jordbær84 Skrevet 21. oktober 2013 #101 Skrevet 21. oktober 2013 Det er faktisk veldig stor forskjell på å ta et (!) glass vin i løpet av en kveld, og å ha alkoholproblemer. Jeg er helt enig i at folk som ikke har kontroll på alkoholforbruket sitt, og like gjerne ender med å bli ordentlig brisne eller fulle, som å holde seg til 1-2 glass, ikke burde drikke sammen med barna. Jeg tror heller ikke det er negativt å faktisk være helt avholds. Men folk som har kontroll og ikke drikker mye - de skader eller skremmer ikke barna sine. Anonymous poster hash: 28758...41a Ja men saken er bare den at, at det ene glasset, ikke blir det ene glasset, Voksne nordmenn klarer ikke å holde seg til minimum.... det blir heller 1-2 flasker.....sett det i maange hjem.....
sebastianen Skrevet 21. oktober 2013 #102 Skrevet 21. oktober 2013 Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Hehe, man har jo barn i maaange år , skal man ikke kunne ta et glass rødvin til middagen på alle disse åra? Eller må man sende bort barna hver gang ? Og hvem er det som sjangler etter et glass eller to . Hysterisk... 5
sebastianen Skrevet 21. oktober 2013 #103 Skrevet 21. oktober 2013 Ja men saken er bare den at, at det ene glasset, ikke blir det ene glasset, Voksne nordmenn klarer ikke å holde seg til minimum.... det blir heller 1-2 flasker.....sett det i maange hjem..... For en generallisering, de fleste i min omgangskrets klarer dette fint . Men ikke din tydligvis..... 14
Kassiopeia Skrevet 21. oktober 2013 #104 Skrevet 21. oktober 2013 Ja men saken er bare den at, at det ene glasset, ikke blir det ene glasset, Voksne nordmenn klarer ikke å holde seg til minimum.... det blir heller 1-2 flasker.....sett det i maange hjem..... Greit nok at du har en dårlig erfaring med noen som ikke kan håndtere alkohol, men hvorfor drar du alle under en kam? Selvsagt kan de fleste holde seg til det ene glasset, og det skal for de fleste mer enn en liten øl eller et glass vin til for at man blir synlig beruset. Jeg mistenker at du troller, for det er da ingen som er så uvitende som dette? 7
jordbær84 Skrevet 21. oktober 2013 #105 Skrevet 21. oktober 2013 Det er et generellt grunnlag ja... men som sagt, IKKE alle er sånn det er gjennomsnittet bare, IKKE ALLE.....
Gjest s@nd Skrevet 21. oktober 2013 #106 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har ikke barn da, men jeg ville ikke gjort det til daglig for å si det sånn. Et unntak kan vel være et lite glass vin til en god middag f.eks. bare man ikke blir full...
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2013 #107 Skrevet 21. oktober 2013 Har en tidligere svigerinne som har 3 barn og drikker , stadig vekk et glass vin.... syntes dette er helt uhørt å gjøre foran ungene, og ikke få gangene jeg virkelig har hatt lyst å gi henne en på trynet!! ALKOHOL ER OG BLIR EN EGOHANDLING NÅR MAN HAR BARN!!! Er man så utrolig glad i alkohol, at man ikke kan la vær å drikke det ene glasset, ja da bør du spørre deg selv om du har et problem.... Man har ikke et problem om man setter pris på et (1) glass vin til middagen! Du, derimot, har et problem, men det er ikke med alkohol! Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Jeg blir ikke full av et glass vin, og hadde intet å frykte da jeg hadde lite barn, selv om jeg tok meg et glass vin eller en øl til maten. Legevakt kan man komme til med taxi, noe flere har påpekt før meg. At du mener man blir full av et glass sier sitt, men for all del... Ja men saken er bare den at, at det ene glasset, ikke blir det ene glasset, Voksne nordmenn klarer ikke å holde seg til minimum.... det blir heller 1-2 flasker.....sett det i maange hjem..... Saken er at du er fanatisk! Jeg kan ta et glass vin og la det bli med det ene. Jeg kan ta flere glass eller jeg kan la være. Jeg tror ikke du har sett noe annet i mange hjem. Jeg tror du er full av fordommer og traumer og overfører disse på andre! Nei, du kan la være å ta et glass - så fortsetter jeg med det, når jeg har lyst! 17
