?

Jeg er glad for at vi lever i et moderne samfunn hvor andre folk skreller bort blod, blodårer, sener, brusk og hjerner og slikt. Man kan da ikke stå selv og gjøre slikt møkkaarbeid? Da skulle en hvertfall ha brukt hansker, ja..!

Nei, fri meg for muskler og slikt! Jeg holder meg til bønner, grønnskaer, poteter og alt annet som ikke har muskler og går på anabole steroider i kamp foran muskel-VM!

For en tråd!!! Virkelig god underholdning!

Jeg synes denne var en av de fineste blant MANGE "gode" innlegg :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror at pølser vokser på trær, indrefilet vokser i kjøttdisken hos slakteren, og kjøttboller er en slags knoller vi graver opp fra jorda, på samme måte som poteter :hoho:

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forundret

Det dummeste så langt i denne tråden, er at dere hånflirer av at noen mangler kunnskap om forskjellen på kjøtt/muskler. Trenger ikke bety at man er analfabet av den grunn, det finnes sikkert mye dere ikke vet også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da det er veldig mye jeg ikke vet.

Men jeg er smart nok til å forstå at når jeg ikke har fått med meg noe som er ganske så grunnleggende, så er det bedre å finne det ut på egenhånd (leksikon, google etc) enn å spørre andre og dermed avsløre min uvitenhet.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jo da det er veldig mye jeg ikke vet.

Men jeg er smart nok til å forstå at når jeg ikke har fått med meg noe som er ganske så grunnleggende, så er det bedre å finne det ut på egenhånd (leksikon, google etc) enn å spørre andre og dermed avsløre min uvitenhet.

:wink:

Hvorfor er det farlig å avsløre sin uvitenhet?

Kanskje trådstarter kan løse vanskelige sosialøkonomise likninger og analysere internasjonal politikk - men klarer ikke å skille mellom begrepene "kjøtt" og "muskler" i dyrenes verden.

Kanskje trådstarter har konsentrert seg om , og prioritert mer viktige ting?

Dessuten, er det verre å ikke vite at kjøtt er muskler eller å ikke vite definisjonen på parlamentarisme?

Hvorfor er det farlig å demonstrere sin uvitenhet innen et område som mat?

:roll:

Tåpelig....

By the way, jeg foirstår trådstarter godt..kjøtt (muskler) uansett hva det kalles: det er ekkelt, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ihvertfall det er rart at voksne mennesker ikke vet slikt!

Og enda rarere at det plutselig er ekkelt og barbarisk. :o

Forøvrig så har man ikke vondt av å ikke spise kjøtt.

Det er mye som er rart her i verden vet du. Hvis dette er det rareste du har hørt, har du ikke hørt så mye!

Jeg er enig med trådstarter og kjøtt/muskler (kalle det hva du vil) er ikke en estetisk nytelse å se på. Og som alle gastronomer vet: det visuelle betyr mye for vår oppfatning av maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Altetende

STOR UNDERHOLDNINGSVERDI!!!!!

- Men til alle dere vegetarianere og snadre som synes kjøtt = muskel = ekkelt!

Hva med Gelatin? Helt vanlig sak som brukes i masse digg som gele, godteri, syltetøy osv..... skal der få vite noe hårreisende sjokkerende :hår:

Gelantin er et stoff som fra alt det som dere synes er ekkelt, døde dyr med innvoller, ører og føtter, hode og bein som kokes til man får utvunnet nettopp det animalske stoffet gelatin!

Så alt som inneholder gelatin er fy-fy for vegetarianere, og dermed er det slutt på diverse kaker, smågodt, jelly-beans, osv.

Eller ost, som vanskelig kan lages uten løype, som egentlig er noe gugg (enzym) som er hentet fra kalvemagen....mmmm

Husk det hvis dere skal være prinsippfaste og ikke spise ekle døde dyr...

Klipp fra www.vegetar.com, artikkel om Animalske tilsetningstoffer:

Gelatin (fra kokte dyrekadavre og innvoller) brukes i godteri, syltetøy, gelé, yoghurt, film, pillekapsler, kosmetikk med mere. Finnes i veldig mange matprodukter.

Løpe/rennin (ensym fra kalvemager) brukes ved fremstilling av ost. Det finnes få oster som lages uten løpe.

Cochinell/karmin (laget av finmalte biller) gir rød farge, og brukes i godteri, i kosmetikk og ved behandling av film. Vegetabilske farger som rødbeter er en god erstatning. Omtales også som E 120.

- kjekt å vite :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over der med gelatinens hemmeligheter: dahh...vi visste nok det fra før, de fleste av oss, regner jeg med.

Men som sagt, det finnes et eget fagfelt imnnen mat-fagets verden som omhandler det estetiske ved mat, hvor den kommer fra og hvordan den ser ut.

Det er kanskje for mye forlangt at alle skal forstå det ( i denne tråden her hvertfall..), men slik er det.

Hvis dette er det rareste alle kjøttelskere har hørt, ja, så har de ikke hørt så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over der med gelatinens hemmeligheter: dahh...vi visste nok det fra før, de fleste av oss, regner jeg med.

Men som sagt, det finnes et eget fagfelt imnnen mat-fagets verden som omhandler det estetiske ved mat, hvor den kommer fra og hvordan den ser ut.

Det er kanskje for mye forlangt at alle skal forstå det ( i denne tråden her hvertfall..), men slik er det.

Hvis dette er det rareste alle kjøttelskere har hørt, ja, så har de ikke hørt så veldig mye.

Hvis man vet hva gelatin er laget av, hvordan ost lages og at man bruker finmalte biller som rødfarge, bør man også vite at kjøtt er muskler!