sebastianen Skrevet 21. oktober 2013 #108 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg håper trangsyntheten ikke tar helt overhånd i norge, det er så patetisk .... 1
Dolly-Duck Skrevet 21. oktober 2013 #109 Skrevet 21. oktober 2013 Det er et generellt grunnlag ja... men som sagt, IKKE alle er sånn det er gjennomsnittet bare, IKKE ALLE..... Det har du nok feil. Jeg er fullstendig klar over at ikke alle klarer å holde seg til et glass vin eller en øl, men dette gjelder mindretallet, overhodet ikke gjennomsnittet. De menneskene som ikke klarer å holde seg til en øl, har et alkoholproblem. De fleste av oss har ikke det. Idag er det mandag, jeg lagte god hjemmelaget middag til meg selv, spise et fantastisk måltid alene mens jeg drakk EN øl. Nå har jeg heller ikke barn altså, ville bare påpeke at jeg drikker en øl eller et glass vin når det måtte passe meg på kvelden, og det holder med det. Det er svæært få av oss som mener at det er ok å være full sammen med barna, men det er overhodet ikke det vi diskuterer her. Man blir ikke full av en øl. Den holdningen du har til alkohol vil jeg påstå kan ha en negativ effekt på barn. Dersom du overfører oppfatningen om at et glass vin = sørpa full! 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #110 Skrevet 21. oktober 2013 Ok, siden jeg er et tallmenneske, tenker jeg det er greit å tallfeste hva vi snakker om her. Omsetningen var i 2012 25 200 000 liter ren alkohol, og det registrerte konsumet for hver nordmann over 15 år er på 6,21 liter ren alkohol i året. Hver alkoholenhet er på 15 ml. Det er ca 4 000 000 mennesker over 15 år i Norge. 14 % av alle over 15 år er totalavholdende, når vi legger til som er periodevis avholdende grunnet svangerskap/amming, medisinbruk, sykdom osv, så antar jeg at antall personer som til enhver tid er avholdende ca 20 %. 10 % står for 50 % av det årlige alkoholkonsumet. 12 600 000 alkoholliter / 400 000 = 31,6 liter pr person = 2100 enheter pr år = 5,7 enheter pr dag. 50 % av befolkningen over 15 år står for 10 % av konsumet. 2 520 000 alkoholliter/2 000 000 = 1,26 l per person pr år = 84 alkoholenheter pr år = 1 alkoholenhet pr uke. 26 % av befolkningen over 15 år, står da for konsumeringen av de siste 40 %. 10 080 000 alkoholliter / 600 000 = 16,8 l per person pr år = 1120 alkoholenheter pr år = 3 alkoholenheter pr dag Jeg understreker at disse tallene omhandler det registrerte alkoholforbruket, det uregistrerte forbruket kommer i tillegg. Det uregistrerte forbruket er beregnet til ca 1,5 l pr person pr år, med samme fordeling som over, og utgjør lite i dette regnestykket. Det uregistrerte forbruket dekker hjemmebrenning, import (lovlig og ulovlig), og drikke på ferier. Ut i fra disse tallene kan vi lese at flertallet klarer å holde seg til ett glass innimellom, og dette synes jeg er helt greit. Ett glass hver dag derimot, mener jeg ikke er ok. Men noe jeg finner bekymringsverdig, er at så mange som 1 000 000 nordmenn over 15 år drikker 20 alkoholenheter eller mer hver eneste uke året igjennom, og mange av disse drikker også foran barn. Noe annet jeg finner urovekkende, er at de som velger å ikke drikke foran barna, eller som er totalavholds hele livet, eller i perioder, av mange blir karakterisert som fanatiske, og at de bidrar til å fremme en usunn drikkekultur. Dette virker mer enn noe annet som en rettferdiggjøring av egne drikkevaner. Anonymous poster hash: 86bf6...82e 1
jordbær84 Skrevet 21. oktober 2013 #111 Skrevet 21. oktober 2013 Det har du nok feil. Jeg er fullstendig klar over at ikke alle klarer å holde seg til et glass vin eller en øl, men dette gjelder mindretallet, overhodet ikke gjennomsnittet. De menneskene som ikke klarer å holde seg til en øl, har et alkoholproblem. De fleste av oss har ikke det. Idag er det mandag, jeg lagte god hjemmelaget middag til meg selv, spise et fantastisk måltid alene mens jeg drakk EN øl. Nå har jeg heller ikke barn altså, ville bare påpeke at jeg drikker en øl eller et glass vin når det måtte passe meg på kvelden, og det holder med det. Det er svæært få av oss som mener at det er ok å være full sammen med barna, men det er overhodet ikke det vi diskuterer her. Man blir ikke full av en øl. Den holdningen du har til alkohol vil jeg påstå kan ha en negativ effekt på barn. Dersom du overfører oppfatningen om at et glass vin = sørpa full! Så bra at du ikke har barn da.... for da skal du ikke utale deg heller om barn.... forhold det til oss som vet hva vi snakker om..... 1
jordbær84 Skrevet 21. oktober 2013 #112 Skrevet 21. oktober 2013 Ok, siden jeg er et tallmenneske, tenker jeg det er greit å tallfeste hva vi snakker om her. Omsetningen var i 2012 25 200 000 liter ren alkohol, og det registrerte konsumet for hver nordmann over 15 år er på 6,21 liter ren alkohol i året. Hver alkoholenhet er på 15 ml. Det er ca 4 000 000 mennesker over 15 år i Norge. 14 % av alle over 15 år er totalavholdende, når vi legger til som er periodevis avholdende grunnet svangerskap/amming, medisinbruk, sykdom osv, så antar jeg at antall personer som til enhver tid er avholdende ca 20 %. 10 % står for 50 % av det årlige alkoholkonsumet. 12 600 000 alkoholliter / 400 000 = 31,6 liter pr person = 2100 enheter pr år = 5,7 enheter pr dag. 50 % av befolkningen over 15 år står for 10 % av konsumet. 2 520 000 alkoholliter/2 000 000 = 1,26 l per person pr år = 84 alkoholenheter pr år = 1 alkoholenhet pr uke. 26 % av befolkningen over 15 år, står da for konsumeringen av de siste 40 %. 10 080 000 alkoholliter / 600 000 = 16,8 l per person pr år = 1120 alkoholenheter pr år = 3 alkoholenheter pr dag Jeg understreker at disse tallene omhandler det registrerte alkoholforbruket, det uregistrerte forbruket kommer i tillegg. Det uregistrerte forbruket er beregnet til ca 1,5 l pr person pr år, med samme fordeling som over, og utgjør lite i dette regnestykket. Det uregistrerte forbruket dekker hjemmebrenning, import (lovlig og ulovlig), og drikke på ferier. Ut i fra disse tallene kan vi lese at flertallet klarer å holde seg til ett glass innimellom, og dette synes jeg er helt greit. Ett glass hver dag derimot, mener jeg ikke er ok. Men noe jeg finner bekymringsverdig, er at så mange som 1 000 000 nordmenn over 15 år drikker 20 alkoholenheter eller mer hver eneste uke året igjennom, og mange av disse drikker også foran barn. Noe annet jeg finner urovekkende, er at de som velger å ikke drikke foran barna, eller som er totalavholds hele livet, eller i perioder, av mange blir karakterisert som fanatiske, og at de bidrar til å fremme en usunn drikkekultur. Dette virker mer enn noe annet som en rettferdiggjøring av egne drikkevaner. Anonymous poster hash: 86bf6...82e Takk, som jeg skulle sagt det selv.....