Estetikken har ikke noe med hvor mat kommer fra, men hvordan den ser ut. Og jeg synes fersk kjøtt ser veldig delikat ut. (Hva har forresten estetikken med denne tråden å gjøre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 7 måneder senere...
Gjest Student
Jeg syns ihvertfall det er rart at voksne mennesker ikke vet slikt!

Og enda rarere at det plutselig er ekkelt og barbarisk. :o

Forøvrig så har man ikke vondt av å ikke spise kjøtt.

Det er jeg så absolutt enig i. Det er utrolig mange i dagens samfunn som ikke forstår en døyt annet enn hva som er årets sommermote innen hår og farger. Ikke for å være mannssjåvinistiskt, men dette gjelder spesielt kvinner. Utrolig dårlige allmennkunskaper ute å går i dette landet, men hva slags veskemote som er inn for tiden det vet alle og enhver!

Latterlige og overflatiske jenter, et norskt fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jesus_*
Ganske håpløst å sammenligne dine eksempler med mat.

Det som kommer frem her, er hvor lite kunnskap det er blandt unge om hva de egentlig putter i munnen. Det er jo litt rart at et menneske som har spist kjøtt lenge og synes dette er godt, plutselig synes dette er ekkelt fordi h*n får vite at det er muskler.

Det er ikke meningen å le av personen som ikke vet at kjøtt er muskler, men jeg synes det er helt utrolig at dette ikke er allmenkunnskap. Det er jo temmelig innlysende, det er ikke noe man trenger å lære. Man trenger bare litt logisk tenkning. :wink: Men hovedinnleggeren er nok ikke alene om å ikke sitte inne med denne kunnskapen, har hørt mange lignende eksempler.

Dette med logisk tenkning og muligheten til å faktisk kunne TENKE selv er en

egenskap de fleste av oss innehar, men det finnes selvfølgelig de som må ha absolutt alt inn med teskje, og lese teksten "kjøtt er muskler++" før det går opp et lys for dem. Du møter dem ofte i serviceyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Master

Ja, det kan jo alltids være noen der ute som setter mozart høyere enn helse og det de putter i munnen :un roll:

Examen Philosophicum. Det lukter av de to mikke mus fakultetene øverst på blindern. De burde jo heller vært kalt dolly duck fakultenene, siden det nesten bare er jenter som ser nytten i å studere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Oi, her var det mye å ta fatt i : )

Samer: Jeg forstår at dere har et stort problem med reinsslakting på borettslagsplenene og i trappeoppgangene rundtomkring i oslogryta, hvor størsteparten av samene bor?

Anabole Stereoider: Norge og EU har forbudt bruk av anabole stereoider i kjøttproduksjon. Sannsynligvis er dette årsaken til at ingen norske kyllinger har greid å hevde seg i Tour de France.

Hjernen: er ingen muskel, noe denne tråden er et tydelig bevis for.

Det er mye blod i kjøttet nå for tiden. Hver gang jeg skal steke kjøttdeig og karbonadedeig ser jeg at det er masse blodårer fra dyrene som er veldig tydelige...og blodet siver ut. Jeg synes slakteriene burde bli flinkere til å sile ut alt blodet og årene før de sender det til oss.

Ikke noe gøy å se før man skal spise akkurat..

Sile ut blodårene???? Beskriv hvordan det foregår er du snill :ler:

Dette er nå blitt forbudt ifølge EU-direktivet om slakt. Tidligere ble dyra hengt opp etter bakbeina og strupekuttet, så var det slakterlærlingenes jobb å blåse inn i rompa på dyret til alt blodet var kommet ut gjennom halsen. Dessverre er det slutt på denne praksisen nå, til stor glede for de som dater slakterlærlinger, enten de er veganer eller ei.

_____________________________________________________

Vegetar betyr en som kun eter mat fra planteverdenen, men som kan innta biprodukter fra dyr, som melk og honning.

En som spiser fisk er ikke vegetarianer (vegetar). Det ligger i sakens ntur, da fisk er dyr som inneholder kjøtt. Selv om de bor i havet, men det gjør da sel og hvaler også.

En vegan er en vegetar som også avstår fra å spise biprodukter fra dyr, og å bruke ting laget av dyr, som skinnbelter og lærpisker.

En kjøtteter er et velbalansert harmonisk menneske, men med en mer påtrengende odør på prompen enn hva veganer og vegetarer makter å frembringe. Disse kompenserer dette med mengden. Stort inntak av ost og melkeprodukter kan gi vegetarer et forsprang på veganer innen dette feltet.

Men når det å denne trådens spede begynnelse ble sett på som underlig at karbonadedeigen inneholdt muskelvev, skyldes det nok at man gjerne tar feil av sener og muskler, ettersom de store muskelgruppene som lår, legger og bringe er de med flest sener.

Hele hensikten med karbonadedeig ER jo at man ikke skal vite hva som er i. Men om det steikes godt, og man heller masse ketchup over, så sklir det nok ned, skal du se. Kjøttsafta er det bare å helle av. Synes du det er ekkelt med kjøttsaft, kan du drikke saft fra bær i stedet. Og man får jo kjøpt ferdigstekte karbonader, så jeg ser ikke det store problemet.

Hah! Noen som la merke til hvor diskrét og elegant jeg penset tråden tilbake igjen på riktig spor? :hoho:

Endret av Kamikatze
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Lillepuz
Dette er nå blitt forbudt ifølge EU-direktivet om slakt. Tidligere ble dyra hengt opp etter bakbeina og strupekuttet, så var det slakterlærlingenes jobb å blåse inn i rompa på dyret til alt blodet var kommet ut gjennom halsen. Dessverre er det slutt på denne praksisen nå, til stor glede for de som dater slakterlærlinger, enten de er veganer eller ei.

oho, ler så jeg griner av innlegget ditt, spesielt denne delen :ler: :ler: :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...