Celtic Heart Skrevet 21. oktober 2013 #113 Skrevet 21. oktober 2013 Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Gud bedre meg altså. Sjelden jeg blir så provosert av et menneske som nå. Ser du virkelig ikke forskjellen på å ta seg ett eneste glass en gang i blandt og det å drikke seg snydens full flere ganger i uka? Forskjellen er like stor som å hevde at man har kappet av seg hele foten når man bare har rispet en tå. Du er i din fulle rett til å ha dine meninger, men hold deg til tema. Her diskuteres det LITT alkohol med måtehold til middag, ikke alkoholiserte barnemishandlere. 9
sebastianen Skrevet 21. oktober 2013 #114 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Så bra at du ikke har barn da.... for da skal du ikke utale deg heller om barn.... forhold det til oss som vet hva vi snakker om.....Uhu, jeg har barn da, overlevd har de og. Virker ikke traumatiserte heller. Forøvrig kan alle som ønsker uttale seg om et tema. Du uttaler deg jo om alkohol uten å vite noenting .... Endret 21. oktober 2013 av sebastianen 4
LukaFrost Skrevet 21. oktober 2013 #115 Skrevet 21. oktober 2013 Skal man på død og liv måtte drikke når man har barn?? Sytes dere er egoister som klarer å få det til å fremstå som det er normalt, å drikke foran ungene..... blir kvalm av folk som tar fram vinflasken når ungene er lagt seg.... hva hvis noe skjer? Ungen må på legevakten? Ambulanse må komme? Skal mor eller evt far sjangle seg full etter da? Ser dere ikke at dette bare blir teit og pinlig? For å ikke snakke om at barnevernet garantert blir koblet inn.... Men for all del... Snakk om å krisemaksimere! Man trenger ikke hverken bli full eller sjangle etter et par glass vin. 2
Dolly-Duck Skrevet 21. oktober 2013 #116 Skrevet 21. oktober 2013 Så bra at du ikke har barn da.... for da skal du ikke utale deg heller om barn.... forhold det til oss som vet hva vi snakker om..... Nei, jeg har ikke barn. Som sagt, jeg ville bare poengtere at de aller fleste klarer å holde seg til en enhet. Når det er sagt så har jeg nå vært barn. Mine foreldre tok seg gjerne et glass vin til lørdagmiddagen eller en øl på terrassen i sommerferien. Jeg har også opplevd nær familie som er blitt full i juleselskap. Selv om jeg ikke har barn, så må jeg absolutt få lov å mene at barn og fulle voksne ikke hører sammen, men at et barn og et glass vin, virkelig ikke er verdens undergang. 4
Kassiopeia Skrevet 21. oktober 2013 #117 Skrevet 21. oktober 2013 Så bra at du ikke har barn da.... for da skal du ikke utale deg heller om barn.... forhold det til oss som vet hva vi snakker om..... Men du vet jo ikke hva du snakker om selv? 5
Version 2.0 Skrevet 21. oktober 2013 #118 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg vil bare påpeke at det er stort forskjell på å "ha godt av noe", og det å "ikke ta skade av noe". Når noen sier at barn "bare har godt av å se" voksne kose seg med ett glass, så blir jeg smått provosert! Barn tar ikke skade av å se voksne kose seg med ett glass, men at de har godt av å se det, det finnes det ikke belegg for å si. Veldig godt sagt!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #119 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg synes helt klart at man en gang iblant burde ta seg ett eller to glass vin, eller én eller to øl, til maten og i samvær med barn og familie. Hvordan i all verden skal ungene ellers lære seg sunn drikkekultur? Skal de vokse opp med nulltoleranse for alkohol i familien og få sitt første møte med alkohol når de treffer på en halvflaske hjemmebrent i 15-årsalderen? Anonymous poster hash: b838f...c0b 2
Petra75 Skrevet 21. oktober 2013 #120 Skrevet 21. oktober 2013 Så bra at du ikke har barn da.... for da skal du ikke utale deg heller om barn.... forhold det til oss som vet hva vi snakker om..... Nek. Alle har vært barn, og de fleste av oss husker godt hvordan det var. Det er slike meninger som dine som gjør at frykten hos barn øker. De hører at dette er kjempeskummelt og blir usikre når de ser noen som drikker. Vi som aldri ble foret med slike fanatiske holdninger var heller ikke usikre om foreldrene tok seg et glass til middagen, eller en pjolter på lørdagskvelden. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå